Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Re: Skal man blande sig i om menneskerettighederne bliver overholdt

Indlægaf eks-Maupassant » 28. aug 2016, 16:19

Wow en US gov. report sige at 2,1 % af befolkningen bruger meth. Så et andet tal på at lidt under 10% af befolkningen er "drug addicta". Ved så ikke om de tæller folk der ryger hyggehash med og så'n.

Ku være sjovt at vide hvor mange egl. narkomaner der er i Filippinerne, det virker som om der er rigtigt mange.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2381

Indlægaf paint » 28. aug 2016, 17:04

Purple Haze skrev:
paint skrev:
Culpøs skrev:Selvfølgelig skal man blande sig.....

Og kræve retsforhold som i Danmark? Det er altid meget nemt at sidde i et veludbygget retssamfund og kræve det samme i andre lande. I Fillipinerne, er en alarmerende høj andel af befolkningen narkomaner og det stiger voldsomt. Hvad skal de stille op med de ressourcer de har til rådighed?

For at sætte det lidt i perspektiv, nedenstående er billeder fra et fængsel i Fillipinerne.

Hvilket bestemt ikke er optimale forhold.
Men bør alternativet virkelig bare være at aflive folk - på begrundet mistanke?

Jeg gør mig ikke til talsmand for tilfældige henrettelser, heller ikke når det drejer sig om narkobander. Dét jeg skriver i mit indlæg er, at jeg godt kan sætte mig ind i den desperation som hersker i det filippinske samfund, som er ved at blive løbet fuldkommen over ende af voldsomt tiltagende narkokriminalitet, som går ud over stort set alle – som ikke lige er med i banderne. OG, at de ikke har midler til at dæmme op for det, hvilket sandsynligvis er derfor at det er der.

Vi er ofte tilbøjelige til at sammenligne andre lande og kulturer med vores egen, og slutte direkte fra forholdene i vores eget land, til andre lande. Som jeg også skriver, har jeg selv rejst en del rundt i Sydamerika og Mexico, og med egne øjne set den grusomme og hensynsløse vold, som de derværende narkobander udsætter befolkningen for.

Befolkninger, har også menneskerettigheder, og krav på at kunne leve i nogenlunde sikkerhed - uden dermed at sige at målet helliger midlet.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 119

Indlægaf Petrix » 30. aug 2016, 04:42

Delfin skrev:Jeg har endnu ikke et færdigt standpunkt og følger indtil videre diskussionen. I samme omgang kan vi overveje, om vi skal blande os i USAs retssystem og behandlingen af fanger i de amerikanske fængsler? (eller andre steder i den vestlige verden)

https://www.information.dk/debat/2004/0 ... -faengsler
"Eneceller overvejes ikke
Det er desværre minimalt hvad der gøres for at stoppe disse overgreb, og desværre er det mere profitabelt at vende det blinde øje til, hvilket fængselsbetjentente oftest også gør. Systemet holder fangerne rolige, idet de voldelige kan føle sig magtfulde og overpå, og dermed ikke laver så megen ballade. De der bliver overfaldet magter ikke at lave ballade, da det som regel fører til yderligere overgreb både fra øvrige indsattes og fra systemets side. Var viljen til stede, kunne man godt stoppe overfaldene, f.eks. ved at sikre hver fange en enecelle (som heldigvis stadig oftest er tilfældet i Danmark). Derfor ligger det egentlige ansvar på retssystemet og ikke på de enkelte indsatte.
Men er dette dog noget, vi skal bekymre os om? Er det ikke en intern amerikansk sag, og er det ikke bare et forsøg på at sætte fut i anti-amerikanismen?
Jeg mener, vi i højeste grad behøver at bekymre os. Vende vores øjne mod Vesten, og se de overgreb vi begår i vores selvgodhed og tro på, at vi altid overholder menneskerettighederne."

http://livsstil.tv2.dk/articledag/id-52 ... 0%99%C3%83

"Venter 30-35 år på dødsstraffen
De mange dødsfanger i San Quentin skyldes både, at Californien befolkningsmæssigt er den største stat i USA, men også at mange fanger i San Quentin hidtil har måttet vente længe på at blive henrettet, fordi appelsystemet er så langsomt.

"Når man får en dødsdom, er der en automatisk appel," forklarer Martin Martesen-Larsen.

"Men så er det efterfølgende op til den dømte selv at finde en advokat til at tage sagen. Men netop fordi der ikke er status eller penge i det, kan der gå fire-fem år, før man får en advokat. Plus, de skal så behandles sammen med alle de andre appelsager, der kører, så der kan snildt gå op til 20-30-35 år, før man får sin straf."

Fangerne ved altså ikke, hvornår de bliver henrettet, eller om de overhovedet bliver det.

"Mange af dem får det, der kaldes dødsgangssyndromet. Man bliver sindssyg eller får en dyb depression, fordi man venter på at dø, samtidig med at nogle af dem sidder isoleret på 7-8 kvadratmeter 23 timer i døgnet," siger Martin Martesen-Larsen."

"En kvinde fra Florida får 30 års fængsel for at have et forhold til en 16-årig dreng.

En mand fra samme stat får 80 års fængsel for at affyre fire varselsskud op i luften.

En mand fra Louisiana får livstid uden mulighed for prøveløsladelse, fordi han tre gange er blevet taget med en mindre mængde stoffer på sig.

Det er bl.a. domme som disse - hvoraf de to førstnævnte er ganske aktuelle - der har fået folk både i og uden for USA til at kritisere retssystemet i visse amerikanske stater for at straffe folk uforholdsmæssigt hårdt og være "helt ude af trit med andre stater og lande"."

http://jyllands-posten.dk/international ... 797887.ece

Rikers USA

Billede

Fra andre amerikanske fængsler

Billede

Billede

Jeg synes også helt klart at vi skal kigge indad.
Kritisere de lande vi som sådan sammenligner os med, som har ressourcerne til at lave en forandring.
Sørge for at vores eget system hører til de bedste, retfærdigste og mest effektive.
Hvis man kigger på USA, så begår 80% af de dømte kriminalitet igen.
Kigger man på Norge, så er det kun 20%.

Men lad nu i første omgang Filipinerne prøve at løse problemerne på deres egen måde.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 23:03

Nu efterlyser Mogens Camre filippinske tilstande i Danmark:

Igen slog forbrydervældet til, igen er politiet ramt, igen hændervridende, skvattede politikere og politichefer, som skulle have været børnehaveledere.. Morten Korchs Danmark er forbi, nu bestemmer mafiaen og udlændingene, det feminine, danske velfærdsparadis får tæsk, fordi det ikke slår igen.

Folketinget må vedtage undtagelseslove, politiet må have andre våben, lette panservogne og et andet skydereglement, enhver der løfter hånd mod politi, ambulancer eller brandvæsen skal rammes af en forebyggende straf. Folk der ikke vil udvises og skriger sig til at blive skal behandles lige så håndfast som i de mest effektive europæiske lande. De dommere, som agerer som i det 20. århundredes samfund må pensioneres.

http://www.b.dk/nationalt/mogens-camre- ... n-forbryde
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9715

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2016, 04:40

Jeg læste lige om Nauru og tænkte straks på denne tråd.
Desværre. Wtf Australien?
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Petrix

Indlægaf Petrix » 2. sep 2016, 04:58

Advocatus-Diaboli skrev:Nu efterlyser Mogens Camre filippinske tilstande i Danmark:

Igen slog forbrydervældet til, igen er politiet ramt, igen hændervridende, skvattede politikere og politichefer, som skulle have været børnehaveledere.. Morten Korchs Danmark er forbi, nu bestemmer mafiaen og udlændingene, det feminine, danske velfærdsparadis får tæsk, fordi det ikke slår igen.

Folketinget må vedtage undtagelseslove, politiet må have andre våben, lette panservogne og et andet skydereglement, enhver der løfter hånd mod politi, ambulancer eller brandvæsen skal rammes af en forebyggende straf. Folk der ikke vil udvises og skriger sig til at blive skal behandles lige så håndfast som i de mest effektive europæiske lande. De dommere, som agerer som i det 20. århundredes samfund må pensioneres.

Hahaha - Mogens Camre blev jo pensionist for omkring 100 år siden, så mon ikke vi kan se lidt igennnem fingre med, hvad han mener.
0
Petrix

Indlægaf Petrix » 2. sep 2016, 05:09

kidkomb skrev:Jeg læste lige om Nauru og tænkte straks på denne tråd.

Det er vel ikke noget nyt, at Australierne er nogle røvbananer overfor alle andre end deres egne, medmindre der er økonomi i det altså.
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2016, 05:39

Petrix skrev:
kidkomb skrev:Jeg læste lige om Nauru og tænkte straks på denne tråd.

Det er vel ikke noget nyt, at Australierne er nogle røvbananer overfor alle andre end deres egne, medmindre der er økonomi i det altså.

Nej, bevares. Men at nægte delegerede adgang er jo en forbrydelse i sig selv. Nordkorea anyone?
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Petrix

Indlægaf Petrix » 2. sep 2016, 06:12

Men er det ikke Nauru der nægter dem adgang?
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2016, 09:18

Petrix skrev:Men er det ikke Nauru der nægter dem adgang?

Jo, det er det.
For mig er det samme sag.
Det er Australiens lejr = Australiens ansvar at sørge for at tingene går ordentligt for sig.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 2. sep 2016, 10:49

Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Nu efterlyser Mogens Camre filippinske tilstande i Danmark:

Hahaha - Mogens Camre blev jo pensionist for omkring 100 år siden, så mon ikke vi kan se lidt igennnem fingre med, hvad han mener.

Nogen burde tage facebook fra politikere når de er over 100 år gamle og seniliteten raser i dem.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 2. sep 2016, 10:57

kidkomb skrev:

Jo, det er det.
Det er Australiens lejr = Australiens ansvar at sørge for at tingene går ordentligt for sig.

Det er ikke det samme :) Du kan jo ikke bare sige "for mig er Australien og Nauru det samme" og så bum trylle trylle er to selvstændige lande morfet samme i et land og Naurus regering forsvinder i den tynde luft og forvandles til Australiens!

Australien har ansvar for lejren og Nauru har ansvar for hvem de lukker ind i deres land eller ej.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. sep 2016, 11:24

Petrix skrev:

Jeg er for så vidt enig, men hvis man læser artiklen, så kan man se at flere O-afdelinger har delt opslaget, og at folk som Kristian Ditlev Jensen og Gretelise Holm har lavet kontraopslag med eksempelvis: "Denne mand repræsenterer Danmarks næststørste parti. Tænk lige over det." Så det er ikke alle der kan adskille det - eller også er muligheden for at sværte O bare for stor til at det passer dem at adskille det.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2016, 13:54

eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:

Jo, det er det.

Det er ikke det samme :) Du kan jo ikke bare sige "for mig er Australien og Nauru det samme" og så bum trylle trylle er to selvstændige lande morfet samme i et land og Naurus regering forsvinder i den tynde luft og forvandles til Australiens!

Australien har ansvar for lejren og Nauru har ansvar for hvem de lukker ind i deres land eller ej.

Det kan jeg sagtens. Om det er virkeligheden er noget andet. Men for mig er det. Jeg synes at det er Australiens ansvar (aka moralske ansvar og altså ikke i virkeligheden) hvad der foregår på Nauru.
Så virkelighedsfjern er jeg bare ;)
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 2. sep 2016, 14:28

kidkomb skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:

Jo, det er det.

Det kan jeg sagtens. Om det er virkeligheden er noget andet. Men for mig er det. Jeg synes at det er Australiens ansvar (aka moralske ansvar og altså ikke i virkeligheden) hvad der foregår på Nauru.
Så virkelighedsfjern er jeg bare ;)

Helt enig i at Australien har ansvar for lejrene, men det du siger handler jo om hvem Nauru vil lukke ind i deres land?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"