Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3390

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf FruDulle » 6. sep 2016, 09:02

Oveditlevsen skrev:
Hunkat skrev:Jeg ved efterhånden ikke om det er mest pinligt for forfatteren eller for forlaget... :tie:

http://politiken.dk/kultur/medier/ECE3371073/karina-pedersen-har-foerst-lige-laest-sin-egen-bog/

Lyder mærkeligt :gruble:
Hun må da have fået det til godkendelse..

Jeg stoler nada på hende. Hvis alle man omtaler i en bog står frem og modsiger alt man mener er sandheden, så sidder man ikke og griner og synes at det hele er komisk. Hun er i min verden en Low class fantast der er blevet taget i at alt er løgn og nu negligerer hun det hele med med skødesløs komik og dårlige undskyldninger.
1
Whatever
Modesty Blame
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1054

Indlægaf Modesty Blame » 6. sep 2016, 09:39

Hun siger ikke, at det ikke er sandheden. Hun siger, at hun ikke havde forventet, at det "værste" kom med. Men jeg tror ikke på hende.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 6. sep 2016, 09:43

Det er jo helt absurd "jeg kan stå inde for det hele". Ja i din fantasi verden måske. Hun er blevet ret stille efter MX artiklen er hun ikke?
0
Whatever
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10260

Indlægaf icelady » 6. sep 2016, 09:54

Jeg tror hende ikke over en dørtærskel.

Man vil da forlange at læse sin bog igennem, inden den udgives. Vil man ikke? :gruble:

Faldt forresten over denne udsendelse;
Adgang med Abdel; Underklassen helt ude i hampen (med Karina Pedersen)
https://www.dr.dk/tv/se/hurtigloeberne-2016/hurtigloeberne-2016-4#!/
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Modesty Blame
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1054

Indlægaf Modesty Blame » 6. sep 2016, 10:11

Jo, selvfølgelig vil man det. Det er også derfor at alle artikler, der behandler hendes nye løgn, tydeligt signalerer vantro.
3
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1519

Indlægaf Bad Samaritan » 6. sep 2016, 10:37

Det lugter mere og mere af bestillingsarbejde. Der findes nu et tidligere manuskript med samme historier som dem i bogen. Dengang var det "sider i en dagbog", som forsøgtes udgivet under et andet navn, men blev afvist af et andet forlag.

http://pov.international/hvem-har-skrev ... rsens-bog/
1
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1518

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2016, 10:40

FruDulle skrev:Det er jo helt absurd "jeg kan stå inde for det hele". Ja i din fantasi verden måske. Hun er blevet ret stille efter MX artiklen er hun ikke?

Ikke på Facebook. Her gik hun ret hurtigt i clinch med journalisten, der skrev artiklen i MX og beskyldte ham for ikke at have dokumentationen i orden. Det var en ret heftig diskussion
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 6. sep 2016, 12:04

Jeg har ikke set hende på fb, men har lige set en citere hende :rulle:

Hun minder lidt om Tulle Kroyer i sin retorik

"Her er Karina Pedersens egen udlægning på sin væg: "Der er åbenbart opstået tvivl om, hvorvidt jeg selv har skrevet min bog på grund af en kommentar om, at jeg ikke har læst bogen før for ganske få dage siden. Man skulle forvente, at folk er klar over, at jeg naturligvis mener, at det er BOGEN i sin trykte form, som jeg ikke har set, men det forstår man åbenbart ikke i visse kredse. Selvfølgelig har jeg gennemgået manuskriptet med min redaktør. Come on!!!""
2
Whatever
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2016, 12:06

Interessant nok er der her en, der påstår at det hele jo bare er fiktion: http://www.b.dk/kronikker/loegneren-kan ... ke-fiktion

Det er ellers en dannet og vidende person, men hvordan kan man få sig selv til tage noget, der er beskrevet som et vidnesbyrd, og så påstå, at det bare var løgn alt sammen?

Det er lidt for bekvemt at noget som er fremstillet som sandhed, lige pludselig bare var en god historie, når der er nogen, der begynder at sige "hov, det kan vist ikke passe". Lidt som Jørgen Leth, der beskrev det uperfekte menneske som det mest ægte, han nogensinde havde skrevet, og da så stormen om kokkens datter kom, så var det hele bare fantasi.

Og jeg forstår så slet ikke Hans Hauges ærinde - hvorfor vil han gerne dreje diskursen i retning af, at der slet ikke er tale om en personlig beretning?
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2016, 12:07

FruDulle skrev:Jeg har ikke set hende på fb, men har lige set en citere hende :rulle:

"Her er Karina Pedersens egen udlægning på sin væg: "Der er åbenbart opstået tvivl om, hvorvidt jeg selv har skrevet min bog på grund af en kommentar om, at jeg ikke har læst bogen før for ganske få dage siden. Man skulle forvente, at folk er klar over, at jeg naturligvis mener, at det er BOGEN i sin trykte form, som jeg ikke har set, men det forstår man åbenbart ikke i visse kredse. Selvfølgelig har jeg gennemgået manuskriptet med min redaktør. Come on!!!""

Jamen, hvorfor blev hun så så overrasket over, hvad bogen indeholdt?
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 6. sep 2016, 12:15

Akehurst2 skrev:
FruDulle skrev:Jeg har ikke set hende på fb, men har lige set en citere hende :rulle:

Jamen, hvorfor blev hun så så overrasket over, hvad bogen indeholdt?

Det er det jeg mener med Tulle Kroyer retorik. Hun roder rundt i hvad der er det ene og det andet og uanset hvad, så virker hun totalt utroværdig.
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 6. sep 2016, 12:18

Akehurst2 skrev:Interessant nok er der her en, der påstår at det hele jo bare er fiktion: http://www.b.dk/kronikker/loegneren-kan ... ke-fiktion

Det er ellers en dannet og vidende person, men hvordan kan man få sig selv til tage noget, der er beskrevet som et vidnesbyrd, og så påstå, at det bare var løgn alt sammen?

Det er lidt for bekvemt at noget som er fremstillet som sandhed, lige pludselig bare var en god historie, når der er nogen, der begynder at sige "hov, det kan vist ikke passe". Lidt som Jørgen Leth, der beskrev det uperfekte menneske som det mest ægte, han nogensinde havde skrevet, og da så stormen om kokkens datter kom, så var det hele bare fantasi.

Og jeg forstår så slet ikke Hans Hauges ærinde - hvorfor vil han gerne dreje diskursen i retning af, at der slet ikke er tale om en personlig beretning?

Det er da også helt wack. Hun siger jo selv at hun kan stå inde for det hele. At det er hendes sandhed. Hvis andre vil frem med deres, så kan de bare skrive en bog selv. (Som om)
0
Whatever
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 6. sep 2016, 12:36

FruDulle skrev:Det er da også helt wack. Hun siger jo selv at hun kan stå inde for det hele. At det er hendes sandhed. Hvis andre vil frem med deres, så kan de bare skrive en bog selv. (Som om)

Det er efterhånden meget populært det her med min sandhed. Som om det ikke længere er vigtigt at efterstræbe en form for objektivitet.

Subjektive fremstillinger er relevante for perspektivering, men de kan ikke sidestilles i sandhedsværdi med fremstillinger der tilnærmelsesvis er objektive. Man har ikke dokumenteret andet end en personlig oplevelse (ofte i retrospekt) når man har nedfældet sin egen subjektive fremstilling af en serie af hændelser. Specielt når det strækker sig over en årrække.
2
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1518

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2016, 12:47

Akehurst2 skrev:Interessant nok er der her en, der påstår at det hele jo bare er fiktion: http://www.b.dk/kronikker/loegneren-kan ... ke-fiktion

Jeg synes fint man kan snakke om fiktion, og jeg mener faktisk, at Leths bog er et rigtig godt eksempel på det. Jeg har læst dele af bogen og for mig er det voldsomt tydeligt, at passagen om kokkens datter er Leths fantasi, noget han drømmer om skal ske.
Derfor kan det sagtens være noget af det mest ægte han nogensinde har skrevet, en fantasi kan jo nemt være ægte.

På samme måde kunne Karinas bog også have været fiktion, problemet her opstår, fordi hun giver interviews i forbindelse med bogen, hvor hun temmelig utvetydigt siger, at det er sådan tingene har været og desuden bruger bogen og de personlige oplevelser til at dunke en bestemt gruppe af mennesker meget hårdt i hovedet og bl.a. kalde dem umoralske. Samtidig ligger formen i den grad også op til, at der er tale om en biografisk beretning.

Derfor mener jeg, at Hauge tager fejl når han læser bogen som ren fiktion. Uden alle hendes interviews så havde jeg gerne købt den som fiktion. Ligesom jeg også køber, at Papes Planen er fiktion, at Jepsens Kunsten at græde i kor er fiktion, at Romers Den der blinker er fiktion osv. osv. - man kan godt diskutere om der er sket et genreskred og om der bliver taget lige rigeligt af hovedstolen, men jeg synes der er meget markante forskelle på de omtalte bøger og så Karinas bog, netop fordi hun har markedsført den som hun har.
3
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2016, 12:59

fisken80 skrev:På samme måde kunne Karinas bog også have været fiktion, problemet her opstår, fordi hun giver interviews i forbindelse med bogen, hvor hun temmelig utvetydigt siger, at det er sådan tingene har været og desuden bruger bogen og de personlige oplevelser til at dunke en bestemt gruppe af mennesker meget hårdt i hovedet og bl.a. kalde dem umoralske. Samtidig ligger formen i den grad også op til, at der er tale om en biografisk beretning.

Derfor mener jeg, at Hauge tager fejl når han læser bogen som ren fiktion. Uden alle hendes interviews så havde jeg gerne købt den som fiktion. Ligesom jeg også køber, at Papes Planen er fiktion, at Jepsens Kunsten at græde i kor er fiktion, at Romers Den der blinker er fiktion osv. osv. - man kan godt diskutere om der er sket et genreskred og om der bliver taget lige rigeligt af hovedstolen, men jeg synes der er meget markante forskelle på de omtalte bøger og så Karinas bog, netop fordi hun har markedsført den som hun har.

Meget enig. Jeg synes også en væsentlig del i forhold til Karina er, at der så at sige er tale om en fortløbende fortælling.

Hun startede med klummer på 180grader.dk og blev så fast klummeskribent på Politiken i flere år, hvor det jo var den samme historie, der blev fortalt, med de samme budskaber og mange af de samme udtryk om underklasse og amoral (og hvor man kan undre sig over, at familien og klassekammeraterne ikke råbte op dengang, men det er en anden sag), og på den måde har hun jo længe "optrådt" med det budskab om underklassen underbygget af sin egen opvækst.

Så er det mærkeligt, hvis det pludselig skulle være fiktion, fordi det nu er i bogform.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"