Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Kort karma: 148
Likede indlæg: 3803

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf paint » 6. sep 2016, 21:39

Gyldendals literære direktør, har lige siddet i 'Deadline', og prøvet at forsvare deres udgivelse af bogen. Sjældent har jeg hørt nogen hælde så meget vand ud af ørerne på så kort tid, som han gjorde.

Han talte om 'literære blandformer', som "er så meget fremme for tiden", hvor erindringer, og fiktion, blandes i een pærevælling. Og når erindringerne ikke rigtig stemmer med virkeligheden, er det bare fordi det så er fiktion eller en subjektiv opfattelse som forfattere har haft.
Og gu' hjælpe mig om ikke han brugte Bergman som eksempel og underbygning for sit forsvar af bogen.

Som et lille ps, kunne han dag meddele at Karina Pedersen i øjeblikket er rejst til Fredericia, hvor hun skal finde noget dokumentation. :fløjt:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 825
Likede indlæg: 4568

Indlægaf FruDulle » 7. sep 2016, 07:00

Hvis det her er rigtigt, så må man da kalde det et absolut lavpunkt for opførsel og presseetik.

Lars Fogt
6 timer · København, Capital Region of Denmark ·
DU VILLE DRUKNE OS I SØEN: BT sænker i dag overliggeren i dansk journalistik helt ned i rendestenen i nok det mest svinske interview og opførsel jeg nogensinde har læst, hørt og set. Uden foregående aftale havde de i går klokken 14.00 mødt op hos en 72-årig pensionist, Esther Pedersen, der tilfældigvis er mor til Karina Pedersen, men ellers ikke har bedt om at være en offentlig figur. De stak derefter kameraet op i snotten på moderen, mens Karina Pedersen kommer med en hel perlerække af anklager mod moderen, som BT umuligt vil kunne dokumentere og som er ekstremt injurierende, blandt andet om moderens selvmordstrusler og hvordan moderen skal have truet med at drukne sine børn i søen, hvis hun ikke fik penge af Karina Pedersens farmor og farfar. Jeg besøgte moderen en time efter til et aftalt interview og hun var direkte rystet over uden foregående advarsel bliverkonfronteret med sin datter, der i bogen har skrevet, at hun vil feste når hun dør. Hun dirrede ligefrem. Jeg kan umuligt vide, hvad der er sket i Karina Pedersens familie og kan kun skrive, hvad jeg kan dokumentere. Den her historie med Karina Pedersen er på alle måder bizar. Nu har jeg været journalist i 15 år - men bliver nødt til at sige, at dette her er det absolute lavpunkt. At kollegaer vil gøre sådan noget her over for trods alt almindelige mennesker. Og at Gyldendal vil stå bag sådan et stunt. Det her er ikke magthavere. At du vil være det bekendt, Olav Skaaning Andersen. Ærlig talt. #karinagate
Senest rettet af FruDulle 7. sep 2016, 07:07, rettet i alt 1 gang.
3
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. sep 2016, 07:05

Lars Fogt
11 timer · København, Capital Region of Denmark ·
BEDSTEMOR SLÅR IGEN: Her er 72-årige Esther Pedersen - en mor til fem med fem børnebørn. En af dem er Karina Pedersen, der har skrevet en bog om, hvor meget hun hader sin mor og hvordan hun vil feste når hun dør. Læs i morgen hvor hun i et interview fortæller i metroxpress, hvad der er rigtigt og forkert i bogen, som metroxpress for tiden opruller i en vaskeægte kulturskandale, der skyller ind over Politiken, Zetland, BT, Berlingske Gyldendal og DR - altså hele parnasset. Og læs hvad moderen vil gøre nu... Forstår i øvrigt at Gyldendal er gået all in med modhistorier i Politiken, DR og BT i morgen. Det skal nok blive festligt i #karinagate

og

http://www.bt.dk/danmark/karina-fra-und ... sagsanlaeg

"Karina Pedersens mor overvejer at lægge sag an mod sin datter, fordi hun ikke kan genkende flere passager i datteres meget omdiskuterede bog.

72-årige Esther Pedersen nægter centrale dele af bogen 'Helt ude i hampen' af datteren Karina Pedersen.

Det skriver metroxpress.

»Jeg er vred. Jeg fatter ikke, at Gyldendal kan udgive sådan noget løgn,« siger hun til mx.

Hun fortæller samtidig, at hun overvejer at tage fat i sin advokat om et muligt sagsanlæg.

Hendes datter, Karina Pedersen, dukkede sidste år op, fordi hun var smidt ud af en lejlighed. Hun boede hos moren i 14 måneder.

»Og levede af min pension,« tilføjer Esther Pedersen.

Karina Pedersen har ikke villet medvirke i artiklen."
0
Whatever
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 7. sep 2016, 07:47

Egentlig, kan det hele vel opsummeres i følgende betragtning:

"Billedet af underklassen som værende i moralsk fordærv med manglende familie - og arbejdsetik blev brugt af højreorienterede tænketanke i analyser for at vise, hvordan velfærdsstaten var en fiasko." (for 20-25 år siden. Min tilføjelse)
John Andersen, professor på Roskilde universitet

Det er formentlig også sådan at 'bogen' er tænkt. Desværre, sker der sandsynligvis også det, at den bliver solgt i mange eksemplarer, fordi mange vil være nysgerrige på, hvad der egentlig står. Og dermed får Karina Pedersen (og Gyldendal) de penge i kassen, som de gerne vil have - måske især Karina Pedersen, som lader til at have hårdt brug for dem. selvom hun opfatter sig selv, som rosen der skød op, lige midt i det moralske fordærv.

Den grimme ælling, der, når det kom til stykket, var en smuk svane.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. sep 2016, 07:55

Jeg har hørt flere åbne for at det hele havde været meget anderledes hvis man nu bare havde solgt den som roman og at Gyldendal har skudt sig selv i foden ved ikke at gøre det. Men den kære Karina forsvarer jo og står ved alt. Det er jo hendes sandhed. Der er jo ifølge hende intet fiktivt ved den. Jeg har virkelig svært ved at se hvorfor man forsvarer det med at, "nå ja, den skulle nok bare have været under roman kategori".

Hun har jo været ude at fortælle om det her i flere år, bl.a. på sin blog på 180 og har forsøgt tidligere at få det udgivet, omend i en anden form.

Hun skræpper jo op om sit ærinde med den og at underklassen skal fratages midler osv osv. Og nu går hun så amok i live optagede konfrontationer med sin mor, med en tabloidavis i nakken. Det er altså virkelig virkelig mærkeligt at opføre sig sådan.
0
Whatever
fisken80
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2167

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 09:44

Altså hvis vi forudsætter, at Karina tilhører "underklassen" så er der da i hvert fald én blandt den, der ingen moral har...
5
Akehurst2
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5394

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 09:48

fisken80 skrev:Altså hvis vi forudsætter, at Karina tilhører "underklassen" så er der da i hvert fald én blandt den, der ingen moral har...

Takes one to know one...
0
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 132
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 937

Indlægaf HappyQ » 7. sep 2016, 11:38

Nu kan det da ikke blive værre :tie:
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 184
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1804

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 11:54

1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 62
Likede indlæg: 992

Indlægaf lulu-p » 7. sep 2016, 12:04

Code71 skrev:http://www.bt.dk/danmark/metroxpress-beklager-fejl-i-kritisk-artikel-om-underklasse-karina

Konklusionen må være, at mediernes troværdighed er nøjagtig lige så ringe som vi beskylder underklasse-karina for at være.
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 7. sep 2016, 12:28

BT, har vist selv et par aktier i den sag.
1

Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2176

Indlægaf Anilara » 7. sep 2016, 15:22

Anilara skrev:Metroxpress (Lars Fogt) har, som de tilsyneladende eneste, forsøgt at tjekke op på de utallige påstande Karina har skrevet om sin barndom. Ingen fra folkeskoleklassen kan genkende billedet - alle forældre havde uddannelser, og de er også alle selv uddannede i dag (på nær Karina og én anden). De har talt med utallige fra området, som er dybt forundrede over, at være blevet omtalt som sociale tabere, drankere m.m.
Selv brødrene har arbejde.

Det er sgu pinligt. Ingen har fulgt op på dette før nu.

Nåh, men æh... Det har Karina jo så åbenbart heller ikke påstået (altså, at alle fra klassen var sociale tabere eller lign.).

Jeg tror bare jeg stopper med at konkludere på den sag her, pånær, som andre siger, at en del medier nok bør tænke endnu mere over deres arbejdsmetoder fremover.
0
Modesty Blame
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1217

Indlægaf Modesty Blame » 7. sep 2016, 15:43

Code71 skrev:http://www.bt.dk/danmark/metroxpress-beklager-fejl-i-kritisk-artikel-om-underklasse-karina

Men Karinas forsvar bygger på en forfejlet præmis: "(...)Men Karina Pedersen nævner slet ikke klassen i sin nye bog.

»Ikke et eneste sted nævner jeg mine tidligere klassekammerater i bogen. Den handler slet ikke om dem. Og i øvrigt kommer en del af klassen også fra villakvartererne, og det er ikke dem, jeg skriver om i min bog,« (...)"

Lars Fogt har jo hele vejen igennem sagt, at han har faktatjekket helheden og ikke bogen. Og det har fremgået hele vejen igennem i artiklen, at det var citatet fra Politiken, han brugte som ramme for faktatjekket på klassekammeraterne.
1
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2176

Indlægaf Anilara » 7. sep 2016, 18:35

Modesty Blame skrev:

Men Karinas forsvar bygger på en forfejlet præmis: "(...)Men Karina Pedersen nævner slet ikke klassen i sin nye bog.

»Ikke et eneste sted nævner jeg mine tidligere klassekammerater i bogen. Den handler slet ikke om dem. Og i øvrigt kommer en del af klassen også fra villakvartererne, og det er ikke dem, jeg skriver om i min bog,« (...)"

Lars Fogt har jo hele vejen igennem sagt, at han har faktatjekket helheden og ikke bogen. Og det har fremgået hele vejen igennem i artiklen, at det var citatet fra Politiken, han brugte som ramme for faktatjekket på klassekammeraterne.

Men i MX artiklen antydes det da, at Karina skulle have sagt, det var hele klassen (uanset om det så var for flere år siden eller i bogen) hvilket hun ikke har.
0
Modesty Blame
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1217

Indlægaf Modesty Blame » 7. sep 2016, 18:49

Anilara skrev:
Modesty Blame skrev:

Men i MX artiklen antydes det da, at Karina skulle have sagt, det var hele klassen (uanset om det så var for flere år siden eller i bogen) hvilket hun ikke har.

Jeg læste MX-artiklen i fredags, hvor den også så sådan her ud:

Men passer det hun beskriver? Og passer det da, hun satte trumf på til Politiken:

“Mine søskende og mine klassekammerater på førtidspension, sygedagpenge eller kontanthjælp er de ægte resultater af velfærdsstaten.”

Metroxpress har talt med 11 ud af 14 fra Karina Pedersens tidligere folkeskoleklasse på Alléskolen, venner, kærester, omgivelser fra Korskærparken. Og vi har karriereoplysninger om to andre. De har fine job, gode uddannelser og kan mildt sagt ikke genkende det billede hun tegner. Vi har talt med over 25, der kendte Karina Pedersen dengang. Alle fortæller samme historie.
http://www.mx.dk/feature/coverfull/story/18483646

Han henviser til dette citat:

Er din rejse til Københavns Universitet ikke netop beviset på velfærdsstatens evne til at skabe social mobilitet? Må jeg kalde dig ’den socialdemokratiske drøm’?

»Nej, for det er sket på trods af velfærdsstaten. Mine søskende og mine klassekammerater på førtidspension, sygedagpenge eller kontanthjælp er de ægte resultater af velfærdsstaten.

http://politiken.dk/debat/ECE801945/und ... kke-penge/

BTs præmis handler om, at MX skulle have angrebet hende for noget, der ikke står i bogen - men MXs artikel handler umiddelbart ikke om bogen. Den handler om de udsagn KP er kommet med, som umiddelbart kan efterprøves.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"