Dansk eller international linje

Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Dansk eller international linje

Indlægaf FruDulle » 3. sep 2016, 14:35

Jeg er optaget på serviceøkonom og kan selv vælge mellem dansk eller intl linje.

Startede faktisk på dansk linjens torsdag med introuge. Jeg er en af de ældre på holdet, mens er et par andre end mig. Ellers er det 19-23. Jeg er nok lidt mere inde i stoffet allerede ift min baggrund. Jeg er mega dårlig til gruppearbejde fordi jeg tager over og de andre gør det jo bare aldrig godt nok :fløjt:

På den internationale er det Østeuropæere, nepalesere, afrikanere og en enkelt danskere. Der er generelt et stort frafald fordi de ikke kan opretholde SU med de regler der er. Sidste hold startede på 45 og 7 dimitterede. De er også kun 19-21 år. Og ikke på så højt niveau. Så jeg skulle nok forvente at være den der styrede gruppearbejde og de andre vist bare gjorde som de fik besked på. Studievejlederen talte det lidt ned fordi hun var bange for at det ville være mig der trak det store læs og at de Andres niveau var lavt. Hun gav option på at rykke tilsge til det danske hold hvis det ikke fungerede.

Så jeg er ret meget i tvivl.

Logisk set giver det mest mening at tage den på engelsK ift min baggrund og hvad der skal ske i fremtiden. Samtidig gider jeg jo ikke være en slags hjælpelærer, men det er jo lærernes opgave at sørge for.

Lærerne virker alle meget engagerede og dygtige, dem er jeg aller mest tryg ved. Flere af dem sagde også at intl var mest rigtig for mig.

Jeg ved ikke. Er noget i tvivl. Jeg synes ikke st studievejlederen gjorde det nemt. Jeg var mest nervøs for om niveauet ville være for højt og kræve langt merw end hvad jeg ved jeg kan gennemføre det danske på. Men det lyder jo ikke sådan.

What to do?
0
Whatever
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Re: Dansk eller international linje

Indlægaf Lulu » 3. sep 2016, 16:56

Jeg ville vælge internationalt med tanke på jeres liv og hvordan du nok mere ville bruge uddannelsen.
Så ville jeg ignorere at jeg blev gruppens leder og bare acceptere det.
1
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 3. sep 2016, 19:24

International når det er muligt at rykke retur til dansk og så kør løbet selv.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1114

Indlægaf Torn » 4. sep 2016, 09:59

Er fagene præcis de samme? Er den eneste eksplicitte forskel, at der undervises på engelsk i den internationale linje? Er du god til engelsk og har du papirer på, at du kan tale engelsk? Hvis du kan svare ja til det hele, ville jeg vælge den danske udgave. Så får du tilsyneladende den bedste uddannelse, som du stadig vil kunne varetage på engelsk.
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 4. sep 2016, 10:34

Ja jeg er ligeså flydende i dansk som engelsk. Har boet ude de sidste 8 år og skal afsted igen til sommer i mindst 5 år- forhåbentligt for altid ;)
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 4. sep 2016, 10:38

Jeg ville vælge den engelske udgave, så du får en naturlig tilgang til fagsproget. Man kan være flydende talende på er sprog og alligevel kløjes, når man anvender det inden for sit fag...
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4271

Indlægaf Rapfisk » 4. sep 2016, 10:43

Hvis fagene er præcist de samme, ville jeg tage den danske i dit sted. Du har den internationale erfaring, og det lyder som om, at der er så megen uro på den internationale, at det kan gå ud over undervisningskvaliteten.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 4. sep 2016, 11:06

Jeg tænker som Dikus mest på fagudtryk osv også.
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 4. sep 2016, 11:10

FruDulle skrev:Jeg tænker som Dikus mest på fagudtryk osv også.

Hånden på hjertet, så synes jeg det er rædselsfuldt at tale engelsk som del af mit erhverv. Til trods for, jeg ellers er ganske overbevisende på engelsk. Og til trods for, jeg har et fint fagligt ordforråd som følge af, jeg har læst masser af fag-engelsk. Det gør bare en verden til forskel, når det skal tales og man skal grave gloserne frem.

Øvelse gør mester... Og i dit tilfælde tænker jeg lidt, den store ulempe er, du ikke engang vil læse engelske tekster og dermed trods alt opbygge ordforrådet.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 4. sep 2016, 11:38

Lærerne er de samme på begge linjer og et par fag gå på tværs af linjerne. Det ærgrer mig lidt at jeg ikke fik talt det af med lærerne igen efter det studievejleder sagde. Da jeg talte med dem i første omgang sagde de to jeg talte med i kor at selvfølglig skulle jeg overflyttes.

Og på den anden side, så tanken om gruppearbejde med nogle danske 19-21 årige piger som ved alt om alt...ikke så tiltrækkende. Jeg hader jo virkelig gruppearbejde

Jeg er godt nok meget i tvivl.
0
Whatever
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4232

Indlægaf Flora » 4. sep 2016, 11:45

Jeg synes du skal rykke over på den internationale og se hvordan det går. Hvis det så bare slet ikke føles rigtigt, så kan du jo altid rykke tilbage igen :)
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
FruDulle

Re: Dansk eller international linjer

Indlægaf FruDulle » 4. sep 2016, 13:29

Nu har jeg sendt en mail om mine tanker omkring til det til et par af lærerne. Jeg tror ikke helt at de ved hvad stydievejlederen fortalte nemlig. Så vil have deres syn på det. Håber jeg når at høre fra dem engang i morgen
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 4. sep 2016, 16:13

De er effektive. Fik det her svar fra den ene

Jeg kan sagtens forstå din tvivl, men hvis du har lyst kan vi tage en snak i morgen - jeg er på skolen kl. ca. 08.40. ( Jeg har kontor på 2. sal, 2 dør på højre hånd når man lige kommer op).
Alternativt kan du deltage de første par timer af deres intro og få en fornemmelse for holdet og tage en beslutning efterfølgende.

Deres alder er fra ca. 19 og til midten af 20erne, og i forhold til dem der startede sidste år har frafaldet på første studieår været minimalt, men mange af dem er lige kommet til Danmark og ville også skulle bruge det første stykke tid på at tilpasse sig.

I forhold til at du vil til udlandet efter din uddannelse giver det god mening, at du tager uddannelsen på engelsk, men ja de kan godt have en anden tilgang til gruppearbejde, da mange af dem er vandt til en anden form for undervisning hjemmefra. At læse på engelsk giver nogle gode kulturelle kompetencer og man lærer hvad det vil sige, at arbejde sammen med forskellige typer af mennesker.

Du er velkommen til at komme forbi til en snak i morgen også vil jeg anbefale at du bruger et par timer på holdet også kan du bedst mærke på dig selv i forhold til de danske hold, hvad der vil være det optimal
3
Whatever
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4271

Indlægaf Rapfisk » 4. sep 2016, 16:16

Hvor er det et fint svar!
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 5. sep 2016, 07:56

Har talt med et par af lærerne og det tegner godt på international. Sidder lige nu i klassen og venter på start og min frygt var ubegrundet. Meget broget klasse og også aldersmæssigt. Så tror at det er rigtigt det her.
4
Whatever

Tilbage til "Studie"