Charlie Hebdo over stregen (igen)??

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 235

Charlie Hebdo over stregen (igen)??

Indlægaf HerErJeg » 4. sep 2016, 07:29

http://www.dr.dk/nyheder/udland/fransk- ... -i-italien
Jeg kan godt forstå at Italienerne raser. Hvad nytte skal det til?
Det kan jo aldrig handle om politiske emner der skal i vridemaskinen og rystes igennem, det her virker bare DUMT.
Hvis der kommer en næste gang, hvor Charlie Hebdo skydes i smadder, vil man så bare trække på skuldrene, og sige at de sikkert selv var ude om det?

Hvordan ville vi som danskere reagere, hvis det ramte os selv, satiretegningen? Hvis Parken brændte til grunden under en koncert for fulde huse, så ville vi vel næppe selv klappe i hænderne, hvis Charlie Hebdo fik tvistet historien til en "komisk" tegning på forsiden?
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7793

Re: Charlie Hebdo over stregen (igen)??

Indlægaf ShuruQ » 4. sep 2016, 07:38

Jeg har stor respekt for satire og stor respekt for at man kan lave satiriske billeder mm ud af det meste, men jeg synes der er en grænse mellem almindelig satire og den usmagelige.

Dette her når op på at være usmagelig. Selvom man lever af satire og det at provokere folk behøver man ikke helt at slå hjernen fra, hvilket jeg mener de har gjort her.
3
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 4. sep 2016, 07:38

Så vidt jeg ved, er nyere huse, som er bygget til at modstå jordskælv, skvattet sammen. Italienerne bygger huse af slatten lasagne og er ikke uden skyld i nogle af sammenstyrtningerne.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7793

Indlægaf ShuruQ » 4. sep 2016, 07:40

landsbytossen skrev:Så vidt jeg ved, er nyere huse, som er bygget til at modstå jordskælv, skvattet sammen. Italienerne bygger huse af slatten lasagne og er ikke uden skyld i nogle af sammenstyrtningerne.

Det er de helt sikkert ikke. Jeg synes måske også det er i orden at bruge det i satirisk øjemed, jeg synes dog det er alt, alt for tidligt at gøre det. Jordskælvet og de efterladte til ofrene er stadig et stort åben, blødende sår.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 4. sep 2016, 07:42

Og så skal man også have med, at italienere, der lever af at genopbygge efter jordskælv, tidligere har jublet over jordskælv i Italien med udsigten til at tjene mange penge.
2

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3448

Indlægaf Ballademager » 4. sep 2016, 08:07

Usmageligt. Jeg synes ikke, at man har ret til at krænke andre folk, bare fordi vi har ytringsfrihed. Har simpelthen aldrig forstået det behov.

Ville aldrig trække på skuldrene over et terrorangreb.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 44
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 946

Indlægaf Miss_no_More » 4. sep 2016, 08:14

Selvom jeg værdsætter humor og satire, synes jeg, det er dybt usmageligt og alt for tidligt.
3
HYTTEOST SAVES THE DAY :slem:
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 4. sep 2016, 08:26

landsbytossen skrev:Og så skal man også have med, at italienere, der lever af at genopbygge efter jordskælv, tidligere har jublet over jordskælv i Italien med udsigten til at tjene mange penge.

De to indlæg du har skrevet synes jeg er ret relevante i forhold til at forstå Charlie Hepdos tegning. Hvis Italien har en industri der tjener penge på at genopbygge efter jordskælv og samtidig bygger dårlige huse er det en velvalgt og præcis kritik der gør dét, satire blandt andet skal: udstiller hykleri.

I forhold til timingen, så har jeg aldrig brudt mig om det der med, at man kan gøre krav på, at ens følelser skal beskyttes. Det er et krav der meget effektivt kan bruges til at lukke ned for al kritik og fordi det er farligt på en meget omfangsrig måde må man i mine øjne leve med den smerte man føler, når andre udstiller noget, man ikke bryder sig om. Det tjener simpelthen et højere formål.
4
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 235

Indlægaf HerErJeg » 4. sep 2016, 08:36

LaScrooge skrev:
landsbytossen skrev:Og så skal man også have med, at italienere, der lever af at genopbygge efter jordskælv, tidligere har jublet over jordskælv i Italien med udsigten til at tjene mange penge.

De to indlæg du har skrevet synes jeg er ret relevante i forhold til at forstå Charlie Hepdos tegning. Hvis Italien har en industri der tjener penge på at genopbygge efter jordskælv og samtidig bygger dårlige huse er det en velvalgt og præcis kritik der gør dét, satire blandt andet skal: udstiller hykleri.

I forhold til timingen, så har jeg aldrig brudt mig om det der med, at man kan gøre krav på, at ens følelser skal beskyttes. Det er et krav der meget effektivt kan bruges til at lukke ned for al kritik og fordi det er farligt på en meget omfangsrig måde må man i mine øjne leve med den smerte man føler, når andre udstiller noget, man ikke bryder sig om. Det tjener simpelthen et højere formål.

Nu skal vi ikke analysere noget som tegningerne ikke viser. Så tegn en kran eller cementblander i baggrunden eller Berlusconi som entreprenør. Italienere vil aldrig se alle de elementer der analyseres frem til, for de er slet ikke en del af tegningen. De ser helt døde og halvdøde, samt at der laves grin med deres fremragende mad.
Charlie Hebdo vil aldrig kunne undskylde tegningen med noget som Italienerne vil tage for gode varer.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 4. sep 2016, 08:48

Sådean var bladet FØR angrebet på Frankrig, og sådan vil de nok altid være.

Uden at forstå sagen så ja, så er det vel usmageligt og grimt. Men når man så læser at folk mener det er måden bygningerne er skruet sammen på, så bliver den desværre tankevækkende. Lidt ligesom når mange dør i en hurricane i USA, og man bare ved det er paphuse de laver fordi det netop ikke må koste en skid.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10253

Indlægaf icelady » 4. sep 2016, 08:57

Jeg synes generelt at deres tegninger har krævet en vis viden/indsigt i div emner, for at kunne forstå sarkasmen/ironien i det.

Selvfølgelig kan man sige de burde signalere det mere tydeligt, hvis det vitterlig er deres dårlige huse/konstruktioner de hentyder til i tegningen. Omvendt, så kan man ikke lege tegne-fortælle med alt.

Havde Landsbytossen ikke skrevet som han gjorde i denne tråd, ville jeg stadig ligne et spørgsmålstegn, for jeg fattede nada af tegningen.

Jeg har (set i det lys) ingen problemer med tegningen; udelukkende timingen. Det er sgu for tæt på.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 4. sep 2016, 09:03

icelady skrev:Jeg synes generelt at deres tegninger har krævet en vis viden/indsigt i div emner, for at kunne forstå sarkasmen/ironien i det.

Selvfølgelig kan man sige de burde signalere det mere tydeligt, hvis det vitterlig er deres dårlige huse/konstruktioner de hentyder til i tegningen. Omvendt, så kan man ikke lege tegne-fortælle med alt.

Havde Landsbytossen ikke skrevet som han gjorde i denne tråd, ville jeg stadig ligne et spørgsmålstegn, for jeg fattede nada af tegningen.

Jeg har (set i det lys) ingen problemer med tegningen; udelukkende timingen. Det er sgu for tæt på.

Satire skal være aktuel. Skal man vente til et passende tidspunkt af hensyn til ofrene, vil tegningen ikke være interessant.
3

Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 109

Indlægaf Petrix » 4. sep 2016, 09:16

Det er jo lige præcis det der er meningen med tegningerne. De skal skabe debat og tidspunktet er nu.
1
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1405

Indlægaf vUlpeS » 4. sep 2016, 11:05

Ballademager skrev:Usmageligt. Jeg synes ikke, at man har ret til at krænke andre folk, bare fordi vi har ytringsfrihed. Har simpelthen aldrig forstået det behov.

Ville aldrig trække på skuldrene over et terrorangreb.

Jeg kører lige med hér. det er godt nok unødvendigt, det dér gøgl.
1
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4092

Indlægaf Viskelæder » 4. sep 2016, 11:48

Enig med størstedelen. Det er godt nok usmageligt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"