Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf ShuruQ » 13. sep 2015, 16:41

adagio skrev:
ShuruQ skrev:Betegnelsen høn i stedet for han og hun. Jeg tror det er lige før den slår den norske ordstilling på dansk, for mig.

I mine øjne er man virkelig kønsforskrækket hvis man har behov for at fjerne indikationen der fortæller om det er en ham eller hende der er tale om. Misforstået ligestilling.

Det behøver nu ikke have noget med kønsforskrækkelse eller ligestilling at gøre, det kan bare have at gøre med at det er utilfredsstillende at bruge et kønsspecifikt personligt stedord om en person man ikke kender kønnet på.

Det personlige stedords funktion er at stå i stedet for en person, det er sådan set lidt mystisk at man overhovedet har fundet på at inkludere information om køn i det, man inkluderer jo ikke information om f.eks. hårfarve eller seksuelle præferencer.

Til oplægget: Jeg får myrekryb af udtrykket "det er ikke ensbetydende med". I 99,9% af tilfældene menes "det betyder ikke" som betyder noget helt andet.

Det er en anden sag. Men når kønnet kendes, som fx i visse svenske børnehaver, hvor de jo godt kender kønnene på de forskellige børn, er det standard at sige høn. Ordet er for mig virkelig en kæphest, i særdeleshed fordi de ofte bruges af ærkefeminister med bål og lilla ble tendenser, for gud forbyde at vi kønsbestemmer folk. Det er der hvor jeg synes ordet er et skrækeksempel.

Men som med alt andet er det jo en smagssag og et holdningsspørgsmål, jeg synes bare det er en trist tendens hvis ikke længere tør bruge kønsbegreberne.

(det er muligt jeg har nogle fordomme her).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 342

Indlægaf Daflo » 13. sep 2015, 19:40

Jeg bliver så irriteret hver gang jeg hører udtrykket djøfisering. Det er stort set altid ment som et skældsord, tænk at så mange kan synes det er i orden at lægge hele faggrupper for had.
2
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 13. sep 2015, 20:08

Daflo skrev:Jeg bliver så irriteret hver gang jeg hører udtrykket djøfisering. Det er stort set altid ment som et skældsord, tænk at så mange kan synes det er i orden at lægge hele faggrupper for had.

Hvad betyder det :genert:?

Jeg bryder mig i øvrigt meget lidt og ordet "italesætte".
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 342

Indlægaf Daflo » 13. sep 2015, 20:16

ShuruQ skrev:
Daflo skrev:Jeg bliver så irriteret hver gang jeg hører udtrykket djøfisering. Det er stort set altid ment som et skældsord, tænk at så mange kan synes det er i orden at lægge hele faggrupper for had.

Hvad betyder det :genert:?

Jeg bryder mig i øvrigt meget lidt og ordet "italesætte".

Det bliver brugt når folk mener, at medlemmer af fagforeningen DJØF (jurister og økonomer) har for meget indflydelse.
2
cola
Kort karma: 14
Likede indlæg: 201

Indlægaf cola » 14. sep 2015, 07:07

Folk der bruger "man" alle steder. Man er jo ikke klogere. Man kan jo også blive forskrækket over en tekop... nej man kan ikke rigtigt noget, du kan, jeg kan, men man kan ikke. Tag dog lidt ansvar i dit liv, og brug "jeg"
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9158

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2015, 13:57

Jeg kan ikke klare, når folk siger "jeg har noget på hjertet". Det HEDDER det altså ikke, med mindre der er noget, der sidder fast, som vi kan pille af igen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2015, 14:01

Fru Sunshine skrev:Jeg kan ikke klare, når folk siger "jeg har noget på hjertet". Det HEDDER det altså ikke, med mindre der er noget, der sidder fast, som vi kan pille af igen.

Åh, det hader jeg også! "Jeg har noget på hjertet" - noget fedt eller hvad? Det kan faktisk være farligt.

Og så hader hader hader jeg folk, der siger "jeg hører, hvad du siger". Når folk siger det, så mener de jo: "Det jeg gerne vil høre er følgende."
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2015, 15:15

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg kan ikke klare, når folk siger "jeg har noget på hjertet". Det HEDDER det altså ikke, med mindre der er noget, der sidder fast, som vi kan pille af igen.

Åh, det hader jeg også! "Jeg har noget på hjertet" - noget fedt eller hvad? Det kan faktisk være farligt.

Og så hader hader hader jeg folk, der siger "jeg hører, hvad du siger". Når folk siger det, så mener de jo: "Det jeg gerne vil høre er følgende."

Åh ja. "Jeg hører, hvad du siger" men egentlig er jeg skideligeglad.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3457

Indlægaf Ballademager » 14. sep 2015, 19:40

Får knopper, når jeg ser ordet forpligtigelse. Det er meget muligt, at det er korrekt, men det lyder så træls og ser skørt ud på skrift. Forpligtelse, tak.
5
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Indlægaf kidkomb » 14. sep 2015, 21:23

Mums filibaba. Jeg får det decideret dårligt bare af at skrive det!
Jeg er overhovedet ikke fejlfri på det område selv, men opførelse. Det skal bare dø.
Massere. For nylig hang en plakat på arbejdet, hvor vedkommende åbenbart har hørt efter, da der blev delt svinere ud pga massere. Så der stod massér... Good god kom nu :lol:
Jeg er med på forpligtigelse. Det lyder bare dumt.
Lort. Om børns afføring. Helt oppe i det røde felt dér. Sowwy. Jeg ved godt, at det betyder meget for mange forældre, at deres pode ikke bliver traumatiseret af, at kalde det noget andet end lort, fordi det er det rigtige ord. Det er det så ikke. Det er afføring. Så lær dem dog det.
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2015, 21:40

Er der virkelig nogen, der stadig bruger "Mums filibaba"? Det kom fra en børneudsendelse fra firserne, der hed "Ude på noget" og handlede om Palle, Polle og Ruth, der var ude på eventyr i en bus og med et magisk kamera, som Sigurd Kæphøj rigtig gerne ville have fat i med hjælp fra sin stakkels tjener hr. Fladmast.
Det var Sigurd, der brugte udtrykket "mums filibaba" :lol:

(Og ja, jeg elskede den børnetime. Synes stadig, det er sjovt.)
2
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 869
Likede indlæg: 11682

Indlægaf Dirtylittledevil » 14. sep 2015, 21:52

Det er også muligt at "bekræftigelse" er tilladt nu, men jeg græd indvendigt i dag da jeg fik en "Bekræftigelse på flytning af tandlægetid" :(
3
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Indlægaf kidkomb » 14. sep 2015, 22:00

Fru Sunshine skrev:Er der virkelig nogen, der stadig bruger "Mums filibaba"? Det kom fra en børneudsendelse fra firserne, der hed "Ude på noget" og handlede om Palle, Polle og Ruth, der var ude på eventyr i en bus og med et magisk kamera, som Sigurd Kæphøj rigtig gerne ville have fat i med hjælp fra sin stakkels tjener hr. Fladmast.

Ja, desværre. Kærestens bedste ven er glad for det. Og et par stykker på min fb :s
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 15. sep 2015, 09:15

kidkomb skrev:
Fru Sunshine skrev:Er der virkelig nogen, der stadig bruger "Mums filibaba"? Det kom fra en børneudsendelse fra firserne, der hed "Ude på noget" og handlede om Palle, Polle og Ruth, der var ude på eventyr i en bus og med et magisk kamera, som Sigurd Kæphøj rigtig gerne ville have fat i med hjælp fra sin stakkels tjener hr. Fladmast.

Ja, desværre. Kærestens bedste ven er glad for det. Og et par stykker på min fb :s

:tie:
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 15. sep 2015, 15:41

Pjeps skrev:Jeg hader at folk er blevet bange for at sige xx og "mig", så de bruger formen xx og "jeg" i alle sammenhænge. Et ex Svend fik en rose af Jens og jeg!

Mine nakkehår rejser sig især når jeg hører det i TV.

Er det ikke nordjysk lokalkolorit? :)
0

Tilbage til "Sprog"