Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Re: Er du medlem af prækariatet, den nye samfundsklasse?

Indlægaf Torn » 3. sep 2016, 11:18

Men jeg er så endt i den, for mig, yderst triste situation. Jeg skifter stilling årligt, fordi fastansættelsen ikke findes. Jeg vil gerne blive i denne branche, fordi jeg brænder vanvittigt for jobbet, men jeg trives ikke med uforudsigeligheden og risikoen ved at være projektansat. Kan jeg gøre noget politisk? Aktivt? Hvordan kan man arbejde for at ændre vilkårene? Min branche har hidtil haft ry for netop fastansættelsen, men det er over de seneste fem år ændret.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 295

Indlægaf FruitFly » 4. sep 2016, 09:14

yessup skrev:Ja, det vil jeg sige.

Mit arbejdsliv har tidligere været præget af løse ansættelser og periodevis arbejdsløshed. Nu har jeg ganske vist en meget fast stilling, men af forskellige årsager på dårligere vilkår end mine ældre kolleger.

Mine økonomiske vilkår er klart ringere end hvad mine forældres var, da de var på min alder, og jeg er i tvivl om jeg nogensinde når det niveau de opfatter som en normal livsstil.

Jeg tager det dog ikke tungt. I et historisk perspektiv er det jo ikke noget nyt at livet er en kamp for overlevelse. Det kan ikke betale sig at tude over, bare fordi man tilfældigvis er blevet voksen efter en af de sjældne perioder med høj vækst.

/thumbs up

Som forældre er det dog lidt svært at acceptere at mine børn nok bliver ringere stillede end jeg er. Men midlerne til de voksne børn (de er teenagere nu) kommer nok til at sidde lidt løsere på mig end de gjorde på mine forældre ("hvis I arver noget, har vi regnet forkert - HAHA!")
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2105

Indlægaf eks-Maupassant » 30. sep 2016, 10:09

http://www.dr.dk/nyheder/penge/vikar-lo ... il-projekt

Højtuudannede er åbenbart på vej over i prækariatet i DK

"Det er stadig normen at være almindelig fastansat lønmodtager i Danmark.

Men flere og flere starter eget firma med løse kontakter til en håndfuld arbejdsgivere, som uden videre kan stoppe samarbejdet.

- Statistikken viser, at der bliver flere selvstændige med eget firma, men også antallet af vikarer og deltidsansatte med under 15 timer om ugen er steget over de senere år, siger Mikkel Mailand, der er forsker på Københavns Universitet."
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"