2025-plan

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1538

Re: 2025-plan

Indlægaf fisken80 » 30. aug 2016, 15:13

Jeg synes godt nok også, at de strammer pensionsskruen mere og mere. Ja jeg kan rimelig uproblematisk blive på arbejdsmarkedet et år mere, men sagen er godt nok en ganske anden for min kæreste, der er tømrer.

Sidst vi diskuterede emnet var der en eller andet der mente, at det da ikke kunne være så slemt mere, for der var jo så mange hjælpemidler. Og ja, der er diverse hjælpemidler, det nytter bare ikke når der ikke er plads til at de kan udnyttes. Til tider er det simpelthen bare ikke en mulighed at bruge dem, så er der kun en ting at gøre og det er at slæbe. F.eks. 100-150 kg tunge glaspartier. Det slider altså virkelig meget på kroppen...

Og ja, så kan man blive vicevært eller pedel når man har slidt kroppen op, men dels er der altså ikke nok af den type stillinger og dels er der stadig arbejde der skal gøres også i den type stillinger, og det kan så ende med at man må gøre det med smerter til følge.

Jeg så virkelig gerne, at man tilgodeså mennesker med hårdt fysisk arbejde noget mere. Det er som regel heller ikke lige dem, der bliver 110 hvis man kigger på statistikken...
5
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2116

Indlægaf eks-Maupassant » 30. aug 2016, 15:23

Hunkat skrev:
paint skrev:
Eller også er der, og man har ikke lyst til at oplyse om udfaldet. Man mangler nogle indtægtsgivende 'forudsætninger' i budgettet, og hér har man så fundet ét af de lidt mere uldne af slagsen.(besparelse 3.3 mia)

Udgifterne til SU, er steget enormt. F.eks 2001 - 20012 er udgifterne steget fra 8.4 mia til 17 mia. (næsten en fordobling på 10 år). Hvordan det så skal løses/bremses, eller hvad man skal gøre ved det, har jeg ikke en patentløsning på. På den éne side, har vi brug for flere og flere kvalificerede mennesker på arbejdsmarkedet, med middel eller høj uddannelse, og det vil formentlig stige væsentligt i de kommende år. På den anden side, så koster den nødvendige uddannelse samfundet en masse penge, men er samtidigt en forudsætning for vækst.

Den er ikke helt nem at få til at hænge sammen. :gruble:

Lige det der argument er virkelig en kæphest for mig. At der er kommet flere på SU og at administrationsudgifterne til uddannelserne stiger er vel for pokker ikke overraskende når selvsamme regering/parti har haft en ambition om at 60% af en årgang skal have en højere uddannelse. I 20 år har politikerene gjort det meget klart at uddannelse er løsningen på alt! Arbejdsløshed, udflytning af arbejdspladser, globalisering. Men nu hvor de er kommet i mål (næsten) så er det pludselig for dyrt.

Argh! :cuss:

Og nej, det er slet ikke møntet på dig Paint, nu nævnte du bare tilfældigvis det med uddannelse som forudsætning for vækst.

Ja hvis de bliver i DK når de er færdige :)

Det er gået fra 442 EU-borgere på SU i 2012 til 5000 nu. Største gruppe skulle være rumænere. Så det går stærkt!

Det er pga en eller anden EU dom fra 2013.

Jeg synes selv det er helt fint der kommer rumænere herop for at studere, men det er altså kun en god forretning hvis de bliver og arbejder bagefter. Hvis man gerne vil betale en masse mia på at uddanne rumænere på den måde at de kommer her, en slags EU-egnsstøtte, så må man jo argumentere for at det er det man vil og hvorfor, men de giver ingen mening at diskutere på den basis at fænomenet ikke findes.

Så man er jo nødt til at lave systemet om når der kommer en EU dom i 2013 og laver om på gamet. Jeg synes selv det er helt fint at man suger rumænerene med initiativ og så lokker dem til at blive her og arbejde :)
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Indlægaf billiebean » 30. aug 2016, 15:24

Jeg savner sådan nogle større og mere tidssvarende visioner for vores land i stedet for at skrue lidt mere på de knapper der i forvejen er skruet i bund og nogle ud af gevind. Det er ikke særlig fremsynet. Bare reaktivt og nederen. Øv.

Jeg kunne godt tænke mig nogle gennemgående forandringer af forskellige systemer fx SKAT/omfordeling, beskæftigelse/edighed/jobcentre, lamdbrug/miljø/bæredygtighed, familiepolitik osv. Få mere fokus på at der er en masse ressourcer i vores land som ikke bliver anvendt rigtigt og finde ud af hvordan vi alle kan bidrage og gøre nytte.
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3340

Indlægaf Hunkat » 30. aug 2016, 15:29

eks-Maupassant skrev:
Hunkat skrev:
paint skrev:
Eller også er der, og man har ikke lyst til at oplyse om udfaldet. Man mangler nogle indtægtsgivende 'forudsætninger' i budgettet, og hér har man så fundet ét af de lidt mere uldne af slagsen.(besparelse 3.3 mia)

Udgifterne til SU, er steget enormt. F.eks 2001 - 20012 er udgifterne steget fra 8.4 mia til 17 mia. (næsten en fordobling på 10 år). Hvordan det så skal løses/bremses, eller hvad man skal gøre ved det, har jeg ikke en patentløsning på. På den éne side, har vi brug for flere og flere kvalificerede mennesker på arbejdsmarkedet, med middel eller høj uddannelse, og det vil formentlig stige væsentligt i de kommende år. På den anden side, så koster den nødvendige uddannelse samfundet en masse penge, men er samtidigt en forudsætning for vækst.

Lige det der argument er virkelig en kæphest for mig. At der er kommet flere på SU og at administrationsudgifterne til uddannelserne stiger er vel for pokker ikke overraskende når selvsamme regering/parti har haft en ambition om at 60% af en årgang skal have en højere uddannelse. I 20 år har politikerene gjort det meget klart at uddannelse er løsningen på alt! Arbejdsløshed, udflytning af arbejdspladser, globalisering. Men nu hvor de er kommet i mål (næsten) så er det pludselig for dyrt.

Og nej, det er slet ikke møntet på dig Paint, nu nævnte du bare tilfældigvis det med uddannelse som forudsætning for vækst.

Det er gået fra 442 EU-borgere på SU i 2012 til 5000 nu. Største gruppe skulle være rumænere. Så det går stærkt!

Jeg synes selv det er helt fint der kommer rumænere herop for at studere, men det er altså kun en god forretning hvis de bliver og arbejder bagefter. Hvis man gerne vil betale en masse mia på at uddanne rumænere på den måde at de kommer her, en slags EU-egnsstøtte, så må man jo argumentere for at det er det man vil og hvorfor, men de giver ingen mening at diskutere på den basis at fænomenet ikke findes.

Så man er jo nødt til at lave systemet om når der kommer en EU dom i 2013 og laver om på gamet. Jeg synes selv det er helt fint at man suger rumænerene med initiativ og så lokker dem til at blive her og arbejde :)

Jeg må indrømme at med 400.000~ (det tal jeg kunne finde for 2013, både ungdoms -og videregående uddannelse går jeg ud fra) på SU, så kan 5000 rumænerer sgu ikke ryste mig. Og slet ikke motivere mig til at straffe de resterende 395.000 studerende.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2116

Indlægaf eks-Maupassant » 30. aug 2016, 18:59

Hunkat skrev:
eks-Maupassant skrev:
Hunkat skrev:
paint skrev:

Jeg må indrømme at med 400.000~ (det tal jeg kunne finde for 2013, både ungdoms -og videregående uddannelse går jeg ud fra) på SU, så kan 5000 rumænerer sgu ikke ryste mig. Og slet ikke motivere mig til at straffe de resterende 395.000 studerende.

5000 gange SU + uddannelsesplads/måned er jo også en slags penge.

Kun SUen er så'n ca 5000 gange 6000 gange 12 = 360.000.000 kr/året.

De er ikke alle samme rumænere, det er bare en stor gruppe. Man kan vel slå op på dst hvor de kommer fra.

Det er mere væksten i det, der er et problem. Når det 10-dobler på 4 år, så er det jo ikke svært at regne ud at det om nogen år bliver tale om mange flere. Det er jo en meget attraktiv mulighed for dem. Og jo også for os, men det kræver jo at de bliver her og bruger deres uddannelse her.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3768

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 07:31

Jeg mangler nogle tal for, hvor mange under 30, der er flyttet over fra kontanthjælp, revalidering, dagpenge, sygedagpenge, førtidspension og whatnot til SU som følge af fuldstændig bevidste politiske beslutninger for et par år siden, hvorefter... vupti!!... SU-udgifterne er steget voldsomt, så vi hellere må kalde det luksus-SU og slagte den.

Jeg kan se, at vi kommer til at have hjemmeboende børn i mindst ti år fra nu, snarere 15. Heldigvis er vi medlem af en pensionskasse med store, behagelige lejligheder inde i indre København, Frederiksberg og Østerbro. Så kan man jo flytte derind en tid - eller én af os kan skifte adresse proforma og have ungerne boende i en femværelses herskab. Åhr ja eller vi kan naturligvis investere i noget forældrekøb *strækker mig velbehageligt*. Det kan såmænd også være et fint lille investeringsobjekt. Jeg må ringe til min bankrådgiver og lægge en plan en af de kommende dage.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2383

Indlægaf paint » 31. aug 2016, 08:12

Novella skrev:Jeg mangler nogle tal for, hvor mange under 30, der er flyttet over fra kontanthjælp, revalidering, dagpenge, sygedagpenge, førtidspension og whatnot til SU som følge af fuldstændig bevidste politiske beslutninger for et par år siden, hvorefter... vupti!!... SU-udgifterne er steget voldsomt, så vi hellere må kalde det luksus-SU og slagte den.

Jeg kan se, at vi kommer til at have hjemmeboende børn i mindst ti år fra nu, snarere 15. Heldigvis er vi medlem af en pensionskasse med store, behagelige lejligheder inde i indre København, Frederiksberg og Østerbro. Så kan man jo flytte derind en tid - eller én af os kan skifte adresse proforma og have ungerne boende i en femværelses herskab. Åhr ja eller vi kan naturligvis investere i noget forældrekøb *strækker mig velbehageligt*. Det kan såmænd også være et fint lille investeringsobjekt. Jeg må ringe til min bankrådgiver og lægge en plan en af de kommende dage.

Jeg kender ikke det eksakte tal, men det er ret mange af de under 30årige, som nu får SU - hvilket må være en anseelig besparelse (som der nu skal spares lidt mere på)
Næste gang, bliver det sikkert KH, som bliver et lån.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
bralle
Kort karma: 2
Likede indlæg: 24

Indlægaf bralle » 31. aug 2016, 08:21

fisken80 skrev:Jeg synes godt nok også, at de strammer pensionsskruen mere og mere. Ja jeg kan rimelig uproblematisk blive på arbejdsmarkedet et år mere, men sagen er godt nok en ganske anden for min kæreste, der er tømrer.

Sidst vi diskuterede emnet var der en eller andet der mente, at det da ikke kunne være så slemt mere, for der var jo så mange hjælpemidler. Og ja, der er diverse hjælpemidler, det nytter bare ikke når der ikke er plads til at de kan udnyttes. Til tider er det simpelthen bare ikke en mulighed at bruge dem, så er der kun en ting at gøre og det er at slæbe. F.eks. 100-150 kg tunge glaspartier. Det slider altså virkelig meget på kroppen...

Og ja, så kan man blive vicevært eller pedel når man har slidt kroppen op, men dels er der altså ikke nok af den type stillinger og dels er der stadig arbejde der skal gøres også i den type stillinger, og det kan så ende med at man må gøre det med smerter til følge.

Jeg så virkelig gerne, at man tilgodeså mennesker med hårdt fysisk arbejde noget mere. Det er som regel heller ikke lige dem, der bliver 110 hvis man kigger på statistikken...

Jeg har endnu til gode at møde en håndværker der i de første 20 år af sit arbejdsliv nøjes med at arbejde 37 timer om ugen. Jeg kender mange der nærmest arbejder det dobbelte enten hvidt, sort eller ved at bytte timer med andre håndværkere. Så tror da pokker at man bliver nedslidt.
Men det giver selvfølgelig også mulighed for at indbetale massivt til pensionsopsparingen. Og så kan man jo selv bestemme, hvornår man går på pension.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 301

Indlægaf FruitFly » 31. aug 2016, 08:26

Smiling_Goat skrev:Samtidig er jeg fuldstændigt vantro over, at man vil omlægge halvdelen af SU'en til et lån. Det vil være katastrofalt for de laveste sociale klasser, som formentligt nu ikke vil uddanne sig - og måske gør ret deri, for der er ingen til at hjælpe dem af med gælden, hvis de ikke får arbejde efter endt uddannelse.

Det er jeg ikke så bekymret for. Det kan måske rette mere fokus på uddannelser, hvor chancerne for at få arbejde er bedre. Det synes jeg egentlig er fint. Den sociale slagside har jeg svært ved at se - det er de færreste voksne mennesker, der er afhængige af at få penge fra deres forældre.
1
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 31. aug 2016, 08:30

billiebean skrev:Jeg savner sådan nogle større og mere tidssvarende visioner for vores land i stedet for at skrue lidt mere på de knapper der i forvejen er skruet i bund og nogle ud af gevind. Det er ikke særlig fremsynet.

Du havde vel ikke forventet andet fra Venstre, som har haft en stor hånd med i udviklingen af samfundet som det er i dag og som bestemt ikke gik på valg med en visionær dagsorden?
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2383

Indlægaf paint » 31. aug 2016, 08:36

Egentlig burde erhvervslivet vel være med til at finansiere Universiteterne, nu hvor de (universiteterne), tilsyneladende er blevet udklækningsanstalter for arbejdskraft?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
fisken80

Indlægaf fisken80 » 31. aug 2016, 09:20

bralle skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes godt nok også, at de strammer pensionsskruen mere og mere. Ja jeg kan rimelig uproblematisk blive på arbejdsmarkedet et år mere, men sagen er godt nok en ganske anden for min kæreste, der er tømrer.

Jeg har endnu til gode at møde en håndværker der i de første 20 år af sit arbejdsliv nøjes med at arbejde 37 timer om ugen. Jeg kender mange der nærmest arbejder det dobbelte enten hvidt, sort eller ved at bytte timer med andre håndværkere. Så tror da pokker at man bliver nedslidt.
Men det giver selvfølgelig også mulighed for at indbetale massivt til pensionsopsparingen. Og så kan man jo selv bestemme, hvornår man går på pension.

Nå. Jeg har så til gode at møde en håndværker, der arbejder mere end de almindelige 37 timer om ugen. Der kan være enkelte perioder med overarbejde, men det er ikke normen. Og det med sort arbejde var udelukkende noget han gjorde sig i de allerførste år efter, at han var udlært, det er mange år siden han har gjort sig i det.
Så jo, man kan i den grad også blive nedslidt på et normalt 37 timers håndværkerjob.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 31. aug 2016, 09:22

FruitFly skrev:
Smiling_Goat skrev:Samtidig er jeg fuldstændigt vantro over, at man vil omlægge halvdelen af SU'en til et lån. Det vil være katastrofalt for de laveste sociale klasser, som formentligt nu ikke vil uddanne sig - og måske gør ret deri, for der er ingen til at hjælpe dem af med gælden, hvis de ikke får arbejde efter endt uddannelse.

Det er jeg ikke så bekymret for. Det kan måske rette mere fokus på uddannelser, hvor chancerne for at få arbejde er bedre. Det synes jeg egentlig er fint. Den sociale slagside har jeg svært ved at se - det er de færreste voksne mennesker, der er afhængige af at få penge fra deres forældre.

Ja, for det er jo simpelthen SÅ nemt at forudsige, hvad der er en god jobsikker uddannelse. Okay, læge er måske rimelig sikker, men der stopper det så også.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 31. aug 2016, 09:22

paint skrev:Egentlig burde erhvervslivet vel være med til at finansiere Universiteterne, nu hvor de (universiteterne), tilsyneladende er blevet udklækningsanstalter for arbejdskraft?

Det er de vel ret beset også qua deres skat?
1
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 31. aug 2016, 09:30

fisken80 skrev:Ja, for det er jo simpelthen SÅ nemt at forudsige, hvad der er en god jobsikker uddannelse. Okay, læge er måske rimelig sikker, men der stopper det så også.

Det er ikke anderledes end det hele tiden har været. Som samfund er det rimeligt at opstille en forventning om, at når vi finansierer studiet, så må vi forvente at dem, der uddannes, indgår på arbejdsmarkedet bagefter. Er det bedre at vi kaster FLERE penge efter de studerende i forventning om at de IKKE får et arbejde? Nej, det giver ikke mening.

Ovenstående er i øvrigt også helt irrelevant i forbindelse med den sociale slagside, du nævner.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"