Barn (6,5 år) med ondt i maven hver aften

Sigga
Kort karma: 0
Likede indlæg: 7

Barn (6,5 år) med ondt i maven hver aften

Indlægaf Sigga » 1. sep 2016, 18:07

Min datter på 6,5 år har ondt i maven hver aften. Det kommer når hun skal til puttes, og gør det meget svært for hende at falde i søvn.

I løbet af dagen er der ingenting med maven, hverken hjemme eller i skolen.
Vi har fået hende undersøgt ved lægen, der var intet galt fysisk.

Hun har altid haft svært ved at sove. Det har været sådan hele livet. Hun sover kun igennem om natten hvis hun sover sammen med mig.
Hun bruger 1-2 timer på at falde i søvn. Hvis jeg sidder hos hende så falder hun meget hurtigere i søvn.

Jeg kan ikke huske hvornår det her ondt i maven startede. Det har i hvert fald ikke altid været sådan.

Vi prøver ikke at gøre det til noget stort eller at give det ret meget opmærksomhed. Når det starter så prøver vi med et toiletbesøg, vand, opfordrer hende til at tænke på noget rart eller at kigge lidt i en bog. Det hjælper ikke overbevisende. Men på et tidspunkt falder hun jo i søvn.

Hvad ville I gøre hvis det var jeres barn?
Nogen der kender problemet?
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3105

Re: Barn (6,5 år) med ondt i maven hver aften

Indlægaf Rakel » 1. sep 2016, 18:21

Jeg ville nok droppe fokus og handling på det, når lægen har været ind over og forsøge at skabe nogle gode rammer om det at komme i seng og gerne før, at barnet er overtræt (eller det har øget 'balladen' her).

Kan hun have glæde af musik, afspædning for børn eller lydbøger, når hun skal sove?
Det har vi brugt, hvis de har haft behov for 1-2 timer i sengen , før de sover. Vi sidder gerne hos børnene ved sengetid, men i begrænset omfang og flytter helst deres fokus over på noget andet.
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 72
Likede indlæg: 790

Indlægaf Mangoness » 1. sep 2016, 18:44

I forbindelse med forskellige low FODmap grupper og grupper for folk med irriteret tyktarm på facebook, så ved jeg, at der er forældre, som har sat deres børn på low FODmap diæten, hvor det har hjulpet mod problemer med maven.

Det er meget forskelligt, hvilke problemer folk med irriteret tyktarm har - men som regel kan der nævnes ting som diarre, oppustethed, forstoppelse og mavesmerter (som regel bliver oppustetheden værre i løbet af dagen). Der kan heller ikke findes noget fysisk galt med folk, som har irriteret tyktarm.

Hvis der ikke er noget galt psykisk og andre ting ikke hjælper, så skulle i måske prøve at tjekke med lægen, om der kan være tale om irriteret tyktarm :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2311

Indlægaf Studsgaard » 1. sep 2016, 19:08

Min datter har "ondt i maven" i perioder.
Hos hende er der to fysiske faktorer der spiller ind.
Hun har i perioder langsom forstoppelse (kort fortalt er det en langsom Tarm, så tingene tager meget længere tid om at komme igennem hendes system og ender i perioder med hun ikke kommer så ofte på toilettet, hvilket så noglegange ender i alm forstoppelse.)
Men det har vi nogenlunde under kontrol og benytter movicol i perioder hvor der er brug for det.
Derudover døjer hun med refluks.
Alså meget mavesyre og ret let tilbageløb. Så hun "gylper" ofte mad/mavesyre op. Og det kan give smerter og brændende fornemmelser i maven og halsen. Det får hun så syreneutraliserende til.

En gang imellem føler vi at hun siger hun har ondt i maven men det ikke er de to fysiske årsager. Men måske bare fordi hun ikke helt kan forklare hvad det er der er træls.

Hvor god er din datter til at mærke sig selv og sin krop? Kan det være noget andet en maven der faktisk er årsagen.
0
Sigga

Indlægaf Sigga » 1. sep 2016, 20:27

Jeg tror det er psykisk betinget. Hun har regelmæssig afføring, vil dog helst kun af med afføring hjemme.
Der er ingen gener i forbindelse med måltiderne og hun er normalvægtig med en god højde.

Vi har tidligere prøvet med musik, men det kunne hun slet ikke lide. Hun blev for fokuseret på at lytte til alle lydene/nuancerne til at kunne slappe af.

Hun bliver puttet kl 19 hver aften og skal op kl 6 om morgenen. Det er svært at nå at putte tidligere synes jeg.

Putningen foregår altid ens: børste tænder, tisse af, godnathistorie og en lille snak. Ondt i maven starter efter godnathistorien. Forslag til ændringer?

Hun har meget svært ved at undvære mig. Det minder meget om seperationsangst, hun har endda sat rigtig fint ord på det; "mor det er som om noget i mig gør at jeg ikke kan undvære dig". Hun har altid været meget morsyg (eller hvad jeg nu skal kalde det).
Kan det mon være derfor hun har svært ved at overgive sig til søvnen?

Noget andet er at hun i oktober sidste år blev væk kortvarigt ved et stort arrangement. Kan det hænge sammen med det? Jeg kan ikke huske om hun havde mavesmerterne inden den episode.

Når hun begynder at tale om at hun har ondt i maven, så siger jeg helt konkret "øv hvor træls, har du prøvet at være på toilet/tage noget at drikke". Hvad kunne jeg sige i stedet? Hvis jeg ikke svarer på det, men taler om noget andet så bliver hun insisterende og kræver et svar på hendes tilkendegivelse.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 523
Likede indlæg: 2435

Indlægaf Bøtte » 1. sep 2016, 20:35

Kan hun sætte ord på, hvorfor det gør ondt? Og hvor i maven? Det lyder til at hun ellers er god til at sætte ord på.

Kan du prøve at tilbyde en varmepude? Tænker varmen kan virke lidt beroligende?
0
S :lun:
V :lun:
Sigga

Indlægaf Sigga » 1. sep 2016, 20:50

Hun siger at det gør ondt midt i maven og rundt i en stor cirkel. Det sagde lægen var typisk ved børn med psykiske mavesmerter.

Varmepuden kunne jeg prøve
0
Brugeravatar
Ekliptika
Kort karma: 4
Likede indlæg: 46

Indlægaf Ekliptika » 2. sep 2016, 19:49

Kan hun være bange for at falde i søvn?
Har hun mange mareridt?
Og hvor falder hun i søvn - i sin egen seng eller din?
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 183
Likede indlæg: 2236

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2016, 20:01

Inden jeg skriver mine guldkorn skal det bemærkes at jeg ikke har nogle børn, så jeg har ingen reelle erfaringer :)

Kunne det måske være en idé at smide hende en tur forbi skolepsykologen? Jeg ved godt at det kan virke som at gøre et stort nummer ud af det, men jeg sidder med en følelse af at det er en psykisk reaktion. Det sammenholdt med at hun har svært ved at være adskilt fra dig og at hun ikke kan finde ro alene sin seng synes jeg tyder på at der er et eller andet der skal snakkes igennem med nogen med lidt mere forstand på det. I har jo prøvet det med at lade det gå sin gang, og det har tydeligvis ikke virket. Det er da hammersynd for hende, og det at snakke med en der er vant til at komme ind til kernen af hvad børn føler, kan måske også hjælpe hende til at få sat nogle ord på. Hun har jo allerede været hos lægen, så hun ved at I synes at det er alvorligt.
0
AlmostFamous35
Kort karma: 1
Likede indlæg: 23

Indlægaf AlmostFamous35 » 3. sep 2016, 07:23

Synes lidt du mellem linjerne søger, at vi skal skrive "lad hende sove inde hos dig", er det rigtigt?

Måske jeg er farvet af, at det ville jeg selv gøre, hvis det var min søn (han er 4,5 og sover i samme rum som mig, efter tidligere at have sovet på eget værelse) Jeg ville klart vægte at give tryghed først med udgangspunkt i, at trygheden til at sove selv jo nok skal komme med alderen..
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1831

Indlægaf Sangius » 3. sep 2016, 07:26

Da jeg som barn havde ondt i maven, var det fordi jeg hadede at gå i skole. Men jeg sagde det aldrig til så meget som en enkel voksen, hvorfor ved jeg ikke. Selvom jeg blev spurgt. :)
Men jeg tror det kunne være smart at finde ud af, om der er noget der plager hende. Lettere sagt end gjort. Kan du alliere dig med en god lærer på skolen, eller noget i den stil? :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10252

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2016, 09:13

Kunne det handle om, at hendes adfærd og behov er begyndt at stresse hende, fordi de så småt begynder at afvige lidt fra gennemsnittets?
At hun generelt gerne vil være meget tæt på dig og ikke kan falde i søvn alene er ikke så almindeligt for børn på hendes alder, som det ville være i en yngre aldersgruppe, og det forstår hun, som jeg læser hendes beskrivelse af følelsen, og også godt selv. Jeg mener ikke, at "almindeligt" nødvendigvis betyder "godt for alle", men netop i de første skoleår handler det for mange børn om at kunne bevise overfor sig selv og andre, at de "er blevet store nu", og her spiller evnen til helt selv at gøre ting, der før typisk krævede voksenassistance, en stor rolle.

Måske det kunne hjælpe at udvide fokus? Altså at tale om det med at blive større og mere selvstændig på et mere generelt plan i stedet for med udgangspunkt i mavepinen. Hjælpe din datter med strategier til i højere grad at kunne klare sig selv, sideløbende med at hun evt. også bliver bedre til at rumme sin, på dette punkt, anderledeshed. Jeg ville også inddrage skolen, fx. ved at spørge til, hvordan hun der klarer de forskellige opgaver og fungerer socialt. Virker hun selvsikker, tager hun initiativ, osv.? Jeg tror godt, at I kan støtte hende i at blive mere selvhjulpen uden at afvise den ømhed, der også ligger i hendes tilknytning til især dig.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 3. sep 2016, 10:21

Sangius skrev:Da jeg som barn havde ondt i maven, var det fordi jeg hadede at gå i skole. Men jeg sagde det aldrig til så meget som en enkel voksen, hvorfor ved jeg ikke. Selvom jeg blev spurgt. :)
Men jeg tror det kunne være smart at finde ud af, om der er noget der plager hende. Lettere sagt end gjort. Kan du alliere dig med en god lærer på skolen, eller noget i den stil? :)

Jeg havde det på fuldstændig samme måde. Jeg startede også gerne med ondt i maven om aftenen inden sengetid fordi jeg vidste, at så snart jeg vågnede var det tid.

Jeg synes måske en børnepsykolog kunne være vejen frem, men chancen for at hun bare er sensitiv er der jo også. Det lyder dog umiddelbart for mig som om der er noget at tage fat i.
0
x
Sigga

Indlægaf Sigga » 6. sep 2016, 12:10

AlmostFamous35 skrev:Synes lidt du mellem linjerne søger, at vi skal skrive "lad hende sove inde hos dig", er det rigtigt?

Måske jeg er farvet af, at det ville jeg selv gøre, hvis det var min søn (han er 4,5 og sover i samme rum som mig, efter tidligere at have sovet på eget værelse) Jeg ville klart vægte at give tryghed først med udgangspunkt i, at trygheden til at sove selv jo nok skal komme med alderen..

Vi sover sammen på hendes værelse hver nat, og det vil står egentlig ikke til at blive ændret pt. Det giver os sammenhængende søvn og er det vigtigste.
0
Sigga

Indlægaf Sigga » 6. sep 2016, 12:21

Jeg har snakket med klasselæreren fordi hun begyndte at have nogle trælse eftermiddage. Igen noget vi har set tidligere. Hun er presset fordi skolen stadig er noget nyt og fordi der er nye krav. Lærerne opmærksomme på hende. Hun er meget negativ i skolen, reagerer med at synes at alle børnene driller og er dumme. Hun har søgt nogle piger som minder meget om hende selv, men som er mere robuste. Og da de alle er nogle små bestemte piger, så giver det nogle konflikter. Dem håndterer min datter ikke så godt. Læreren opfordrede os til at hjælpe hende til at søge nogle andre piger, så det har vi hjulpet hende med. Samtidig har de fået nye pladser hvor hun sidder sammen med 2 mere rolige piger.
Læreren vil tale med AKT læreren om at få nogle timer med min datter. Hun er i klassen i forvejen pga et andet barn, og bruger ledige stunder på min datter.

I går var vi til spejder, og jeg kunne gå fra hende lidt af tiden. Stor succes.
I aftes klagede hun kun meget lidt over ondt i maven. Det var så fedt!!
0

Tilbage til "Børn"