Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Whoosh » 9. maj 2016, 21:05

ShuruQ skrev:
"Denne mærkelige, tykke dreng", klinger mere rammende :genert:.

Hvis du kan lide dokumentarfilm, så ligger der en på Netflix, The Propaganda Game.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3400

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 21:09

ShuruQ skrev:Helt ubeskriveligt meget.

En journalist fra BBC var blevet bedt om at forlade landet fordi han havde fornærmet the Supreme Leader, han har det ikke særligt godt med kritik, overvejer om han mon blev mobbet som barn eller sådan noget. Eller om det bare er ganske almindelig storhedsvanvid :stoned:.

Ha-ha. Nej, jeg tvivler nu meget på, at han er blevet mobbet i skolen. Nordkorea er jo en slags arvekongedømme, og der er næppe nogen, der er kommet i tanke om at krumme et hår på kronprinsen.
Billede
Det er faktisk så meget et arvekongedømme, at da dumme Eva Jørgensen fra DR (dengang Deadline-vært) skulle omtale farens tiltrædelse, troede hun, at Kim Jung Il udtaltes "Kim Jung den Anden" :fløjt:
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 9. maj 2016, 21:13

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Helt ubeskriveligt meget.

En journalist fra BBC var blevet bedt om at forlade landet fordi han havde fornærmet the Supreme Leader, han har det ikke særligt godt med kritik, overvejer om han mon blev mobbet som barn eller sådan noget. Eller om det bare er ganske almindelig storhedsvanvid :stoned:.

Ha-ha. Nej, jeg tvivler nu meget på, at han er blevet mobbet i skolen. Nordkorea er jo en slags arvekongedømme, og der er næppe nogen, der er kommet i tanke om, at krumme et hår på kronprinsen.
Billede
Det er faktisk så meget et arvekongedømme, at da dumme Eva Jørgensen fra DR (dengang Deadline-vært) skulle omtale farens tiltrædelse, troede hun, at Kim Jung Il udtaltes "Kim Jung den Anden" :fløjt:

Jeg huskede ikke præcist hvad, men nu du nævner det kan jeg svagt erindre episoden med Eva Jørgensen.

Ja, familien har vel tradition for sindslidelser :-D.

På sin vis får man lidt ondt af manden, altså jeg mener, hans liv har aldrig været normalt, men derfor behøver han jo ikke sørge for at alle andres heller ikke bliver det, han har selv et ansvar også. Han er egentligt en latterlig lille mand. Og fuck hvor er jeg glad for han dels sikkert ikke læser dansk og heller ikke frekventerer et så fint sted som debatten :devil:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 21:14

Jeg ved for resten godt, at jeg har sagt det før, og at det er sprogets udvikling, og der er ikke noget at gøre ved det ...

Men det irriterer mig stadigvæk, at de unge tenniskommentatorer kalder en serv for en sav. :gammel:
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8443

Indlægaf 2SHY » 9. maj 2016, 21:19

dgd2007 skrev:Jeg ved for resten godt, at jeg har sagt det før, og at det er sprogets udvikling, og der er ikke noget at gøre ved det ...

Men det irriterer mig stadigvæk, at de unge tenniskommentatorer kalder en serv for en sav. :gammel:

Og at kvalifikation forkortes til kval :badr:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 9. maj 2016, 21:33

2SHY skrev:
dgd2007 skrev:Jeg ved for resten godt, at jeg har sagt det før, og at det er sprogets udvikling, og der er ikke noget at gøre ved det ...

Og at kvalifikation forkortes til kval :badr:

Og interesseret til "intra".

Føler mig snart som et medlem af oldingernes klub :gammel: .
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 869
Likede indlæg: 11678

Indlægaf Dirtylittledevil » 9. maj 2016, 22:13

dgd2007 skrev:
Dirtylittledevil skrev:Det der fis med at udtale fx Belgien "Beldjien". Når man hører meget radio opdager man hurtigt at det også har spredt sig til andre ord.

Så som hvilke? :gruble:
(Jeg hører ikke så meget radio ...)

Undskyld ventetiden, her kommer en mere, lige hørt her til aften: Adjenda (agenda)
0
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 22:55

Dirtylittledevil skrev:Undskyld ventetiden, her kommer en mere, lige hørt her til aften: Adjenda (agenda)

Nå ja, det er for øvrigt rigtigt.
Nogle af mine programmørkolleger sagde også "et obdjekt". :genert:
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 869
Likede indlæg: 11678

Indlægaf Dirtylittledevil » 9. maj 2016, 22:56

dgd2007 skrev:
Dirtylittledevil skrev:Undskyld ventetiden, her kommer en mere, lige hørt her til aften: Adjenda (agenda)

Nå ja, det er for øvrigt rigtigt.
Nogle af mine programmørkolleger sagde også "et obdjekt". :genert:

Nemlig! "Obdjekt" var det tredje ord, som jeg ikke kunne huske.
0
The more I eat the butter I feel
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 10. maj 2016, 02:02

ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:Du mener blødt g, ikke?
Jeg er enig i, at det udtales "Fajmaxgade" (jeg har endda selv boet der en overgang).
Til gengælder jeg lidt i tvivl mht. Ordrup - det er vist kun på den lokale (lidt affekterede) dialekt, at man siger det med rent "O". Jeg vil mene, at den generelle københavnske udtale af forstaden faktisk er mere ovre i "Å"-afdelingen. Men derfor kan det sagtens være, at computerstemmen siger det på en helt tredje måde. Jeg har ikke kørt i bus derude, så det har jeg ikke hørt.

Jeg tror ikke, jeg kender nogen, der siger Årdrup, der ikke er fra Jylland. :genert: For mig er det lidt i samme kategori som at udtale skjorte eller lort med å. :P

Men jeg er så også fra området og taler et forholdsvis rent rigsdansk. Siger forresten også 'porre' med rent o og synes, det lyder helt grelt, når folk udtaler det med å. :lol:

Jeg er altså enig. Jeg er fra Sydsjælland, og bor nu i Jylland, og jeg siger altså porre med o, skjorte med o, lort med o og Ordrup med o. Og onsdag med o. Det er meget muligt, at jeg taler med dialekt, og at jeg også har snappet noget jysk op, men det er jo decideret forkert at sige de ting med å :lol:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 10. maj 2016, 03:36

Karkluden skrev:Jeg er altså enig. Jeg er fra Sydsjælland, og bor nu i Jylland, og jeg siger altså porre med o, skjorte med o, lort med o og Ordrup med o. Og onsdag med o. Det er meget muligt, at jeg taler med dialekt, og at jeg også har snappet noget jysk op, men det er jo decideret forkert at sige de ting med å :lol:

Arh, hvis du er fra Sydsjælland, siger du vel alle de ting med to o'er? :lun:
1
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 10. maj 2016, 03:48

dgd2007 skrev:
Karkluden skrev:Jeg er altså enig. Jeg er fra Sydsjælland, og bor nu i Jylland, og jeg siger altså porre med o, skjorte med o, lort med o og Ordrup med o. Og onsdag med o. Det er meget muligt, at jeg taler med dialekt, og at jeg også har snappet noget jysk op, men det er jo decideret forkert at sige de ting med å :lol:

Arh, hvis du er fra Sydsjælland, siger du vel alle de ting med to o'er? :lun:

Hvis jeg bliver ivrig, gør jeg, men som oftest ikke :lol:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 737

Indlægaf ajnaM » 10. maj 2016, 08:17

Onsdag er med å. :genert:

Man skal vist være ret inkarneret fynbo (eller er det sydsjællænder?) for at sige det med O. :D
3
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Indlægaf Bøtte » 10. maj 2016, 08:25

Eller vestjyde. Jeg flyttede 40 km ind i landet og der kom jeg virkelig til at høre for, at jeg sagde 'onsdag' og ikke 'ånsdag'.
1
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 10. maj 2016, 10:08

Bøtte skrev:Eller vestjyde. Jeg flyttede 40 km ind i landet og der kom jeg virkelig til at høre for, at jeg sagde 'onsdag' og ikke 'ånsdag'.

Ja, det skulle jeg ogs til at foreslå. Jeg havde engang en lærer, der var vestjyde, og det meste af tiden tænkte man ikke over det, men netop ohnsdag og LØRdag (med kæmpe tryk på første stavelse) sagde han meget specielt. :)
0

Tilbage til "Sprog"