Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2122

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 10:48

Torn skrev:Jeg er næsten mest chokeret over, at veletablerede bladhuse, forlag og politikere gør et så dårligt stykke arbejde, når de videregiver udsagn. Helt ærligt. En gratis avis er nødt til at faktatjekke. Ej.

Det er desværre standard i medierne i dag. De undskylder sig med at arbejdstempoet er så højt, at der ikke er træt til den slags ting.

Det er rent held for dem at det ikke er gået værre end det er.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 10:51

Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2411

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 10:59

eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.

Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som vel at mærke er rent 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 11:13

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.

Har han ikke sagt at hans far tæskede ham? Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 11:20

Tjekkede nogen af hendes catch phrases fra den her http://www.bt.dk/danmark/forfatter-om-d ... ngen-moral

"tabermentalitet i velfærdsklassen", Henrik Dahl havde brugt udtrykket her. I 2009.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur ... A5-udflugt

"åndeligt vakuum" giver sjovt nok også hit på Kristeligt dagblad

http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj ... tilheden-0
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2411

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 11:22

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.

Har han ikke sagt at hans far tæskede ham?
Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.

Dét har du vist ret i. Jeg har ikke læst hele hans bog. Men ud fra de foredrag, som har været offentlige, synes jeg at han kritik er mere generel og ikke så meget møntet på bestemte personer. Han kritiserer den 'muslimske verden' i Danmark, men jeg synes stadig (med førnævnte begrænsning) at han er ude i et helt andet ærinde, end Karina Pedersen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 11:27

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

Har han ikke sagt at hans far tæskede ham?
Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Dét har du vist ret i. Jeg har ikke læst hele hans bog. Men ud fra de foredrag, som har været offentlige, synes jeg at han kritik er mere generel og ikke så meget møntet på bestemte personer. Han kritiserer den 'muslimske verden' i Danmark, men jeg synes stadig (med førnævnte begrænsning) at han er ude i et helt andet ærinde, end Karina Pedersen.

Jow men han underbygger det jo med at han selv kommer fra "den rigtige muslimske verden" og har prøvet alle de slemme ting på egen krop.

Og så tvivler jeg så på om der nogensinde er nogen der har gået en tur i det område han er vokset op i og har spurgt naboer og klassekammerater om de kan genkende det han fortæller om sin barndom. Måske sad han og hyggede sig mens hans rare far skænkede the til ham.

Strukturen er bare så parallel. At man tapper ind i en diskurs, lærer at sætte den på en internet-agtig formel med korte fyndige vendinger, og så siger "jeg ved mere om det fordi jeg kommer derfra" at det så sænker modstanderes kritiske indstilling.
0
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1057

Indlægaf Modesty Blame » 3. sep 2016, 11:40

Jeg vil ikke påstå, at jeg kender en masse til Hassans opvækst, men der er ingen tvivl om, at han var anbragt i en periode på Solhaven (som er et sted, man ikke bliver sendt hen, uden at have problemer). Og det betyder jo så, at der var ting i hans hjem, der ikke fungerede. Men han siger jo faktisk at han og alle han kender er opdraget med tæsk. Og det er en påstand, der er umulig at faktatjekke på trods af, at den er konkret.

Ingen vil tro på, hvis "alle han kender" bedyrer, at de ikke har fået tæsk, for nu er påstanden jo der - alle ville jo sige, at det ikke var sket. Jeg aner ikke, om tæsk er opdragelsesværktøjET i Yahya Hassans omgangskredt, men jeg ved, at det er en påstand, der aldrig kan hverken bevises eller modbevises.
1
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 164
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 3. sep 2016, 12:04

Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.
Om det har noget på sig, ved jeg ikke.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10294

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2016, 12:13

Anilara skrev:Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.

Det kunne det sagtens have. Jeg arbejder i et område, der godt kunne være en pendant til YHs, og selv jeg, der ikke just plejer at være plaget af fordomme, er blevet overrasket over, hvor - øh, almindeligt der er. Området har selvfølgelig sine særkender, det har alle områder jo, og jeg kan da godt fornemme og nogle gange også tydeligt se og mærke, at frekvensen af udsatte familier, unge forældre med mange børn, hjem uden tradition for uddannelse, fattigdom, osv. er højere end de fleste andre steder, men hverdagen på skolen er generelt harmonisk, de fleste elever trives, og vi har det godt med hinanden. Det er klart, at jeg ikke ser alt i børnene og de unge menneskers liv, men jeg vil nu mene, at det ville give sig kraftige udslag, hvis flertallet ikke havde det godt.

Og dermed ikke sagt at YHs barndom ikke har været så hård som beskrevet.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 12:23

Anilara skrev:Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.

Jeg tror faktchekingen er lige ringe across the board.

Gibson is a newly-disgraced wellness blogger who deceived millions of online followers that she had been diagnosed with terminal brain cancer, and was treating a malignant tumor with holistic medicine because “at the time, that was [her] reality.”

She has collected over $1 million in sales from a book, celebrity appearances, and a wellness app called The Whole Pantry, that describes her “battle” with cancer and promotes holistic health to cure sickness. Despite promises to donate over $300,00o of her earnings to various charities, Gibson has failed to do so, and pocketed all the profits.

In 2009, Gibson lied about having three heart operations, two cardiac arrests, a stroke, and claimed to have died twice on operating tables before being diagnosed with an inoperable brain tumor.

Read more: http://thelibertarianrepublic.com/woman ... z4JC97YmgN
Follow us: @TheLibRepublic on Twitter

http://thelibertarianrepublic.com/woman ... in-cancer/
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 3. sep 2016, 12:55

DetSorteCirkus skrev:
Anilara skrev:... men jeg vil nu mene, at det ville give sig kraftige udslag, hvis flertallet ikke havde det godt...

Det føles så dejligt at fortælle sig selv. Men hvor ville det lndre meget for os børn, der har vlret udsat for massive omsorgssvigt og overgreb af forskellig art, hvis folk stoppede med at bilde sig selv det ind.

Undskyld for sidespor.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 302

Indlægaf FruitFly » 3. sep 2016, 13:03

Wizzze skrev:
Anilara skrev:Metroxpress (Lars Fogt) har, som de tilsyneladende eneste, forsøgt at tjekke op på de utallige påstande Karina har skrevet om sin barndom. Ingen fra folkeskoleklassen kan genkende billedet - alle forældre havde uddannelser, og de er også alle selv uddannede i dag (på nær Karina og én anden). De har talt med utallige fra området, som er dybt forundrede over, at være blevet omtalt som sociale tabere, drankere m.m.
Selv brødrene har arbejde.

Det er sgu pinligt. Ingen har fulgt op på dette før nu.

Den historie og manglende journalistisk benarbejde er lige til Presselogen :D
Så kan alle chefredaktørerne sidde og vride hænder ved håndvasken :lol:

Ja, det er en pinlig historie. Jeg faldt i al fald i med begge ben. Utroligt at der ikke har været faktatjekket.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 302

Indlægaf FruitFly » 3. sep 2016, 13:05

Code71 skrev:Du undervurderer vidst mediernes magt kraftigt. Hun er blevet SÅ meget talt op at alle "kender" hende.

Det ved jeg nu ikke ... jeg kender hende KUN på grund af den her tråd.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1568

Indlægaf Bad Samaritan » 3. sep 2016, 13:10

Der er vel også ret beset forskel på at udgive prosa og så på at bedrive en autobiografi, som man i øvrigt mener berettiger en til at kloge sig på, hvad man skal gøre med andre i samme situation. Hvis historien ligner på nogle punkter, ville det nærmere være at opportunistiske politiker-typer stod klar i manegen til at score billige point på hypen - og lige så snart de første tegn på ustabilitet viser sig, får samme politikere travlt med at distancere sig.

Nu kender jeg personligt lidt til Yahyas historie, og jeg tror ikke der er mange i hans omgangskreds, der er i tvivl om ægtheden af de oplevelser, de følelser og det raseri, han giver udtryk for i sit skriveri. Jeg tror heller ikke der er mange, som er i tvivl om, hvor alle truslerne om røvfuld kommer fra. Det handler ikke nær så meget om indholdet i hans digte, som det handler om at den pludselige berømmelse og accept i 'kartoffelrækkerne' betragtes som en slags klasseforræderi i de dér kredse... og derudover er han nærmest totalt impuls-styret og så bottled up med raseri og uforarbejdet halvtraumatisk shit, at det nærmest er et mirakel at han ikke er eksploderet totalt endnu. Det er dét raseri, han tapper ind i, når han skriver, og som desværre også spænder ben for hans forsøg på at blive hørt eller afskrevet som bare endnu en hjernedød bølle.

Men jeg er for så vidt stadig enig. Din udmærkede pointe udtryktes i øvrigt også på Facebook af forfatter og journalist, Aydin Soei tidligere idag:

"For mig står der endnu et interessant aspekt tilbage ved denne historie, og det er hudfarvedimensionen ved dækningen af underklassen: når der beskrives sociale problemer i den hvide underklase, er der stor interesse fra offentligheden i forhold til, hvorvidt stemmen er repræsentativ, og om skildringen er korrekt på samme måde som, at man forsøger at finde sociale problemer bag, når en hvid mindreårig begår mord (se fx Aalborg-mordet eller drabet på et avisbud på Amager), mens det samme ikke er tilfældet, når det gælder den brune underklasse.

Jeg synes den enorme interesse for at verificere Karinas udsagn er principielt interessant i sig selv, når nu ingen tilsvarende har vist interesse for at undersøge, hvorvidt fx Ahmad Mahmouds beskrivelser af den brune underklasse, som nogle der tilsvarende fejrer førtidspension og spekulerer i socialt bedrageri er sande, og at ingen har spurgt hans familie, hvorvidt det passer, at alle hans brødre er kriminelle voldspsykopater.

Tilsvarende: passer det, når Yahya Hassan siger, at alle hans fætre er kriminelle hashhandlere? Og tilsvarende nogle af skildringerne i mine egne bøger. Hvorfor får brune forfattere lov til at stå uimodsagt som sandhedsvidner? Hvordan kan det være, at Ahmad Mahmod fremstilles som ekspert på social kontrol og "ghettoen", mens Morten Pape blot får det klassiske forfatterstempel, når de udkom med hver deres bog skildring af en multietnisk underklasse i henholdsvis Askerød i Greve og Urbanplanen på Amager?"
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"