Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 33
Likede indlæg: 532

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Lucia » 23. okt 2016, 16:39

dgd2007 skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Slubre er et godt ord.
[...]

Enig. Det beskriver da meget præcis, hvad det drejer sig om :)

Det er rigtigt, men det er bare et virkelig grimt ord, når man siger det.
Men selve slubrelyden er også voldsomt irriterende, så det hele passer jo sammen.
0
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 336
Likede indlæg: 7758

Indlægaf Fyrst Eberhard » 24. okt 2016, 09:11

Min kollega siger "Situationstegn". Ikke som i en sjælden svipser, men som i konsekvent.

Hvad betyder det? Kan man ikke sige sig selv, at noget, der skal omkring et citat hedder "Citationstegn"? Bruger man bare ord som en papegøje uden at beskæftige sig med, hvor de kommer fra?

"Fodgængeroverfelt" hører man også oftere end man burde, synes jeg.
3
Peace!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 500
Likede indlæg: 5570

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2016, 10:54

Fyrst Eberhard skrev:[...]
Hvad betyder det? Kan man ikke sige sig selv, at noget, der skal omkring et citat hedder "Citationstegn"? Bruger man bare ord som en papegøje uden at beskæftige sig med, hvor de kommer fra?
[...]

Nej, det er en rigtig pointe. Det er svært at forstå - i hvert fald hvis man selv er interesseret i det :)
Men du har nok ret i, at det er det, der er tilfældet.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1137
Likede indlæg: 16633

Indlægaf Dirtylittledevil » 24. okt 2016, 11:12

dgd2007 skrev:
Fyrst Eberhard skrev:[...]
[...]

Nej, det er en rigtig pointe. Det er svært at forstå - i hvert fald hvis man selv er interesseret i det :)
Men du har nok ret i, at det er det, der er tilfældet.

Enig.
0
"This is the strangest life I've ever known."
Jim Morrison
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1137
Likede indlæg: 16633

Indlægaf Dirtylittledevil » 24. okt 2016, 11:13

Jeg har en bekendt som siger "Kamerika" i stedet for Amerika. Muligvis startede det for sjov engang, men nu er det bare sådan det hedder for hende :(
0
"This is the strangest life I've ever known."
Jim Morrison
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1072

Indlægaf Aspargsen » 24. okt 2016, 12:56

Fyrst Eberhard skrev:"Have/holde mange bolde i luften"

At "være obs på" noget.

Min arbejdsplads havde i går morges besøg af sådan en fancy schmancy coaching-type, som elskede netop de to udtryk. Det var et sandt mareridt, hvor vi alle nær var blevet kvalt i ord som "committed", "teamplayer", "fremadrettet" osv.

Ved foredragets afslutning mente han i øvrigt, at vi alle skulle give os selv en morgenhånd(?). Jeg klappede mest af lykke, fordi det endelig var overstået.

Du skal helt klart se "Djøf med Løg(n)" ved den ligger på Netflix :lol: :lol: :lol:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 336
Likede indlæg: 7758

Indlægaf Fyrst Eberhard » 24. okt 2016, 13:47

Aspargsen skrev:

At "være obs på" noget.

Min arbejdsplads havde i går morges besøg af sådan en fancy schmancy coaching-type, som elskede netop de to udtryk. Det var et sandt mareridt, hvor vi alle nær var blevet kvalt i ord som "committed", "teamplayer", "fremadrettet" osv.

Ved foredragets afslutning mente han i øvrigt, at vi alle skulle give os selv en morgenhånd(?). Jeg klappede mest af lykke, fordi det endelig var overstået.

Du skal helt klart se "Djøf med Løg(n)" ved den ligger på Netflix :lol: :lol: :lol:

Jeg gav det faktisk en chance for nylig. Men Per Helge Sørensens påtagede måde at være sjov på var et uoverstigeligt irritationsmoment fra start, hvilket gjorde det umuligt for mig at se det til ende.

Men publikum syntes tydeligvis at det var sygt flækkeren.
0
Peace!
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1072

Indlægaf Aspargsen » 24. okt 2016, 15:06

Fyrst Eberhard skrev:
Aspargsen skrev:

At "være obs på" noget.

Jeg gav det faktisk en chance for nylig. Men Per Helge Sørensens påtagede måde at være sjov på var et uoverstigeligt irritationsmoment fra start, hvilket gjorde det umuligt for mig at se det til ende.

Men publikum syntes tydeligvis at det var sygt flækkeren.

Jeg er helt enig med publikum
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2051

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 08:38

At nyde hinanden er lidt ulækkert. Nyde er generelt bare ikke et godt ord. :badr:
1
"One of the pigeons turned out to be a pinecone."

Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 08:42

Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.
0

Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 306
Likede indlæg: 2755

Indlægaf Guilded_Lily » 25. okt 2016, 12:04

Badesandalen skrev:Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.

Det er det i hvert fald ikke. Der hedder det jæn. Jeg har oftest hørt en/et-kvababbelser fra midt-, vest- og nordjyder.
0
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 12:15

Guilded_Lily skrev:
Badesandalen skrev:Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.

Det er det i hvert fald ikke. Der hedder det jæn. Jeg har oftest hørt en/et-kvababbelser fra midt-, vest- og nordjyder.

Sært. Jeg har aldrig hørt det andre steder i landet. Jeg er med på jæn, men har nu også hørt et/jæt mange gange.
0

Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 646
Likede indlæg: 3551

Indlægaf Bøtte » 25. okt 2016, 13:53

Guilded_Lily skrev:

Eftersom vestjyder sjældent bruger 'et' om noget som helst, er det nok næppe der. :lol:
De ældre vestjyder bruger også gerne 'jæn'
1
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 221
Likede indlæg: 2401

Indlægaf Anilara » 25. okt 2016, 15:29

Badesandalen skrev:
Guilded_Lily skrev:

Sært. Jeg har aldrig hørt det andre steder i landet. Jeg er med på jæn, men har nu også hørt et/jæt mange gange.

Altså.. Jeg har som sønderjyde, der også har boet på Als, aldrig hørt det. Men, jeg har til gengæld hørt sønderjyder med sydvest sønderjysk dialekt (Tønder-egnen) sige "Jæn brø' og jæt karch", så måske er det dem?
0
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 19:34

Anilara skrev:Altså.. Jeg har som sønderjyde, der også har boet på Als, aldrig hørt det. Men, jeg har til gengæld hørt sønderjyder med sydvest sønderjysk dialekt (Tønder-egnen) sige "Jæn brø' og jæt karch", så måske er det dem?

Jeg er altså ikke forvirret over hvad jeg har hørt eller over hvordan folk omkring mig taler. :lol:
0

Tilbage til "Sprog"