Ubehag efter fjernelse af spiral?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Ubehag efter fjernelse af spiral?

Indlægaf Ballademager » 29. aug 2016, 14:00

Fik fjernet min spiral i fredags og har efterfølgende været tiltagende utilpas med hovedpine, hedeture og svimmelhed. Har googlet, men kan kun finde info om blødning efter fjernelse. Har været på hormonprævention siden jeg var 17, så tænker, at det måske bare er kroppen, der lige skal vænne sig til at være på sine "naturlige" hormoner?

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Ekliptika
Kort karma: 4
Likede indlæg: 46

Re: Ubehag efter fjernelse af spiral?

Indlægaf Ekliptika » 29. aug 2016, 15:05

Var det en hormonspiral, du havde?
Der er nogle som mener, at man kan opleve en slags "withdrawal" symptomer, når man får fjernet sin hormonspiral. Det kan tage op til 3 måneder før det går over. Men jeg er dog ikke sikker på, om der er lægelig opbakning til disse symptomer.
Ellers kunne det godt lyde som den slags symptomer, som man kan have lige op til menstruation, hvor gestagen-niveauet falder brat (med mindre man er gravid, så bibeholdes det høje gestagen-niveau; gestagen kaldes også det graviditetsbevarende hormon). Det er det bratte fald i gestagenniveau, der udløser menstruationen.
Dine symptomer kunne godt lyde, som nogle der er udløst af hormonforandringer. En hormonspiral indeholder gestagen, som frigives kontinuerligt i meget små doser over en periode på 5 år. Selvom man siger, at hormonet fra spiralen ikke spredes systemiske rundt i kroppen, så kan man hos kvinder med hormonspiral måle mængder af gestagenet fra spiralen svarende til den mængde, der vil være i dit blod, hvis du tager almindelige p-piller. Derfor tænker jeg, at årsagen til dine symptomer kan skyldes de hormonændringer, som fjernelse af spiralen kan give anledning til. Tænker at det nok klinger af lige så stille, men hvis ikke, bør du måske lige runde din læge.
0
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 17
Likede indlæg: 427

Indlægaf Orchidea » 29. aug 2016, 15:44

Jeg tænker også at det er noget hormonelt.

Da jeg fik fjernet min livmoder, oplevede jeg også at min krop reagerede med noget der måske kunne minde om en mild overgangsalder, selvom jeg jo ikke kom i overgangsalderen. Jeg fik svedeture, hovedpine og kunne pludselig ikke lide kaffe! Det gik heldigvis over efter en lille måned og jeg tror at min krop lige skulle have styr på hormonerne igen.

Det er selvfølgelig ikke den samme situation, men begge ting skaber nok en midlertidig hormonel ubalance og hormoner er ikke noget at spøge med :) jeg håber du får det bedre meget snart :ae:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1915

Indlægaf Purple Haze » 29. aug 2016, 17:21

Ballademager skrev:Fik fjernet min spiral i fredags og har efterfølgende været tiltagende utilpas med hovedpine, hedeture og svimmelhed. Har googlet, men kan kun finde info om blødning efter fjernelse. Har været på hormonprævention siden jeg var 17, så tænker, at det måske bare er kroppen, der lige skal vænne sig til at være på sine "naturlige" hormoner?

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?

Jeg havde det lidt på samme måned i nogle måneder efter jeg stoppede med hormon præparater.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Indlægaf Ballademager » 2. sep 2016, 18:20

Tak for jeres svar. Det lyder som om, at det er relateret til hormonerne, ja. Vil lige vende den med min læge, næste gang jeg skriver til hende. Og så må jeg vist bare vente den ud :D
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...

Tilbage til "Helbred"