Skal mænd (også) fortælles at de er lækre?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Maanii
Kort karma: 8
Likede indlæg: 153

Re: Skal mænd (også) fortælles at de er lækre?

Indlægaf Maanii » 29. aug 2016, 14:26

Jeg roser min mand mange gange dagligt.
På både hans udseende, evner, indsats og personlighed.

Det tror jeg han, og mange andre mænd har brug for - At føle sig værdsat og elsket, ligeså vel som kvinder.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 29. aug 2016, 22:17

Jeg går ud fra at mennesker generelt godt kan lide at blive rost og få komplimenter, for hvad og hvordan det skal gøres er så individuelt.

Uden at have læst alle punkterne i startindlægget, så forstår jeg det sådan at det er lidt et opgør med den mandlige forsørger mand, at det ville være rarere hvis der blev set på manden som en person og ikke en (kold) stereotyp.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3402

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2016, 00:23

Skal mænd (også) fortælles at de er lækre?

"Please stop! These ideas are outlandish and bizarre." :wink3:

(Det er et eller andet citat, som jeg ikke kan huske af hvem. Men det passer vist meget godt her.)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9141

Indlægaf Fru Sunshine » 30. aug 2016, 16:27

Min mand er så bizar, for han kan godt lide at få at vide, at jeg synes, han er lækker.
Men han er selvfølgelig også udlænding.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 161
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2515

Indlægaf Mi55y » 1. sep 2016, 10:31

Jeg giver min kæreste komplimenter flere gange dagligt. Vores forhold er nok lidt a-typisk, da han ikke rigtig duer til at give komplimenter. Så jeg har affundet mig med, at jeg for det meste får et "i lige måde" og en gang i mellem bliver kaldt smukke - og så er det det på den front. Til gengæld er han så meget OBS på det fysiske plan med at røre, strejfe, ae osv. Men det stopper mig dog ikke i at kalde ham/hans krop for dejlig, lækker og fræk. Jeg synes faktisk det giver mig selv en masse at komplimentere ham og se ham vokse en cm eller to ved det.
0
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1405

Indlægaf vUlpeS » 2. sep 2016, 22:03

Alene det at man kan stille spørgsmålet er enormt symptomatisk.
0
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2016, 23:19

vUlpeS skrev:Alene det at man kan stille spørgsmålet er enormt symptomatisk.

For hvad? :gruble:
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 00:25

dgd2007 skrev:
vUlpeS skrev:Alene det at man kan stille spørgsmålet er enormt symptomatisk.

For hvad? :gruble:
For en absurd ubalance i den gængse opfattelse af, hvad en mand er for en størrelse. Jeg finder det underligt og instrumentelt, når man går ud fra, at han er sådan en slags robot, der kan leve af tørt rugbrød og endnu mere tørre lussinger, og klare sig fint med det.

Jeg har den hér fikse idé om, hvad der skal til for at skabe champions, og en stor del af opskriften er netop bekræftelse og omsorg. Jeg fik det bekræftet i stor stil i Spanien, hvor tonen er meget følelsesladet ift hvad man ser her til lands. "Te quiiiiiierooooo mi hijo bonitooooo!" råber alle konerne efter deres sønner ude på gaden, og det er helt normalt og ingen bliver flove, næh, tværtimod så ser de mægtig stolte ud. Drengene dernede har overordnet set noget mere selvtillid og her-kommer-jeg-attitude end man ser hos de danske gutter, der oftest har dårlig kropsholdning og fungerer temmelig undskyldende for sig selv i tide og især i utide.

Det er lidt af en kæphest, det dér med kønsroller og -forskelle. Jeg synes det er noget indgroet vrøvl det meste af det, især når vi taler om fundamentale behov. Udover kromosomforskellen er der i mine øjne slet ikke så stor forskel, eller sagt på en anden måde; det er i høj grad gearet af kulturel betingning.

Jeg kan godt nikke genkendende til den med at man gerne vil anerkendes for egenskaber fremfor udseende, men kun i en vis udstrækning. Jeg er givetvis ikke verdens kønneste knægt længere, men jeg vil da som et minimum gerne have, at en evt partner tænkte på liiiidt mere end fædrelandet, når det gjaldt. Og jeg vil gerne have det på tryk, tak, også selvom jeg udmærket godt ved, hvem jeg er og hvad jeg er.

Og så er det altså, at jeg bliver lettere triggered, når jeg ser sådan en amerikaner-artikel dér. Fordi jeg synes det er hamrende ærgerligt, at man ligefrem behøver skrive en "how to care for a guy for dummies"-artikel. Det må være et symptom på, at der er noget galt et eller andet sted.
8
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. sep 2016, 14:29

vUlpeS skrev:[...]
Og så er det altså, at jeg bliver lettere triggered, når jeg ser sådan en amerikaner-artikel dér. Fordi jeg synes det er hamrende ærgerligt, at man ligefrem behøver skrive en "how to care for a guy for dummies"-artikel. Det må være et symptom på, at der er noget galt et eller andet sted.

Hæ-hæ ... jeg må indrømme, jeg ikke har læst det amerikanske. Men jeg syntes også lød fjollet - bare måske ud fra en lidt anden vinkel.

Der er en her på debatten, der har et godt ordsprog i sin signatur ... noget med, at hvis man vil behandle folk ens, er man nødt til at behandledem forskelligt :)

Det kan selvfølgelig være på individuelt niveau, eller noget socialt, kulturelt eller whatever. Men jeg synes heller ikke, man nødvendigvis behandler mænd og kvinder ens ved at behandle dem ens. :gruble:

Det lyder selvfølgelig lidt kryptisk, men lad os nu sige: alle tager vist i det spørgsmål for givet, at en kvinde godt kan lide af og til at føle sig "lækker" - også kropsligt, at hendes fysiske fremtoning udtrykker noget lækkert - eller hvad de nu føler, men der er et eller andet der. Og det er lækkert og virker rigtigt, når en kvinde "føler sig lækker". Og selvfølgelig til en vis grad sker dette jo via den feedback, hun får. Om det så er direkte sproglig komplimenter, eller det bliver vist på anden måde.

Men personligt virker det altså ikke for mig, hvis en kvinde giver mig komplimenter for mit udseende - på samme måde, som det undertiden gør omvendt.

For mig er det, der gør det "lige" igen, ikke at hun siger den samme kompliment til mig - men faktisk det, at man fornemmer, at hun godt kunne lide min kompliment, at det var noget, hun lod trænge ind. Så føler jeg mig det, som jeg tror, ville svare til "lækker" :)

Man behøver jo bare se på det faktum, som var lidt scary for de fleste drenge, at en kompliment ikke nødvendigvis altid er velset. Hvis den forkerte giver den, risikerer man jo at få revet hovedet af: "Skrid din klamme stodder!" Så jeg synes, det at hun bliver glad for en kompliment ... det er så at sige "den fulde accept" af mig, formentlig svarende til, at kvinde føler det som den fulde accept, at man synes, hun er gennemført lækker (også kropsligt).

Jeg ville personligt hverken svare "Skrid din klamme kælling", hvis en gav mig en fysisk kompliment, men på den anden side heller ikke dåne, selv om det var en, jeg godt kunne lide. Så jeg synes, man i det spil altid kan finde noget, der er "ens" ... men tit på en lidt anden måde.

Jeg ved ikke, om det giver mening ...? :gruble:
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 15:05

dgd2007 skrev:

Hæ-hæ ... jeg må indrømme, jeg ikke har læst det amerikanske. Men jeg syntes også lød fjollet - bare måske ud fra en lidt anden vinkel.

Der er en her på debatten, der har et godt ordsprog i sin signatur ... noget med, at hvis man vil behandle folk ens, er man nødt til at behandledem forskelligt :)

Det kan selvfølgelig være på individuelt niveau, eller noget socialt, kulturelt eller whatever. Men jeg synes heller ikke, man nødvendigvis behandler mænd og kvinder ens ved at behandle dem ens. :gruble:

Det lyder selvfølgelig lidt kryptisk, men lad os nu sige: alle tager vist i det spørgsmål for givet, at en kvinde godt kan lide af og til at føle sig "lækker" - også kropsligt, at hendes fysiske fremtoning udtrykker noget lækkert - eller hvad de nu føler, men der er et eller andet der. Og det er lækkert og virker rigtigt, når en kvinde "føler sig lækker". Og selvfølgelig til en vis grad sker dette jo via den feedback, hun får. Om det så er direkte sproglig komplimenter, eller det bliver vist på anden måde.

Men personligt virker det altså ikke for mig, hvis en kvinde giver mig komplimenter for mit udseende - på samme måde, som det undertiden gør omvendt.

For mig er det, der gør det "lige" igen, ikke at hun siger den samme kompliment til mig - men faktisk det, at man fornemmer, at hun godt kunne lide min kompliment, at det var noget, hun lod trænge ind. Så føler jeg mig det, som jeg tror, ville svare til "lækker" :)

Man behøver jo bare se på det faktum, som var lidt scary for de fleste drenge, at en kompliment ikke nødvendigvis altid er velset. Hvis den forkerte giver den, risikerer man jo at få revet hovedet af: "Skrid din klamme stodder!" Så jeg synes, det at hun bliver glad for en kompliment ... det er så at sige "den fulde accept" af mig, formentlig svarende til, at kvinde føler det som den fulde accept, at man synes, hun er gennemført lækker (også kropsligt).

Jeg ville personligt hverken svare "Skrid din klamme kælling", hvis en gav mig en fysisk kompliment, men på den anden side heller ikke dåne, selv om det var en, jeg godt kunne lide. Så jeg synes, man i det spil altid kan finde noget, der er "ens" ... men tit på en lidt anden måde.

Jeg ved ikke, om det giver mening ...? :gruble:
Det giver såmænd udmærket, fin mening. Kan det tænkes, at der er noget social betingning ind over i dit holdningssæt? Du hører, så vidt jeg husker, til et sted mellem en halv og en hel generation før min egen, så jeg kommer umiddelbart til at tænke på, at vi meget muligt er vokset op under lidt forskellige paradigmer.

Mit hooldningssæt er et andet på mange måder, jeg har f.eks. aldrig rigtig lidt af den "approach anxiety", du beskriver hos drengene.
Måske skyldes det, at der er en god sjat kongruens i spil, når jeg deler ud af komplimenterne.
Jeg mener det i "gerningsøjeblikket", og de må tage det, som de vil, det er slet ikke min afdeling, hvordan nogen modtager mit output.

Jeg gør det ikke med noget håbefuldt resultat for øje, eller rettere: Jeg ser en positiv respons som en lykkelig udgang på en impulsiv handling, ligesom jeg ser en negativ respons som noget potentielt forbigående (læs; det skyldes som regel, at man har en dårlig dag, når man bliver arrig over at få en kompliment).

Approach anxiety er for mig at se ikke meget andet end resultatet af en (for) resultatorienteret tilgang til andre mennesker, men jeg kan naturligvis tage fejl hér midt i min lommefilosofi :)

Du ville ikke dåne, og det ville jeg heller ikke. Omvendt tror jeg heller ikke, det er noget, der sker særligt ofte for kvinder, der modtager komplimenter. - Men derofr kan de jo stadig være gode nok, var min umiddelbare tanke :)

Edit: Hold da fast et trainwreck af en post, haha! Jeg må vist hellere skyde skylden på den depression, jeg pt går og muntrer mig med; tænker ikke i særligt lige linjer.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. sep 2016, 18:04

Mit hooldningssæt er et andet på mange måder, jeg har f.eks. aldrig rigtig lidt af den "approach anxiety", du beskriver hos drengene.
[...]

Nå har almindelig generthed nu også fået en amerikansk diagnose? :lol:

Nja, men jeg var nu også lidt i tvivl, om jeg kunne tillade mig den lille joke for at understrege pointen - for det var ikke først og fremmest det, jeg ville sige.

Altså mht. ½ generation imellem os, så jo, der er da selvfølgelig noget tidsånd og mode også inden for forholdene mellem kønnene ... MEEEEN jeg vil nu nok snarere sige, at en halv generation yngre end jeg er nu, var lige det tidspunkt, hvor man var mest cocky mht. sådan noget. Man havde, som du siger, opklaret, at kvinder er ikke så onde, og det for det meste falder i god jord med et par komplimenter, og hvis engang imellem ikke, så overlever man nok.

Og samtidig har man glemt, dengang man var en ung, smal frø, og lige havde fået lange ben, man havde lidt svært ved at styre, eller man vidste ikke med sikkerhed, hvilket stemmeleje der ville tone frem, næste gang man åbnede munden :) Hvis du ikke dengang - når du mødte verdens ottende vidunder - havde som de første par tanker, at det ville være komplet overfløde at gøre hende opmærksom på, at hun var det (fordi hun selvfølgelig allerede vidste det), eller at hun ville synes, det var lovlig arrogant af sådan en kludremikkel at bilde sig ind, at det betød noget for hende, hvad man mente om hendes fremtoning ... så er du vist den første dreng i verdenshistorien, der aldrig har haft den slags tanker. :fløjt:

Men som sagt, det var lidt af et sidespor. My mistake ... men oprigtigt talt tror jeg, at den fornemmelse jeg har fået, når en kvinde er blevet glad for, at jeg syntes, hun var lækker, svarede meget godt til den følelse hun fik ved det. Og at det er den måde, vi er "lige" på. Snarere end ved at hun også siger, at jeg er lækker. Det var det, der var hovedpointen.
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 18:28

dgd2007 skrev:
[...]

Nå har almindelig generthed nu også fået en amerikansk diagnose? :lol:

Nja, men jeg var nu også lidt i tvivl, om jeg kunne tillade mig den lille joke for at understrege pointen - for det var ikke først og fremmest det, jeg ville sige.

Altså mht. ½ generation imellem os, så jo, der er da selvfølgelig noget tidsånd og mode også inden for forholdene mellem kønnene ... MEEEEN jeg vil nu nok snarere sige, at en halv generation yngre end jeg er nu, var lige det tidspunkt, hvor man var mest cocky mht. sådan noget. Man havde, som du siger, opklaret, at kvinder er ikke så onde, og det for det meste falder i god jord med et par komplimenter, og hvis engang imellem ikke, så overlever man nok.

Og samtidig har man glemt, dengang man var en ung, smal frø, og lige havde fået lange ben, man havde lidt svært ved at styre, eller man vidste ikke med sikkerhed, hvilket stemmeleje der ville tone frem, næste gang man åbnede munden :) Hvis du ikke dengang - når du mødte verdens ottende vidunder - havde som de første par tanker, at det ville være komplet overfløde at gøre hende opmærksom på, at hun var det (fordi hun selvfølgelig allerede vidste det), eller at hun ville synes, det var lovlig arrogant af sådan en kludremikkel at bilde sig ind, at det betød noget for hende, hvad man mente om hendes fremtoning ... så er du vist den første dreng i verdenshistorien, der aldrig har haft den slags tanker. :fløjt:

Men som sagt, det var lidt af et sidespor. My mistake ... men oprigtigt talt tror jeg, at den fornemmelse jeg har fået, når en kvinde er blevet glad for, at jeg syntes, hun var lækker, svarede meget godt til den følelse hun fik ved det. Og at det er den måde, vi er "lige" på. Snarere end ved at hun også siger, at jeg er lækker. Det var det, der var hovedpointen.

Du må fyre alle de vitser af, du orker, det hæver kun kvaliteteten ;)

Ja, det er et udtryk, jeg har hugget fra pick-up-miljøet. Jeg har af og til set det udvikle sig live dengang jeg stadig gik i byen, hos nogle mere udtalt end andre. Vi taler koldsved, stress og tunnelsyn, og dér synes jeg egentlig ikke, "generthed" er tilpas dækkende, så jeg subsiderer med lidt pop-smarthed :)

Tanken om at de nok har hørt det før, har jeg såmænd ofte tænkt, og jeg sparer muligvis også mere på krudtet, som de bliver mere labre udfra mit subjektive synspunkt - hvis det var det, du mente..?
Det skal helst forekomme dynamisk, dvs man må lige føle folk på tænderne, men det er jo helt generel adfærd, og altså ikke noget, der er forfordelt kvinder. Mellem os sagt, så er det i øvrigt essensen af min "strategi"; jeg prøver at behandle mennesker som om de var mennesker, da det førhen har vist sig at give gode resultater.

Vi er efterhånden på vej ud af tangenten. Jeg holder foreløbig liv i ideen om, at det er en social konstruktion, at drenge ikke må græde og at de ikke skal nære behov for at blive feteret, som sagt med lidt understøttende pseudo-braller fra mit spanske liv.. - ikke sådan at forstå, at jeg synes, det skal væære sort/hvidt, det hele; du har dine mekanismer, der er fremelsket af erfaringer, og jeg har mine, og de to sæt kan reelt set være lige gode, så længe vii begge bare har det godt med det. Tænker jeg :)
0
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 3. sep 2016, 19:34

Min kæreste har ikke så meget brug for at høre ordene, men han har brug for, at jeg viser initiativ til sex...det betyder for ham, at jeg signalerer at jeg synes, at han er lækker.
Jeg komplimenterer ham nu relativt ofte alligevel... :gruble:
0
What's done in the dark will be brought to the light
ExCoastal
Kort karma: 39
Likede indlæg: 332

Indlægaf ExCoastal » 11. sep 2016, 20:50

Advocatus-Diaboli skrev:

Det er min generelle erfaring, at kvinder gerne vil roses for deres udseende, mens mænd gerne vil roses for deres bedrifter/evner.

Jeg har ikke behov for at høre at jeg er lækker, (jeg er selvfølgelig heller ikke blevet indoktrineret af kvindemagasiner siden 13-års alderen). Men at fortælle mig at bøfferne er perfekt stegte på grillen, eller at noget jeg har bygget selv er kram, er at fortælle mig at du elsker mig.

Det er jeg absolut enig i. Som mand har jeg intet behov for at høre, at jeg er lækker (jeg modtager naturligvis gerne komplimenter, men forventer det ikke), men jeg sætter absolut pris på at høre, at maden er god eller min kone er imponeret over mine evner, enten omkring min karriere eller renoveringsprojekter herhjemme. Hvis hun komplimenterer mit udseende, så ved jeg udmærket godt, at det oftest er fordi hun vil have sex :devil:

Derimod er jeg god til at give hende komplimenter, og jeg ved at hun værdsætter det rigtigt meget. Dog vil hun også gerne høre, at jeg er stolt over hendes seneste forfremmelse på arbejde.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 21. okt 2016, 15:06

Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:"Please stop! These ideas are outlandish and bizarre." :wink3:

(Det er et eller andet citat, som jeg ikke kan huske af hvem. Men det passer vist meget godt her.)

Min mand er så bizar, for han kan godt lide at få at vide, at jeg synes, han er lækker.
Men han er selvfølgelig også udlænding.

:D Kom lige til at tænke på denne her, fordi der var en, der brugte udtrykket på CNN (om den filippinske præsidents udtalelser).
Det var sikkert en joke fra din side, men for the record så betyder det skønne udtryk "outlandish" jo ikke udenlandsk, men ca. det samme som "bizarre".
0

Tilbage til "Forhold og sex"