Ville du date en med HIV?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
NLeth
Kort karma: 30
Likede indlæg: 318

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf NLeth » 2. sep 2016, 07:39

Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.

Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?

Det er ikke vigtigt for mig. Det er en påstand du griber ud af luften, lige som en del andet i dit indlæg. I princippet kan jeg være helt og holdent lige glad. Jeg synes blot, gentager jeg, at det er trist, når andre må lide under fordomme baseret på (i de fleste tilfælde) uvidenhed. Og så synes jeg, at det er ret dobbeltmoralsk, med mindre man selv er renere end ren. Ville du date én, der engang har haft ubeskyttet sex? Det tænker jeg de fleste, vil sige ja til. De fleste har nok selv prøvet at have ubeskyttet sex. At så mange så siger nej, fordi den kvinde/mand var uheldig/valgte at stole på den forkerte/whatever, og fik hiv ... Ja.
4
Brugeravatar
NLeth

Indlægaf NLeth » 2. sep 2016, 07:40

Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.

Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?

Og mange tak for tilladelsen, i øvrigt.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. sep 2016, 11:34

NLeth skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Det er ikke vigtigt for mig. Det er en påstand du griber ud af luften, lige som en del andet i dit indlæg. I princippet kan jeg være helt og holdent lige glad. Jeg synes blot, gentager jeg, at det er trist, når andre må lide under fordomme baseret på (i de fleste tilfælde) uvidenhed. Og så synes jeg, at det er ret dobbeltmoralsk, med mindre man selv er renere end ren. Ville du date én, der engang har haft ubeskyttet sex? Det tænker jeg de fleste, vil sige ja til. De fleste har nok selv prøvet at have ubeskyttet sex. At så mange så siger nej, fordi den kvinde/mand var uheldig/valgte at stole på den forkerte/whatever, og fik hiv ... Ja.

Du forsømte at besvare de fleste af mine spørgsmål:

Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale

Og i mellemtiden vil jeg supplere op med følgende: Hvorfor forsøger du at få dobbeltmorale til at lyde som en dårlig ting? Det er da fuldstændigt i orden at være dobbeltmoralsk, og noget folk er i deres gode ret til. Ligesom de er i deres gode ret til at ikke skulle acceptere noget hos en partner, som de selv gør. Eller mener du at eksempelvis overvægtige mennesker ikke må fravælge andre overvægtige mennesker som datingmateriale?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 394
Likede indlæg: 3775

Indlægaf Sophaya » 2. sep 2016, 12:17

Nej, det tror jeg ikke. Og det er ikke uvidenhed - det er kontrol. Jeg er godt klar over, at man ikke bliver smittet hvis han er velbehandlet, men den tillid det kræver er jeg ikke sikker på at jeg er i stand til at mønstre. Det er udenfor min kontrol om han tager sin medicin korrekt og derfor kan jeg ikke være sikker på, at jeg er beskyttet.

Og jeg har desuden aldrig haft ubeskyttet sex med en jeg ikke var i et langt forhold med, og der er vi begge blevet tjekket for alskens sygdomme før beskyttelsen røg.
7
x
Brugeravatar
NLeth

Indlægaf NLeth » 2. sep 2016, 14:36

Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Du forsømte at besvare de fleste af mine spørgsmål:

Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale

Og i mellemtiden vil jeg supplere op med følgende: Hvorfor forsøger du at få dobbeltmorale til at lyde som en dårlig ting? Det er da fuldstændigt i orden at være dobbeltmoralsk, og noget folk er i deres gode ret til. Ligesom de er i deres gode ret til at ikke skulle acceptere noget hos en partner, som de selv gør. Eller mener du at eksempelvis overvægtige mennesker ikke må fravælge andre overvægtige mennesker som datingmateriale?

Nej, jeg forsømte ikke at svare. Jeg undlod helt med vilje. Jeg ser sådan generelt ikke nogen idé i at diskutére et emne med én, jeg er grundlæggende uenig med.

Ja, folk er i deres gode ret til at synes hvad de vil - det indbefatter sjovt nok også mig. Og jeg synes, dobbeltmoral er en dårlig ting, og faktisk ret barnligt. Fjong at du synes noget andet, og sådan er vi så forskellige.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 2. sep 2016, 15:08

Det er nok en af de ting jeg ikke kan svare 100% på før jeg måske står og skal vælge. Jeg er ikke ubetinget modstander af det, men det kommer an på hvor jeg er i livet og hvilke ønsker jeg eventuelt har for et parforhold.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Modesty Blame
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1054

Indlægaf Modesty Blame » 2. sep 2016, 16:42

Jeg ville sige pænt nej tak.
0
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1412

Indlægaf vUlpeS » 2. sep 2016, 17:58

Njøh, jeg ville hellere have en, der havde lidt på kistebunden.

Jeg ser lige bort fra, at der sikkert ikke er noget overlap, men jeg må sige, at jeg finder det tankevækkende, at HIV-smittede åbenbart er i højere kurs end folk, der som voksne holder deres mor i hånden mens de går tur med hende :S
Senest rettet af vUlpeS 2. sep 2016, 18:29, rettet i alt 1 gang.
0
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 2. sep 2016, 17:59

Nej. Ikke umiddelbart.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
heysamaysa
Kort karma: 23
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 145

Indlægaf heysamaysa » 5. sep 2016, 14:08

Det ved jeg simpelt hen ikke om jeg kunne.

Det ville være let at sig ja, men stod jeg virkeligt over for det en dag, ja så har jeg ingen ide om hvad jeg reelt ville gøre.

hvis jeg virkeligt var vanvittigt forelsket så kunne jeg måske godt.

men en jeg bare var semi-interesseret i tror jeg ikke jeg ville springe ud.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 5. sep 2016, 15:01

Jeg er oprigtigt overrasket over, hvor mange der siger nej. Jeg ser det i dag ikke som værre end fx herpes. Som ville få mig til at tænke 'ærgerligt. Nå. Det finder vi ud af'.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3712

Indlægaf Novella » 5. sep 2016, 15:31

Muspel skrev:Jeg er oprigtigt overrasket over, hvor mange der siger nej. Jeg ser det i dag ikke som værre end fx herpes. Som ville få mig til at tænke 'ærgerligt. Nå. Det finder vi ud af'.

Okay... Det gør jeg så SLET ikke. Jeg ser Tom Hanks, afmagret, stakåndet og fyldt med cancerpletter, for mig.
2
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 5. sep 2016, 16:21

Det ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg meget gerne undgå det, men jeg er også paranoid og mærkelig. Selvom der ikke er rapporteret smitte fra velbehandlede personer, er det i teorien muligt for virussen at mutere til en form, som ikke kan angribes af nogen af medicintyperne - og på den led smitte. Det er meeega usandsynligt, når man er i behandling, og det er blevet opdaget tidligt, men risikoen kan ikke elimineres.
Jeg ville gerne kunne sige "finno", men jeg skulle først overkomme min (urimelige) angst.
0
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 5. sep 2016, 17:33

Novella skrev:
Muspel skrev:Jeg er oprigtigt overrasket over, hvor mange der siger nej. Jeg ser det i dag ikke som værre end fx herpes. Som ville få mig til at tænke 'ærgerligt. Nå. Det finder vi ud af'.

Okay... Det gør jeg så SLET ikke. Jeg ser Tom Hanks, afmagret, stakåndet og fyldt med cancerpletter, for mig.

Men det er jo slet ikke sådan virkeligheden er i dag. At være velbehandlet er at tage sin medicin hver dag. Ikke kl 13.34 - bare hver dag. Det tør jeg godt overlade til den, jeg vælger at dele livet med. Og så er de reelt ikke smitsomme. Der er ingen registrerede tilfælde indenfor de seneste år, hvor en hiv-smittet i behandling har smittet sin partner.
Næsten alle dem, der udvikler aids i dag er uopdagede med hiv- og har altså ikke fået behandling i tide.

https://aidsfondet.dk/hiv-aids-danmark
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 5. sep 2016, 17:42

Sophaya skrev:Nej, det tror jeg ikke. Og det er ikke uvidenhed - det er kontrol. Jeg er godt klar over, at man ikke bliver smittet hvis han er velbehandlet, men den tillid det kræver er jeg ikke sikker på at jeg er i stand til at mønstre. Det er udenfor min kontrol om han tager sin medicin korrekt og derfor kan jeg ikke være sikker på, at jeg er beskyttet.

Og jeg har desuden aldrig haft ubeskyttet sex med en jeg ikke var i et langt forhold med, og der er vi begge blevet tjekket for alskens sygdomme før beskyttelsen røg.

Det sidste kræver vel lige så meget tillid? Du skal stole på han ikke går ud, er dig utro og den vej giver dig en sygdom. Det kræver da mindst lige så meget tillid som at have tillid til at et menneske tager en pille som han skal :)
5

Tilbage til "Forhold og sex"