Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Kort karma: 13
Geografisk sted: 4711, Tørre-Røvelse Overdrev
Likede indlæg: 275

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Hønsekræmmeren » 13. apr 2016, 17:26

Fyrst Eberhard skrev:"Webinar"

Hvilken øje/øre-bæ. Jeg overvejer at begynde at bruge det som en nedsættende betegnelse i stedet. Det kunne passende være den danske betegnelse for en troll; "sikke en webinar!"

Med en koordineret indsats, kan vi måske på den måde bevirke, at det mister sin oprindelige betydning.

Ja, den er slem! - Jeg havde faktisk for nyligt den store ære at blive inviteret til et sådant 'webinar' af min bank, Nykredit..

- et eller andet sted bekom det mig vel - at ligge henslængt i Chesterfield'en i bar røv og viklers - og blive dygtiggjort udi hvordan mine arvinger sikkert en dag vil rives og skændes som sindssyge for at få fingrene i mine gamle 'The Band'-vinyler, ca. 1480 Kroner, mit fiskegrej - og ikke mindst mappen med mine hemmelige opskrifter på hjemmelavet pickles..

- på den anden side var det sgu liiidt sært, da den nydelige slipseklædte knægt på skærmen pludselig stirrede mig i øjnene på sådan en underlig 'Stein Bagger-agtig' måde - og tilbød:

'Har du arveretlige spørgsmål til panelet i webinaret, kan du chatte med os fra nu af'...

- jeg forlod 'salen' - blev på sofaen - og smed noget gammelt Lou Reed på den mindst ligeså gamle Lenco...
3
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5112

Indlægaf Fyrst Eberhard » 13. apr 2016, 18:06

Hønsekræmmeren skrev:
Fyrst Eberhard skrev:"Webinar"

Hvilken øje/øre-bæ. Jeg overvejer at begynde at bruge det som en nedsættende betegnelse i stedet. Det kunne passende være den danske betegnelse for en troll; "sikke en webinar!"

Med en koordineret indsats, kan vi måske på den måde bevirke, at det mister sin oprindelige betydning.

Ja, den er slem! - Jeg havde faktisk for nyligt den store ære at blive inviteret til et sådant 'webinar' af min bank, Nykredit..

- et eller andet sted bekom det mig vel - at ligge henslængt i Chesterfield'en i bar røv og viklers - og blive dygtiggjort udi hvordan mine arvinger sikkert en dag vil rives og skændes som sindssyge for at få fingrene i mine gamle 'The Band'-vinyler, ca. 1480 Kroner, mit fiskegrej - og ikke mindst mappen med mine hemmelige opskrifter på hjemmelavet pickles..

- på den anden side var det sgu liiidt sært, da den nydelige slipseklædte knægt på skærmen pludselig stirrede mig i øjnene på sådan en underlig 'Stein Bagger-agtig' måde - og tilbød:

'Har du arveretlige spørgsmål til panelet i webinaret, kan du chatte med os fra nu af'...

- jeg forlod 'salen' - blev på sofaen - og smed noget gammelt Lou Reed på den mindst ligeså gamle Lenco...

Det lyder ækelt. Som at fjerne fæces fra øjenkrogen.

Chesterfield, bar røv, hjemmelavet pickles og gammelt Lou Reed, lyder derimod fabelagtigt, synes jeg.
2
Peace!
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 18
Likede indlæg: 393

Indlægaf Lisva » 13. apr 2016, 19:35

"At gå med" anvendt ift. at vælge noget. Mads Steffensen siger det konstant i Kender du Typen, og jeg synes simpelthen, at det lyder så irriterende. "Går du med den røde eller den grønne bil?"
3
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 940
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8517

Indlægaf 2SHY » 13. apr 2016, 19:41

"At lave et barn på" :tie:
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11757

Indlægaf Dirtylittledevil » 14. apr 2016, 06:52

Jeg har lige pludselig fået nok af udtrykket "Den mentale værktøjskasse"
2
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5112

Indlægaf Fyrst Eberhard » 14. apr 2016, 08:02

"Overskudsagtig"

Det sætter os andre i et unødvendigt dovent lys, og så er det desuden bare irriterende.
2
Peace!
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 17. apr 2016, 11:11

Hønsekræmmeren skrev:- 'ja, og så var vi en uge i sommerhus på Skagen'...

- nogenlunde lige så korrekt som hvis jeg havde været en tur i Bilka ' Slagelse'...

:gruble:

Er det ikke fordi Skagen ligger ude på spidsen og ikke inde i landet, at nogen tænker det sådan, tror du? Skagen er vel nærmest en landtange og sådan en tager man ud på inde fra landet.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. apr 2016, 11:16

"Kysse på"
Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor, men udtrykket irriterer mig virkelig.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2381

Indlægaf paint » 17. apr 2016, 11:54

Apropos 'på' (Skagen) – så bliver jeg voldsomt irriteret, når visse folk i TV(som regel folk med rødder i det vestlige Danmark) fx.siger ”på Bredgade”. I København, hedder det 'i' Bredgade. Med andre ord: 'i' en gade og 'på' en vej (eneste undtagelser er de store gennemgående gader fx Vesterbrogade, Nørrebrogade etc)

Det hedder i øvrigt heller ikke nede PÅ Nyhavn. Før i tiden, kunne man altid spotte en jyde, på den forkerte anvendelse af 'på' om gader. Men det lader til at det har bredt sig. Hvis man virkelig vil få mig til at skære tænder, skal man bare, efter 'forkert' brug af 'på', sige Midtbyen (når man er i København) ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1529

Indlægaf Velvet-Goldmine » 18. apr 2016, 13:17

GNAVEGRØNT!!

Det er nok det grimmeste meget brugte ord lige pt. Det lyder som noget der foregår med åben mund, højlyst smasken, spyt flyvende til alle sider og fare for at æde sig vej ned til albuen - hold OP med det, blev der sagt!
Hvad i alverden er der pludselig galt med feks. grøntsagsstænger?
15
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3445

Indlægaf HappyPaww » 18. apr 2016, 13:23

Velvet-Goldmine skrev:GNAVEGRØNT!!

Det er nok det grimmeste meget brugte ord lige pt. Det lyder som noget der foregår med åben mund, højlyst smasken, spyt flyvende til alle sider og fare for at æde sig vej ned til albuen - hold OP med det, blev der sagt!
Hvad i alverden er der pludselig galt med feks. grøntsagsstænger?

TAK :worship:
1
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 18. apr 2016, 13:44

"I aften skal vi have hakkebøf, sovs og kartofler. Dertil en blomkålsblanding fra frost". Jeg har det meget anstrengt med "dertil" i den sammenhæng. :D Det lyder som om man forsøger at lave et menukort på en restaurant.

"I aften skal vi have bøf og pomfritter. Dertil et godt glas vin". Igen; "dertil". Og altså, hvem drikker et dårligt glas vin? Det er der vel ingen der gør?
5
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 18. apr 2016, 13:53

Ado skrev:[...]
"I aften skal vi have bøf og pomfritter. Dertil et godt glas vin". Igen; "dertil". Og altså, hvem drikker et dårligt glas vin? Det er der vel ingen der gør?

Studerende? :)
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 18. apr 2016, 14:07

Ado skrev:"I aften skal vi have hakkebøf, sovs og kartofler. Dertil en blomkålsblanding fra frost". Jeg har det meget anstrengt med "dertil" i den sammenhæng. :D Det lyder som om man forsøger at lave et menukort på en restaurant.

Ligesom, når der på menukort står sandwich/burger/whatever med "sprød salat". Lige til denne ret er der sprød salat og ellers går i efter noget slattent eller hvordan?
3
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 18. apr 2016, 15:32

dgd2007 skrev:
Ado skrev:[...]

Studerende? :)

Man kan sagtens drikke velsmagende vin til få kroner.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".

Tilbage til "Sprog"