Dieselbil kontra benzinbil

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 415

Re: Dieselbil kontra benzinbil

Indlægaf Falstria » 1. sep 2016, 22:41

kokkenok skrev:
brændstof økonomisk starter det med det samme, jeg kan ikke umiddelbart se nogen initial betingelser. så det er mere eller mindre fra den først km

Hvis det er en bekymkring, og brændstof økonomi ikke er, er forvarmere(word?) opfundet.
Holder bilen i en lukket opvarmet garage hjælper det også.
På vejen kan du,i de første minutter køre i lavt gear og med høje omdrejninger.

Det skal gemmes til der er opnået drifttemperatur, hvilket som du selv også har nævnt tager længere tid at opnå med en diesel, fordi den er mere effektiv (mindre spildvarme). Hvis motoren har turbo, kan det blive rigtig dyrt at køre en kold motor ud i gearene dagligt.
0
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 72

Re: Dieselbil kontra benzinbil

Indlægaf kokkenok » 2. sep 2016, 01:28

Falstria skrev:
Det skal gemmes til der er opnået drifttemperatur, hvilket som du selv også har nævnt tager længere tid at opnå med en diesel, fordi den er mere effektiv (mindre spildvarme). Hvis motoren har turbo, kan det blive rigtig dyrt at køre en kold motor ud i gearene dagligt.

Specielt hvis det er en fransk bil ;) Men benzinbiler med turbo er noget den onde har skabt. på en god dag ganske vist, men stadig noget man skal passe på.

Turboen er nok også ligeglad med hvilke betingelser den starter under.
Men fejl og havari i turboen skyldes sjældent mekaniske fejl, men i min. 90 % af tilfældende at at turboerne ikke får skiftet olie, filtre mm hyppigt nok eller indsug af udefra kommende objekter.
Hell, en turbo kan køre hvad, 40.000 rev/min - i tomgang. Hvis lejerne ikke der, er mættede af olie, som lejerne kan glide på, så skal havariet nok komme. Så høje omdrejninger i en turbo, kan jeg ikke se skulle være et problem.

Men for at passe på turboen kan man gøre følgende:
ᴏ skift af olie/filtre/slanger hyppigt, måske for hver 15.000 km - da er den bedste garant for at undgå skader og haveri på en turbo.
ᴏ turboen skal stå et par minutter når man har parkeret bilen og tager nøglen, da en 900 gr. varm turbo - virkeligt, virkeligt gerne vil have noget olie.

ps: når jeg læser lidt imellem linjerne i nogle af teksterne og tegningerne, får jeg det indtryk af turboer er dimensioneret til et bestemt antal accelerationer - som er en forsimplet måde at sige, at man ikke skal accelerere konstant med en turbo på mtoroen - men faktisk køre ret defensivt.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"