Pige- og drengefarver

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Luffegås » 29. aug 2016, 09:36

Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Jeg hader også mig selv når jeg siger ordet "hudfarve". Alt er vel for pokker en hudfarve :D
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1848

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 09:37

Luffegås skrev:Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Jeg hader også mig selv når jeg siger ordet "hudfarve". Alt er vel for pokker en hudfarve :D

Alt ligefrem? :gruble:
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 29. aug 2016, 09:43

Sangius skrev:
Luffegås skrev:Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Tager lige pap og saks - jeg mener alle der har en hud er vel en hudfarve?? Men når vi skal definere hvad farve strømpebukser vi skal have, eller hvordan en farve var, siger man "den er mere over i hudfarvet" og vi mener hermed hvide menneskers hudfarve.
1
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 09:47

Luffegås skrev:
Sangius skrev:

Tager lige pap og saks - jeg mener alle der har en hud er vel en hudfarve?? Men når vi skal definere hvad farve strømpebukser vi skal have, eller hvordan en farve var, siger man "den er mere over i hudfarvet" og vi mener hermed hvide menneskers hudfarve.

Men du skrev jo bare at alt er en hudfarve. Det giver jo ingen mening.
Men selvfølgelig - den beige-agtige farveblyant er altid blevet kaldt hudfarve blandt børn. Nok mest fordi der ikke er en tydelig anden farve man kan kalde den ved. :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 426
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6055

Indlægaf LadyFox » 29. aug 2016, 10:00

Nu regner jeg ikke med at få børn, men hvis jeg alligevel ender op med børn:
Så kommer de som helst små til at gå med hvad jeg synes er pænt, praktisk og hvad vi arver - og der spiller drenge-/pige-farver ingen rolle. Jeg ville absolut intet problem have ved at give en pige blåt tøj på - eller en drenge rødt, eller lyserødt for den skyld. Og små børn er jo ligeglad, så farver og mønstre på tøj er jo kun for min egen fornøjelses skyld.
Når barnet bliver ældre og selv begynder at mene noget, vil barnet også få mere medbestemmelse - og selv få lov til at vælge hvilke farver det kan lide og sådan - men jeg vil forsat have det sidste ord omkring kvalitet og materialer - f.eks. vil mit barn aldrig komme i tyl med mindre vi snakker udklædning. Og jeg vil gerne begrænse ting som kunststof og fleece så meget som muligt. Jeg ville heller ikke gide børne tøj der ikke tåler maskinevask.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 29. aug 2016, 10:03

Det er oftest min mand der henter vores søn i vs. Og eftersom han er i forsvaret henter han jo vores søn i uniform. Der er godt nok mange af pædagogerne der har kigget op og set lidt flove ud når Emil har været en af de hurtige og er nået hen til prinsesseudklædningen først og har fået en prinsesse kjole på.
Jeg ved ikke om de andre forældre reagerer på det når de henter deres børn i institutionen, men både min mand og jeg kunne ikke være mere ligeglade om han er i ført den prinsessekjole eller ej. Hvis de har gang i en leg og han hygger sig, så er jeg da fuldstændig ligeglad min mand ligeså.

Det samme gælder forøvrigt tøj. Pædagogerne har godt nok undskyldt mange gange for at Emils tøj er blevet møgbeskidt mm. Vi har en søn der elsker at lege vildt og udfordre verden - specielt spændende er mudderpøle og at hoppe i vandpytter. Emil ejer ikke noget tøj (og kommer ikke til det) som ikke kan tåle at blive beskidt og ødelagt. Går det i stykker eller kan ikke blive gjort ordentligt rent så ryger det ud og så må vi jo købe nyt. Hellere at han får hygget sig og leget igennem med de ting han ny engang synes er sjove end at han bliver nødt til at sidde stille for ikke at ødelægge sit tøj.
8
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. aug 2016, 10:41

Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.

I Mads & Monopolet hører man indimellem dilemmaer, der handler om hvorvidt knægten skal have lov at tage neglelak på, kjole på eller medbringe dukker, når de skal i daginstitution eller i skole. Det ville jeg aldrig tillade min dreng.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 29. aug 2016, 11:28

Jeg er helt ligeglad med farverne, deres betydning osv. Jeg ville aldrig forsøge at pådutte mit barn en bestemt præference eller fortælle dem, hvordan "raske drenge" og "pæne piger" opfører sig. Ville min søn have kjole på, fint, min datter lege med biler, også fint.

Det tror jeg, de fleste af os er enige i.

Når det er sagt (jeg har nævnt det i "det må man ikke sige"-tråden, og nu siger jeg det også her) tror jeg at farverne er et rigtig godt værktøj for børnene selv til at definere hvilket køn/"hvilken kasse" de tilhører. I børnehaven (tror jeg det er) bliver de typisk meget opmærksomme på, at der er flere køn, og de bliver derfor naturligt nok også opmærksomme på, at de selv tilhører et af dem - har jeg læst mig frem til. Det kan bare være svært for dem at regne ud, hvad det betyder, så de inddrager alle de håndgribelige symboler, de kan finde for at styrke deres egen identitet som dreng/pige. Derfor bliver tyl, biler osv. pludseligt utroligt vigtigt. Jeg mener også, det er derfor, doktorlege pludseligt blive interessante, fordi man der rigtigt kan se, hvor forskellige man er fra hinanden.

Det er en slags famlen efter en gryende selvforståelse, og hvis noget så ligegyldigt som en farve kan hjælpe i den proces, der må antages at være ret forvirrende, så synes jeg, det er fantastisk. Jeg tror samtidig, at konceptet drenge- og pigeting er noget vi aldrig får gjort op med, netop fordi det er noget arketypisk i os alle (nå ja, så de fleste af os.) De ting fungerer som krykker, og jeg tror det er underordnet hvad vi, som voksne, siger til børnene, for de spejler sig i hinanden. Hvorfor skulle det også være så slemt at visse ting er "drengeting" og andre "pigeting?" Så længe børnene forstår, at det er okay at lege med tingene, selvom man er den "forkerte" køn. Det er vel i virkeligheden en oplagt mulighed til at lære børnene om tolerance og accept af andre, selvom man ikke kan forstå dem.
Senest rettet af Smiling_Goat 29. aug 2016, 11:30, rettet i alt 1 gang.
1
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 29. aug 2016, 11:29

Lemonella skrev:Min ældste søn var, fordi farmand insisterede, primært iklædt drengefarver. Det forhindrede dog ikke folk i, at sige "sikke dog en køn pige, hvad hedder hun"? Hvorefter jeg kunne svare "han hedder Peter". :lol:
Han (farmand), fik nok sagt en del om røde kontra blå farver til knægten. I hvert fald udtalte sønnike en morgen, hvor jeg ville give ham et par røde strømper på, at "de er tøsefarvede strømper, dem kan du give lillebror på, for jeg vil ikke have dem på"!

Jeg oplevede også, at drengenes far helst så de legede drengelege og han gik totalt i panik da den ældste søn havde vundet en meget fin dukke i børnehaven, hvor der havde været et "lillebror lotteri".
Far var sikker på, det ville "ende galt". Jeg sagde, han var et sludrehoved og det sikkert allerede lå i generne, hvis knægten blev homoseksuel og det nok ikke skyldtes dukken han legede med.

Begge drenge har haft rødt tøj på og de har begge leget med dukker. De er begge gift og har børn og de har begge været og er, dejlige og omsorgsfulde fædre. :lun:

Til det markerede: Seriøst? :tie:
Gud, hvor er det en... klam bemærkning fra drengens far. At det at være homoseksuel er at noget er "endt galt". Føj.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 11:31

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.

I Mads & Monopolet hører man indimellem dilemmaer, der handler om hvorvidt knægten skal have lov at tage neglelak på, kjole på eller medbringe dukker, når de skal i daginstitution eller i skole. Det ville jeg aldrig tillade min dreng.

Op til hvilken alder? Ville du virkelig forhindre din 16årige knægt i at tage det tøj på, han selv ønsker? :)
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 29. aug 2016, 11:34

Nu har jeg ikke læst den oprindelige tråd... Men jeg ville altså ikke købe en rød og hvid-stribet dragt til min mands nevø. Den jeg købte var blå og hvid-stribet. Fordi det er en dreng.

Og så lister jeg lige ud af tråden igen :-D
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 29. aug 2016, 11:38

Jeg er barn af 70'erne og gult, grønt, brunt tøj og legetøj der ikke var kønsbestemt. og der var legetøj, min far ikke syntes var ok (f.eks. et sminkehoved) - i dag elsker jeg kjoler, lyserød og lilla, neglelak og sko og tasker :-D Jeg blev enormt irriteret på min far, når han kom hjem med skovmandsskjorter, når nu det jeg ønskede mig allermest var en blondebluse med broderier. Jeg ville gerne have lov til at vælge selv.

Min søn har gået mest i de traditionelle "drengefarver", men også i rød - og skulle han gerne ville have lyserødt tøj, må han selvfølgelig gerne det. Han har da også leget med dukker og kjoler, det har bare ikke fanget ham på samme måde som sværd og pirater osv. Men det vigtige for mig er egentlig, at han selv har haft valget, han har aldrig fået at vide at noget legetøj eller nogle farver ikke kunne bruges, fordi han er en dreng.
Senest rettet af Charly 29. aug 2016, 11:39, rettet i alt 1 gang.
2
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2680

Indlægaf POCKETKITTEN » 29. aug 2016, 11:38

Jeg blev bombet med Barbies sommerhus, hestetrailer og luksusyatch(!) og fine (uhyggelige) dukker til fødselsdage og jul, fordi jeg var en pige, men jeg brugte meget mere tid på at lege med Motormus fra Mars, Micro Machines, almindeligt Lego og Power Rangers.

Jeg håber virkelig, jeg vil holde mig for god til at lave kønsstereotype ønskesedler til mine børn. Når det kommer til tøjfarver, tror jeg ikke, jeg kan undgå, at de på et eller andet tidspunkt vil lære om pige- og drengefarver i institutionerne, og de er heller ikke fy-ord herhjemme, for jeg kan sagtens selv bruge dem i mangel af bedre. Det kunne dog ikke rage mig mindre, om min fiktive dreng vil have en lyserød trøje eller neglelak på i skole, men jeg vil da heller ikke forsøge at overtale ham til det, hvis han synes, at det er ulækre pigeting.

Skal jeg være helt ærlig, vil jeg nok være ærgerlig over, hvis min lige så fiktive pige slet ikke vil have tylskørter - men kun bukser. Men det er jo bare fordi, jeg selv er kjolepige og elsker nuttet tøj. Det skal være ønsker, der kommer fra dem selv.
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Ficus
Kort karma: 27
Likede indlæg: 315

Indlægaf Ficus » 29. aug 2016, 12:13

Jeg kalder ikke farver for drenge- eller pigefarver, sikkert fordi mine forældre var rimelig neutrale i deres opdragelse af mig. Havde nok en lige fordeling af "drengetøj" og "pigetøj", altså tøj der hang i hver sin kønsbaserede afdeling i hvilken en butik det end måtte være. Fik også både biler, legetøjspistoler og barbie sager til jul og fødselsdage. Fordi jeg ønskede mig biler, legetøjspistoler og barbie sager. Ikke fordi mine forældre tvang en kønsneutral sæk ned over hovedet på mig.

Er 90'er barn, men mindes ikke at jeg har hørt drengefarve eller drengelegetøj brugt derhjemme :gruble:

I dag er jeg vel stadig ret meget et mix af lidt fra hver stereotype rolle. Jeg elsker at se nogle, i andres øjne, mærkelige og upigede, sportsgrene, men jeg kan samtidig godt lide blonder, sløjfer og flæser, særligt kjoler. Der er virkelig mange mennesker, som regel voksne, som føler behov for at kommentere på hvor underlig jeg er :lol2: :lol2:

Når det kommer til fremtidige børn, så vil jeg gerne videreføre den holdning. Man kan få det man vil have/kan lide, når man er gammel nok til at vælge. Hvis det så er en pige, der kun vil glimmer og lyserødt, så kører vi med det. Hvis det er en dreng der synes det er fedest med lyserød, så ville jeg synes det var a-ok, min kæreste ville nok have det lidt sværere, men jeg har lidt tid endnu, til at få ham til at se lyset. Ville kun have det halvstramt hvis hun/han kommer til at kunne lide orange. Den farve har jeg aldrig kunne lide :P
0
Brugeravatar
Ficus
Kort karma: 27
Likede indlæg: 315

Indlægaf Ficus » 29. aug 2016, 12:19

Noget andet om farver til babyer og børn.

Følger en instagrammer/blogger. Hende og hendes mands lever stort set i mine yndlingsfarver = gråtoner/sort/hvid og det er så viderebragt til deres (pige)barn. Og hold nu op der er mange mennesker der nærmest mener at det er mishandling at barnet ikke er klædt i pangfarver, pigefarver eller bare pink/lyserød, der er uforskammet mange mennesker der synes de kan tillade sig at skrive SÅ grimme ting til det her par. Jeg bliver lige forarget hver gang.

Hun har også givet udtryk for at det er møgsvært at finde babytøj i neutrale farver på sort/grå siden, for hvis man kigger unisex/neutrals, så er de tit gule, grønne, beige/brune.

Min baby kommer til at have masser af mine yndlingsfarver på, plus dybe bordeaux, marineblå og mørkegrønne farver. Fordi jeg kan lide dem, ikke fordi det er piget eller drenget, eller neutralt.
0

Tilbage til "Generelt"