Unges adfærd på nettet, og hvem skal tage snakken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Unges adfærd på nettet, og hvem skal tage snakken?

Indlægaf HerErJeg » 27. aug 2016, 08:42

Her er en aktuel sag, hvor en ung kvinde har fået delt et nøgenbillede af sig selv af en 14 årig.
Hun kontakter så selv drengen, så er totalt kold i røven. Hun kontakter så hans mor, som jo så beklager, men som ender med at anklage den unge kvinde for at angribe hendes søn, når nu det er hendes opgave at tage snakken.

Artiklen siger ikke meget, men I skal se indslaget for at få belyst hvad der skrives fra kvinden, drengen og hans mor.
http://www.bt.dk/danmark/hendes-14-aari ... -af-at-han

Kvinden ender med at konkludere, at det nok er sådan en mor-agtig reaktion, altså næsten en naturlig måde at reagere på. Det håber jeg da godt nok ikke, det lugter af curling *100, og en knægt udenfor rækkevidde. Hvem pokker skriver 'luk røven' til en vildt fremmed, især når man konfronteres med noget forkert eller ulovligt?
Jeg synes det er så fint at hun går direkte efter drengen, uden at råbe højt. Ville man som forældre ikke være glad for at børn bliver stillet til ansvar, hvis de er ude på et skråplan som forældrene ikke er vidende om?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Unges adfærd på nettet, og hvem skal tage snakken?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. aug 2016, 08:58

Jeg har svært ved at blive forarget over moderens reaktion. Jeg synes ikke, at hun anklager pigen for noget. For mig udtrykker hun et ønske om, at man først tager fat i hende, der er værge for en 14-årig, i stedet for at true drengen med politiet og indlade sig på et skænderi med ham. Jeg forstår det slet ikke som, at hun gør Feline til skurken, eller mener, at hendes kontakt til sønnen er lige så slem som hans gerning. Desværre er moderens formulering ikke helt konkret og derfor åben for misforståelse.

Jeg ville i øvrigt, hvis det var mit barn, der havde delt andres billeder bag deres ryg, have tvunget ham/hende til at sige undskyld.
6
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. aug 2016, 09:00

aihpoS skrev:Jeg tror ikke på at knægten lærer noget som helst af den snak med moren. Han lyder som et røvhul og moren lyder som en naiv kvinde der tror på alt hvad sønnen siger.

Jeg synes ikke 14 årige bør være på de sociale medier, og nogen burde have forklaret pigen at man ikke tager billeder af sig selv uden tøj på.

Billedet blev efter sigende taget af en "veninde" i smug.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2116

Indlægaf eks-Maupassant » 27. aug 2016, 09:07

Tja og så er vi tilbage igen ved det jeg tidligere har skrevet:

Ud af hele befolkningens mange 14-årige VIL der være et antal der er uansvarlige mht. andres nøgenbilleder SAMT de vil have forældre der ikke gør noget.

De få 14-årige er nok, pga teknologien, til at sprede samtlige nøgenbilleder der popper op hist og pist. Som så påvirker kvinden på billederne i mange år bagefter. Evt. lige til hun går i graven.

Det her kan ikke løses med samtaler og pædagogik osv.
0
Oveditlevsen
Kort karma: 16
Likede indlæg: 416

Indlægaf Oveditlevsen » 27. aug 2016, 09:08

DetSorteCirkus skrev:Jeg har svært ved at blive forarget over moderens reaktion. Jeg synes ikke, at hun anklager pigen for noget. For mig udtrykker hun et ønske om, at man først tager fat i hende, der er værge for en 14-årig, i stedet for at true drengen med politiet og indlade sig på et skænderi med ham. Jeg forstår det slet ikke som, at hun gør Feline til skurken, eller mener, at hendes kontakt til sønnen er lige så slem som hans gerning. Desværre er moderens formulering ikke helt konkret og derfor åben for misforståelse.

Jeg ville i øvrigt, hvis det var mit barn, der havde delt andres billeder bag deres ryg, have tvunget ham/hende til at sige undskyld.

Jeg er enig her, drengens reaktion er nok et udtryk for hans alder/umodenhed, når han bliver konfronteret med at han har gjort noget forkert.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2116

Indlægaf eks-Maupassant » 27. aug 2016, 09:37

Ennovy skrev:
eks-Maupassant skrev:Tja og så er vi tilbage igen ved det jeg tidligere har skrevet:

Ud af hele befolkningens mange 14-årige VIL der være et antal der er uansvarlige mht. andres nøgenbilleder SAMT de vil have forældre der ikke gør noget.

De få 14-årige er nok, pga teknologien, til at sprede samtlige nøgenbilleder der popper op hist og pist. Som så påvirker kvinden på billederne i mange år bagefter. Evt. lige til hun går i graven.

Det her kan ikke løses med samtaler og pædagogik osv.

Det største problem er masserne - og ikke den enkelte idiot som der helt sikkert altid vil være. Det er krænkende med den enkelte idiot, men det der kan være altødelæggende er at pigerne og kvinderne bombarderes med henvendelser - fra masserne. Så problemet er langt større end bare nogle enkelte personer.

Yeah.

Massen er også global - en kvinde kan blive bombarderet af henvendelser fra Australien, Rusland, USA, Finland osv. Hvor som helst der er internet. Skal man gøre noget ved henvendelses/chikane flokken, er man ude i at der skal igangsættes et globalt pædagogisk projekt.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2962

Indlægaf JoyNips » 28. aug 2016, 08:33

Jeg synes så absolut at forældre skal have samtale times deres børn om adfærd på nettet. Men jeg synes dæleme også det er ok at ofrene sætter ansigt på sig selv og konfronterer de unge, når de deler billeder uden at tænke på følgerne.
Og det i øvrigt uanset om ofrene oprindeligt selv har taget billederne eller om de er taget af andre i smug. At man selv har givet dem videre til én, man har tillid til, gør det da ved den søde grød ikke ok at de pludselig er spredt (med ofrenes fulde navne og oplysninger om bopæl mm) over hele landet og at folk med overlæg sender dem til ofrets familie, arbejdsplads og andre.
11
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3263

Indlægaf DD_81 » 28. aug 2016, 08:52

DetSorteCirkus skrev:Jeg har svært ved at blive forarget over moderens reaktion. Jeg synes ikke, at hun anklager pigen for noget. For mig udtrykker hun et ønske om, at man først tager fat i hende, der er værge for en 14-årig, i stedet for at true drengen med politiet og indlade sig på et skænderi med ham. Jeg forstår det slet ikke som, at hun gør Feline til skurken, eller mener, at hendes kontakt til sønnen er lige så slem som hans gerning. Desværre er moderens formulering ikke helt konkret og derfor åben for misforståelse.

Jeg kan godt se hvad du mener - men for mig falder det noget til jorden, når hun skriver til den unge kvinde at hun, og andre, angriber hendes søn. Det er immervæk noget af en anklage, når hun blot vælger at sige fra på egne veje.
Hvis man ikke kan tåle at andre mennesker siger fra overfor ens barn, 14 år gammelt, så har man altså et problem. I den alder skulle børn/unge gerne kunne begå sig nogenlunde på egen hånd i samfundet, herunder vurderer rigtigt/forkert.
Det er fint at hun gerne ville have været informeret og have taget snakken, hvis det var essensen af hendes svar, så kunne hun have formuleret det mere elegant!

jeg har en 12½ årige i husstanden, og vi har haft snakken om livet online.
Hvordan passer man på sig selv, hvad kan man tillade sig at dele om andre, og af andres, etc.Det foregik egentligt ved at jeg spurgte hvad han mente, og han bød ind, og hans svar var i den grad tilfredsstillende.
Det samme viser mine tjeks af hans adfærd på de sociale medier. Han har aldrig skrevet grimt til og om andre, han deler ikke andre materiale - med mindre det er noget der specifikt opfordres til at dele - og der er han ret kritisk, han tager ikke billeder af andre og lægger op, uden at spørge først.

og vi har også haft snakken om netop nøgenfotos, at såfremt han oplever det ske i skole- eller idrætsregi så skal og bør han stå op for sig selv eller andre der udsættes for det, sige fra, og sige det til voksne, så det kan stoppes. Han kunne aldrig selv drømme om at tage fotos af andre i situationen, og han har udvist stor forargelse over de historier der har været med unge mennesker der ufrivilligt har fået delt fotos af dem selv nøgle, eller i seksuelt samkvem.
jeg stoler på at hans morale og værdier er så stærke, at han står helt fast på dette. Han har en god kritisk sans, og falder ikke for lemming-effekter, og han tør sige fra.

Og skulle han alligevel falde i, så måtte andre i den grad gerne sige fra, direkte til ham, med og uden min viden.
Og var det med min viden, så ville en samtale absolut ikke være nok, der ville være en mærkbar konsekvens.
5
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 28. aug 2016, 09:05

^^ Meget enig med Hanne, vi har også haft snakken og min er kun 11 år.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 28. aug 2016, 17:56

aihpoS skrev:Jeg tror ikke på at knægten lærer noget som helst af den snak med moren. Han lyder som et røvhul og moren lyder som en naiv kvinde der tror på alt hvad sønnen siger.

Jeg synes ikke 14 årige bør være på de sociale medier, og nogen burde have forklaret pigen at man ikke tager billeder af sig selv uden tøj på.

Hvorfor tager man ikke billeder af sig selv uden tøj på?
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 1. sep 2016, 10:42

Ennovy skrev:
Du forstod tydeligvis ikke mit indlæg.

Så synes jeg da du skal uddybe det fremfor at komme med en halv hånlig bemærkning.
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1056

Indlægaf Modesty Blame » 2. sep 2016, 04:56

Jeg tolker moderens bemærkning sådan, at hun er ked af/skammer sig over, at hun har været så dårlig til at opdrage sin søn, at han ender i den situation. Mange af tolkningerne er mest muligt negative, og det synes jeg er synd. Hvis jeg havde været Feline (det havde jeg ikke været, for hun er langt mere rolig, end jeg havde været), så havde jeg måske nok bedt om en uddybning af moderens bemærkning.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 2. sep 2016, 05:46

Hele seksualmoralen er lige pt. af helvede til. Vi skal lære vores unger mere om grænser, og en del om tillid og tryghed. Vi skal lærer at modtager man et nøgenbillede, må man vise den tillid til afsenderen på billedet ikke at sende sådan noget videre. Klart at de unge jo forelsker sig hovedkulds, og det er den store kærlighed, og de tror de er sååå voksne. Men når de går fra hinanden igen, skal de kunne stole på at alt hvad der er foregået, skal stadig kun være imellem dem, og ikke deles med alle som var det et byttekort.
2
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 3. sep 2016, 11:04

DR's dokumentar om emnet "Ung, nøgen og udstillet" er udmærket: https://www.dr.dk/tv/se/ung-noegen-og-udstillet/ung-noegen-og-udstillet

Jeg har svært ved det her emne, fordi jeg bliver vred. Vred over, at vi som samfund stadig står med det problem, at nogle mener, det er offerets skyld. At "man bør vide, man ikke skal sende nøgenbilleder". Deling af billeder uden samtykke er et kæmpe problem. Det er organiseret kriminalitet og politiet bruger ikke ressourcerne på at bekæmpe det. Det er en kultur blandt især unge, hvor man ikke stiller spørgsmålstegn ved, at kammeraten lige viser "hende ned fra hjørnet" i den allermest sårbare situation. Drenge og piger udstiller hinanden, eftersøger hinanden og udnytter hinanden. Jeg håber, alle forældre tager snakken med både drengebørn og pigebørn. Fortæller, at man aldrig handler mod folks vilje i den situation. At man aldrig deler uden samtykke. At det er ulovligt og modbydeligt. At det er et overgreb, der kan have vidtrækkende konsekvenser for offeret. Jeg håber, digital dannelse er en efterhånden faglig disciplin i både folkeskole og gymnasium. Og at vi som samfund bliver ved med at stå fast på, at man (også som ung) har retten til et naturligt sexliv, hvor nøgenbilleder kan blive delt med samtykke og tillid - uden fordømmelse, uden udnyttelse og uden overgreb.
3
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 13. sep 2016, 16:02

https://www.zetland.dk/historie/sOKnYxJJ-aOZj67pz-cedd0

Og Zetland skriver også. Uhyggelig læsning.
0

Tilbage til "Livets forhold"