Kejsersnit - den lette løsning?

Kolderudolf
Kort karma: 53
Likede indlæg: 250

Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Kolderudolf » 25. aug 2016, 00:15

I forlængelse af at terminstråden pt. handler lidt om kejsersnit, kom jeg til at tænke på denne artikel, jeg læste i dag på Ekstra Bladet

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ng/6253961

Artiklen handler om en mors opslag på facebook, der er gået viralt, hvor hun skælder ud på de mennesker, der kalder kejsersnit den lette løsning.

Jeg selv er panisk angst for tanken om kejsersnit. Angsten opstod efter jeg havde født min datter og efterfølgende lå indlagt. Jeg fødte omkring midnat og var nede og hente morgenmad til min mand og jeg morgenen efter. Jeg havde det egentlig fint, men det var meget tydeligt, at det ikke var alle, der havde det på den patientgang. Der gik et par kvinde rundt, der et par dage forinden havde født ved kejsersnit. Eller gik er for meget sagt, de vraltede som kvinder på 80 og kunne kun tage helt få skridt af gangen. Der tænkte jeg, at jeg priste mig lykkelig for ikke at være endt ud i kejsersnit.

Nu er jeg gravid med tvillinger, hvor 60 % bliver født ved kejsersnit og jeg bryder mig ikke om tanken ved, at det ender ud i det. Hvis der er medicinske årsager til, at det skal ske, modsætter jeg mig ikke, men tanken om det er ikke rar og jeg tænker, at det skal være sidste udvej.

Jeg har en veninde, der selv valgte et kejsersnit uden nogen medicinsk årsag. Fordi hun var bange for fødslen og det forstår jeg simpelthen ikke, at man vælger. Bevares, hvis man har traumatiske oplevelser eller andet fra tidligere fødsler, kan det måske virke mere trygt. Men i den situation tænkte jeg egentlig også, at hun valgte den "nemme løsning", fordi der ikke var nogen som helst medicinsk årsag til, at hun ikke kunne føde af sig selv. Ikke at hun er en dårligere mor eller ikke har født "rigtigt", men alligevel forstår jeg det ikke helt. Og i sidste ende rager det jo ikke mig.

Hvad er dine tanker om kejsersnit? Betragter du det som en let løsning? Jeg tænker altså ikke akutte, men planlagte kejsersnit.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2390

Re: Kejsersnit - den lette løsning?

Indlægaf Juki » 25. aug 2016, 01:20

Jeg er hverken gravid eller har født, men jeg har det som dig ang. kejsersnit. Jeg er "rædselslagen" ved tanken om det, selvom det skulle være planlagt.

Jeg betragter det overhovedet ikke som en let løsning, jo måske i øjeblikket hvor man "bare" ligger og så klarer læger m.m. arbejdet, men der er jo så meget der kan gå galt og måske tåler man ikke bedøvelsen eller virker den ikke på en, og man skal i fuld narkose. For ikke at tale om tiden efterfølgende. Og det er jo kun det fysiske. Så nej, jeg vil bestemt ikke betegne det som en let løsning.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 17
Likede indlæg: 427

Indlægaf Orchidea » 25. aug 2016, 01:50

Jeg har prøvet begge dele, altså både vaginal fødsel og fødsel via kejsernit.

Jeg vil til enhver tid foretrække vaginal fødsel og jeg ser bestemt ikke kejsersnit som en nem løsning, omend jeg tror at "mange" (ja, hvad er mange?), netop ønsker kejsersnit, i den tro at det er en nemmere løsning end en vaginal fødsel.

Jeg tænker at alle fødsler er forskellige og man er selvfølgelig farvet af egne oplevelser. Jeg havde en nem vaginal fødsel, det var en styrtfødsel som, på trods af ve-storm uden pause fra første ve til han var ude, jo gik meget hurtigt. Jeg oplevede det som fantastisk at mærke hvordan min krop fuldstændig tog kontrol over fødslen, den vidste hvad der skulle til og øjeblikket hvor han kom ud, var så ubeskrivelig fantastisk. Jeg husker det SÅ detaljeret og altid med en enorm lykkefølelse.

Mit kejsersnit var planlagt, da han lå forkert og jeg ikke kunne føde vaginalt. Ud over at være knust over ikke at kunne det, var det bare så mærkeligt. Jeg, som i min krop, havde ingen kontrol overhovedet og da min søn kom ud, fik jeg ham kun op til mig i et øjeblik, inden jeg blev kørt på opvågning, og så lå der helt alene i 2 timer, imens min mand tog sig af vores søn. Det var fandme mærkeligt. Sidst men ikke mindst, var de ulidelige smerter efter KS - de varede flere uger, den første uge helt forfærdligt. DET kunne jeg godt have undværet.

Så nej, i min bog, er KS ikke den nemme løsning og jeg havde aldrig gjort det hvis ikke det var nødvendigt. Absolut heller ikke hvis jeg skulle vælge i en hypotetisk fremtidig sitaution.
0
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 25. aug 2016, 01:58

Jeg kan ikke åbne linket.

Jeg har prøvet begge dele og KS var absolut ikke nogen let løsning. Jeg havde foretrukket en vaginal fødsel langt over en operation.

Problemet er måske nok at sammenligne fødsler - fx en vanskelig vaginal fødsel kontra et ukompliceret kejsersnit og fx et vanskeligt kejsersnit kontra en ukompliceret vaginal fødsel.

Man kan ikke garantere, at hverken KS eller vaginal fødsel er ukompliceret og for mig er det vanskeligt at sige, hvad det for den enkelte kvinde er nemmeste 'løsning', men jeg mener, at KS ikke bør gives uden en medicinsk årsag og i samarbejde med en JM med speciale i fødselsangst, hvis det er årsagen.
4
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 43
Likede indlæg: 433

Indlægaf Minionine » 25. aug 2016, 03:52

Jeg er pt højgravid. I mit hoved er et planlagt kejsersnit, uden medicinsk årsag, den nemme løsning. Jeg var nemlig selv ved at vælge det (dog fordi at baby vendte forkert) og tænkte lidt "fint, vend du bare forkert, så slipper jeg for det uforudsigelige ved en vaginal fødsel". Mest af alt tænkte jeg, at så slap jeg for at briste, hvilket jeg er temmelig angst for. Skæbnen ville, at den lille i maven har vendt sig af sig selv, og nu skal jeg så føde vaginalt. Efter baby har vendt sig og jeg lige har vænnet mig til tanken om, at det bliver sådan, er jeg dog blevet mere rolig omkring det, og er nu bare der hvor hun skal UD!!! Jeg tror også at jeg bliver rigtig glad for at det bagefter.

Jeg kommer bare sådan til at tænke på Amalie (hende fra paradise), der i hendes tv-program "Amalies baby" valgte et planlagt kejsersnit, fordi hun ikke ville ødelægge "tissemissen", som hun så fint beskrev det, og ikke ville gennemgå alle smerterne ved en alm. fødsel. I det tilfælde er det jo den nemme løsning.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2717

Indlægaf Urtekussen » 25. aug 2016, 04:09

Jeg har været SÅ glad for mine vaginale fødsler, og hvis jeg skulle blive gravid igen, og det af den ene eller anden grund endte med kejsersnit, så tror jeg at jeg ville føle mig snydt.
Jeg fik det vildeste kick ud af at føde. Det er det sejeste jeg nogensinde har gjort fysisk, og jeg tænker det må være lidt det samme som når sportsfolk løber et marathon. Jeg var helt høj bagefter.

Der er så meget ved kejsersnit, som ikke tiltaler mig:
Det er mindre "sundt" for barnet at blive født på den måde.
Det er en operation, med minimum rygmarvsbedøvelse (jeg er ikke vild med tanken om så stærke medikamenter)
Det tager lang tid at komme over fysisk.
Jeg kan godt "lide" at gennemgå fødslen og dens forskellige faser.
Der er risiko for længevarende gener efter bedøvelsen.

Jeg ville aldrig vælge et kejsersnit, udelukkende for at undgå smerter. Jeg tror endda jeg ville forsøge en sædefødsel, skulle det komme så vidt.
Og jeg er ellers en pivskid, som skal have bedøvelse i rigelige mængder ved tandlægen :-D
2
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 169
Likede indlæg: 893

Indlægaf Æble » 25. aug 2016, 04:17

Jeg har fået to KS. Et akut efter 14 timer med veer og et planlagt. Det planlagte valgte jeg for at undgå at få et akut. Det lyder lidt skørt, men den første fødsel var bare ikke rar og den frygt og utryghed jeg oplevede da han ikke kom ud og jeg skulle afsted til aks, det ville jeg bare gerne undgå. Så valgte den mere forudsigelige fødsel, nemlig et pks. (Det var 100 gange "lettere" at få et pks)

Jeg mener at sammenligner man en standard vag fødsel og et pks, så er KS ikke den nemme løsning. Der er flere smerter under den vaginale fødsel, men som regel er det hurtigt overstået. Ved et KS kan man ikke grine hoste eller trykke når man er på toilet den første uge. Og man går som en 80-årig pga smerter. Herefter fortsat smerter i ca 4 uger. Kan huske jeg ikke engang kunne løfte min datter ud af vuggen om natten.

Så vil sige at selve fødselsdelen, da er det ret meget nemmere at få KS. Men bagefter betaler man.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3566

Indlægaf Lemonella » 25. aug 2016, 05:14

Jeg har aldrig fået et kejsersnit, men jeg husker kun alt for tydeligt de smerter jeg havde efter jeg fik fjernet min livmoder.
Det tog mig en halv time, at komme ud af sengen første gang efter operationen. Jeg kunne ikke hoste, nyse eller grine i flere dage efter uden, at få ondt.
Jeg gik som et bøjet søm. Kunne ikke rette mig op og gå normalt. Det var ret ubehageligt.
Det gik jo over igen og man bliver normal igen.

Jeg har født to gange. To hurtige, nemme og smertefrie fødsler uden nogen form for smertelindring. Selv mine jordemødre var imponerede over, hvor nemt det gik.
Vi jokede lidt med, at jeg var lige som de kvindelige polske markarbejdere man hørte om i meget gamle dage. De gik om bag en busk og fødte deres barn og gik derefter i gang med, at arbejde igen med det samme.

Fødsler er ikke ens. Det er kejsersnit heller ikke og vores smertetærskler er heller ikke ens.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 25. aug 2016, 05:31

Jeg forstår ikke problemet med at vælge en nem løsning? Alt, der ikke er en fuldstændigt uhjulpen fødsel, er grader af det samme: fra mild smertelindring ved fx massage og akupunktur over epidural og så til kejsersnittet, som stadig er smertefuldt. Det hele handler om at komme igennem fødslen på en måde, man føler sig tryg ved.
1
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 25. aug 2016, 05:36

LaScrooge skrev:Jeg forstår ikke problemet med at vælge en nem løsning? Alt, der ikke er en fuldstændigt uhjulpen fødsel, er grader af det samme: fra mild smertelindring ved fx massage og akupunktur over epidural og så til kejsersnittet, som stadig er smertefuldt. Det hele handler om at komme igennem fødslen på en måde, man føler sig tryg ved.

Det handler også om samfundsøkonomi.
2
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 25. aug 2016, 05:47

LaScrooge skrev:Jeg forstår ikke problemet med at vælge en nem løsning? Alt, der ikke er en fuldstændigt uhjulpen fødsel, er grader af det samme: fra mild smertelindring ved fx massage og akupunktur over epidural og så til kejsersnittet, som stadig er smertefuldt. Det hele handler om at komme igennem fødslen på en måde, man føler sig tryg ved.

Der er intet i vejen med en nem løsning, hvis det da bare VAR en nem løsning. For langt de fleste gravide vil den vaginale fødsel bare være nemmere og mindre smertefuld end kejsersnittet på den lange bane. Så det er da ærgerligt hvis det får et ry som nemt, og derved får nogle kvinder til at vælge kejsersnittet frem for vaginal fødsel.

Tror også en del tiltrækkes af det forudsigelige i kejsersnittet. Og det kan jeg da godt forstå - jeg er også ved at gå ud af mit gode skind pt over at gå og vente på at gå i fødsel. Er dog mere bange for at få skåret min mave op.

Dertil kommer så at det er bedst/sundest for barnet at komme til verden ved en (ukompliceret) vaginal fødsel.
1
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 25. aug 2016, 05:54

Jeg vil helst undgå kejsersnit i hvert fald. Jeg er bekymret for fødslen og hvad det gør ved mit underliv, men det er trods alt sådan, naturen har indrettet det, så jeg må også have tillid til at der er en mening med at jeg skal presse noget på størrelse med en vandmelon ud af skrævet. At skære muskler over for at undgå naturlig fødsel kunne jeg ikke finde på, medmindre der var en medicinsk grund.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 390

Indlægaf Anlewi » 25. aug 2016, 07:16

Jeg har fået to kejsersnit et akut og et planlagt.

For mig har det ikke været den lette løsning nogen af gangene men en hård omgang med operation stor sår der skal hele, forbud mod at løfte min egen baby i starten osv.

Det værste er dog andre mødres kommentare. " Man er ikke en rigtig kvinde/mor før msn har født selv" "nå du valgte den lette udvej" "ved du godt at du udsatte dit barn for fare" osv.

Hvis ikke muligheden for kejsersnit havde været der, havde ingen af os været i live.
3
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2335

Indlægaf Studsgaard » 25. aug 2016, 07:31

Urtekussen skrev:Jeg har været SÅ glad for mine vaginale fødsler, og hvis jeg skulle blive gravid igen, og det af den ene eller anden grund endte med kejsersnit, så tror jeg at jeg ville føle mig snydt.
Jeg fik det vildeste kick ud af at føde. Det er det sejeste jeg nogensinde har gjort fysisk, og jeg tænker det må være lidt det samme som når sportsfolk løber et marathon. Jeg var helt høj bagefter.

Der er så meget ved kejsersnit, som ikke tiltaler mig:
Det er mindre "sundt" for barnet at blive født på den måde.
Det er en operation, med minimum rygmarvsbedøvelse (jeg er ikke vild med tanken om så stærke medikamenter)
Det tager lang tid at komme over fysisk.
Jeg kan godt "lide" at gennemgå fødslen og dens forskellige faser.
Der er risiko for længevarende gener efter bedøvelsen.

Jeg ville aldrig vælge et kejsersnit, udelukkende for at undgå smerter. Jeg tror endda jeg ville forsøge en sædefødsel, skulle det komme så vidt.
Og jeg er ellers en pivskid, som skal have bedøvelse i rigelige mængder ved tandlægen :-D

Det her kunne være mig der havde skrevet det
Jeg var igennem alle overvejelserne med sædefødsel frem for kejsersnit ved nr tre. Fordi hun vendte frem og tilbage i ugerne op til fødslen. Og jeg var helt klar på en sædefødsel frem for et kejsersnit.
Jeg ville både føle mig snydt for den fantastiske oplevelse det er at føde. Samt frygte tiden efter et kejsersnit hvor man er så plaget af smerter m.m

Jeg tror ikke et kejsersnit er let. Men det med nogen vælger det uden medicinske grunde er mig fuldstændigt en gåde. Jeg forstår det ikke.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 169
Likede indlæg: 893

Indlægaf Æble » 25. aug 2016, 07:36

Mht økonomi så er her de tal jeg fandt dengang jeg undersøgte det som en del af mon beslutning om pks

Komplikationsfri vaginal fødsel ca 12.000
Planlagt KS ca 19.000
Kompliceret vaginal fødsel ca 17.000
Kompliceret Vaginal fødsel det ender med aks ca 24.000.

Konklusionen fra Sundhedsstyrelsen var at for førstegangsfødende er der igen forskel i økonomi fordi flere førstegangsfødende ender med en kompliceret fødsel. For flergangsfødende vil pks være dyrere for flere kan opnå en normal fødsel.

For mig er dette helt andre tal end jeg forestiller mig når jeg kun forholder mig til avisoverskrifter.
http://www.sst.dk/~/media/029071F561B14 ... 93B7D.ashx
0

Tilbage til "Graviditet"