Føler verden er imod mig

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Føler verden er imod mig

Indlægaf gnostic » 4. sep 2016, 09:42

Jeg har længe haft en oplevelse af, at verden er bevidst imod mig. Nu har jeg fået det bekræftet.

Men hvorfor vælger verden at være imod mig, helt fra jeg var lille til nu?

Jeg blev mobbet og holdt uden for, uden at få nogen særlig god forklaring andet end "du er dum". Det forfulgte mig op gennem mine teenageår, gennem tidlig voksenliv, og nu er jeg faktisk ved at være godt træt af, at verden omkring mig hele tiden skal være ude efter mig.

Og ja, jeg kender godt klichéerne om at hvis man oplever modgang skal man kigge indad og se sine egne fejl. Det har jeg gjort utallige gange, men det retfærdiggører vel ikke den måde verden er imod mig på?

Jeg oplever nemlig alt for ofte, at hvis jeg siger eller gør ét eller andet, så er det forkert, men hvis alle andre siger eller gør noget nær det samme, så er det genialt.

Det sker også i min aktivitet omkring mit musik.

Hans Zimmer kan f.eks. komponere det ene mesterværk efter det andet, baseret på de samme slags akkordopbygninger som alle andre musikere også gør brug af. Han er et geni.

Jeg lavede et nummer, efter samme principper (men ikke det samme nummer, naturligvis!) og jeg bliver beskyldt for plagiat, kliché-agtigt musik eller som der siges:

Hackneyed soundtrack made with a pair of chords and standard crescendi

Altså skal vi lige have det her på det rene:

Alle andre, har lov til at lave noget enten originalt, eller storslået. Kunstnere må lave billeder der enten forestiller noget og er noget nær fotorealistisk, eller de kan lave et abstrakt maleri som er fuldstændigt enestående.

Men hvis _JEG_ laver noget, som, hvis det blev lavet af andre, som var storslået, så er det i bedste fald kliché-agtigt, i værste fald plagiat. Hvis JEG laver noget originalt, så er det retarderet, forkert, dumt.

Men verdens trampen på mig ender ikke her, næ nej:

Mens alle andre lever i fred og harmoni, i et villakvarter med et godt vellønnet job og stor anerkendelse for sine indsatser, en god familie og med en privat pensionsopsparing de kan trække sig tilbage på til hver en tid de ønsker det og leve fornuftigt af det resten af deres liv, må jeg se mig henslæbt til et liv på overførselsindkomst, set ned på som det menneskelige affald jeg bliver betragtet som, finde mig i plagiatbeskyldninger, dumhed, blive kaldt retarderet og et liv i et evigt angsthelvede for hvad samfundet kan finde på at gøre ved folk som mig, velvidende at jeg lever af nådsens brød.

Jeg er vel åbenbart skabt til at være Guds prygelknabe!
0
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 142
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1430

Re: Føler verden er imod mig

Indlægaf vUlpeS » 4. sep 2016, 09:51

Det er dit ego, der boller dig. Slå det ihjel.
Senest rettet af vUlpeS 4. sep 2016, 09:53, rettet i alt 1 gang.
2
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 4. sep 2016, 09:52

Du er ikke fair overfor dem, der på denne debat har givet dig god kritik på din musik. Deres mening er lige så meget værd, som dem, der ikke kan lide musikken.
9
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 719

Indlægaf Lykke » 4. sep 2016, 09:52

Er det en kommentar du har fået på youtube?

Jeg tænker ikke du skal basere alt på en negativ kommentar.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. sep 2016, 09:55

landsbytossen skrev:Du er ikke fair overfor dem, der på denne debat har givet dig god kritik på din musik. Deres mening er lige så meget værd, som dem, der ikke kan lide musikken.

Undskyld, det gav jeg ikke nok eftertanke. Naturligvis er der nogle her fra debatten, hvis ikke alle i skrivende stund, som har givet mig god kritik/ros/konstruktiv kritik.

Men jeg har stadig fornemmelsen af, at det er et fåtal ud af den store verden.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. sep 2016, 10:00

Lykke skrev:Er det en kommentar du har fået på youtube?

Jeg tænker ikke du skal basere alt på en negativ kommentar.

Havde det så bare være det eneste jeg havde været udsat for i mit liv, kunne jeg nok klare det.

Men problemet er, at jeg føler at hele universet er imod mig for alt hvad jeg siger, tænker, gør. At jeg er skabt til at være dets prygelknabe.
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 4. sep 2016, 10:06

gnostic skrev:
landsbytossen skrev:Du er ikke fair overfor dem, der på denne debat har givet dig god kritik på din musik. Deres mening er lige så meget værd, som dem, der ikke kan lide musikken.

Undskyld, det gav jeg ikke nok eftertanke. Naturligvis er der nogle her fra debatten, hvis ikke alle i skrivende stund, som har givet mig god kritik/ros/konstruktiv kritik.

Men jeg har stadig fornemmelsen af, at det er et fåtal ud af den store verden.

Kan man forlange, at alle andre skal synes godt om alt, man fooretager sig? Og er det overhovedet væsentligt, hvad andre synes?

Youtube er spækket med HATE. Det, du måske skal kigge på, er, at der rent faktisk er så mange, der har lyttet til din kanal, at du er begyndt at få kommentarer. Det kan anskues som et trin på vejen til succes på youtube. Og man må nok bare finde sig i at ikke alt er ret og rimeligt hér i verden.

Hans Zimmer er ikke nødvendigvis født med en naturlig inklination for at skabe særdeles lytbar musik (jeg er selv ret stor fan), tværtimod har han med al sandsynlighed kæmpet for det, han har opnået, ligesom alle de andre "talenter" ofte har kæmpet en brav kamp for at blive til det, de er.

Det er så let at sige "ja, de kan rigtignok sagtens" og "hvor var Mozart dog heldig at han havde sin fader og ham dér Salieri at trække på" (han fik megen kritik i sin samtid, ved du nok...). Det bringer dig imidlertid ingen vegne, snarere tværtimod.

Fokusér på udviklingen, trin for trin. Lav din musik for at glæde dig selv fremfor at imponere alle mulige andre.
5
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. sep 2016, 10:19

vUlpeS skrev:Kan man forlange, at alle andre skal synes godt om alt, man fooretager sig? Og er det overhovedet væsentligt, hvad andre synes?

Jeg forlanger ikke at folk skal kunne lide alt hvad jeg laver, f.eks. af musik eller andet. Langt fra. Det er OK med mig ikke at kunne lide mit musik.

Men det er ikke iorden at beskylde mig for plagiat.

vUlpeS skrev:Youtube er spækket med HATE. Det, du måske skal kigge på, er, at der rent faktisk er så mange, der har lyttet til din kanal, at du er begyndt at få kommentarer. Det kan anskues som et trin på vejen til succes på youtube. Og man må nok bare finde sig i at ikke alt er ret og rimeligt hér i verden.

Jeg har længe fået kommentarer. Gode som dårlige. Flest gode dog, men alligevel spredt over lang tid.

Spredt over 8 år.

Det til trods for at min kanal har over 2-300.000 views, at der ikke er flere likes osv. tyder jo på at jeg gør noget forkert.

vUlpeS skrev:Hans Zimmer er ikke nødvendigvis født med en naturlig inklination for at skabe særdeles lytbar musik (jeg er selv ret stor fan), tværtimod har han med al sandsynlighed kæmpet for det, han har opnået, ligesom alle de andre "talenter" ofte har kæmpet en brav kamp for at blive til det, de er.

Forskellen på Hans Zimmer og mig er, at Hans Zimmer ved hvad han gør fordi han sansynligvis har en uddannelse inden for det. Jeg kan ikke nødvendigvis genskabe et nummer som det jeg lavede forleden, simpelthen fordi jeg ikke ved nok om hvad jeg gør. Jeg famler i blinde, så at sige, og de bedste værker bliver udvalgt til at ligge på youtube.

vUlpeS skrev:Fokusér på udviklingen, trin for trin. Lav din musik for at glæde dig selv fremfor at imponere alle mulige andre.

Min glæde består ikke kun i at lave musik. Min glæde består også, måske halvdelen, i at lave noget andre også synes er godt. Det er ikke nok for mig, at kun jeg synes det er godt.
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 4. sep 2016, 10:26

Ad de sidste to paragraffer: Har du overvejet at uddanne dig? Man behøver såmænd ikke gå på konservatoriet for at lære teori, det kan klares nede på biblioteket.

Jeg har endnu ikke hørt dine kompositioner, men et skud fra hoften: Lær at læse noder, lær akkordteori og dyrk din harmonilære, kom op og slås med kvintcirklen, søg indsigt i hvad et kontrapunkt er, benyt pauser (nogle vil påstå at pauserne er hele essensen af musik), skift genre og instrument med mellemrum, leg med det. Mest af alt: Dedikér 8 timer om dagen på din musik. Det er det, vi andre har gjort (ikke at forstå at jeg er noget særligt lys indenfor musik, jeg har i grunden mistet interessen for at spille lidt).
2
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. sep 2016, 10:39

vUlpeS skrev:Ad de sidste to paragraffer: Har du overvejet at uddanne dig? Man behøver såmænd ikke gå på konservatoriet for at lære teori, det kan klares nede på biblioteket.

Jeg har endnu ikke hørt dine kompositioner, men et skud fra hoften: Lær at læse noder, lær akkordteori og dyrk din harmonilære, kom op og slås med kvintcirklen, søg indsigt i hvad et kontrapunkt er, benyt pauser (nogle vil påstå at pauserne er hele essensen af musik), skift genre og instrument med mellemrum, leg med det. Mest af alt: Dedikér 8 timer om dagen på din musik. Det er det, vi andre har gjort (ikke at forstå at jeg er noget særligt lys indenfor musik, jeg har i grunden mistet interessen for at spille lidt).

Hvis jeg kunne, så gjorde jeg nok også det. Men jeg kan ikke. Jeg er for syg til at studere på den måde.

Vil du prøve at høre mit seneste værk?
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 4. sep 2016, 10:56

gnostic skrev:
vUlpeS skrev:Ad de sidste to paragraffer: Har du overvejet at uddanne dig? Man behøver såmænd ikke gå på konservatoriet for at lære teori, det kan klares nede på biblioteket.

Hvis jeg kunne, så gjorde jeg nok også det. Men jeg kan ikke. Jeg er for syg til at studere på den måde.

Ja, det vil jeg gerne :)

Når du siger "for syg", hvad mener du så helt konkret med det? Depression eller..? Edit: Altså, kun hvis det er noget, du har lyst til at fortælle om, selvsagt.
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 499

Indlægaf Grissebassen » 4. sep 2016, 10:59

Det afgørende er ikke så meget, om verden er imod dig eller ej. Det afgørende er, hvordan du vælger at forholde dig til det.
Nogle mennesker oplever aldrig modgang i livet. Andre skal gå rigtig meget igennem.
Men du har stadig et valg i forhold til, om du vil lytte til dem, der går dig imod, eller om du vil sige "fuck dem" og holde hovedet højt og kæmpe for det, du tror på. Der vil altid findes røvhuller, man føler er imod en. Men hvis man vælger at lytte til dem, om der så er en eller 100 af dem, så kommer man meget nemt til at føle, at alt er op ad bakke. Den vigtigste mening for dig, og den der bør tælle i sidste ende, er din egen.

Og jeg vil meget gerne høre dit seneste værk. Jeg er nemlig ret vild med din musik.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5893

Indlægaf Dikus » 4. sep 2016, 11:24

gnostic skrev:

Der findes ikke meget værre i verden end den erkendelse, der ligger i de tre første sætninger. Men hvor ondt det end gør, så er du nødt til at acceptere, at det er din sygdom, der spænder ben for dig. Ikke verden.

Det er din sygdom, du skal vinde over hver dag. Eller i hvert fald kæmpe med hver dag.

Jeg gør det selv. Og kender følelsen af, at resten af verden er ond og uforstående. Men når den rammer mig, så husker jeg mig selv på den ubehagelige sandhed.

Ubehagelig, fordi det faktisk var en lettere kamp at vinde, hvis det var en kamp mod verden.
5
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. sep 2016, 11:24

vUlpeS skrev:
gnostic skrev:

Ja, det vil jeg gerne :)

Når du siger "for syg", hvad mener du så helt konkret med det? Depression eller..? Edit: Altså, kun hvis det er noget, du har lyst til at fortælle om, selvsagt.

Tankemylder, som skyldes komplekse psykiske udfordringer.

Grissebassen skrev:Det afgørende er ikke så meget, om verden er imod dig eller ej. Det afgørende er, hvordan du vælger at forholde dig til det.
Nogle mennesker oplever aldrig modgang i livet. Andre skal gå rigtig meget igennem.
Men du har stadig et valg i forhold til, om du vil lytte til dem, der går dig imod, eller om du vil sige "fuck dem" og holde hovedet højt og kæmpe for det, du tror på. Der vil altid findes røvhuller, man føler er imod en. Men hvis man vælger at lytte til dem, om der så er en eller 100 af dem, så kommer man meget nemt til at føle, at alt er op ad bakke. Den vigtigste mening for dig, og den der bør tælle i sidste ende, er din egen.

Og jeg vil meget gerne høre dit seneste værk. Jeg er nemlig ret vild med din musik.

viewtopic.php?f=42&t=4608#p263516
0
Brugeravatar
vUlpeS

Indlægaf vUlpeS » 4. sep 2016, 11:43

Jeg vil give din kritiker ret i, at det er i den generiske ende, men jeg synes da ikke, det fejler noget af den grund. Kritikken, du modtager, oplever jeg som en saglig kritik, omend lidt kontant (velkommen til youtube, som sagt; folk bruger generelt ikke tid nok på deres internet-indlæg). - Hvilken man så kan springe op og falde ned på (har han selv lavet noget, der er bedre? Har jeg? :)).

Jeg kunne sagtens forestille mig, hvorledes stykket kunne bruges i forskellige sammenhænge, f.eks. i rollespils-orienterede computerspil (læs; $$$ lige ned i lommen) eller måske som underlægning i noget dokumentarværk (flere $$$). - Måske værd at undersøge nærmere? :)

Hvad råderummet angår ift din problemstilling: Man kan jo tage en lille bid om dagen. Jeg synes selv, det hjælper gevaldigt på tankemylder og nedtrykthed at fordybe sig aldeles i noget, men erkender også, at det ikke nødvendigvis virker ens på alle.

Bliv ved, mand! Du er på rette spor med de crescendoer, ham kanutten kritiserer dig for!
2

Tilbage til "Livets forhold"