Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3460

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf HappyPaww » 19. okt 2016, 09:56

FruDulle skrev:
HappyPaww skrev:
Lucia skrev:"Kære XXX" når det er virksomheder, hvor man har søgt job, der svarer tilbage.
Det er sikkert det mest passende ("hej" er nok for uformelt), men det irriterer mig nu alligevel. Bare fordi jeg har sendt en ansøgning er jeg ikke så tæt på, at jeg vil være deres "kære" :sarkasme: (Og ja, jeg er jobsøge-sur i dag :genert: )

Men det er nu engang sådan man er nødt til at skrive... Hej er nemlig for uformelt (jeg skriver altid først "hej", når jeg har modtaget en mail med "hej" :D

De måtte godt finde et alternativ til "Kære" og "Dear" - der for mange er alt for familiært/kærligt, og som ikke er lige så uformelt som "hej".

TIl gengæld har jeg oplevet voksne mænd, der skriver "KH" til slut - det er altså virkelig no go :8: :lol:

knuzzz

Den har jeg dog ikke oplevet i business kontekst - endnu :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3462

Indlægaf dgd2007 » 19. okt 2016, 10:33

På en formel skrivelse, som fx et jobafslag, kunne man jo skrive "Fr./Hr. XXX". Men det kommer selvfølgelig også lidt an på, hvordan tonen i firmaet i øvrigt er.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3460

Indlægaf HappyPaww » 19. okt 2016, 11:09

dgd2007 skrev:På en formel skrivelse, som fx et jobafslag, kunne man jo skrive "Fr./Hr. XXX". Men det kommer selvfølgelig også lidt an på, hvordan tonen i firmaet i øvrigt er.

Men det er så også voldsomt formelt - og meget afstandstagende, så den ville jeg ikke bruge.

Kan til nød bruge "Fornavn," men den bryder jeg mig heller ikke om :gruble:
0
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 11
Likede indlæg: 278

Indlægaf Lucia » 19. okt 2016, 12:50

HappyPaww skrev:
Lucia skrev:"Kære XXX" når det er virksomheder, hvor man har søgt job, der svarer tilbage.
Det er sikkert det mest passende ("hej" er nok for uformelt), men det irriterer mig nu alligevel. Bare fordi jeg har sendt en ansøgning er jeg ikke så tæt på, at jeg vil være deres "kære" :sarkasme: (Og ja, jeg er jobsøge-sur i dag :genert: )

Men det er nu engang sådan man er nødt til at skrive... Hej er nemlig for uformelt (jeg skriver altid først "hej", når jeg har modtaget en mail med "hej" :D

De måtte godt finde et alternativ til "Kære" og "Dear" - der for mange er alt for familiært/kærligt, og som ikke er lige så uformelt som "hej".

TIl gengæld har jeg oplevet voksne mænd, der skriver "KH" til slut - det er altså virkelig no go :8: :lol:

Helt enig i, at der gerne må blive opfundet et bedre ord :D
Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at skrive "kære", så jeg har indtil videre formastet mig til at bruge "hej", når jeg har sendt ansøgninger pr. mail og jeg er stadig blevet kaldt til samtale, så det har åbenbart ikke skræmt dem. Og hvis de bliver skræmt af det, så er det nok bare ikke et sted jeg skal arbejde (måske tager jeg "kære" til mig, hvis jeg går ledig længe nok, men der er jeg altså ikke nået til endnu :genert: )

Jeg har vist ikke været udsat for KH endnu, de fleste holder sig heldigvis til "venlig hilsen" :D
0
Brugeravatar
Lucia

Indlægaf Lucia » 22. okt 2016, 16:35

"Slubre" er i øvrigt et forfærdeligt ord.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10292

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. okt 2016, 17:30

At lande et job.
7
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 474

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 23. okt 2016, 09:43

Lucia skrev:"Slubre" er i øvrigt et forfærdeligt ord.
Slubre er et godt ord.

Jeg hader folk der taler om at f.eks. "wrapping up Asia" når de rejser, og dem der har en "bucket list". Hvis der ellers er ligende danske udtryk. Sådanne folk burde holde sig hjeme og bo i en spand.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. okt 2016, 09:46

Vlad Kalashnikov skrev:Slubre er et godt ord.
[...]

Enig. Det beskriver da meget præcis, hvad det drejer sig om :)
1
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 818
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8453
Kontakt:

Indlægaf Ado » 23. okt 2016, 10:29

Et skriv.
4
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 872
Likede indlæg: 11813

Indlægaf Dirtylittledevil » 23. okt 2016, 10:46

Ado skrev:Et skriv.

Opfundet af en emsig lægesekretær, med pink brillestil med similisten, og en passion for neglekunst og tandsmykker. I øjeblikket går hun med planer om at der skal bygges ny udestue med skydedøre, helt uvidende om hvor meget jeg hader hende. Hun hedder muligvis Jytte, men jeg kender ikke efternavnet.
2
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. okt 2016, 11:03

Dirtylittledevil skrev:

Opfundet af en emsig lægesekretær, med pink brillestil med similisten, og en passion for neglekunst og tandsmykker. I øjeblikket går hun med planer om at der skal bygges ny udestue med skydedøre, helt uvidende om hvor meget jeg hader hende. Hun hedder muligvis Jytte, men jeg kender ikke efternavnet.

Jeg tror nu, det er opfundet af en, der havde sin gang i et mere omfattende kontormiljø :gruble:
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 818
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8453
Kontakt:

Indlægaf Ado » 23. okt 2016, 11:05

Dirtylittledevil skrev:

Møller, kunne være efternavnet. Jytte er desuden vild med Danser med Drenge og poster ofte "Hvor længe vil du ydmyge dig" og "Rejs dig op og kom videre" på sin Facebook, når hun vil have noget ud mellem sidebenene. Dog er "For Evigt" med Volbeat den sang hun hører mest på vej på arbejde i sin falmede Peugeot 205.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. okt 2016, 11:20

Helt enig! Der er et hav af muligheder for at indlede og afslutte et brev med andet end "hej"/"kære" hhv. "venlig hilsen"/"kærlig hilsen", men det er de færreste der gider og/eller evner at gøre sig umage.

Jeg hørte engang en sagfører forklare hvordan det var en kunstart tilbage i 60'erne og 70'erne, hvor de på kontoret havde helt fast praksis for hvordan man indledte og afsluttede et brev alt efter om modtageren var en ny klient, gammel klient, en domstol, en kollega, offentligt ansatte på forskellige niveauer, ministre, osv..
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Lucia

Indlægaf Lucia » 23. okt 2016, 16:39

dgd2007 skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Slubre er et godt ord.
[...]

Enig. Det beskriver da meget præcis, hvad det drejer sig om :)

Det er rigtigt, men det er bare et virkelig grimt ord, når man siger det.
Men selve slubrelyden er også voldsomt irriterende, så det hele passer jo sammen.
0
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5155

Indlægaf Fyrst Eberhard » 24. okt 2016, 09:11

Min kollega siger "Situationstegn". Ikke som i en sjælden svipser, men som i konsekvent.

Hvad betyder det? Kan man ikke sige sig selv, at noget, der skal omkring et citat hedder "Citationstegn"? Bruger man bare ord som en papegøje uden at beskæftige sig med, hvor de kommer fra?

"Fodgængeroverfelt" hører man også oftere end man burde, synes jeg.
3
Peace!

Tilbage til "Sprog"