Hvad har du lært om at date?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mister84
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Hvad har du lært om at date?

Indlægaf Mister84 » 23. aug 2016, 20:37

Hej folk!

Jeg står og skal på en første date snart...

Daten er med én som jeg ser rigtig meget potentiale i, og det er bestemt ikke noget jeg går lunken ind til. I den forbindelse har jeg tænkt lidt... I det jeg allerede nu tænker der her er potentiale, vil jeg jo gerne gøre noget for at chancen for at det går godt bliver så stor som mulig.

Jeg vil naturligvis være mig selv, det er klart, men keg tænkte alligevel det kunne være sjovt - og nyttigt - at dele lidt visdom og erfaring med hinanden.

Tråden går altså på hvad man har lært om det at date og flirte, skabe en stemning og en forbindelse (hvis der i det hele taget er grobund for det), undgå det bliver for tørt eller opstillet osv. - hvis man da overhovedet føler der er noget at lære.

Jeg har kun været på en håndfuld dates selv, og jeg har derfor begrænset erfaring, men jeg lægger alligevel stille og roligt ud, og jeg håber der er nogen der kan lægge noget mere til.

Det der har skabt de bedste resultater på mine få dates er følgende:

- Dril hende lidt, om muligt. Det holder det muntert og let, og kan gøres så det også bliver lidt flirtende

- Keep it fun – ikke alt for meget om arbejde, studie osv.

- Det er ikke et interview

- Mere snak om fremtiden end fortiden, hvis man endelig skal vælge en af de to

- Åbne spørgsmål (der ikke kan besvares med ja eller nej)

- Komplimentér hende, men med måde (jeg ville egentlig ikke have troet at det ville have en positiv effekt, men jeg må sige at det alligevel virker sådan...)

- Jeg har bedre erfaring med at lave noget der er lidt aktivt og sjovt, frem for at sidde over for hinanden til en kop kaffe

Jeg indser jeg nok burde lave en række disclaimers her, men nej.

Hvad siger I?
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2406

Re: Hvad har du lært om at date?

Indlægaf Joe » 23. aug 2016, 20:41

Jeg har ikke datet i hundrede år, men jeg lærte at hele datingprocessen bare bliver langt mindre kompliceret, hvis begge parterne bare er sig selv og ikke spiller et eller andet spil.
4
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3419

Indlægaf HappyPaww » 23. aug 2016, 20:41

Hvorfor troede du at komplimenter ikke ville virke?? Så længe det som du siger gøres med måde - altså ikke for slesk og konstant, hvorfor skulle det så ikke være positivt?

Ellers er jeg enig i de fleste af dine pointer.
1
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1170

Indlægaf Muspel » 23. aug 2016, 20:43

Mister84 skrev:Hej folk!

Jeg står og skal på en første date snart...

Daten er med én som jeg ser rigtig meget potentiale i, og det er bestemt ikke noget jeg går lunken ind til. I den forbindelse har jeg tænkt lidt... I det jeg allerede nu tænker der her er potentiale, vil jeg jo gerne gøre noget for at chancen for at det går godt bliver så stor som mulig.

Jeg vil naturligvis være mig selv, det er klart, men keg tænkte alligevel det kunne være sjovt - og nyttigt - at dele lidt visdom og erfaring med hinanden.

Tråden går altså på hvad man har lært om det at date og flirte, skabe en stemning og en forbindelse (hvis der i det hele taget er grobund for det), undgå det bliver for tørt eller opstillet osv. - hvis man da overhovedet føler der er noget at lære.

Jeg har kun været på en håndfuld dates selv, og jeg har derfor begrænset erfaring, men jeg lægger alligevel stille og roligt ud, og jeg håber der er nogen der kan lægge noget mere til.

Det der har skabt de bedste resultater på mine få dates er følgende:

- Dril hende lidt, om muligt. Det holder det muntert og let, og kan gøres så det også bliver lidt flirtende

- Keep it fun – ikke alt for meget om arbejde, studie osv.

- Det er ikke et interview

- Mere snak om fremtiden end fortiden, hvis man endelig skal vælge en af de to

- Åbne spørgsmål (der ikke kan besvares med ja eller nej)

- Komplimentér hende, men med måde (jeg ville egentlig ikke have troet at det ville have en positiv effekt, men jeg må sige at det alligevel virker sådan...)

- Jeg har bedre erfaring med at lave noget der er lidt aktivt og sjovt, frem for at sidde over for hinanden til en kop kaffe

Jeg indser jeg nok burde lave en række disclaimers her, men nej.

Hvad siger I?

Jeg er princippet enig med dine punkter. Men samtidig må der følge en 'vær dig selv' med. det er ikke rart at være på date med en, hvor man kan mærke, at han/hun gør sig alt for meget umage på en måde, der ikke er naturlig.

Og så kan jeg tilføje:
Spørg ind til noget, I har talt eller skrevet om tidligere
6
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2406

Indlægaf Joe » 23. aug 2016, 20:43

HappyPaww skrev:Hvorfor troede du at komplimenter ikke ville virke?? Så længe det som du siger gøres med måde - altså ikke for slesk og konstant, hvorfor skulle det så ikke være positivt?

Ellers er jeg enig i de fleste af dine pointer.

Jeg tænker at det menes, at det ikke skal fylde det hele. Altså at alt ikke resulterer i et kompliment. Det kan også blive lidt belastende med en mand der fyrer et kompliment af i hver sætning.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5680

Indlægaf Animi » 23. aug 2016, 20:47

Selv er jeg ret fan af en kaffedate, til den første date. Mest fordi at en kaffedate både kan vare lang tid og kort tid. Så hvis man svinger godt sammen, kan man strække den i flere timer. Hvis man derimod ikke har særlig god kemi, kan man stoppe det forholdsvis naturligt ret hurtigt. Jeg har prøvet at være på en aktiv date, med en hvor vi bare ikke rigtig klikkede - det blev hurtigt ret ulideligt, men man kunne bare heller ikke gå midt i det hele :P
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2354

Indlægaf Juki » 23. aug 2016, 20:55

Alt med måde.

At være sig selv er selvfølgelig vigtigt, men det kan også virke for desperat hvis man gør meget ud af at udpensle hvad man søger, hvorfor og lignende. Eller hvis man er for meget på.

Tavshed behøver ikke være en dårlig ting, hvis der er kemi.

Samtidig synes jeg at nogle af de ting der bliver frarådet, som fx snak om børn og eks'er kan være meget rart at få afklaret hurtigt, eller sige meget om en person. Eks. (årsagen til) deres brud, hvordan han omtaler ham/hende osv.

Generelt bør man egentlig bare glemme alt om spil og uofficielle regler, så længe man opfører sig pænt.
2
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 23. aug 2016, 20:55

Og held og lykke med daten :)
1
Billede
Brugeravatar
Mister84

Indlægaf Mister84 » 23. aug 2016, 20:56

Wow, I var hurtige :)

Jeg er enig i at man grundlæggende set bare skal være sig selv, Muspel, men nogen gange kan det også være fint at tænke lidt ekstra - ikke så meget på selve daten, men bare sådan for at se om man nu også har øjnene så åbne som man tror. Og det sker vel også på en date at man bare burde stoppe sig selv :) Det kan være nemmere hvis man allerede inden har gjort sig et par basale tanker, tænker jeg. Måske... :)

HappyPaww, jeg ved det faktisk ikke helt... Måske er det fordi jeg føler at det hurtigt virker for opstillet eller er bange for at det virker for "nu komplimenterer jeg dig fordi vi er på date og jeg vil gerne noget med dig", og på den måde virker falsk, selv hvis det ikke er det. Og som Joe er inde på, har jeg en del gange været vidne til fyre der bare blev alt for sleske med det. Det kan også være fordi jeg selv (tidligere) har været dårlig til at tage imod komplimenter - selvom jeg nu æder dem råt, kan der måske stadig være et eller andet dér...? Jeg er ikke sikker...
0
Brugeravatar
Mister84

Indlægaf Mister84 » 23. aug 2016, 21:05

Juki skrev:Og held og lykke med daten :)

Tak :D
1
Brugeravatar
Mister84

Indlægaf Mister84 » 23. aug 2016, 21:24

...og hvor meget mener I egentlig at kemi bare er noget der er der (eller ikke er der) fra naturens side, og i hvor høj grad er det noget der kan skabes?
0
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 109

Indlægaf Petrix » 23. aug 2016, 22:08

Mister84 skrev:...og hvor meget mener I egentlig at kemi bare er noget der er der (eller ikke er der) fra naturens side, og i hvor høj grad er det noget der kan skabes?

Min personlige erfaring er, at kemi er noget der kan opstå når man lærer hinanden bedre at kende.
Nogen er ekstremt udadvendte og er istand til at skabe en umiddelbar kemi med nærmest hvem som helst, mens andre skal have lidt mere tid til at åbne sig op.
2
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 23. aug 2016, 23:46

Mister84 skrev:...og hvor meget mener I egentlig at kemi bare er noget der er der (eller ikke er der) fra naturens side, og i hvor høj grad er det noget der kan skabes?

Kemi er der, for mit vedkommende, med det samme eller ej. Om jeg udvikler venskablige- eller kærestefølelser for en person kommer efterfølgende.
1
Billede
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 485

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 07:17

Kemi kan godt opstå løbende og vokse på en. Men jeg tror det er begrænset, hvor meget man kan konstruere det, hvis det ikke er der fra naturens side.
1
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 24. aug 2016, 07:35

Hygiejne er vigtigt, og at ens hjem er nogenlunde rent og pænt. Pæne negle er også ret vigtigt for indtrykket.

Man skal ikke være en pleaser, men heller ikke stridbar eller kontrær. Hvis man har lyst til kaffen og den anden foreslår øl, så sig det. Pleasende mennesker er lidt som vandmænd, de føles nemt substansløse og svære at få hold på forståelsesmæssigt.
Så længe man stadig er høflig og rummelig, er det helt ok at vise lidt kant.

Snak om ting, der er spændende og sjove, men husk også at snakke om tingene, der betyder noget. Mange af mine venner har en tendens til at holde samtalen FOR sjov og let, og senere indser de at hverken de selv eller deres date er blevet klogere på den anden, fordi det hele var sjov og overfladisk snak.
Så selvom den positive stemning er en god ting, så er indhold det også.

Hvis du bliver optaget af et eller andet når I snakker, så husk stadig at give plads til den anden og check lige, at den anden er lige så engageret i emnet som du. Mange mennesker sidder og ranter, og får ikke lige set om deres date også synes, at Monets tidlige værker er super interessant som samtaleemne.
Det skal helst være nogenlunde lige.

Fysisk kontakt bør opbygget gradvist. Rør ved din date løbende, men ikke upassende. Hvis I går et sted hen og skal dreje, kan en hånd på ryggen være passende til at guide. Eller en hånd på underarmen, når hun fortæller noget interessant.
Hvis den fysiske kontakt etableres tidligt og opbygger gradvist, skaber det samhørighed og det bliver desuden mindre akavet, hvis du forsøger at kysse hende senere.
7

Tilbage til "Forhold og sex"