Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf ShuruQ » 26. apr 2016, 09:31

Jeg er lidt træt af ordet "bashe". Og allermest fordi jeg selv er begyndt at bruge det en hel del og hver gang jeg bruger det sidder jeg selv og krummer tæer, men det er blevet en lidt integreret del af mit ordforråd. Jeg tror jeg skal på afvænning hvad det lille dumme engelske ord angår :blush:.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3413

Indlægaf dgd2007 » 26. apr 2016, 10:22

mfufu skrev:Jeg skuille da mene, at folk i hele området nord for København siger Ordrup og Ordrupvej med almindeligt, uaffekteret o. "Årdrup" lyder bondsk.

Ja, de der folk fra Hellerup, Sjangtofte og Ordrup har traditionelt deres egen dialekt ... og udtaler jo også gerne "meget" som "made", og ikke som på almindeligt købehavnsk: "marret". :D
Men man kan trods alt ikke forlange, at buscomputeren skal veksle mellem alle de gamle dialekter, efterhånden som den rundt i byen og forstæderne. Så skulle den jo også sige "Grønnegaje" ...

Nej, jeg ved ikke - jeg skal prøve at lægge mærke til det. Måske en mellemting, men jeg ville mene, at den udtale, jeg har været vant til, ligger tætter på "årbog" end på "ordbog". Hvorimod jeg kan huske en skolekammerat, der rent faktisk var derfra. Og han sagde det rigtigt nok med skarpt "O".

Jeg slog for resten Jørn Lunds eksempel op ... det var endnu mere hylemorsomt end jeg kunne huske. Det var Haveforening af 4. juli 1917, der oplæses som "H F 4. (pause) juli ettusindnihundredeogsytten" :fløjt:

Derudover en række andre, som folk har indrapporteret til ham: Karmasvej (Kammasvej), Dan Turellis Plads, Knud laVARDS gade, engHAVE og en del andre med trykket lagt forkert - samt sjovt nok også en del, hvor "g" udtales franskagtigt, som Snosjebakken (Snogebakken).

Han mener helt klart, at det ville have været billigere at få en levende person til at indtale de navne end den overdrevne brug af ny teknologi. Det kan der nok være noget om.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3433

Indlægaf HappyPaww » 26. apr 2016, 18:09

Når folk udtaler moderne "moderned" :tie:
5
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 26. apr 2016, 18:28

HappyPaww skrev:Når folk udtaler moderne "moderned" :tie:

:tie:.

Husker ikke om jeg nævnt den, men "massere af".
6
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8464

Indlægaf 2SHY » 26. apr 2016, 21:56

Jeg er ved at dø over at oplæseren af den lydbog jeg hører insisterer på at udtale "sword" med w lyden :tie: Så er det jo fantastisk at det kommer til at blive sagt tusindvis af gange i den bogserie :sur:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3413

Indlægaf dgd2007 » 26. apr 2016, 22:18

2SHY skrev:Jeg er ved at dø over at oplæseren af den lydbog jeg hører insisterer på at udtale "sword" med w lyden :tie: Så er det jo fantastisk at det kommer til at blive sagt tusindvis af gange i den bogserie :sur:

Der er faktisk noget, der hedder det, men så staves det med 'a'. Jeg tror, det er i familie med det danske "grønsvær" :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9658

Indlægaf kidkomb » 26. apr 2016, 23:12

En kollega, der har fået en "discproflaps".
Seriøst?!
6
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11705

Indlægaf Dirtylittledevil » 26. apr 2016, 23:20

Jeg havde en kollega som snakkede om "neomrør" med et meget tydeligt M. (neonrør). Man skulle tro det var et ord som ikke ret ofte blev nævnt i almindelige samtaler, men det formåede hun alligevel.
0
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Sunbeam
Kort karma: 7
Likede indlæg: 43

Indlægaf Sunbeam » 27. apr 2016, 02:42

- Girafsprog. Altså selve udtrykket girafsprog. Det lyder bare dumt og giver ikke rigtig mening, med mindre man kender baggrunden for, hvorfor der lige er valgt en giraf. Og jeg gætter på, at de færreste kender baggrunden (uden at google).

Hvilket leder mig til...

- "Jeg kan høre, at (...)" brugt i konflikthåndtering. Næh jamen hurra, så fik vi også tjekket, at din hørelse fungerer i dag.

- Når navneord bliver til udsagnsord. Især engelske navneord! Teamworke, networke osv. Hvad er der i øvrigt i vejen med de danske betegnelser samarbejde og omgangskreds?

- "Kom så drengene" Det giver bare ikke mening og er grimt og forfærdeligt at høre på.

- The. Altså den der varme drik, der ikke smager af noget, men som med mælk og honning skulle være godt mod forkølelse.

- Forælder Fonden. HVORFOR har de valgt at stave det i to ord? Er det en bevidst taktik for at forvirre folk og dermed gøre indtryk eller hvaaa'?

- Du i stedet for man. Eller man i stedet for mand!

- Når folk indleder en samtale med "hej, hva' så?" - jeg aner aldrig, hvad jeg skal svare til det og ender altid med at svare tilbage med at gentage "hva' så-årh?" og så kan man ellers blive ved i en uendelighed med hva' så'erne..
2
Brugeravatar
Sunbeam
Kort karma: 7
Likede indlæg: 43

Indlægaf Sunbeam » 27. apr 2016, 20:23

Uh, eller når nogen "propper" ingredienser i maden. "Så propper jeg tomatsovs i, og så propper jeg pastaten i". Bare lad være med at invitere mig på mad, hvis ingredienserne skal proppes i!
5
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 266
Likede indlæg: 5040

Indlægaf Fyrst Eberhard » 28. apr 2016, 06:14

"Er I der, Danmark?"

Årh hvad, *gåsehud*
1
Peace!
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 266
Likede indlæg: 5040

Indlægaf Fyrst Eberhard » 29. apr 2016, 10:02

Jeg har lige overhørt udtrykket "Now you're Thorkild". Men nu bliver jeg i tvivl om det skal hades.

Hvad siger panelet?

At det læner sig kraftigt op ad "Good bye-Ruth" trækker selvfølgelig ned.
0
Peace!
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 29. apr 2016, 10:28

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har lige overhørt udtrykket "Now you're Thorkild". Men nu bliver jeg i tvivl om det skal hades.

Hvad siger panelet?

Jeg er på hadeholdet. Nøj, det lyder grimt! :tie:
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8464

Indlægaf 2SHY » 29. apr 2016, 10:33

Flora skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Jeg har lige overhørt udtrykket "Now you're Thorkild". Men nu bliver jeg i tvivl om det skal hades.

Hvad siger panelet?

Jeg er på hadeholdet. Nøj, det lyder grimt! :tie:

Den tilslutter jeg mig :tie:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11705

Indlægaf Dirtylittledevil » 29. apr 2016, 11:35

Hvad siger panelet?

For 20 år siden havde jeg måske elsket det. Eller det havde jeg, for jeg husker stadig "Are you Thorkild to me?" som værende den mest geniale scorereplik. Men nej, ikke mere. Nu skal der penge på bordet.
0
The more I eat the butter I feel

Tilbage til "Sprog"