Hvad er en psykopat?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1824

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf Anilara » 27. aug 2016, 09:56

Jeg vil vove den påstand, at hvis man er følelseskold overfor alle, fordi man ikke forstår følelser, og derfor forsøger at imitere dem, og ingen skrupler har med det, så er der mere galt end blot at være en ualmindelig idiot.
Jeg kender dumme idioter. Men de er sjældent dumme overfor samtlige og de er endnu mere sjældent ikke i stand til at sætte sig i bare nogle andres sted.
Men ja, jeg er jo ikke ekspert.
1
cola
Kort karma: 14
Likede indlæg: 214

Indlægaf cola » 27. aug 2016, 11:14

LadyFox skrev:
cola skrev:En psykopat er når folk er fuldstændig normale, og alle ser dem som fredelige og rolige og folk omkring dem tror ikke på de kan gøre noget forkert, men bag huset fire vægge, banker de kæresten gul og blå, skærer små børn i tern eller planlægger det næste angreb på noget stort.
Det er en psykopat, alle andre der ter sig åndsvagt og folk kan se det, de er bare åndsvage og de folk der tillader dem at te sig sådan er sådan set i samme kategori.

Så hvis man er psykopat så er man voldelig?

nej du læser ikke helt hvad jeg skriver.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3555

Indlægaf Lemonella » 27. aug 2016, 13:16

Jeg tror man skal være varsom med, at selv-diagnosticere andre mennesker. I hvert fald, hvis man ikke ved, hvad man taler om.
Mange mennesker, kan have træk der måske minder om psykopati eller sociopati, men dybest set tror jeg faktisk bare de er dumme svin. Jeg har mødt min del af dem. Min far var en af dem og min sidste eks var også.

På et tidspunkt læste jeg bogen "Charmør og tyran" af Alv A Dahl. Vældig interessant bog, hvor jeg fandt mange lighedspunkter på både min far og min eks. Jeg husker jeg tænkte, at forfatteren måtte have mødt dem begge, netop fordi mange af beskrivelserne passede på dem begge.
Men igen. Jeg er ikke, hverken psykolog eller psykiater, så jeg kan jo ikke sætte diagnoser på dem.

Her er lidt interessant læsning fra nettet.
http://kend-din-psykopat.dk/psykopatens-kendetegn/
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Mingapigen
Kort karma: 0

Indlægaf Mingapigen » 31. aug 2016, 18:36

En psykopat er et menneske som sviner de folk til, som reelt set burde være deres nærmeste, og når de sidder grædende i hvert deres hjørne, kan sætte sig til at sove med ro i sjælen.

Overfor andre som ikke kender hans svagheder er han charmerende som dagen er lang.

Ja jeg taler om et familiemedlem, som ikke er specielt festlig at være sammen med for nærmeste familie. Men Hey! Det bedste forsvar er jo et angreb, og hvor er det bare bedst, når man har kørt folk psykisk helt derned, hvor man kan kontrollere dem ;) :puke:
0
Mumifar
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf Mumifar » 31. aug 2016, 19:04

Er Amager-manden diagnostiseret som psykopat?
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3555

Indlægaf Lemonella » 31. aug 2016, 19:38

Mumifar skrev:Er Amager-manden diagnostiseret som psykopat?

Det tror jeg ikke han er. Mange har kaldt ham psykopat, men det er jo ikke ensbetydende med, at han har fået diagnosen.
http://www.etik.dk/forbrydelse-og-straf ... e-sindssyg
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Mumifar

Indlægaf Mumifar » 31. aug 2016, 19:44

Lemonella skrev:
Mumifar skrev:Er Amager-manden diagnostiseret som psykopat?

Det tror jeg ikke han er. Mange har kaldt ham psykopat, men det er jo ikke ensbetydende med, at han har fået diagnosen.
http://www.etik.dk/forbrydelse-og-straf ... e-sindssyg

Så ville jeg nødig møde en rigtig psykopat :nerve:
Vil da forvente at han har været tilset a psykologer, som vel kan stille en eller anden diagnose.
Ellers er han vel bare Ond.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10268

Indlægaf icelady » 31. aug 2016, 20:58

Mumifar skrev:
Vil da forvente at han har været tilset a psykologer, som vel kan stille en eller anden diagnose.

Nu blev jeg nysgerrig og søgte på det og så vidt jeg kan se, har han ikke en psykiatrisk lidelse; dog læste jeg i en artikel en psykiater udtale, at han havde psykopatiske træk. :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Mumifar

Indlægaf Mumifar » 31. aug 2016, 21:16

icelady skrev:
Mumifar skrev:

Nu blev jeg nysgerrig og søgte på det og så vidt jeg kan se, har han ikke en psykiatrisk lidelse; dog læste jeg i en artikel en psykiater udtale, at han havde psykopatiske træk. :gruble:

Lettere psykopatiske træk.
1
Mumifar

Indlægaf Mumifar » 31. aug 2016, 21:22

Hvis ikke han officielt er psykopat, så tror jeg egentlig jeg er ligeglad med lægefaglige diagnoser.
Tror jeg holder mig til min egen vurdering af, hvem der er psykopat og hvem der ikke er. I min verden er han indbegrebet af en psykopat.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3859

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 21:27

Jeg kan ikke huske, hvad hans mentalundersøgelse præcis lød på, men han blev erklæret egnet til straf, fordi han ikke var sindssyg eller psykotisk i gerningsøjeblikket, og han var fuldt bevidst om, at han begik begik en strafbar handling (flere).
Psykologen her siger, at han har udprægede psykopatiske træk
http://www.b.dk/nationalt/psykolog-han- ... iske-traek
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3859

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 21:32

0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Indlægaf Sangius » 31. aug 2016, 21:33

Er det ikke mangel på empati? Man ved godt at det sårer folk, det man gør, fordi det har man fået at vide. Men man kan simpelthen ikke sætte sig ind i det at blive såret, og man kan i bund og grund ikke forstå, hvordan folk har det.

I min verden går en psykopat ikke nødvendigvis efter at såre folk - som et dumt svin eller et røvhul jo gør. En psykopat ender med at såre folk, fordi de først opdager at det gør sårer, når de allerede har gjort det. Det er meget svært at overholde grænser, når man overhoved slet ikke selv kan se dem.
1
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 1. sep 2016, 08:08

Den nuværende tilgang til at definere sociopati og beslægtede begreber er at bruge en liste over kriterier. Den første liste blev udviklet af Hervey Cleckley i 1941, og han er kendt som den første person der beskrev tilstanden i detaljer.

Enhver som passer på de fleste af disse kriterier betegnes som psykopat eller sociopat. Der er flere sådanne lister i brug. Den mest almindeligt anvendte kaldes "Psychopathy Checklist Revised", udviklet af Robert Hare og hans kolleger. En alternativ version blev udviklet i 1996 af Lilienfeld og Andrews, kaldet "Psychopathic Personality Inventory".

Den bog, som psykologer og psykiatere ( i USA) bruger til at kategorisere og diagnosticere psykisk sygdom, er, " the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders". DSM indeholder en kategori for noget, der hedder “Antisocial Personality Disorder”, mens the World Health Organization skildrer en lignende kategori, den kalder "Dissocial Personality Disorder". Disse er meget bredere kategorier end psykopati. Kategorien af psykopat ses inkluderet i denne kategori, men betydeligt smallere defineret, så kun omkring 1 ud af 5 personer med APD er en psykopat.

Hvis vi tager alle disse lister over kriterier, kan vi se dem vokse sammen i følgende centrale sæt:

Ufølsom eller lave følelser
Uansvarlighed
Uoprigtig tale
Selvtillid
Indsnævring af opmærksomhed
Selvoptagethed
Manglende evne til at planlægge for fremtiden
Vold

Flere spørgsmål behøver adressering. Hvad betyder den mulighed, at psykopati er genetisk. Hvad vil det sige om den menneskelige natur? Hvilke skridt kan vi tage til "rette" psykopater og hvilke af disse er mest etisk? Hvis det er sandt, at psykopater har skadet eller unormale hjerner, kan vi så holde dem ansvarlige for, hvad de gør? Er der grader af psykopati, således at normale mennesker kan have psykopatiske træk?
0
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 396

Indlægaf OberstNasig » 1. sep 2016, 13:44

For mig er det først og fremmest en diagnose og derfor behandlingskrævende, men meget tyder på at det er uden de store effekter. De kan godt lære empati, men de kan aldrig føle det oprigtigt, som andre velfungerende mennesker.

En psykopat kan ikke mentalisere eller føle empati med andre. Det er primært sådan, jeg forstår det. Og så er de ofte dygtige til at charmere og manipulere med deres omgivelser uden skyggen af moralske skrupler. De føler ingenting for deres omgivelser, som kun repræsenterer brikker i et spil, hvor det handler om egen vinding.
0

Tilbage til "Livets forhold"