Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Kort karma: 13
Geografisk sted: 4711, Tørre-Røvelse Overdrev
Likede indlæg: 275

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Hønsekræmmeren » 30. apr 2016, 07:06

- når nogen vil tilkendegive deres medfølelse omkring et dødsfald - og skriver: 'Kondolere'

Desværre er det i de situationer ikke særligt velset - liiige at 'vejlede' de gode mennesker:

'At kondolere - jeg kondolerer - jeg har kondoleret - jeg kondolerede'...

- (ka' sgu næsten stadig se min gamle klasselærer 'Hitler-Mikkelsen' stå og pulse lystigt på sin Advokat-cerut - med den ene hånds tommelfinger hængende i vestens ærmegab - og med den anden, tæske pegepinden ned i bordet i takt til at vi stakler terpede bøjninger af de underligste ord).. :ivrig:

:D
7
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5103

Indlægaf Fyrst Eberhard » 2. maj 2016, 11:34

Hader og hader, men ordene 'plastikglas', 'kisteglad' og 'tyndfed' er selvmodsigende på en irriterende måde, synes jeg.
0
Peace!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3450

Indlægaf dgd2007 » 2. maj 2016, 12:05

Fyrst Eberhard skrev:Hader og hader, men ordene 'plastikglas', 'kisteglad' og 'tyndfed' er selvmodsigende på en irriterende måde, synes jeg.

Hvad vil du eller kalde plasticglas? "Gennemsigtige drikkebægre af anden etnisk oprindelse end glas"? :D

Billede
2
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5103

Indlægaf Fyrst Eberhard » 2. maj 2016, 12:39

dgd2007 skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Hader og hader, men ordene 'plastikglas', 'kisteglad' og 'tyndfed' er selvmodsigende på en irriterende måde, synes jeg.

Hvad vil du eller kalde plasticglas? "Gennemsigtige drikkebægre af anden etnisk oprindelse end glas"? :D

Billede

Ja, eller det mere mundrette: "transperant cylinderformet plastikdrikkeanordning i variable størrelser ofte anvendt i forbindelse med børnefødselsdage eller anden festivitas hvor værten enten har et anstrengt forhold til opvask eller glasskår på gulv-bæger"
8
Peace!
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 18
Likede indlæg: 393

Indlægaf Lisva » 2. maj 2016, 12:47

Jeg kender en voksen kvinde, der skriver ting som "sys" og "oxo". Så stop dog! Eller endnu bedre: Lad helt være med at begynde.
4
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 2. maj 2016, 23:34

Jeg fandt for øvrigt meget sent ud af, at "plastik" (i betydningen materialet) var en stavefejl!
Det var:
plastic (tryk på første stavelse) = materialet
plastik (tryk på sidste stavelse) = noget med formgivning

Men nu er det lavet om, så det er valgfrit ... sikkert fordi der heller ikke var andre, der vidste det :)
1
mfufu
Kort karma: 5
Likede indlæg: 64

Indlægaf mfufu » 3. maj 2016, 10:58

at snacke
Jeg har aldrig hørt det sagt, men snacke forekommer hyppigt i de husstandsomdelte reklamer. Måske de siger det i madprogrammer? Jeg opfatter det som fødevareindustriens og de allestedsnærværende meget spiseinteresseredes forsøg på at fremme andre former for spisning mellem måltiderne og mellemmåltiderne end bare slik, som jo er lidt lavstatus.
0
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. maj 2016, 11:03

mfufu skrev:at snacke
Jeg har aldrig hørt det sagt, men snacke forekommer hyppigt i de husstandsomdelte reklamer. Måske de siger det i madprogrammer? Jeg opfatter det som fødevareindustriens og de allestedsnærværende meget spiseinteresseredes forsøg på at fremme andre former for spisning mellem måltiderne og mellemmåltiderne end bare slik, som jo er lidt lavstatus.

What are you snacking about!? :)

Men reklamefolkene synes vel, det lyder bedre end at trøstespise ...
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 3. maj 2016, 11:08

mfufu skrev:at snacke

Det er bare moderne at gøre navneord til udsagnsord ved at tilføje et e.
TeamworkE
NetværkE
StrudsE (nej ikke flertal, men handlingen at undgå folk)
1
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. maj 2016, 11:28

Elvispop skrev:[...]

Ha, den havde jeg ikke hørt endnu ... men man har jo længe kunnet storke folk :)
3
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 3. maj 2016, 11:46

dgd2007 skrev:
Elvispop skrev:[...]

Ha, den havde jeg ikke hørt endnu ... men man har jo længe kunnet storke folk :)

Ja det et lige til at få pip af.
1
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10276

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 19:19

"Så [indsæt negativt ladet adjektiv] er jeg!"

Jeg kan ikke have, når folk slutter af med at konkludere, hvordan de åbenbart tror, at andre nu ser på dem.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 9. maj 2016, 20:40

Jeg ser ret meget CNN og jeg får er ved at få knopper når de omtaler Kim Jong-un.

Supreme leader, jeg ved godt det er hans titel og det jo bare betyder den højeste leder, men det stimulerer i den grad min brækrefleks.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 20:53

ShuruQ skrev:Jeg ser ret meget CNN og jeg får er ved at få knopper når de omtaler Kim Jong-un.

Supreme leader, jeg ved godt det er hans titel og det jo bare betyder den højeste leder, men det stimulerer i den grad min brækrefleks.

Ja, der er Uffe Ellemanns karakteristik langt bedre: "denne mærkelige, tykke dreng" ;)
Men hold kæft, hvor må det være rædsomt at leve i sådan et samfund!
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 9. maj 2016, 20:56

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg ser ret meget CNN og jeg får er ved at få knopper når de omtaler Kim Jong-un.

Ja, der er Uffe Ellemanns karakteristik langt bedre: "denne mærkelige, tykke dreng" ;)
Men hold kæft, hvor må det være rædsomt at leve i sådan et samfund!

Helt ubeskriveligt meget.

En journalist fra BBC var blevet bedt om at forlade landet fordi han havde fornærmet the Supreme Leader, han har det ikke særligt godt med kritik, overvejer om han mon blev mobbet som barn eller sådan noget. Eller om det bare er ganske almindelig storhedsvanvid :stoned:.

"Denne mærkelige, tykke dreng", klinger mere rammende :genert:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.

Tilbage til "Sprog"