Hvad er en psykopat?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9671

Re: Hvad er en psykopat?

Indlægaf kidkomb » 1. sep 2016, 14:43

En psykopat agerer som h*n gør, fordi det er den smarteste måde at opnå et givent mål.
Et røvhul opfører sig skidt, fordi h*n selv er blevet behandlet skidt gennem livet.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2409

Indlægaf Joe » 1. sep 2016, 15:13

Det er en diagnose, som skal stilles af folk med den rette uddannelse, som kan se objektivt på personen. Ikke af forsmåede ekskærester, utilfredse medarbejdere, vrede avislæsere, m.m.
Jeg har det utroligt svært med at folk render rundt og giver folk diagnoser, uden at have kompetencerne til det.

Og så tænker jeg, man godt kan være et særdeles dumt svin uden at have en diagnose.
2
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8386
Kontakt:

Indlægaf Ado » 1. sep 2016, 18:58

Joe skrev:Det er en diagnose, som skal stilles af folk med den rette uddannelse, som kan se objektivt på personen. Ikke af forsmåede ekskærester, utilfredse medarbejdere, vrede avislæsere, m.m.
Jeg har det utroligt svært med at folk render rundt og giver folk diagnoser, uden at have kompetencerne til det.

Og så tænker jeg, man godt kan være et særdeles dumt svin uden at have en diagnose.

Det kan man nemlig. Åh, du rammer så rigtigt i det hele. Jeg krummer virkelig tæer over den tendens der er med at lege hjemmepsykiater og kyle en diagnose af sted. Stop det nu. Alle dumme ekser er ikke psykopater.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Mumifar
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf Mumifar » 1. sep 2016, 19:23

Nej og den dumme dumme dumme Amagermand er heller ikke psykopat.
Måske skulle man lige revurderer, hvad der skal til for at blive diagnosticeret som psykopat.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 142
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1433

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 10:36

Hos røvhullet/det dumme svin/indsæt selv synonym er der tale om en forbigående tilstand, hvor det hos psykopaten er tale om en kronisk, iboende tilstand, der indeholder unormal og ofte voldelig adfærd. Besvær ift at skelne mellem rigtigt og forkert, færre spejlneuroner, hvilket ofte kompenseres v.hj.a. indlærte pantomimer.
Bliver tilsyneladende ofte forvekslet med sociopati og/eller narcissisme.

Det er ikke et prædikat, man bør kaste om sig med, synes jeg, da det udvander begrebet. I den anden tråd tænker jeg f.eks., at der mere er tale om en grad af sociopati/narcissos-komplekser. - Eller måske bare straight up klaphat-syndrom.
1
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 366

Indlægaf JackieO » 3. sep 2016, 15:26

Jeg er helt med på at man ikke skal gå rundt og kaste om sig med diagnoser, hvis man ikke er uddannet til det og har observeret/talt med den person der skal diagnosticeres. Men jeg gætter på, at de fleste psykopater aldrig nogensinde får en diagnose, fordi de selvfølgelig ikke selv mener der er noget galt med dem og derfor ikke frivilligt ønsker at blive undersøgt og diagnosticeret. (Er de diagnosticerede psykopater ikke primært kriminelle, som er røget ind i det retspsykiatriske system, hvor de er "tvunget" til at blive undersøgt og eventuelt diagnosticeret?)

På den måde kan psykopater fortsætte et helt liv igennem med at manipulere og terrorisere mennesker omkring sig, ødelægge arbejdsmiljøet på deres arbejdspladser osv. uden at blive "afsløret", så længe de holder sig (nogenlunde) inden for lovens rammer.
3
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 142
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1433

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 15:28

JackieO skrev:Jeg er helt med på at man ikke skal gå rundt og kaste om sig med diagnoser, hvis man ikke er uddannet til det og har observeret/talt med den person der skal diagnosticeres. Men jeg gætter på, at de fleste psykopater aldrig nogensinde får en diagnose, fordi de selvfølgelig ikke selv mener der er noget galt med dem og derfor ikke frivilligt ønsker at blive undersøgt og diagnosticeret. (Er de diagnosticerede psykopater ikke primært kriminelle, som er røget ind i det retspsykiatriske system, hvor de er "tvunget" til at blive undersøgt og eventuelt diagnosticeret?) På den måde kan psykopater vel fortsætte et helt liv igennem med at manipulere og terrorisere mennesker omkring sig, ødelægge arbejdsmiljøet på deres arbejdspladser osv. uden at blive "afsløret", så længe de holder sig (nogenlunde) inden for lovens rammer.

Det lyder meget rigtigt, synes jeg. Den skræmmende detalje er hér, at de har det med at søge stillinger, hvor de tildeles magt i en eller anden udstrækning.
1
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6010

Indlægaf LadyFox » 3. sep 2016, 16:38

JackieO skrev:Jeg er helt med på at man ikke skal gå rundt og kaste om sig med diagnoser, hvis man ikke er uddannet til det og har observeret/talt med den person der skal diagnosticeres. Men jeg gætter på, at de fleste psykopater aldrig nogensinde får en diagnose, fordi de selvfølgelig ikke selv mener der er noget galt med dem og derfor ikke frivilligt ønsker at blive undersøgt og diagnosticeret. (Er de diagnosticerede psykopater ikke primært kriminelle, som er røget ind i det retspsykiatriske system, hvor de er "tvunget" til at blive undersøgt og eventuelt diagnosticeret?)

På den måde kan psykopater fortsætte et helt liv igennem med at manipulere og terrorisere mennesker omkring sig, ødelægge arbejdsmiljøet på deres arbejdspladser osv. uden at blive "afsløret", så længe de holder sig (nogenlunde) inden for lovens rammer.

Det ville de jo også sagtens kunne selv om de frivilligt have kontaktet noget psykiatri omkring en udredning af diagnose. Blot fordi man har fået en diagnose så behøver man jo ikke fortælle folk om den.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Livets forhold"