Pige- og drengefarver

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. aug 2016, 12:23

Sangius skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.

I Mads & Monopolet hører man indimellem dilemmaer, der handler om hvorvidt knægten skal have lov at tage neglelak på, kjole på eller medbringe dukker, når de skal i daginstitution eller i skole. Det ville jeg aldrig tillade min dreng.

Op til hvilken alder? Ville du virkelig forhindre din 16årige knægt i at tage det tøj på, han selv ønsker? :)

Kun så længe han ønsker at bo under mit tag, hvor mine regler gælder.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1977

Indlægaf lillebjoern » 29. aug 2016, 12:31

Det er virkelig ikke noget der hidser mig op. Jo, det ville hidse mig op hvis nogen forbød deres dreng eller pige at gå i bestemte farver, men ja. Mine (hypotetiske) børn må gå i det, de har lyst til.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1670

Indlægaf Allmost_Famous » 29. aug 2016, 12:48

Jeg er, som det vist også tydeligt fremgik i den anden tråd, stor modstander af at placere og fastholde børn i stereotype kønsroller.

Det er slet ikke på den der "kom nu, lad os alle være intetkøn!"-måde. Det er mere en irritation over forældre, hvis børn hæmmes for at passe ind i de mønstre. Hvis en pige f.eks. elsker at klatre i træer, hæmmer det hende at insistere på tuttenuttet tøj, hun ikke kan klatre i.
Børn skal have lov til at være børn, og de skal have lov til at have præferencer uanset køn. Hvis en pige tilfældigvis elsker Disneyprinsesser og tylskørter, så skal hun da bare give den gas med det. Det samme med drenge, der elsker superhelte og racerbiler. Jeg har ikke et eller andet ønske om, at drenge skal presses til at have neglelak på, og piger til at klæde sig ud som Batman. De skal bare have lov til at smage på det uden primitive forældre, der pådutter dem bestemte farver, legesager og aktiviteter, alene baseret på deres køn.

Jeg har en dreng, der tilfældigvis har en forkærlighed for rødt tøj og langt hår. Især håret har både han og jeg hørt for i årevis. For min skyld kan han have det hår som han vil, så længe, det er rent og praktisk. Er det virkelig tilstedeværelsen af en penis, der skal afgøre den acceptable hårlængde? Passende legetøj? Favoritlege? Farver? Det synes jeg ikke. Og jeg har ondt af de børn, der aldrig får lov til at finde frem til deres egne præferencer forsi mor eller far har et primitivt syn på køn.
10
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 29. aug 2016, 12:52

Pige og drengefarver findes ikke og her bestemmer børnene selv, hvad farver de gider. De har ikke været ret gamle før de kommunikerede en mening om emnet.

Fx har jeg købt en garderobe i grå/blå til den kommende vinter til Lillesøster og der var rød/lyserød at vælge, men nej.

Til gaver holder jeg de sociale spilleregler og køber neutralt eller blå til drenge og rød til piger - for der er forældre, hvor det har betydning.

Ungerne må også lege prinsesse og brandmand uden at skele til køn. Jeg kan ikke se andet end det er leg og leg udvikler alle børn.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Indlægaf Dikus » 29. aug 2016, 14:33

Det er altså sjovt. Jeg anser rød for en drengefarve - og skrig pink for en sej drengefarve.
Og babyblå for en pigefarve.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3558

Indlægaf Lemonella » 29. aug 2016, 14:34

Karkluden skrev:
Lemonella skrev:Min ældste søn var, fordi farmand insisterede, primært iklædt drengefarver. Det forhindrede dog ikke folk i, at sige "sikke dog en køn pige, hvad hedder hun"? Hvorefter jeg kunne svare "han hedder Peter". :lol:
Han (farmand), fik nok sagt en del om røde kontra blå farver til knægten. I hvert fald udtalte sønnike en morgen, hvor jeg ville give ham et par røde strømper på, at "de er tøsefarvede strømper, dem kan du give lillebror på, for jeg vil ikke have dem på"!

Jeg oplevede også, at drengenes far helst så de legede drengelege og han gik totalt i panik da den ældste søn havde vundet en meget fin dukke i børnehaven, hvor der havde været et "lillebror lotteri".
Far var sikker på, det ville "ende galt". Jeg sagde, han var et sludrehoved og det sikkert allerede lå i generne, hvis knægten blev homoseksuel og det nok ikke skyldtes dukken han legede med.

Begge drenge har haft rødt tøj på og de har begge leget med dukker. De er begge gift og har børn og de har begge været og er, dejlige og omsorgsfulde fædre. :lun:

Til det markerede: Seriøst? :tie:
Gud, hvor er det en... klam bemærkning fra drengens far. At det at være homoseksuel er at noget er "endt galt". Føj.

Det var i 70'erne, synspunkterne var lidt anderledes dengang og jeg kan forvisse dig om, at fars holdning har ændret sig radikalt og han kunne ikke drømme om, at komme med udtalelser af den karakter i dag. :)
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 331
Likede indlæg: 3744

Indlægaf Novella » 29. aug 2016, 14:50

Jeg synes, at man mangler et eller andet udsyn eller indhold i sit liv, hvis man har tænkt sig at gå op i, om ens søn går med neglelak.

Lyserødt, lyseblåt og andet pastelfarvet tøj er pisseirriterende og upraktisk, når man har børnehavebørn, hvilket de åbenbart stadig kan være i 11-årsalderen. Jeg er imod alt lyst børnetøj helt generelt.

Mine unger har interesseret sig for blandt andet brandbiler, stjernekikkerter, neglelak, playmobil, lego, barbiedukker, fysikforsøg, kemisæt, orange, grøn, sort, lyserød, hårspænder, tektoniske plader, heste, køer, kaniner, kampsport, indvolde, iskerneboringer og lort. De har primært været klædt i drengebukser, indtil de var 7-8 år. Nu går de primært i grå og sort og sneakers. Jeg tror ikke, at de er specielt svære at kønsbestemme eller har ret meget identitetskrise. Hvis de vælger at blive maskinmestre, er det fint (det ville nok passe bedst til den lille, men jeg er zen). Hvis de vælger at blive frisører, er det også fint.
3
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Torn » 29. aug 2016, 14:57

Jeg har det stramt med det. Det er lige før, at jeg ikke vil kende barnets køn under min (fiktive) graviditet alene i frygt for, at andre vil pådutte mit (fiktive) barn deres opfattelse af kønnet. Skulle barnet senere hen ønske lyserød kjole eller blå hættetrøje, ser jeg ikke noget problem i det. Uanset biologiske køn.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 29. aug 2016, 17:28

JoyNips skrev:Jeg bliver personligt ret provokeret af drenge- og pigefarver (og drenge- og pigeaktiviteter i institutioner! Don't even get me started). Jeg hidser mig altid lidt op i LEGO-butikken over, at LEGO friends er SÅ lyserødt og Lego City er SÅ blåt. Der er jo ingen tvivl om, hvilke målgrupper LEGO satser på, også selvom der er flere og flere kvindelige LEGO minifigures i City... Og jeg fik da overtalt min svigermor (som er pædagog i en børnehave) til at tage op med lederen, at børnehaven ikke skulle have "skovtur, klatren i træer og snobrød over bål" for drengene og "dansedag" for pigerne, men lade børnene vælge deres aktiviteter selv. Jeg var i hvert fald totalt udendørstypen og ville have hadet dansedag og elsket skovtur og klatren i træer, og det er der sikkert andre små piger, der også gør. Heldigvis så hun hurtigt, at det faktisk var lidt at låse ungerne fast i kønsroller.

Omvendt tvivler jeg nu på, at jeg kommer til at klæde min baby i lyserød fra top til tå hvis det viser sig at være en dreng - og omvendt med lyseblå hvis det er en pige. Mest fordi jeg nok kommer til at gå rimelig mama bear på den stakkel, der kommer til at fejlvurdere ungens køn! :lol: Men jeg kommer næppe til at gå vildt meget op i at en pige KUN kan være klædt i pigefarver og en dreng KUN i drengefarver.

Jeg synes bare det er fedt, at det endelig er lykkedes for LEGO at lancerer en linie, som fanger en del af de piger, som tidligere ikke gad LEGO. De piger (mig selv inklusiv), der ikke er til LEGO Friends universet har jo et væld af andre muligheder - dem der er til den slags har tidligere bare ikke leget med LEGO.
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3430

Indlægaf dgd2007 » 29. aug 2016, 17:48

I BBC-quizzen QI hævdede de, at det faktisk har været omvendt (i hvert fald i England og Italien), at det var rød, der var drengefarven, og blå pigefarven. Sådan 120+ år siden.
1
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 29. aug 2016, 17:52

dgd2007 skrev:I BBC-quizzen QI hævdede de, at det faktisk har været omvendt (i hvert fald i England og Italien), at det var rød, der var drengefarven, og blå pigefarven. Sådan 120+ år siden.

I USA skal man blot tilbage til 1950erne.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 29. aug 2016, 17:55

dgd2007 skrev:I BBC-quizzen QI hævdede de, at det faktisk har været omvendt (i hvert fald i England og Italien), at det var rød, der var drengefarven, og blå pigefarven. Sådan 120+ år siden.

Jeps det skifter omkring 1940 læste jeg i en bog m emnet fra USA. Jeg husker ikke titlen, men kan grave den frem af bogreolen ved interesse.

På samme måde kan man nævne, at brudekjoler og dåbskjoler ikke altid har haft den hvide farve, som de fleste anser for traditionel.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5894

Indlægaf Smiling_Goat » 29. aug 2016, 18:21

Ennovy skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg er helt ligeglad med farverne, deres betydning osv. Jeg ville aldrig forsøge at pådutte mit barn en bestemt præference eller fortælle dem, hvordan "raske drenge" og "pæne piger" opfører sig. Ville min søn have kjole på, fint, min datter lege med biler, også fint.

Det tror jeg, de fleste af os er enige i.

Når det er sagt (jeg har nævnt det i "det må man ikke sige"-tråden, og nu siger jeg det også her) tror jeg at farverne er et rigtig godt værktøj for børnene selv til at definere hvilket køn/"hvilken kasse" de tilhører. I børnehaven (tror jeg det er) bliver de typisk meget opmærksomme på, at der er flere køn, og de bliver derfor naturligt nok også opmærksomme på, at de selv tilhører et af dem - har jeg læst mig frem til. Det kan bare være svært for dem at regne ud, hvad det betyder, så de inddrager alle de håndgribelige symboler, de kan finde for at styrke deres egen identitet som dreng/pige. Derfor bliver tyl, biler osv. pludseligt utroligt vigtigt. Jeg mener også, det er derfor, doktorlege pludseligt blive interessante, fordi man der rigtigt kan se, hvor forskellige man er fra hinanden.

Det er en slags famlen efter en gryende selvforståelse, og hvis noget så ligegyldigt som en farve kan hjælpe i den proces, der må antages at være ret forvirrende, så synes jeg, det er fantastisk. Jeg tror samtidig, at konceptet drenge- og pigeting er noget vi aldrig får gjort op med, netop fordi det er noget arketypisk i os alle (nå ja, så de fleste af os.) De ting fungerer som krykker, og jeg tror det er underordnet hvad vi, som voksne, siger til børnene, for de spejler sig i hinanden. Hvorfor skulle det også være så slemt at visse ting er "drengeting" og andre "pigeting?" Så længe børnene forstår, at det er okay at lege med tingene, selvom man er den "forkerte" køn. Det er vel i virkeligheden en oplagt mulighed til at lære børnene om tolerance og accept af andre, selvom man ikke kan forstå dem.

Helt grundlæggende så er det "slemt" fordi det er med til at vise forskelle mellem drenge og piger som er sociale forskelle og ikke biologiske forskelle. Det er udtryk for en kulturpåvirkning af børn som de på ingen måde har brug for - tvært i mod. De har brug for at møde alle mulige forskellige slags piger og kvinder og drenge og mænd. Det er helt naturligt at lede efter forskelle og ligheder og det er helt fint at børn gør det, men at man direkte har drengetøj, pigefarver, drengelegetøj og pigeegenskaber er med til at skabe et kønssyn som vi bør gøre alt for at modarbejde. Det er svært at ændre på kulturer - så vi skal starte så tidligt som muligt.

Der hvor det bliver endnu værre er når tingene kombineres - når det lyserøde også er køkkenlegesagerne og det blå er værktøjet. Og så kan man påstå at piger og drenge selv vælger de ting - ja måske - måske er vi ude i en omgang hønen og ægget.

Det ville selvfølgelig være fedt, hvis der kunne være mere diversitet mht. hvad de forskellige køn "gør." Det er bare at vende det fuldstændigt på hovedet at sige, at legetøjet skal ændres, for de leger jo med det legetøj som en del af rollelege. Rollerne er mænd og kvinder/far, mor og børn. Hvor får de de roller fra? Hjemmet.

Hvis vi virkelig vil ændre kønsrollerne starter det i hjemmet og ikke i legetøjsbutikken. Så må mor ud at pille ved bilen og far må klare tøjvasken, ellers vil børnene vokse op og spejle sig i mænd, der reparerer, og kvinder, der laver mad, og så vil pigerne selvfølgelig i et forsøg på at udtrykke sit køn ønske sig legekøkkener og drengene legeværktøj.

Og når det så er sagt, synes jeg stadig det er fint, hvis pigerne føler, de udtrykker deres køn vha. køkkenlege. Hovedsagen er, at de også lærer, at der er andre måder at udtrykke sit køn på. Man er ikke nødvendigvis en dreng, fordi man leger med værktøj og en pige, fordi man passer en dukke. Jeg synes, som sagt, det er en glimrende mulighed for at lære dem om tolerance og forberede dem på transkønnede, homoseksuelle og andre utraditionelle mennesketyper, de uvægerligt kommer til at støde på i deres levetid.
2
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 29. aug 2016, 18:54

Ennovy skrev:
Smiling_Goat skrev:
Ennovy skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg er helt ligeglad med farverne, deres betydning osv. Jeg ville aldrig forsøge at pådutte mit barn en bestemt præference eller fortælle dem, hvordan "raske drenge" og "pæne piger" opfører sig. Ville min søn have kjole på, fint, min datter lege med biler, også fint.

Det tror jeg, de fleste af os er enige i.

Når det er sagt (jeg har nævnt det i "det må man ikke sige"-tråden, og nu siger jeg det også her) tror jeg at farverne er et rigtig godt værktøj for børnene selv til at definere hvilket køn/"hvilken kasse" de tilhører. I børnehaven (tror jeg det er) bliver de typisk meget opmærksomme på, at der er flere køn, og de bliver derfor naturligt nok også opmærksomme på, at de selv tilhører et af dem - har jeg læst mig frem til. Det kan bare være svært for dem at regne ud, hvad det betyder, så de inddrager alle de håndgribelige symboler, de kan finde for at styrke deres egen identitet som dreng/pige. Derfor bliver tyl, biler osv. pludseligt utroligt vigtigt. Jeg mener også, det er derfor, doktorlege pludseligt blive interessante, fordi man der rigtigt kan se, hvor forskellige man er fra hinanden.

Det er en slags famlen efter en gryende selvforståelse, og hvis noget så ligegyldigt som en farve kan hjælpe i den proces, der må antages at være ret forvirrende, så synes jeg, det er fantastisk. Jeg tror samtidig, at konceptet drenge- og pigeting er noget vi aldrig får gjort op med, netop fordi det er noget arketypisk i os alle (nå ja, så de fleste af os.) De ting fungerer som krykker, og jeg tror det er underordnet hvad vi, som voksne, siger til børnene, for de spejler sig i hinanden. Hvorfor skulle det også være så slemt at visse ting er "drengeting" og andre "pigeting?" Så længe børnene forstår, at det er okay at lege med tingene, selvom man er den "forkerte" køn. Det er vel i virkeligheden en oplagt mulighed til at lære børnene om tolerance og accept af andre, selvom man ikke kan forstå dem.

Helt grundlæggende så er det "slemt" fordi det er med til at vise forskelle mellem drenge og piger som er sociale forskelle og ikke biologiske forskelle. Det er udtryk for en kulturpåvirkning af børn som de på ingen måde har brug for - tvært i mod. De har brug for at møde alle mulige forskellige slags piger og kvinder og drenge og mænd. Det er helt naturligt at lede efter forskelle og ligheder og det er helt fint at børn gør det, men at man direkte har drengetøj, pigefarver, drengelegetøj og pigeegenskaber er med til at skabe et kønssyn som vi bør gøre alt for at modarbejde. Det er svært at ændre på kulturer - så vi skal starte så tidligt som muligt.

Der hvor det bliver endnu værre er når tingene kombineres - når det lyserøde også er køkkenlegesagerne og det blå er værktøjet. Og så kan man påstå at piger og drenge selv vælger de ting - ja måske - måske er vi ude i en omgang hønen og ægget.

Det ville selvfølgelig være fedt, hvis der kunne være mere diversitet mht. hvad de forskellige køn "gør." Det er bare at vende det fuldstændigt på hovedet at sige, at legetøjet skal ændres, for de leger jo med det legetøj som en del af rollelege. Rollerne er mænd og kvinder/far, mor og børn. Hvor får de de roller fra? Hjemmet.

Hvis vi virkelig vil ændre kønsrollerne starter det i hjemmet og ikke i legetøjsbutikken. Så må mor ud at pille ved bilen og far må klare tøjvasken, ellers vil børnene vokse op og spejle sig i mænd, der reparerer, og kvinder, der laver mad, og så vil pigerne selvfølgelig i et forsøg på at udtrykke sit køn ønske sig legekøkkener og drengene legeværktøj.

Og når det så er sagt, synes jeg stadig det er fint, hvis pigerne føler, de udtrykker deres køn vha. køkkenlege. Hovedsagen er, at de også lærer, at der er andre måder at udtrykke sit køn på. Man er ikke nødvendigvis en dreng, fordi man leger med værktøj og en pige, fordi man passer en dukke. Jeg synes, som sagt, det er en glimrende mulighed for at lære dem om tolerance og forberede dem på transkønnede, homoseksuelle og andre utraditionelle mennesketyper, de uvægerligt kommer til at støde på i deres levetid.

Det virker som om du udtaler dig på en teoretisk baggrund, og jeg må bare sige at jeg ikke genkender det her fra den forskning og teori jeg har arbejdet med på det her område. Ja det er en del af hjemmet, men det er i høj grad også en del af institutionerne, skolerne og samfundet som helhed. Det her er ikke noget en familie kan ændre på - det kræver langt større ændringer og tiltag end hvad en familie kan gøre på egen hånd. Og isoleret set er det naturligvis ikke noget problem at piger leger med køkkenting - det kan de for min skyld gøre resten af deres liv. Problemet er at det i det større billede er med til at skabe nogle kulturelle forvetninger til kvinder og mænd - det sker helt ubevidst og det kan måles - det forskning der er omkring det sociale og kulturelle køn viser de her ting - forskningen omkring biologisk køn og forskning omkring hjernen og køn er ikke så klart og tegner ikke et entydigt billede. Så rent fagligt kan man ikke pt påstå at det biologiske køn spiller ind i afgørende mængder, men det sociale køn er i høj grad med til at påvirke vores samfund.

Jeg vil godt lige understrege, at jeg ikke et eneste sted taler om biologisk køn. Jeg mener tit, at den forklaring bruges som undskyldning til sexistisk tænkning, og det støtter jeg ikke.

Følgende er altså udelukkende baseret på socialt køn:

Selvfølgelig er det også en del af institutioner osv. Forældrene forlader jo hjemmet engang imellem :P

Jeg siger bare, at vi alle er vokset op med de kønsstereotyper og brugt dem i vores egen leg/opbygning af kønsidentitet. De forestillinger har vi taget med os, og hvordan skulle vi kunne undgå at give dem videre? Nogle af os er uddannet pædagoger, og så giver vi dem videre på arbejdet med børnene på institutionerne. Selvfølgelig.

Så det er en storstilet aktion, der skal sættes i gang, og jeg tror, at den starter i hjemmet. Det er trods alt der, barnets vigtigste rollemodeller opholder sig.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 29. aug 2016, 19:03

Ennovy skrev:Forældre kan gøre alt det rigtige - men så længe piger og drenge møder et samfund der har kulturelle selvfølgeligheder tilknyttet dem i kraft af deres køn, så hjælper det ikke det store.

Det bliver ikke nemt nej, men jeg kan ikke se, hvordan det andet skulle være muligt i praksis (fordi vi alle jo er påvirket på samme måde) ej heller hvordan det skulle veje tungere end oplevelserne indpodet i hjemmet.

Vi bliver nok bare ikke enige :)
1

Tilbage til "Generelt"