Har I jeres barn til minikonfirmand?

Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3114

Re: Har I jeres barn til minikonfirmand?

Indlægaf Rakel » 22. sep 2016, 20:04

ajnaM skrev:
LadyFox skrev:Jeg kan ikke se hvad jeg ellers skulle sende dem afsted for?
Altså havde jeg børn ville jeg da håbe de blev religiøse hvis det kunne give dem en masse godt. Men så må det være ud fra deres eget ønske, ikke fordi de er blevet påduttet det, eller på anden måde presset i en retning. Det ville da være lettest for mig hvis mit fiktive barn ikke troede lige som jeg selv, men jeg håber da at mit fiktive barn vil træffe de beslutninger der vil gøre det lykkeligt uanset om det er der valg der er nemmest for mig.

Dog forstår jeg ikke at det at gå til minikonfirmand skulle mindske risikoen for at barnet valgte en religiøs vej?

Det kommer nok lidt an på, hvilket barn man har. Personligt gik mit møde med kirken fuldkommen, som mine forældre havde regnet med. Jeg er opdraget til at sætte spørgsmålstegn ved alt, og havde især som teenager ikke den store forståelse for autoriteter.

Sender jeg et barn, der minder om mig selv som barn, afsted, tror jeg, sandsynligheden for at det barn ligeledes ville fravælge religionen, er ret stor.

Men altså, jeg vil sige det sådan, at jeg på alle måder ville respektere, hvis mine børn rent faktisk troede! Jeg giver dem også alle muligheder for det herhjemme, hvor vi har mange filosofiske snakke - også om tro. Mit problem er ikke med troen, men med en kirke, hvor det handler om alt muligt andet end troen.

Hvis børnene faktisk troede, sådan fuldt og fast troede, var hvervekampagner som 'minikonfirmand' unødvendige. Men kirken står i en situation, hvor man har behov for medlemmerne - og åbenbart føler behov for at missionere ekstra hårdt blandt de yngste borgere...

Dåbsoplæring må jo siges at være et kirkeligt anliggende. Det er et tilbud om støtte til den dåbsoplæring, som man må formode, at forældre står for, da de har valgt dåben til. Dertil er undervisningen på linje med andre aktiviteter åben for ikke medlemmer/døbte.

Dertik kan man vel ikke være overrasket over, at en kirke missionerer (formidler/oplyser). Det må siges at ligge i dens natur.
3
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 23. sep 2016, 04:54

Nu har vores dreng været afsted 2 gange og han synes det er vildt spændende. Som jeg forstår det, så handler det indtil videre om næstekærligheden. At behandle hinanden godt, bare lidt med biblens ord.
Der bliver ikke missioneret og terpet bibelvers, som visse vist tror. Han bliver ikke hjernevasket og en erklæret kristen, hvis han da ikke er det i forvejen.
Men alt det han lærer, bliver taget imod med et åbent sind og en selvfølgelighed, som vi voksne må misunde ham. Vi har jo nok at gøre i vores egen lille verden flydt med had og mistro til alt hvad der omgiver os, minikonfirmander inklusive.
Der er jo intet af det han lærer der er "slemt", det er jo ikke en imam der står og tordner forbandelser mod hele verdensdele.
4
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3266

Indlægaf DD_81 » 23. sep 2016, 06:18

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg, det er skønt, hvis kirkens tilbud ligger uden for skoletiden, som det lyder til, at det her gør! :gogo:

Det kan gøre mig ret harm, at unge får lov at gå til konfirmationsforberedelse i skoletiden. Jeg har endda hørt præster tale for den model, fordi man ellers ville 'miste' en masse børn. Og ærligt talt tænker jeg, at hvis konfirmationen står og falder med, om man skal tidligt op, så kan det være, de børn ikke burde konfirmeres... I mine øjne skal det netop være et aktivt tilvalg og ikke noget, man gør, fordi alle de andre gør det, eller fordi det ligger implicit i skoleskemaet.

Det kan virkeligt ikke hidse mig op at det er tænkt ind i skolens skema, for der er jo ikke mødepligt. Derimod hjælper det på logistikken imellem skole og fritid, særligt i en landkommune som vores hvor mange af de unge mennesker skal med skolebus for at komme ud og hjem.

Og omend det ikke er undervisning i skoleregi, så er det trods alt undervisning, og det tror jeg hænger ganske logisk sammen for de unge mennesker.
På vores skole har konfirmationsforberedelsen altid ligget en hverdags morgen, tilsvarende de 2 første lektioner, hvor man så bare har givet skema-fri, det fungerer glimrende. Og de øvrige de møder så bare ind til 3. lektion, - det tror jeg aldrig de har brokket sig over ;)
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
DenSkarpeLaks
Kort karma: 2
Likede indlæg: 45

Indlægaf DenSkarpeLaks » 23. sep 2016, 07:55

Min ældste er kun lige startet i børnehaveklasse, så der er lidt tid til endnu. Jeg ved at tilbuddet findes i nærområdet.

Jeg må ærligt indrømme at jeg håber han ikke har lyst, og det samme med lillesøster når den tid kommer. Vil de gerne selv, får de selvfølgelig lov. Men jeg kommer aldrig til at opfordre hverken til minikonfirmand eller almindelig konfirmationsforberedelse.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 23. sep 2016, 08:10

DD_81 skrev:
Det kan virkeligt ikke hidse mig op at det er tænkt ind i skolens skema, for der er jo ikke mødepligt. Derimod hjælper det på logistikken imellem skole og fritid, særligt i en landkommune som vores hvor mange af de unge mennesker skal med skolebus for at komme ud og hjem.

Jeg gik også til konfirmationsundervisning fra 8-10 om morgenen. Dem der ikke skulle konfirmeres mødte så først klokken 10, det tror jeg så ganske bestemt heller ikke generede dem. Jeg kan huske at en enkelt på mit konfirmationshold overvejede at stoppe fordi tanken om at sove længe om torsdagen var alt for fristende :lol: . Så konfirmationsundervisningen fandt ikke sted i skoletiden.

I dag går min ældste datter til konfirmationsforberedelse, og undervisningen ligger fra 14.30 - 16.00. Indtil den nye skolereform lå konfirmationsundervisningen også om morgenen, men det kunne de ikke passe ind i heldagsskolen-
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 748

Indlægaf ajnaM » 23. sep 2016, 09:02

Rakel skrev:
ajnaM skrev:
Altså havde jeg børn ville jeg da håbe de blev religiøse hvis det kunne give dem en masse godt. Men så må det være ud fra deres eget ønske, ikke fordi de er blevet påduttet det, eller på anden måde presset i en retning. Det ville da være lettest for mig hvis mit fiktive barn ikke troede lige som jeg selv, men jeg håber da at mit fiktive barn vil træffe de beslutninger der vil gøre det lykkeligt uanset om det er der valg der er nemmest for mig.

Dog forstår jeg ikke at det at gå til minikonfirmand skulle mindske risikoen for at barnet valgte en religiøs vej?

Det kommer nok lidt an på, hvilket barn man har. Personligt gik mit møde med kirken fuldkommen, som mine forældre havde regnet med. Jeg er opdraget til at sætte spørgsmålstegn ved alt, og havde især som teenager ikke den store forståelse for autoriteter.

Sender jeg et barn, der minder om mig selv som barn, afsted, tror jeg, sandsynligheden for at det barn ligeledes ville fravælge religionen, er ret stor.

Men altså, jeg vil sige det sådan, at jeg på alle måder ville respektere, hvis mine børn rent faktisk troede! Jeg giver dem også alle muligheder for det herhjemme, hvor vi har mange filosofiske snakke - også om tro. Mit problem er ikke med troen, men med en kirke, hvor det handler om alt muligt andet end troen.

Hvis børnene faktisk troede, sådan fuldt og fast troede, var hvervekampagner som 'minikonfirmand' unødvendige. Men kirken står i en situation, hvor man har behov for medlemmerne - og åbenbart føler behov for at missionere ekstra hårdt blandt de yngste borgere...

Dåbsoplæring må jo siges at være et kirkeligt anliggende. Det er et tilbud om støtte til den dåbsoplæring, som man må formode, at forældre står for, da de har valgt dåben til. Dertil er undervisningen på linje med andre aktiviteter åben for ikke medlemmer/døbte.

Dertik kan man vel ikke være overrasket over, at en kirke missionerer (formidler/oplyser). Det må siges at ligge i dens natur.

Selvfølgelig skal kirken medvirke i barnets religiøse opdragelse, hvis man kan kalde det det. Jeg undrer mig bare, når forældre giver udtryk for, at det er dér, det 'oplyste grundlag' skal komme fra.
0
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3114

Indlægaf Rakel » 23. sep 2016, 09:11

ajnaM skrev:
Rakel skrev:
ajnaM skrev:

Selvfølgelig skal kirken medvirke i barnets religiøse opdragelse, hvis man kan kalde det det. Jeg undrer mig bare, når forældre giver udtryk for, at det er dér, det 'oplyste grundlag' skal komme fra.

I den virkelige verden (og jeg har undervist mange år i folkekirken), så forsømmer en del forældre at tale med børn og unge om kristendom, religion og værdier. Det er ikke så velset at sige højt, men dåbsoplæring er ikke dét, som mange forældre overvejer efter dåbsdagen.

Jeg sætter selv pris på, at vores kirke byder ind med inspiration også for børn og unge mht kristendommen. Det er godt at opleve et kirkeligt fællesskab og andres fortolkning af kristendom end den, som de møder hjemme. På den måde bidrager kirken i høj grad til at give vores børn et oplyst grundlag.
3
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3266

Indlægaf DD_81 » 23. sep 2016, 09:19

ajnaM skrev:

Det er vel heller ikke kun DÉR det skal komme fra, men også der der skal komme fra.

Jeg kan hjælpe mine børn med mange ting, jeg kan lære dem mange ting, men derfor er der da stadig mennesker der besidder en større kompetance og ekspertise på mange områder, hvorfor de kan tilbyde mit barn en bedre læring.
Og sådan har jeg det bestemt med den konfirmations forberedende undervisning, at præsten har nogle helt andre ting at byde ind med, som er vigtige og væsentlige, og dermed udgør et langt bedre oplysende grundlag, end hvad jeg selv kan byde ind med.

Og så er det, i mine øjne, ret væsentligt at de unge mennesker er sammen i den her læring, for mig er det væsentligste i kristendommen fællesskabet og værdierne, og det er de sammen om at lære, og i plenum kan de udtrykke skepsis, forvirring, begejstring, de kan gå i dialog om værdier i livet.
Det er også derfor at jeg gerne vil have at vores drenge går til konfirmations forberedelse, selvom de måske ikke ønsker at blive konfirmeret, fordi jeg ønsker at de får den læring med i deres bagage.
2
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)

Tilbage til "Forældre"