Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1225

Re: Stordriftsfordele ved barn nummer 3+ ?

Indlægaf godtnavn » 2. sep 2016, 13:04

Mange af de ting i nævner tænker jeg er en besparelse ved nummer 2 men ikke nødvendigvis nummer 4. Altså en barnevogn kan snildt holde til to børn, men det er ikke sikkert den overlever 4, og det fjerde barn får man jo ingen tilskud til. Er det logikken burde det være andet barn man ikke fik tilskud til, men det ville nok ramme for mange til de vil turde at forslå det.

Når man ser på det oprindeligt er et personfradrag per barn så er det mærkeligt at sige at barn nummer 1 ikke længere er en person når det fjerde barn bliver født. Og da der pt bliver født for få børn i Danmark er forslaget fjollet. Ved godt debatten ikke var om det, kunne bare ikke lade vær, undskyld.
1
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3107

Indlægaf Rakel » 2. sep 2016, 15:53

lulu-p skrev:
Sangius skrev:I babytiden er der da lidt at spare. Barnevogn, senge, store dele af tøjet, klapvogn, kørepose, badekar... :)

Ja. Men i det lange børneperspektiv (18 år) er det en forsvindende lille udgift. Selvom jeg godt ved at det er en stor engangsudgift for nybagte forældre.

Ja og i babytiden/de første år kan man spare rigtig meget ved at arve/købe brugt.

Der er masser i omløb fordi tøj/udstyr ofte bruges kort tid og i nogle familier kun til 1-2 barn. Og barnet er reelt ligeglad, hvis dets behov opfyldes. Vi har selv sendt store mængder babyudstyr/småbørneting videre efter både de ældste og nu Lillesøster, der har været mere end brugbart.

Jo ældre ungerne bliver jo mindre nem er den mulighed, synes jeg/vi. Behovet ændrer sig og også mængden af ting i omløb - samt børnene får en mening om tøj/stil/farve mm..
0
Brugeravatar
Ekliptika
Kort karma: 4
Likede indlæg: 46

Indlægaf Ekliptika » 2. sep 2016, 16:19

Efter min mening er der ingen stordriftsfordele.
Når de er små så ja, der kan det meste bruges til både 2. Og 3. Barn. Men når de når skolealderen, så er det slut. De få ting, der overlever mine to store drenge, er i hvert fald slidt, når nr 3 er færdig med det. Bortset fra meget holdbart legetøj som LEGO etc. Eller ting ingen af dem har brudt sig om.
Hvis vi skulle have haft nr 4, så ville det næsten tangere nr 1 i forhold til indkøb af nye ting. Og de ting der ville kunne genbruges, er kun ting fra babytiden.
Som mange andre skriver så er der mange udgifter, hvor du ikke kan gøre fordel af stordrift. Hvis 4 børn skal gå til svømning, skal der betales 4 gange kontingent. Tror ikke vores svømmeklub vil gå med til 2,75 kontingent for 4 børn.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5900

Indlægaf Dikus » 2. sep 2016, 20:33

Sangius skrev:I babytiden er der da lidt at spare. Barnevogn, senge, store dele af tøjet, klapvogn, kørepose, badekar... :)

Men det gælder vel i mindst lige så høj grad for barn nr 2? Mindst, fordi det måske ikke er alt, der overlever 2 børn
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 328

Indlægaf Myresluger » 2. sep 2016, 21:03

Pyh der er nok ikke meget at spare hvis man får trillinger :ad!: mon de så ved samme lejlighed dropper flerbørns tilskuddet - eller er det allerede røget??
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 3. sep 2016, 03:35

Forslaget kommer jo udelukkende for at ramme indvandrere fra ikke vestlige lande, der typisk får flere børn end etniske danskere, der burde være klart for enhver..
4
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Indlægaf ajnaM » 3. sep 2016, 04:31

Rakel skrev:
Ja og i babytiden/de første år kan man spare rigtig meget ved at arve/købe brugt.

Der er masser i omløb fordi tøj/udstyr ofte bruges kort tid og i nogle familier kun til 1-2 barn. Og barnet er reelt ligeglad, hvis dets behov opfyldes. Vi har selv sendt store mængder babyudstyr/småbørneting videre efter både de ældste og nu Lillesøster, der har været mere end brugbart.

Jo ældre ungerne bliver jo mindre nem er den mulighed, synes jeg/vi. Behovet ændrer sig og også mængden af ting i omløb - samt børnene får en mening om tøj/stil/farve mm..

Det kommer også lidt an på, hvem man er.

Ved vores første barn, var vi så godt som de første i vennekredsen, der blev forældre, og alle var stadig studerende. Der var én veninde at arve fra, og hun var på SU og havde arvet/købt brugt selv. Vi var nødt til at købe det meste.
Nu her får alle veninderne så børn. Og de kan arve fra den efterhånden store pulje af slyngevugger, barnevogne, babysenge, tøj og autostole. Min bedste veninde har købt lidt tøj, men ellers har hun ikke brugt en krone på præcis samme udstyrspakke, som jeg i sin tid betalte mange (!) tusinde kroner for.

Nå, lang historie kort, så kan man ikke regne med, at alle kan arve. Og derfor ikke lave politik ud fra det.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 3. sep 2016, 04:33

Og ellers er jeg enig i, at det selvfølgelig er et forslag, der kommer igennem, fordi det umiddelbart lyder til at ramme indvandrerfamilierne.

Hold kæft, jeg synes, dansk politik er en sørgelig forsamling disse år.
2
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3107

Indlægaf Rakel » 3. sep 2016, 05:17

ajnaM skrev:
Rakel skrev:

Det kommer også lidt an på, hvem man er.

Ved vores første barn, var vi så godt som de første i vennekredsen, der blev forældre, og alle var stadig studerende. Der var én veninde at arve fra, og hun var på SU og havde arvet/købt brugt selv. Vi var nødt til at købe det meste.
Nu her får alle veninderne så børn. Og de kan arve fra den efterhånden store pulje af slyngevugger, barnevogne, babysenge, tøj og autostole. Min bedste veninde har købt lidt tøj, men ellers har hun ikke brugt en krone på præcis samme udstyrspakke, som jeg i sin tid betalte mange (!) tusinde kroner for.

Nå, lang historie kort, så kan man ikke regne med, at alle kan arve. Og derfor ikke lave politik ud fra det.

Men alle kan købe brugt.

Jeg siger ikke, at man skal basere politik på dét, men at de første år kan med lidt omhu være billigere end når barnet vokser til.
0
Brugeravatar
lulu-p
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 3. sep 2016, 05:21

Tux skrev:Forslaget kommer jo udelukkende for at ramme indvandrere fra ikke vestlige lande, der typisk får flere børn end etniske danskere, der burde være klart for enhver..

Ja. Det er et ben til DF, så det bliver lettere at forhandle nogle andre ting hjem som de er modstandere af. Men det ændrer ikke på at man bruger argumentet stordriftsfordele. De politiske motiver kan jeg sagtens analysere mig frem til, det er stordriftsfordelene som ikke lige falde mig først for.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1832

Indlægaf Sangius » 3. sep 2016, 07:14

Det er meget få indvandrerfamilier der rammes, og herboende indvandrere får ikke rigtig flere børn, end danske familier.

"Børn: Fertiliteten er faldet for ikke-vestlige indvandrere, som er gået fra at få 2,57 børn i gennemsnit i 2003 til 1,81 i 2013. Det nuværende niveau er kun marginalt højere end for kvinder med dansk oprindelse, som i 2013 fik 1,69 børn i gennemsnit."

http://www.dst.dk/da/Statistik/Publikat ... cid=020703

Jeg er også imod forslaget, synes det er dybt latterligt at ramme kun børnefamilier, når man leder efter penge til statskassen.

Jeg er enig i alt det folk har svaret på mit indlæg - jeg skrev egentlig bare et punkt, hvor jeg kan se, at jeg ved næste barn sparer en del penge. :)
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 3. sep 2016, 08:18

Sangius skrev:Det er meget få indvandrerfamilier der rammes, og herboende indvandrere får ikke rigtig flere børn, end danske familier.

"Børn: Fertiliteten er faldet for ikke-vestlige indvandrere, som er gået fra at få 2,57 børn i gennemsnit i 2003 til 1,81 i 2013. Det nuværende niveau er kun marginalt højere end for kvinder med dansk oprindelse, som i 2013 fik 1,69 børn i gennemsnit."

Jeg er også imod forslaget, synes det er dybt latterligt at ramme kun børnefamilier, når man leder efter penge til statskassen.

Præcis. Det er jo næsten det værste - at det er ren proforma, det med at det skulle ramme indvandrerne.

Altså, jeg går ikke ind for at ramme indvandrerne, men det er da sørgeligt, at man gennemfører politik på et så dumt grundlag. Det dummeste er jo desværre nok de vælgere, der tænker, at det er en god idé, men ikke har begreb om hverken baggrunden eller de reelle konsekvenser.

Og jeg tænker, at stordriftsfordelene er et lige så tyndt argument. Men igen - går den, så går den, og det gør den nok hos mange af de ældre vælgere, der ikke går så meget op i familiepolitik.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1832

Indlægaf Sangius » 3. sep 2016, 08:51

ajnaM skrev:
Sangius skrev:Det er meget få indvandrerfamilier der rammes, og herboende indvandrere får ikke rigtig flere børn, end danske familier.

Præcis. Det er jo næsten det værste - at det er ren proforma, det med at det skulle ramme indvandrerne.

Altså, jeg går ikke ind for at ramme indvandrerne, men det er da sørgeligt, at man gennemfører politik på et så dumt grundlag. Det dummeste er jo desværre nok de vælgere, der tænker, at det er en god idé, men ikke har begreb om hverken baggrunden eller de reelle konsekvenser.

Og jeg tænker, at stordriftsfordelene er et lige så tyndt argument. Men igen - går den, så går den, og det gør den nok hos mange af de ældre vælgere, der ikke går så meget op i familiepolitik.

Jeg ser heller ikke de store stordriftsfordele. Ja, jeg har brugt mange penge på at købe ind til denne baby - men i de 18 år vi skal forsørge hende, så tror jeg ikke det er barnevognen jeg tænker tilbage på, som den helt store udgift. :mellow:
0
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 330

Indlægaf TomKah » 3. sep 2016, 10:09

Uden at tage stilling til forslaget så er jeg uenig i at der ikke er stordriftsfordele ved barn nummer 3. Herhjemme har udgiften i hvert fald været forsvindende lille til nummer 3 som jeg kun har købt 2 sæt nyt tøj og en autostol til. Så de første halvandet år har der været markante stordriftsfordele synes jeg.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5900

Indlægaf Dikus » 3. sep 2016, 11:44

TomKah skrev:Uden at tage stilling til forslaget så er jeg uenig i at der ikke er stordriftsfordele ved barn nummer 3. Herhjemme har udgiften i hvert fald været forsvindende lille til nummer 3 som jeg kun har købt 2 sæt nyt tøj og en autostol til. Så de første halvandet år har der været markante stordriftsfordele synes jeg.

Hvorfor var de der ikke også ved barn nr 2?
0

Tilbage til "Forældre"