Lærer jobbet

Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 492

Lærer jobbet

Indlægaf Marioneta » 7. sep 2016, 07:36

Jeg keder mig på mit arbejde og der er desværre ikke mulighed for at finde andet arbejde indenfor min uddannelse. Det job jeg har nu har heller ikke noget med min uddannelse at gøre. Jeg overvejer en ny uddannelse, men meget af det, som jeg interesserer mig for, kan man heller ikke finde job indenfor, hvor jeg bor (jeg er ikke flytbar pga. delebarn).

Jeg er nu begyndt at tænke på læreruddannelsen. Tidligere har jeg arbejdet meget med børn, men som teenager kunne jeg blive lidt frustreret over de børn, jeg arbejdede med og tænkte, at jeg nok ikke egnede mig til det. Men det er måske forkert tænkt, for man får jo redskaber til at håndtere børn, når man får uddannelsen. Så nu overvejer jeg det lidt igen.

Hvordan er jeres hverdage som folkeskolelærer? Jeg forestiller mig at det skal være i den yngste afdeling, det er i hvert fald den alder jeg tidligere har arbejdet med. Hvordan er arbejdstider med den nye reform? Hvordan er det med at finde jobs? Ville en nyuddannet i 40'erne (til den tid) have en mulighed?
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1113

Re: Lærer jobbet

Indlægaf Torn » 7. sep 2016, 18:32

Jeg er ikke selv lærer, men min to gode venner er netop kommet ud i lærerjobbet. De havde nemt ved at finde job, men det afhænger vist meget af ens linjefag. Matematik og musik skulle vist give gode jobmuligheder.

Du skal være opmærksom på, at de små kommuner i 2017 står til at skulle fyre mange folkeskolelærere og pædagoger. Statstilskuddet til skolereformen udfases nemlig, og det betyder store besparelser på folkeskoleområdet: http://politiken.dk/indland/ECE3372589/naeste-aar-skal-de-smaa-kommuner-fyre-laerere-og-paedagoger/

Hvad er din nuværende uddannelse? Måske der findes en videreuddannelse i oplagt forlængelse heraf. Ellers vil jeg bare sige, at jeg har stor respekt for, når man efter et sat liv og fast tilværelse får mod på at prøve noget nyt og handler efter det. Sejt.
Senest rettet af Torn 7. sep 2016, 19:07, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. sep 2016, 19:05

Tak for svar.

Jeg bor i Aalborg, så der er mange skoler i området. Jeg vil uden tvivl vælge matematik som et af mine fag, de andre ved jeg ikke endnu. Jeg behøver såmænd ikke at skulle vade ud i et fast job. Jeg har mest af alt bare brug for et job, hvor jeg skal bruge hovedet.

Jeg er uddannet laborant, men arbejder med fremstilling og distribution af medicin. Der findes interessante laborant jobs, men kun meget få i Aalborg/Nordjylland og chancen for at få et af dem er virkelig lille. Der er ikke rigtigt mulighed for videreuddannelse. Som laborant skal du egentligt bare være glad for at du har et arbejde.

Jeg har dog ikke SU nok, så økonomisk bliver det noget op af bakke. Men det må kunne lade sig gøre.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 22
Likede indlæg: 341

Indlægaf Santa » 7. sep 2016, 19:15

Fysik og tysk. Så kan du få job alle vegne.
Mht til arbejdstider, så skal du regne med 40 timer om ugen (derved sparer man op til den del af sommerferien der går ud over de almindelige tre uger).
Din alder kan sagtnes være et plus; du er ordentlig voksen, har prøvet lidt af hvert og er ude over barselsalderen.
Men du skal have ben i næsen, være psykisk robust, kunne håndtere mange mentale skift i løbet af en dag, være dygtig til relationsdannelse, kunne udnytte tiden og være vant til at tage styringen.
Og så skal du være social; du forholder dig typisk til/interagerer med omkring 100 mennesker om dagen.

Du kan evt se om du kan få et vikarjob i en kortere periode, inden du kaster dig ud i uddannelsen, så kan du teste om det er noget for dig.
1
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. sep 2016, 22:17

Jeg kan godt være i tvivl om jeg egner mig til så krævende et job. Mit nuværende job er på ingen måde krævende og jeg føler, at jeg er gået helt i stå. Jeg synes simpelthen at jeg er blevet dum af det og kan ikke helt finde ud af om jeg kan genvinde noget gejst og kundskab, hvis jeg starter på noget nyt. Men det nytter heller ikke at fortsætte med mit arbejde, kan jeg mærke.

Jeg håber på en snarlig barsel, men når engang jeg skal på arbejdsmarkedet efter en evt. ny uddannelse, så er den mindste jo også mindst fem år (hvis jeg får en mere).
0
Frk._Strawberry
Kort karma: 49
Likede indlæg: 384

Indlægaf Frk._Strawberry » 8. sep 2016, 05:49

Marioneta skrev:Tak for svar.

Jeg bor i Aalborg, så der er mange skoler i området. Jeg vil uden tvivl vælge matematik som et af mine fag, de andre ved jeg ikke endnu. Jeg behøver såmænd ikke at skulle vade ud i et fast job. Jeg har mest af alt bare brug for et job, hvor jeg skal bruge hovedet.

Jeg er uddannet laborant, men arbejder med fremstilling og distribution af medicin. Der findes interessante laborant jobs, men kun meget få i Aalborg/Nordjylland og chancen for at få et af dem er virkelig lille. Der er ikke rigtigt mulighed for videreuddannelse. Som laborant skal du egentligt bare være glad for at du har et arbejde.

Jeg har dog ikke SU nok, så økonomisk bliver det noget op af bakke. Men det må kunne lade sig gøre.

Nja, det er ikke helt rigtigt at du ikke kan videreuddanne dig.. Som laborant kan du få pænt meget merit på bioanalytikerstudiet og du har mulighed for sidenhen at uddanne dig (arbejdsgiverbetalt diplomuddannelse) til underviser :-)

Det kunne løse problemet med for lidt SU plus du kan bruge din nuværende uddannelse til at komme hurtigere igennem studiet..
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. sep 2016, 07:14

Det er noget nyt, hvis man kan få merit ved bioanalytikeruddannelsen. Det har ændret sig en del gange siden jeg blev uddannet og jeg var også optaget engang efter 10 mdr ledighed, men så fik jeg godt nok et laborant job. Nu er jeg så ikke interesseret i bioanalytiker uddannelsen. Jeg tror også jeg vil ende med at kede mig i det job.

Diplomuddannelsen er så vidt jeg ved kun i Odense og ville aldrig blive aktuelt.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. sep 2016, 07:22

Mit problem er lidt, at jeg er gået så meget i stå, at jeg tvivler på at jeg ville kunne passe et meget krævende arbejde. Samtidig er jeg fagligt ret dygtig og jeg kommer nemt til at kede mig.

Jeg har længe overvejet universitetet, men jeg risikerer at uddanne mig til arbejdsløshed (igen) fordi interessen er indenfor det naturvidenskabelige. Så prøver at tænke i helt andre baner og her kom læreruddannelsen ind.

Det er svært, når det man helst vil er håbløst at finde job indenfor.
0
Frk._Strawberry
Kort karma: 49
Likede indlæg: 384

Indlægaf Frk._Strawberry » 8. sep 2016, 11:23

Marioneta skrev:Det er noget nyt, hvis man kan få merit ved bioanalytikeruddannelsen. Det har ændret sig en del gange siden jeg blev uddannet og jeg var også optaget engang efter 10 mdr ledighed, men så fik jeg godt nok et laborant job. Nu er jeg så ikke interesseret i bioanalytiker uddannelsen. Jeg tror også jeg vil ende med at kede mig i det job.

Diplomuddannelsen er så vidt jeg ved kun i Odense og ville aldrig blive aktuelt.

Jeg har gået på flere hold, hvor der gik merit-studerende, så det kan altså sagtens lade sig gøre..

Og diplomuddannelsen foregår også i Århus.

Men hvis du ikke er interesseret er det jo ikke aktuelt ;)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4269

Indlægaf Rapfisk » 8. sep 2016, 19:30

Marioneta skrev:Mit problem er lidt, at jeg er gået så meget i stå, at jeg tvivler på at jeg ville kunne passe et meget krævende arbejde. Samtidig er jeg fagligt ret dygtig og jeg kommer nemt til at kede mig.

Jeg har længe overvejet universitetet, men jeg risikerer at uddanne mig til arbejdsløshed (igen) fordi interessen er indenfor det naturvidenskabelige. Så prøver at tænke i helt andre baner og her kom læreruddannelsen ind.

Har du overvejet en form for ingeniøruddannelse? Levnedsmiddel, fx?
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
missme
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Indlægaf missme » 8. sep 2016, 20:45

Jeg står lidt i samme situation. Er pædagog og det er ikke så udfordrende, mest bare opslidende. Så jeg skal også noget andet engang, når vi lige har fået gearet økonomien til at løn bliver skiftet ud med SU.
Det er jo heldigvis forskelligt hvad vi har lyst til, men må sige at jeg ikke har lyst til at bytte plads med mine børns lærer :ad!:

De har godt nok verdens mest utaknemlige job, tænker jeg. Børnene er helt sikkert søde, og de fleste kan jo også indgå i et socialt fællesskab uden de store udfordringer. Men forældrene er SÅ krævende. Jeg korser mig, når jeg høre hvordan nogle forældre til børnene i klasserne taler om lærerne, metoderne eller det der skal læres. Sjovt nok, vil ingen af dem bytte plads med læreren, hvis de kunne.

Jeg oplever at vi har en generation af usikre forældre, som samtidig er vant til at tingene skal indordne sig på den måde de vil have dem. Og når man så kommer 25 af den slags familier i en klasse sammen, så kan det godt give nogle udfordringer :panik:

Ej, langt fra alle brokker sig, men hvis man bare har nogle stykker af dem, så kan det også bare fylde meget.

Men respekt for at du vælger en anden vej, og vi trives jo heldigvis med helt forskellige udfordringer og i forskellige miljøer. Nu du bor så tæt ved Ålborg universitet, så kunne du jo også søge rundt på deres hjemmeside og se hvad de kan tilbyde af uddannelser. Måske der er noget der, som du finder interessant, og som også kan fører til jobs.

Jeg selv overvejer at søge ind i Odense for at læse klinisk biomekanik (kiropraktor). "If you can't stop thinking about it, don't stop woorking for it!" :banan:
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 11. sep 2016, 09:08

Rapfisk skrev:
Marioneta skrev:Mit problem er lidt, at jeg er gået så meget i stå, at jeg tvivler på at jeg ville kunne passe et meget krævende arbejde. Samtidig er jeg fagligt ret dygtig og jeg kommer nemt til at kede mig.

Har du overvejet en form for ingeniøruddannelse? Levnedsmiddel, fx?

Mange gange, men jeg er stadig bange for at uddanne mig til arbejdsløshed, da mulighederne ikke er de bedste i Aalborg og jeg ikke vil/kan flytte. Måske miljøteknologi, men jeg skal have kigget på de reelle mulighed for job først.

Jeg har tidligere læst på kemi og medicinalkemi på uni, men måtte droppe ud pga. depression, så en del af mig frygter endnu et nederlag. Men for at blive udfordret fagligt, tror jeg, at jeg skal på universitetet. Når jeg læser om læreruddannelsen, så tror jeg heller ikke at den faglige udfordring er der, men der vil så være udfordring i selve jobbet og i hverdagen, fordi den er uforudsigelig. Men måske det er for udfordrende for mig, når jeg er introvert, det tænker jeg også på. Jeg underviser i Zumba og det er mentalt hårdt for mig at "være på". Sådan vil jeg også opleve lærerjobbet, så det skal tages med i overvejelserne.

En ingeniøruddannelse ville nok være det bedste, hvis der var mulighed for job bagefter. Så kan jeg bruge mit hoved og "passe mig selv lidt".
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 11. sep 2016, 09:09

missme skrev:Jeg står lidt i samme situation. Er pædagog og det er ikke så udfordrende, mest bare opslidende. Så jeg skal også noget andet engang, når vi lige har fået gearet økonomien til at løn bliver skiftet ud med SU.
Det er jo heldigvis forskelligt hvad vi har lyst til, men må sige at jeg ikke har lyst til at bytte plads med mine børns lærer :ad!:

De har godt nok verdens mest utaknemlige job, tænker jeg. Børnene er helt sikkert søde, og de fleste kan jo også indgå i et socialt fællesskab uden de store udfordringer. Men forældrene er SÅ krævende. Jeg korser mig, når jeg høre hvordan nogle forældre til børnene i klasserne taler om lærerne, metoderne eller det der skal læres. Sjovt nok, vil ingen af dem bytte plads med læreren, hvis de kunne.

Jeg oplever at vi har en generation af usikre forældre, som samtidig er vant til at tingene skal indordne sig på den måde de vil have dem. Og når man så kommer 25 af den slags familier i en klasse sammen, så kan det godt give nogle udfordringer :panik:

Ej, langt fra alle brokker sig, men hvis man bare har nogle stykker af dem, så kan det også bare fylde meget.

Men respekt for at du vælger en anden vej, og vi trives jo heldigvis med helt forskellige udfordringer og i forskellige miljøer. Nu du bor så tæt ved Ålborg universitet, så kunne du jo også søge rundt på deres hjemmeside og se hvad de kan tilbyde af uddannelser. Måske der er noget der, som du finder interessant, og som også kan fører til jobs.

Jeg selv overvejer at søge ind i Odense for at læse klinisk biomekanik (kiropraktor). "If you can't stop thinking about it, don't stop woorking for it!" :banan:

Min eks underviser på uni og han oplever også at forældre ringer og beklager sig, selvom deres børn er i 20'erne :nerve:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4269

Indlægaf Rapfisk » 11. sep 2016, 10:50

Har du talt med en studievejleder på universitetet?

Husk, at der også er Studenterrådgivningen, hvis du får det svært under studierne. Der kan være lang ventetid i forhold til individuelle samtaler, men jeg kender flere, der har haft glæde af deres gruppeforløb, fx workshops om håndtering af eksamensangst. (Og så handler det selvfølgelig om ikke at trække den for længe, før man søger hjælp.)
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
missme
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Indlægaf missme » 11. sep 2016, 11:34

Min eks underviser på uni og han oplever også at forældre ringer og beklager sig, selvom deres børn er i 20'erne :nerve:[/quote]

:wacko: Stakkels "børn". Hvis min mor eller far havde gjort det, ville jeg have været SÅ flov :gisp:
1

Tilbage til "Job"