Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10269

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2015, 07:10

Boots on the ground.

1) Lad være med at få det til at lyde, som om vi skal bare skal til at spille et computerspil eller kreere en Hollywoodfilm
2) Tal dansk
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3434

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2015, 07:30

DetSorteCirkus skrev:Boots on the ground.

1) Lad være med at få det til at lyde, som om vi skal bare skal til at spille et computerspil eller kreere en Hollywoodfilm
2) Tal dansk

News forsøger sig faktisk med "støvler på jorden" :fløjt:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2015, 13:51

Det er acceptabelt nok at Venstre vil nedsætte dagpenge og den slags "for at det skal kunne betale sig at arbejde" - det er jo nu engang deres filosofi, og hvad de tror på, og hvad degik til valg på.

Men jeg synes, det er uartigt at kværne igennem med udtrykket "betale sig at tage et arbejde - i den grad, at News nu også sidder og gentager den formulering. Jeg kunne forstille mig, at det var at føje spot til skade for den, som har siddet og skrevet i hundredevis af ansøgninger uden at kunne få noget.
6
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1064

Indlægaf KinderBueno » 18. nov 2015, 14:00

dgd2007 skrev:Det er acceptabelt nok at Venstre vil nedsætte dagpenge og den slags "for at det skal kunne betale sig at arbejde" - det er jo nu engang deres filosofi, og hvad de tror på, og hvad degik til valg på.

Men jeg synes, det er uartigt at kværne igennem med udtrykket "betale sig at tage et arbejde - i den grad, at News nu også sidder og gentager den formulering. Jeg kunne forstille mig, at det var at føje spot til skade for den, som har siddet og skrevet i hundredevis af ansøgninger uden at kunne få noget.

Helt enig. Det er uartigt og fornærmende over for de jobsøgende, som i forvejen er så udskældte. Øv, jeg bryder mig ikke om det.
2
hej hest, hestehest
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 18. nov 2015, 17:05

KinderBueno skrev:
dgd2007 skrev:Det er acceptabelt nok at Venstre vil nedsætte dagpenge og den slags "for at det skal kunne betale sig at arbejde" - det er jo nu engang deres filosofi, og hvad de tror på, og hvad degik til valg på.

Helt enig. Det er uartigt og fornærmende over for de jobsøgende, som i forvejen er så udskældte. Øv, jeg bryder mig ikke om det.

Jeg snakkede med en kammerat der er arbejdsløs i dag om reformen, og fortalte ham at han mistede kr. 1000,- hvis han ikke havde 225 times arbejde på et år. Her skal det indskydes at han har diabetes, kol og søvnapnø. Uden uddannelse, omkring 60 og bor i røven af 27ende kartoffelrække.

Hans svar var: Nå! Så må jeg jo lave noget sort for at få tussen hjem.

Selvom jeg føler mig lidt provokeret af den udtalelse, kan jeg godt forstå ham.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 335

Indlægaf Fræksak » 20. nov 2015, 17:36

"Godt brølt" :tie: Eller endnu værre, "godt brølt, løvinde" :whine: .
9
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 612
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2600

Indlægaf Fillie » 28. nov 2015, 15:03

"På den korte/lange bane" lyder virkelig irriterende. Måske er der gået en søfarer tabt i mig, men jeg sværger stadig til "på kort/langt sigt" (der er ikke noget, der bare hedder "på sigt"!).

Desuden bør der med det samme indføres en passende straf for at benytte bastardordet "bekræftigelse", for det får mine øjne og ører til at bløde, og det er da usædvanlig væmmeligt. :whine:
7
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 28. nov 2015, 15:37

Fillie skrev:"På den korte/lange bane" lyder virkelig irriterende. Måske er der gået en søfarer tabt i mig, men jeg sværger stadig til "på kort/langt sigt" (der er ikke noget, der bare hedder "på sigt"!).

Desuden bør der med det samme indføres en passende straf for at benytte bastardordet "bekræftigelse", for det får mine øjne og ører til at bløde, og det er da usædvanlig væmmeligt. :whine:

Jeg kan selvfølgelig tilslutte mig ovenstående :D

En anden ting: sports-/krigsmetaforer om politik! Jeg har News kørende i baggrunden, og det er altså belastende for fjortende gang at høre, at partilederne "tørnede sammen" og "krydsede klinger" i en debat om EU-forbeholdet. :genert:
2
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Kort karma: 13
Geografisk sted: 4711, Tørre-Røvelse Overdrev
Likede indlæg: 275

Indlægaf Hønsekræmmeren » 1. dec 2015, 03:52

Jeg har det lidt stramt med en meget udbredt skrivefejl:

'Kondolere' når man - uden tvivl velment - ønsker at give udtryk for sin medfølelse ved et dødsfald - altså når man 'kondolerer'

(hader i øvrigt det ord!)

Egentligt har jeg det ikke meget bedre med det efterhånden lemfældige smiden om sig med: 'RIP'

- med mindre der ligefrem skulle være tale om en bortgået engelsk/amerikansk person, så ville jeg nok kunne finde overskud til at skrive 'Hvil i fred' eller lignende..

- nå, det var sandelig dagens lille humørbombe skal jeg da liiige love for - :fløjt: :D :D :D :D :D :D

Hopla, vi lever..! :banan:
3
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 1. dec 2015, 07:30

adagio skrev:R.I.P. er ikke en speciel engelsk forkortelse, det står for "requiescat in pace" som betyder hvil i fred på latin. Det er så tilfældigvis samme startbogstaver som i "rest in peace"

Det tænkte jeg også på - jeg kunne dog ikke huske, hvad det hed på latinisk :)

Men når det er sagt, så har Hønsekræmmeren nok ret i, at det i denne omgang er importeret via engelsk (amerikansk).
1
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 267
Likede indlæg: 5081

Indlægaf Fyrst Eberhard » 1. dec 2015, 07:44

"Jeg hedder Morten Spiegelhauer, jeg er journalist, men jeg er også forbruger"

...og irriterende, som en myg i mørket.
2
Peace!
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 1. dec 2015, 11:22

Apropos hvor forkortelserne kommer fra, så lærte jeg på den anden debat (RIP :engel: ), at betegnelsen "rocket propelled grenade" faktisk kommer fra forkortelsen RPG, og ikke omvendt. RPG er nemlig oprindelig den russiske forkortelse - R'et for noget med hånd-(holdt), ruga=hånd og G'et for noget med granat-(affyrer). Jeg kan ikke huske, hvad P'et stod for. ;)

At jeg så engang har hørt en dansk tv-journalist kalde det for en "propeldrevet granat", er anden anden sag :genert:
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11744

Indlægaf Dirtylittledevil » 2. dec 2015, 13:41

Hver gang jeg hører udtrykket "Break the internet" som vist på dansk kaldes "At lægge internettet ned" (?), føler jeg at alle mine hjerneceller græder, og alt for mange af dem kaster sig ud over en høj skrænt i bar sorg over verden.
2
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Fyrst Eberhard

Indlægaf Fyrst Eberhard » 2. dec 2015, 14:09

Dirtylittledevil skrev:Hver gang jeg hører udtrykket "Break the internet" som vist på dansk kaldes "At lægge internettet ned" (?), føler jeg at alle mine hjerneceller græder, og alt for mange af dem kaster sig ud over en høj skrænt i bar sorg over verden.

Uh! +2

"Won the internet"? "Han vandt lige internettet"

Jeg spænder i kæben.
0
Peace!
Brugeravatar
Fyrst Eberhard

Indlægaf Fyrst Eberhard » 2. dec 2015, 19:41

"Fremadrettet". Det stinker for meget af coaching, og "fremover" fejler ingenting. "Fremover" taber aldrig til den slags ækle ord, hvis ikke der er tale om aftalt spil.

Til gengæld er "gnaven" et ufejlbarligt ord. Ingen er i tvivl om "gnaven".
Selv folk fra Finland nikker anerkendende, når man udtrykker; "Prøv og hør....et værelse på nordsiden....nu blir' jeg gnaven"
0
Peace!

Tilbage til "Sprog"