Hvad er en psykopat?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4093

Hvad er en psykopat?

Indlægaf Viskelæder » 26. aug 2016, 23:05

Inspireret af tråden "Den vildeste historie om bedrag", hvor der er uenighed omkring, hvad der er psykopati og psykopatiske træk, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad, I tænker, en psykopat er? Hvornår er man en psykopat, og hvornår er man "bare" et røvhul?

Jeg arbejder med området, så jeg går selv efter nogle ret specifikke kriterier i vores diagnosesystem til at definere det, men samtidig er det jo blevet et noget populært begreb at bruge.

Hvad er en psykopat?
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2369

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf achillaxedprune » 27. aug 2016, 04:43

En psykopat er en, der kender forskellen på ret og uret, sort og hvidt, rigtigt og forkert, men bare er ligeglad... Psykopaten kan godt forstå reglerne, men gider ikke overholde dem. Helt uden skrupler og dårlig samvittighed.

Jeg tror, at der er langt flere røvhuller end psykopater derude i Danmark, og jeg tror på man bruger ordet om mennesker, der ikke er det. Fordi det forklarer en ligegyldig opførsel.
8
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3515

Indlægaf Lemonella » 27. aug 2016, 06:05

Som achillaxedprune siger, tror jeg også, at der findes flere røvhuller end psykopater.

Røvhullerne gør tit tingene, fordi de bare ikke tænker over konsekvenserne af deres handlinger.
En psykopat er udmærket klar over, hvad konsekvenserne er og de er fuldstændig kolde i røven over det. De føler sig simpelthen hævet over reglerne.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5932

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 07:04

Nu er jeg hverken psykolog eller psykiater - og jeg er ikke selv psykopat, selvom jeg ville være det i følge den anden tråd. Så jeg har ikke rigtig lyst til at gå ind i det med ud fra hvilke kriterier man stiller diagnosen, for det er jeg ikke kompetent til.

Men jeg synes en væsenlig forskel er at man godt kan være et dumt svin, nogengange. Eller bare være et røvhul overfor nogle enkelte, men ikke overfor andre. Mig bekendt kan man ikke være psykopat, nogengange. Enten er man psykopat, eller også er man det ikke.
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9158

Indlægaf Fru Sunshine » 27. aug 2016, 07:12

Gennemførte røvhuller har psykopatiske træk. Eller er psykopater.

Det er min holdning. Man kan ikke være et virkelig dumt svin, hvis man fungerer helt rigtigt i hovedet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 07:26

Fru Sunshine skrev:Gennemførte røvhuller har psykopatiske træk. Eller er psykopater.

Det er min holdning. Man kan ikke være et virkelig dumt svin, hvis man fungerer helt rigtigt i hovedet.

Hvornår er man et virkelig dumt svin?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 27. aug 2016, 07:30

LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:Gennemførte røvhuller har psykopatiske træk. Eller er psykopater.

Sådan et, hvor man tænker psykopat?
Det er man når man opfører sig som ham i bedrag-tråden.
1
cola
Kort karma: 14
Likede indlæg: 201

Indlægaf cola » 27. aug 2016, 07:36

En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.
Det er en psykopat, alle andre der ter sig åndsvagt og folk kan se det, de er bare åndsvage og de folk der tillader dem at te sig sådan er sådan set i samme kategori.
1
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 07:37

Fru Sunshine skrev:
LadyFox skrev:

Men altså, udover det?
Der må da være nogle kriterier man skal opfylde for at være et dumt svin, hvis dumt svin = psykopat.
Altså, hvad et dumt svin egentlig er, er vel rimelig subjektivt, altså hvad den ene opfatter som et virkelig dumt svin, kan vel sagtens blive opfattet som en idiot af en anden?

Det dummeste svin jeg kender, synes jeg er det dummeste svin hun kender - hvem har ret, eller er vi begge psykopater?
2
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 27. aug 2016, 07:39

cola skrev:En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.
Det er en psykopat, alle andre der ter sig åndsvagt og folk kan se det, de er bare åndsvage og de folk der tillader dem at te sig sådan er sådan set i samme kategori.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig?
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 27. aug 2016, 07:42

LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:
LadyFox skrev:

Men altså, udover det?
Der må da være nogle kriterier man skal opfylde for at være et dumt svin, hvis dumt svin = psykopat.
Altså, hvad et dumt svin egentlig er, er vel rimelig subjektivt, altså hvad den ene opfatter som et virkelig dumt svin, kan vel sagtens blive opfattet som en idiot af en anden?

Det dummeste svin jeg kender, synes jeg er det dummeste svin hun kender - hvem har ret, eller er vi begge psykopater?

Det ved jeg da ikke. Jeg kender jo ingen af jer.

Og nu slår jeg lige fast, at det her er min personlige indstilling.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 27. aug 2016, 07:44

LadyFox skrev:
cola skrev:En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig?

Nu findes der flere typer vold end fysisk. Psykisk vold er lige så slemt.
0
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 27. aug 2016, 07:45

LadyFox skrev:Nu er jeg hverken psykolog eller psykiater - og jeg er ikke selv psykopat, selvom jeg ville være det i følge den anden tråd. Så jeg har ikke rigtig lyst til at gå ind i det med ud fra hvilke kriterier man stiller diagnosen, for det er jeg ikke kompetent til.

Men jeg synes en væsenlig forskel er at man godt kan være et dumt svin, nogengange. Eller bare være et røvhul overfor nogle enkelte, men ikke overfor andre. Mig bekendt kan man ikke være psykopat, nogengange. Enten er man psykopat, eller også er man det ikke.

Du blander tingene sammen. Et af de vigtigste træk ved psykopater er netop at de kan være utrolig indtagende, charmerende og omgængelige overfor de mennesker, hvor psykopaten selv får en fordel ud af det. Det er også derfor psykopater tit er populære og derfor kan slippe godt afsted med at være modbydelige over for bestemte personer. Her tænker jeg ikke så meget i parforhold, men mere i større grupper, fx blandt kolleger på en arbejdsplads.
2
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5868

Indlægaf Smiling_Goat » 27. aug 2016, 07:49

A 7 skrev:
LadyFox skrev:Nu er jeg hverken psykolog eller psykiater - og jeg er ikke selv psykopat, selvom jeg ville være det i følge den anden tråd. Så jeg har ikke rigtig lyst til at gå ind i det med ud fra hvilke kriterier man stiller diagnosen, for det er jeg ikke kompetent til.

Du blander tingene sammen. Et af de vigtigste træk ved psykopater er netop at de kan være utrolig indtagende, charmerende og omgængelige overfor de mennesker, hvor psykopaten selv får en fordel ud af det. Det er også derfor psykopater tit er populære og derfor kan slippe godt afsted med at være modbydelige over for bestemte personer. Her tænker jeg ikke så meget i parforhold, men mere i større grupper, fx blandt kolleger på en arbejdsplads.

Jeg har også hørt, der har været en undersøgelse, der fandt frem til, at rigtig mange i ledende positioner på arbejdsmarkedet er psykopater. Det giver jo også mening, at de kan komme op ad stigen, hvis de er charmerende, beregnende og gode til at udnytte andre.
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10257

Indlægaf icelady » 27. aug 2016, 07:54

For mig er en psykopat en, der uden samvittighedskvaler manipulerer folk omkring sig, så de opnår noget for/til dem selv. Det kan være materielt, men lige så meget den psykiske fryd ved at knægte andre.

Det er en person, der er ligeglad med at påføre andre smerter (både fysisk og psykisk).

En psykopat er en, der er fuldstændig kold overfor egne handlingers påvirkning af andre, bare han/hun får sine lyster/ønsker/behov opfyldt.

Jeg har levet sammen med en; godt nok ikke "officiel" diagnostiseret som psykopat, men han var det.
6
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Livets forhold"