Så du Stephen Hawkings foredrag?

Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Re: Så du Stephen Hawkings foredrag?

Indlægaf eks-Maupassant » 30. aug 2016, 13:45

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
De er ikke abstrakte, de er bare langt væk.

Ikke nødvendigvis ret langt væk, de kan være meget tæt på uden at vi opdager det.

Jeg ville nu opdage det hvis alt omkring mig pludseligt blev suget af sted. Med mindre jeg sov MEGET dybt.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 84
Likede indlæg: 443

Indlægaf Falstria » 30. aug 2016, 13:49

eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Ikke nødvendigvis ret langt væk, de kan være meget tæt på uden at vi opdager det.

Jeg ville nu opdage det hvis alt omkring mig pludseligt blev suget af sted. Med mindre jeg sov MEGET dybt.

Ja, men tyngdekraft er jo ikke nogen særlig stærk kraft :) Du ville ikke nødvendigvis blive suget nogen steder hen selvom et sort hul passerede imellem vores sol og den nærmeste nabo stjerne.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2407

Indlægaf paint » 30. aug 2016, 13:58

eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Du ville i givet fald vågne som det lokale spaghetti monster. ;)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 30. aug 2016, 14:06

Falstria skrev:Det sjoveste ved manden, synes jeg, er de sære vædemål han indgår med og mod sine kollegaer, om hvem der har ret i sine teorier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_wager
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 30. aug 2016, 14:13

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Ja, men tyngdekraft er jo ikke nogen særlig stærk kraft :) Du ville ikke nødvendigvis blive suget nogen steder hen selvom et sort hul passerede imellem vores sol og den nærmeste nabo stjerne.

"Mellem vores sol og den nærmeste nabo stjerne" er også temmeligt langt væk, i hvert fald på min daglige skala :)
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 30. aug 2016, 14:21

eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

"Mellem vores sol og den nærmeste nabo stjerne" er også temmeligt langt væk, i hvert fald på min daglige skala :)

Det kommer ikke meget tættere på uden at ramme os jo :)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 30. aug 2016, 14:30

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Billede

Et vigtigt teologisk spørgmål for monoteistiske religioner burde være: Hvorfor fila har gud skabt så mange sorte huller? Hvad vil han med dem? Hvad er de godt for?

For mig at se må gud være direkte syg i hovedet hvis han render rundt og skaber sorte huller. Ingen normal person ville lave sådan noget.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2407

Indlægaf paint » 30. aug 2016, 14:40

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Billede

Et vigtigt teologisk spørgmål for monoteistiske religioner burde være: Hvorfor fila har gud skabt så mange sorte huller? Hvad vil han med dem? Hvad er de godt for?

For mig at se må gud være direkte syg i hovedet hvis han render rundt og skaber sorte huller. Ingen normal person ville lave sådan noget.

Det ville Hawking også gerne vide. I interviewet med ham, efter foredraget, blev han spurgt hvilket spørgsmål han aller helst ville have svar på. Han svarede, at der ikke var så meget han ville vide om universets skabelse/dannelse, men snarere 'hvorfor' (blev det dannet)

Det var der sjovt nok også en kendt (nu afdød) dansk videnskabsmand, der gerne ville vide. Så meget at der på hans gravsten, nede i det ene hjørne står "Hvorfor"
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 30. aug 2016, 15:02

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Billede

Det ville Hawking også gerne vide. I interviewet med ham, efter foredraget, blev han spurgt hvilket spørgsmål han aller helst ville have svar på. Han svarede, at der ikke var så meget han ville vide om universets skabelse/dannelse, men snarere 'hvorfor' (blev det dannet)

Det var der sjovt nok også en kendt (nu afdød) dansk videnskabsmand, der gerne ville vide. Så meget at der på hans gravsten, nede i det ene hjørne står "Hvorfor"

...som den hedengangne Haldane sagde "The Creator would appear as endowed with a passion for stars, on the one hand, and for beetles on the other, for the simple reason that there are nearly 300,000 species of beetle known, and perhaps more, as compared with somewhat less than 9,000 species of birds and a little over 10,000 species of mammals. Beetles are actually more numerous than the species of any other insect order. That kind of thing is characteristic of nature."

Biller, stjerner og sorte huller. Det er hvad han virkeligt godt kan lide.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 30. aug 2016, 18:34

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Billede

Har du nogensinde set dybhavsfisk?
1
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 31. aug 2016, 12:20

HerErJeg skrev:Lad os nu sige at præcist det samme foredrag blev afholdt, men Stephen Hawking var en ældre berømt forsker som kunne gå rundt på scenen og inddrage sig selv i foredraget. Foredraget og personens berømmelse ville være helt uændret, men skæbnen der ramte ham med hans sygdom ville aldrig have fundet sted. ville man så stadig være taget afsted?

Jeg synes at hans computerstemme er distraherende, så jeg tror simpelthen ikke på, at han er blevet populær pga. hans handicap. Stephen Hawking har leveret banebrydende ny forskning og indsigt i universets gåder. Derfor er han blevet kendt. Hans handicap er kun til hinder for hans forskning og havde han ikke været handicappet, kunne han meget nemmere gå igang med endnu større opdagelser - til gavn for os alle!

Hawkings største bedrift er hans teori om Hawkingstrålingen.

Jeg så ikke selv foredraget, men jeg ved at der ved vacuum altid er fluktuationer, ligesom der altid er bølger på et hav.
Vacuum er aldrig helt tomt, der dannes konstant virtuelle partikler, dvs. spontant opståede partikler, som dannes i par - partikel og anti-partikel, som udsletter hinanden efter en meget kort levetid.

Ved et sort hul er der en begivenhedshorisont, kommer man inden for denne grænse kan man ikke undslippe dens tyngdekraft, hvorved man suges ind i det sorte hul.

Grænsen er hårfin, og hvis der i begivenhedshorisonten dannes en partikel og anti-partikel, og en anti-partikel falder ind i det sorte hul, og den "almindelige" partikel undslipper, så vil antipartiklen udslette andet stof i det sorte hul pga. negativ energi. Dermed ser det ud som om, at det sorte hul udsender stråling, hvilket det i virkeligheden ikke gør, men antipartiklerne som suges ind i det sorte hul, vil få det sorte hul til at forsvinde gradvist.

Det giver dog et paradoks, da information altid bevares. Putter du et stykke papir i makulatoren kan du stadig - med noget tålmodighed og insisteren, genskabe papiret som det var før det blev makuleret. Det samme mente man sker i det sorte hul, at al information som suges ind i et sorte hul, kan genskabes. Men med hawkingstrålingen opstår et paradoks, da et sort hul, som forsvinder, dermed også tager al sin indfaldne information med sig i sin "fordampning" - forsvundet for altid.

Dette er i modstrid med termodynamikken og energibevarelse.
0
Brugeravatar
vUlpeS
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1467

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 19:14

eks-Maupassant skrev:

Jeg ved ikke helt, om "min" monoteisme tæller, da Universet selv er guden, men vi kan sikkert godt transponere over i f.eks. kristendom uden at det går helt galt.

Gud kan efter alt at dømme godt lide balance i sagerne. Der er ikke noget sygt i balance, og så vigitg er menneskeheden vist heller ikke for den samlede organisme; det er nok nærmere vores selvretfærdighed, der driller os lidt, når vi synes, at det er snyd sådan noget :)

Man kan endog gå så vidt som at sige, at det faktum, at hele molevitten kan forsvinde, implodere og blive strukket til spaghetti uden videre varsel er en smuk detalje. - En smuk melodi vinder ikke nævneværdigt ved at vare længere; outro'en har sin egen relevans og fuldender værket, hvadend den er abrupt eller stilner langsomt hen.

Gravitation, elektromagnetisme, fotonernes rolle i den udeblivende kollaps af materie, sorte huller; kan man tænke sig, at det ene ikke kan fungere uden det andets eksistens?

Lige en hurtig fra lommen - blev fanget af din tanke just da :)
0
Profesionales sin iguales, modestia aparte.
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. sep 2016, 19:26

vUlpeS skrev:
Gravitation, elektromagnetisme, fotonernes rolle i den udeblivende kollaps af materie, sorte huller; kan man tænke sig, at det ene ikke kan fungere uden det andets eksistens?

Sorte huller er jo gravitation :) bare på en skala som vi ikke kan håndtere i et laboratorie.

Fotoner er elektromagnetisme.

Det ene er årsag til det andet, masse er lig med energi og energi er lig med masse.
0
Brugeravatar
vUlpeS
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1467

Indlægaf vUlpeS » 3. sep 2016, 19:41

Falstria skrev:
vUlpeS skrev:

Sorte huller er jo gravitation :) bare på en skala som vi ikke kan håndtere i et laboratorie.

Det ene er årsag til det andet, masse er lig med energi og energi er lig med masse.

Fotoner spiller en ikke helt uvæsentlig rolle i elektromagnetisme, da de oscillerer mellem elektroner og nucleus samt inter-atomart og således - som sagt - har en præventiv effekt ift implosion; de er ikke synonyme med elektromagnetisme, ikke mindst fordi der også er andre funktioner i spil, heriblandt elektroner. - altså vi kan da godt tale om at en pejs har en tiltrækkende effekt, men skal vi ikke blive enige om, at det indenfor den mere tilgængelige Newtoniansk fysik nu alligevel nok har mere at gøre med tilgængelige kalorier end så meget andet?

Gravitation er ligeledes et begreb, der dækker over langt mere end blot sorte huller, så skal vi ikke lige spare en smule på lighedstegnene, eller hva' sy's du?

Masse er dybest set decellererede fotoner, korrekt, men jeg er altså ikke så vild med at gøre disse elementer synonyme, da det i denne sammenhæng er mig en lige lovlig associativ tankegang.
0
Profesionales sin iguales, modestia aparte.
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. sep 2016, 19:54

vUlpeS skrev:
Falstria skrev:
vUlpeS skrev:

Fotoner spiller en ikke helt uvæsentlig rolle i elektromagnetisme, da de oscillerer mellem elektroner og nucleus samt inter-atomart og således - som sagt - har en præventiv effekt ift implosion; de er ikke synonyme med elektromagnetisme, ikke mindst fordi der også er andre funktioner i spil, heriblandt elektroner. - altså vi kan da godt tale om at en pejs har en tiltrækkende effekt, men skal vi ikke blive enige om, at det indenfor den mere tilgængelige Newtoniansk fysik nu alligevel nok har mere at gøre med tilgængelige kalorier end så meget andet?

Gravitation er ligeledes et begreb, der dækker over langt mere end blot sorte huller, så skal vi ikke lige spare en smule på lighedstegnene, eller hva' sy's du?

Masse er dybest set decellererede fotoner, korrekt, men jeg er altså ikke så vild med at gøre disse elementer synonyme, da det i denne sammenhæng er mig en lige lovlig associativ tankegang.

Fotonen er den partikel der er ansvarlig for elektromagnetisme, men den besidder ingen hvilemasse, den interagere udelukkende med fast stof ved at udveksle energi.
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"