Hvad er moralen i historien om "konen i muddergrøften"?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Hvad er moralen i historien om "konen i muddergrøften"?

Indlægaf gnostic » 1. sep 2016, 12:24

http://www.grimmstories.com/da/grimm_ev ... _hans_kone

Lige siden jeg fik den fortalt som lille, har jeg aldrig forstået moralen bag den. Heller ikke idag. Konen får en stor gård, senere et slot, senere bliver hun pave, og til sidst vil hun være Gud, hvorefter hun sendes tilbage til muddergrøften.

Jeg ved godt at moralen er at man ikke skal stræbe for højt, men hvorfor er det en vigtig morale? Det er da jantelov ud over alle grænser!

Hvad var der i vejen med at konen ville være Gud?

Jeg fornemmer lidt at "moralen" er den, at man ikke skal tro man er noget, man skal ikke stræbe for højt, og ambitioner er noget fanden har skabt. Altså nedgørelse af mennesket, og det er desværre en historie man fortæller folk generelt, for at man kan gå og være flove over at have ambitioner.

Men hvorfor? Hvorfor må man ikke have store ønsker og drømme, hvorfor skal man altid trækkes ned i sølet?
Senest rettet af gnostic 1. sep 2016, 12:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1843

Re: Hvad er moralen i historien om "konen i muddergrøften"?

Indlægaf Sangius » 1. sep 2016, 12:31

Synes det er en fin morale. Men jeg har heller ikke niget imod janteloven.
Selvfølgelig skal/må man have drømme og ambitioner. Men hvis man konstant altid stræber efter noget bedre end det man har, så er man i mine øjne lidt trættende. Jeg ville ikke magte at dele liv med en, som altid gerne ville et trin højere op. :)
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 1. sep 2016, 12:40

Sangius skrev:Synes det er en fin morale. Men jeg har heller ikke niget imod janteloven.
Selvfølgelig skal/må man have drømme og ambitioner. Men hvis man konstant altid stræber efter noget bedre end det man har, så er man i mine øjne lidt trættende. Jeg ville ikke magte at dele liv med en, som altid gerne ville et trin højere op. :)

Det er da fint nok at være tilfreds med tingenes tilstand nu og her, og ikke vil hverken den ene eller den anden vej, men bare være stillestående. Det er selv min holdning og tilgang til mit eget liv på flere fronter. Men det skyldes at jeg lever i en praktisk verden, dvs. i praksis vil det have omkostninger og risici at stræbe efter noget højere eller bedre end det man har i forvejen.

Men tager vi disse omkostninger og risici væk, så ser jeg absolut ingen problemer i at stræbe højere og højere og mod bedre og bedre tilværelse.

Hvis ikke der var nogen der gjorde det, ville vi stadig være i stenalderen eller i bedste fald, under den industrielle revolution i 1800-tallet den dag idag.

Hvorfor har du ikke noget imod janteloven? Janteloven siger jo, at man skal ikke tro man kan noget, man skal ikke tro man er noget, den er nedgørende på alle fronter og hæmmer menneskelig udvikling. Hvordan kan man IKKE være modstander af Janteloven? Det forstår jeg ikke!
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1843

Indlægaf Sangius » 1. sep 2016, 12:42

Selvfølgelig skal man tro man er noget. Men grundprincippet i janteloven er for mig mere, at man ikke skal tro, at man er bedre end de andre. Det synes jeg er en god indstilling til livet. :)
0
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 1. sep 2016, 12:47

Eventyret handler om menneskers grådighed; Konen blev aldrig tilfreds, og fordi hun ikke fik stoppet sin grådighed i tide, så var der en anden, der satte en stopper for det. Nogle menneskers grådighed kan blive til andre menneskers ulykke. Mon ikke det er moralen
7
gnostic

Indlægaf gnostic » 1. sep 2016, 12:47

Sangius skrev:Selvfølgelig skal man tro man er noget. Men grundprincippet i janteloven er for mig mere, at man ikke skal tro, at man er bedre end de andre. Det synes jeg er en god indstilling til livet. :)

Hvorfor? Hvis det nu er sandt? Hvis det nu kan bevises gennem tests, eksamensbeviser eller andet, at man vitterligt ER bedre end andre, eller bedre end gennemsnittet, hvad er der så i vejen for at bruge det argument "jeg er bedre end andre"?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 1. sep 2016, 12:49

OCULUS RECORDANS skrev:Eventyret handler om menneskers grådighed; Konen blev aldrig tilfreds, og fordi hun ikke fik stoppet sin grådighed i tide, så var der en anden, der satte en stopper for det. Nogle menneskers grådighed kan blive til andre menneskers ulykke. Mon ikke det er moralen

Men hvis det er andre menneskers ulykke, forskyldt af grådigheden i historien, burde det vel fremgå af historien. Det gør der på INGEN måde.

Derfor står det mere klart at det handler om, at grådighed er skidt fordi "sådan er det bare, basta bum!"

Ingen, i historien om konen i muddergrøften, lider overlast af hendes grådighed. Ingen somhelst.

Det virker mere som religiøs indoktrinering, end som en morale med sandhed i sig. Den har ingen sandhedsværdi - overhovedet!
Senest rettet af gnostic 1. sep 2016, 12:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 1. sep 2016, 12:50

Den historie får mig til at tænke på Niclas Bendtner :)

Han er fodboldspiller. Hans problem er at han tror han er verdens bedste spiller, og derfor forlanger han så meget i løn og vil have så gode klubber at han nu har smadret sin egen karriere. Han kunne sagtens spille hvis han havde accepteret at spille i klubber hans evner passede til.
3
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 1. sep 2016, 12:54

Falsk, tvungen ydmyghed er en falsk, negativ dyd. Her er jeg med Nietzsche. Hvorfor skal vi nedgøre os selv? Hvorfor skal vi lyve om hvad vi føler? Og endnu mere vigtigt - hvorfor må vi ikke sige sandheden. Nej, æres den som æres bør - også hvis det er dig selv. Og sandheden er tydeligvis mere værd end janteloven.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 1. sep 2016, 12:54

OCULUS RECORDANS skrev:Falsk, tvungen ydmyghed er en falsk, negativ dyd. Her er jeg med Nietzsche. Hvorfor skal vi nedgøre os selv? Hvorfor skal vi lyve om hvad vi føler? Og endnu mere vigtigt - hvorfor må vi ikke sige sandheden. Nej, æres den som æres bør - også hvis det er dig selv. Og sandheden er tydeligvis mere værd end janteloven.

Godt sagt/skrevet! 100 % enig.
0
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 1. sep 2016, 12:56

gnostic skrev:
OCULUS RECORDANS skrev:Eventyret handler om menneskers grådighed; Konen blev aldrig tilfreds, og fordi hun ikke fik stoppet sin grådighed i tide, så var der en anden, der satte en stopper for det. Nogle menneskers grådighed kan blive til andre menneskers ulykke. Mon ikke det er moralen

Men hvis det er andre menneskers ulykke, forskyldt af grådigheden i historien, burde det vel fremgå af historien. Det gør der på INGEN måde.

Derfor står det mere klart at det handler om, at grådighed er skidt fordi "sådan er det bare, basta bum!"

Ingen, i historien om konen i muddergrøften, lider overlast af hendes grådighed. Ingen somhelst.

Det virker mere som religiøs indoktrinering, end som en morale med sandhed i sig. Den har ingen sandhedsværdi - overhovedet!
Er du sikker på du forstår hvad jeg skriver?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 1. sep 2016, 12:57

OCULUS RECORDANS skrev:
gnostic skrev:

Er du sikker på du forstår hvad jeg skriver?

Ikke når du nu spørger på den måde...
0
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 1. sep 2016, 13:07

Da solen stod op, vækkede konen sin mand og sagde: "Nu ved jeg hvad jeg vil! Jeg vil være som den gode Gud og herske over sol, måne og alt i hele verden!"

Jeg skriver: Nogle menneskers grådighed kan blive til andre menneskers ulykke.

For få år siden talte man meget om en finanskrise, der var blevet skabt af grådige pengemænd og spekulanter, der aldrig fik nok, men altid kun var udkig efter flere kontanter, flere handler, flere penge, mere magt, mere profit – lige indtil det hele ramlede. Det medførte en stigende arbejdsløshed og flere måtte gå fra hus og hjem.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 1. sep 2016, 13:09

OCULUS RECORDANS skrev:Da solen stod op, vækkede konen sin mand og sagde: "Nu ved jeg hvad jeg vil! Jeg vil være som den gode Gud og herske over sol, måne og alt i hele verden!"

Jeg skriver: Nogle menneskers grådighed kan blive til andre menneskers ulykke.

For få år siden talte man meget om en finanskrise, der var blevet skabt af grådige pengemænd og spekulanter, der aldrig fik nok, men altid kun var udkig efter flere kontanter, flere handler, flere penge, mere magt, mere profit – lige indtil det hele ramlede. Det medførte en stigende arbejdsløshed og flere måtte gå fra hus og hjem.

Billede
1
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3766

Indlægaf Novella » 1. sep 2016, 13:12

gnostic skrev:

Det er også religiøs indoktrinering. Hun stræbte så højt, at hun styrtede ned. Det samme skete med Ikaros.

Har historien ingen sandhedsværdi? Hvad så med IT-boblen? Finanskrisen? Boligpriserne? Er det ikke meget godt at stoppe op nu og da og se på, om man nødvendigvis SKAL have mere, mere, mere?
0

Tilbage til "Livets forhold"