Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Kort karma: 110
Likede indlæg: 1536

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Modesty Blame » 3. sep 2016, 07:33

DetSorteCirkus skrev:I øvrigt finder jeg det fuldstændig tragikomisk, at hun prøver at undskylde sine pengefiflerier med sin situation som enlig mor under uddannelse. Hvis dét ikke er at gøre sig selv til offer. Mig bekendt kan de fleste unge kvinder i samme situation godt klare sig uden at bedrage andre.

Hun brugte internettet som sin trækasse, men glemte, at internettet også bliver brugt af de folk, hun har fortalt om, og at trækassen ikke kun kan bruges af hende.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1360

Indlægaf Torn » 3. sep 2016, 07:33

Jeg er næsten mest chokeret over, at veletablerede bladhuse, forlag og politikere gør et så dårligt stykke arbejde, når de videregiver udsagn. Helt ærligt. En gratis avis er nødt til at faktatjekke. Ej.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 728
Likede indlæg: 6074

Indlægaf Rapfisk » 3. sep 2016, 09:18

Bad Samaritan skrev:https://www.zetland.dk/historie/sOKnYPbZ-a8DEYXaM-502c9

Så er Zetland.dk ude med en undskyldning til folket - som du kan kommentere på, hvis du smider 99 kroner i abonnement om måneden... :lol:

Deres Facebook er åben for alle: https://www.facebook.com/zetlanddk/post ... 7973592847

Undskyldningen giver i øvrigt et godt indblik i mediers og forlags (forskellige) arbejdsvilkår.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 941
Likede indlæg: 15687

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2016, 09:33

Det her er, oveni alt det andet, også et fantastisk eksempel på, hvor vilde i varmen mange på parnasset altid bliver, når den (fingeret eller ej) autentiske underklasse banker på og viser sig at kunne tænke og skrive som helt almindelige mennesker med avisabonnemet og designmøbler. Så ryger den kritiske sans i ren overstadighed. Især historier om, hvordan to af elitens egne favoritter, uddannelse og kunst, har reddet nogen fra rendestenen, er populære, når man skal bekræftes i egen fortræffelighed.
Yahya Hassan er et andet eksempel på samme mekanisme, og fra udlandet kendes bl.a. forfatterne JT Leroy og James Frey.
1
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 254
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2664

Indlægaf Code71 » 3. sep 2016, 10:26

Jeg vil æde min gamle hat på at det er et af emner i presselogen i morgen, så vi kan se feks EB sidde og vaske hænder som om de har vidste hele tiden at det var løgn og latin. Ja der er ikke mange af de andre som er ret meget bedre.

Jeg tror personligt at det er internettets pris at pressen er blevet så ukritiske. Det hele drejer sig om klik på deres artikler og intet andet. Jo mere oprivende de kan lave artiklerne og især overskrifterne, jo flere reklamekroner får de ind.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
paint
Kort karma: 232
Likede indlæg: 7800

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 10:43

Jeg ved ikke om det bare er mig, men brugen af ordet ”underklasse”, giver nærmest et sæt i mig, hver gang jeg læser det.
Jeg er vokset op med at et sådant ord, bestemt og absolut ikke, var et ord /betegnelse man brugte om nogen som helst. Det blev opfattet nogenlunde på samme måde som hvis man sagde 'undermennesker'. I mit (bag)hoved, har det (måske netop derfor) nogle ret usympatiske konnotationer.

Jeg synes det er en smule bekymrende, at betegnelsen nu bruges i flæng, måske især i visse medier. Det er lidt som om, man vil søsætte et nyt samfunds/menneskesyn, hvor man kan tillade sig at have den slags forestillinger. Det næste bliver vel at man også også handler derefter?
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 300
Likede indlæg: 5255

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 10:48

Torn skrev:Jeg er næsten mest chokeret over, at veletablerede bladhuse, forlag og politikere gør et så dårligt stykke arbejde, når de videregiver udsagn. Helt ærligt. En gratis avis er nødt til at faktatjekke. Ej.

Det er desværre standard i medierne i dag. De undskylder sig med at arbejdstempoet er så højt, at der ikke er træt til den slags ting.

Det er rent held for dem at det ikke er gået værre end det er.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 10:51

Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.
1
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 10:59

eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.

Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som vel at mærke er rent 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 11:13

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.

Har han ikke sagt at hans far tæskede ham? Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 11:20

Tjekkede nogen af hendes catch phrases fra den her http://www.bt.dk/danmark/forfatter-om-d ... ngen-moral

"tabermentalitet i velfærdsklassen", Henrik Dahl havde brugt udtrykket her. I 2009.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur ... A5-udflugt

"åndeligt vakuum" giver sjovt nok også hit på Kristeligt dagblad

http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj ... tilheden-0
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 11:22

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.

Har han ikke sagt at hans far tæskede ham?
Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.

Dét har du vist ret i. Jeg har ikke læst hele hans bog. Men ud fra de foredrag, som har været offentlige, synes jeg at han kritik er mere generel og ikke så meget møntet på bestemte personer. Han kritiserer den 'muslimske verden' i Danmark, men jeg synes stadig (med førnævnte begrænsning) at han er ude i et helt andet ærinde, end Karina Pedersen.
0

Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. sep 2016, 11:27

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

Har han ikke sagt at hans far tæskede ham?
Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Dét har du vist ret i. Jeg har ikke læst hele hans bog. Men ud fra de foredrag, som har været offentlige, synes jeg at han kritik er mere generel og ikke så meget møntet på bestemte personer. Han kritiserer den 'muslimske verden' i Danmark, men jeg synes stadig (med førnævnte begrænsning) at han er ude i et helt andet ærinde, end Karina Pedersen.

Jow men han underbygger det jo med at han selv kommer fra "den rigtige muslimske verden" og har prøvet alle de slemme ting på egen krop.

Og så tvivler jeg så på om der nogensinde er nogen der har gået en tur i det område han er vokset op i og har spurgt naboer og klassekammerater om de kan genkende det han fortæller om sin barndom. Måske sad han og hyggede sig mens hans rare far skænkede the til ham.

Strukturen er bare så parallel. At man tapper ind i en diskurs, lærer at sætte den på en internet-agtig formel med korte fyndige vendinger, og så siger "jeg ved mere om det fordi jeg kommer derfra" at det så sænker modstanderes kritiske indstilling.
0
Modesty Blame
Kort karma: 110
Likede indlæg: 1536

Indlægaf Modesty Blame » 3. sep 2016, 11:40

Jeg vil ikke påstå, at jeg kender en masse til Hassans opvækst, men der er ingen tvivl om, at han var anbragt i en periode på Solhaven (som er et sted, man ikke bliver sendt hen, uden at have problemer). Og det betyder jo så, at der var ting i hans hjem, der ikke fungerede. Men han siger jo faktisk at han og alle han kender er opdraget med tæsk. Og det er en påstand, der er umulig at faktatjekke på trods af, at den er konkret.

Ingen vil tro på, hvis "alle han kender" bedyrer, at de ikke har fået tæsk, for nu er påstanden jo der - alle ville jo sige, at det ikke var sket. Jeg aner ikke, om tæsk er opdragelsesværktøjET i Yahya Hassans omgangskredt, men jeg ved, at det er en påstand, der aldrig kan hverken bevises eller modbevises.
1
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 236
Likede indlæg: 2544

Indlægaf Anilara » 3. sep 2016, 12:04

Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.
Om det har noget på sig, ved jeg ikke.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"