Husmoder-blær-dig-tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Re: Husmoder-blær-dig-tråden

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2016, 13:27

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:´Kæft hvor er I overskudsagtige og lidt nederen :whine:
Hilsen ham der ikke lavede dagens gode gerning ud over risengrød i går, og det var ikke engang på husmoder måden :genert:

Jo tak - mine husmoderbedrifter ud i madlavning på det seneste fordeler sig således:

Fredag: Mand lavede mad
Lørdag: Mand hentede take away
Søndag: Mand inviterede på restaurant.

:tie: :tie:

Men er husmoderbedriften så ikke, at have afrettet manden så godt? :devil: :D
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1638

Indlægaf dykkersild » 5. sep 2016, 13:29

kidkomb skrev:
dykkersild skrev:Skovhindbær, brombær og blåbær syltetøj på lager til den næste lange stykke tid - og lidt til værtindegaver.
Hurra for den svensk skov - jeg er den eneste i mit område, der giver tosse rundt derude og samle bær.

Porse og prikbladet periokon snaps er også klar til div. julefrokoster og gaver.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men blev vildt nysgerrig:
Prikbladet perikon; er det så potent i snaps, at man bør advare evt p-pille-brugere inden de drikker det?

Nej - hvis du forestiller dig, at du lavet snapeessens som fylder 1 syltetøjsglas - så har du samlet cirka 1/3 syltetøjsglas fyldt med blomsterknopper, dækket med snaps/vodka - og så siet det til essens. Denne essens blander du op med neutral snaps - f.eks. 1/10 del essens og fortynde op med neutral snaps op til 1L. Og af denne snaps drikker du en genstand på 2cl. Det er i koncentreret mængder det kan have en virkning på virkningen af p-piller - f.eks. i lykkepiller. Ikke i en enkelt kryddersnaps.
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1638

Indlægaf dykkersild » 5. sep 2016, 13:31

Persnikedy skrev:Jeg er igang med at lave diverse til at fylde fryseren.

Gryderet med paprika og svinekød (længest væk) tilsættes sener cocktail pølser og væsken fra 2 glas champion. Måske endda en champion eller 2...

Tættest på er en gryde med bolognese, eller ind til videre er det 2 pakker bacon, 1,2 kilo hakket kød, 1 kilo gulerod, en stor knoldselleri, 1 kilo løg og 7 fed hvidløg. Jeg har lige inden jeg satte mig her tilsat en halv flaske rødvin, ladet det dampe af og tilsat 2,5l knuste tomater.

Så er der både til lasagne og fryseren!

glas champion - hun sagde glas champion - frem med pisken :nerve:
1
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4213

Indlægaf Persnikedy » 5. sep 2016, 13:33

dykkersild skrev:
Persnikedy skrev:Jeg er igang med at lave diverse til at fylde fryseren.

Gryderet med paprika og svinekød (længest væk) tilsættes sener cocktail pølser og væsken fra 2 glas champion. Måske endda en champion eller 2...

Tættest på er en gryde med bolognese, eller ind til videre er det 2 pakker bacon, 1,2 kilo hakket kød, 1 kilo gulerod, en stor knoldselleri, 1 kilo løg og 7 fed hvidløg. Jeg har lige inden jeg satte mig her tilsat en halv flaske rødvin, ladet det dampe af og tilsat 2,5l knuste tomater.

Så er der både til lasagne og fryseren!

glas champion - hun sagde glas champion - frem med pisken :nerve:

Brøds mig ikke om champion, så kommer kun væsken i
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9715

Indlægaf kidkomb » 5. sep 2016, 13:41

dykkersild skrev:
kidkomb skrev:
dykkersild skrev:Skovhindbær, brombær og blåbær syltetøj på lager til den næste lange stykke tid - og lidt til værtindegaver.
Hurra for den svensk skov - jeg er den eneste i mit område, der giver tosse rundt derude og samle bær.

Porse og prikbladet periokon snaps er også klar til div. julefrokoster og gaver.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men blev vildt nysgerrig:
Prikbladet perikon; er det så potent i snaps, at man bør advare evt p-pille-brugere inden de drikker det?

Nej - hvis du forestiller dig, at du lavet snapeessens som fylder 1 syltetøjsglas - så har du samlet cirka 1/3 syltetøjsglas fyldt med blomsterknopper, dækket med snaps/vodka - og så siet det til essens. Denne essens blander du op med neutral snaps - f.eks. 1/10 del essens og fortynde op med neutral snaps op til 1L. Og af denne snaps drikker du en genstand på 2cl. Det er i koncentreret mængder det kan have en virkning på virkningen af p-piller - f.eks. i lykkepiller. Ikke i en enkelt kryddersnaps.

Tak for forklaring. Jeg vidste ikke om det var meget eller lidt der skulle til.
Det er bare meget rart at vide, inden man sætter tænderne i en lille spids :lol:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Indlægaf Ballademager » 5. sep 2016, 16:19

Hilsen ham der ikke lavede dagens gode gerning ud over risengrød i går, og det var ikke engang på husmoder måden :genert:

:ae:

Jeg laver altid risengrød på ikke-husmoder-måden :genert:
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3021

Indlægaf vibbsen » 5. sep 2016, 18:36

Wizzze skrev:
Flora skrev:

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan man laver risengrød på en måde der ikke er husmoderlig med mindre man køber den færdig, men så kan det vel næppe kaldes at lave det? :gruble:

Enlighten me please :blomst:

Husmoder måden er at koge ris og mælk op, og så pakke gryden væk i sengen pakket ind i dynen nogle timer.
Den hurtige ikke husmoderlige måde, er bare at koge op, og så lade gryden stå og små simre på lavt blus i små 3 kvarter.

Hmmmmm....Hvad er min "risengrød i microen" metode så ? :-D :-D

Om det så gjaldt mit liv, så kan jeg ikke lave risengrød efter nogen metode der involverer en gryde....Jeg kan kun hvis der er en microovn involveret....
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1671

Indlægaf Allmost_Famous » 10. sep 2016, 17:46

Jeg er ved at være færdig med en stor gryde vindruesaft. Har lige prøvesmagt den, og hold nu fast, hvor er den lækker! :ivrig: Jeg tror, jeg vil fryse den ned i isterningebakker over de næste par dage, så der er smagsboostere til smoothies.
1
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 39
Likede indlæg: 989

Indlægaf Anne Droid » 12. sep 2016, 10:23

Jeg har lavet æble/appelsin-marmelade og stikkelsbær/hindbær-marmelade. Alt sammen (undtagen appelsiner, men dem har jeg selv købt for kærestens penge i brugsen) plukket i kærestens have.
Om lidt skal der laves hindbær/jordbær-marmelade, lavet af bær fra fryseren og bages boller.
1
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Indlægaf PaleSeptember » 12. sep 2016, 15:53

Måske en mærkelig ting at blære sig med i en husmoder-tråd, men jeg synes alligevel, at det passer ind. Jeg har de sidste 4-5 dage oprettet et opskriftarkiv i Evernote, hvor jeg lægger mine egne plus nye opskrifter ind og putter mærker på dem, så de er nemme at søge frem. På den måde kan vi måske lettere få inspiration til at lave madplaner, og jeg kan få min mand til at involvere sig i det. Og så er det faktisk lidt hyggeligt :)
2
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 6
Likede indlæg: 49

Indlægaf oOxXxOo » 12. sep 2016, 18:03

Jeg har lige lavet 1 kg müsli bestående af: Grovvalsede havregryn ristet i en lille smule honning, ruggryn, boghvedeflager, kokoschips, hakkede mandler, hakkede solsikkekerne og lidt vanilje. Det er så meningen at man selv kan toppe müslien med enten abrikosstykker, æbletern, ananasfrugtstang (ja det lyder klamt, men smager megagodt!) eller bananchips for sødme
3
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 249

Indlægaf Alphilia » 12. sep 2016, 18:15

Jeg har lavet rabarbersaft (og ryddet ud i fryseren - win-win)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2113

Indlægaf Danseprinsesse » 12. sep 2016, 18:34

Jeg får besøg af en veninde i morgen og i stedet for at købe noget, bagte jeg et brød i eftermiddags og lavede blommekompot til en blommetrifli, mens mit barn sov lur på sofaen. Der følte jeg mig lige lidt overskudsagtig.

Nu spiser jeg nybagt brød med tzatziki og drikker rosevin på terrassen, mens samme barn (næsten) sover ved siden af mig. Det sidste er nok ikke specielt husmoderagtigt, men det er tophyggeligt!

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 12. sep 2016, 19:01

Jeg har ryddet op på stuegulv og støvsuget i dag, efter en lang arbejdsdag.

Egentlig var jeg blevet enig med mig selv om, at al rengøring kunne vente til min barsel starter i oktober, men nu gik manden i gang med at rydde op, og så tænkte jeg lige at få støvsuget, når nu alligevel gulvet var frit til det.
0
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Indlægaf IrmaPigen » 14. sep 2016, 04:28

Jeg skal fryse æbler i dag, som jeg har fået fra en veninde og hendes kolonihave.
0

Tilbage til "Mad og drikke"