Hvorfor er Facebook så populært fremfor debatfora?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Hvorfor er Facebook så populært fremfor debatfora?

Indlægaf gnostic » 7. sep 2016, 09:22

I tidligere tider anvendte man debatfora, som dette, til at debattere ting og sager, samfundsforhold osv.

Dengang var der massiv aktivitet på alverdens debatfora, men dog meget lidt ordstyring/moderation.

Idag anvendes Facebook og Twitter. Twitter har jeg så afgjort aldrig fattet essensen af, da man ikke umiddelbart kan kommentere på debatindlæg. Twitter virker mere som en envejskommunikation.

Og så er det jeg ikke fatter: Hvorfor så ikke bare have en almindelig blog/hjemmeside?

Facebook fatter jeg en smule bedre, da den giver mulighed for kommentarer, men igen: Facebook kræver at man står ved sit fulde navn og nærmest også adresse, og til tider, billede (endnu frivilligt, men de fleste uploader jo et billede af sig selv, hvilket jeg heller aldrig har fattet idéen i).

Og lige præcis denne ikke-anonymitet ved Facebook kontra debatfora, plus det faktum, at Facebook har meget lidt moderation, det er til tider kun det pågældende lands lovgivning, som sætter grænserne (som kan være MEGET vide) at jeg ikke fatter folk er så tiltrukket af.

Hvorfor er det, at folk søger til Facebook fremfor debatter som denne?

Her er mulighed for et pseudonym, og endvidere er der streng moderation, så folk ikke kommer op at slås verbalt og mobning er ikke tilladt.

Hvis man vælger Facebook til debatter må det vel være fordi man hader moderation, at man gerne vil op at slås verbalt og dyrker mobningen?
Senest rettet af gnostic 7. sep 2016, 09:24, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Re: Hvorfor er Facebook så populært fremfor debatfora?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 09:24

gnostic skrev:I tidligere tider anvendte man debatfora, som dette, til at debattere ting og sager, samfundsforhold osv.

Dengang var der massiv aktivitet, men dog meget lidt ordstyring/moderation.

Idag anvendes Facebook og Twitter. Twitter har jeg så afgjort aldrig fattet essensen af, da man ikke umiddelbart kan kommentere på debatindlæg. Twitter virker mere som en envejskommunikation.

Og så er det jeg ikke fatter: Hvorfor så ikke bare have en almindelig blog/hjemmeside?

Facebook fatter jeg en smule bedre, da den giver mulighed for kommentarer, men igen: Facebook kræver at man står ved sit fulde navn og nærmest også adresse, og til tider, billede (endnu frivilligt, men de fleste uploader jo et billede af sig selv, hvilket jeg heller aldrig har fattet idéen i).

Og lige præcis denne ikke-anonymitet ved Facebook kontra debatfora, plus det faktum, at Facebook har meget lidt moderation, det er til tider kun det pågældende lands lovgivning, som sætter grænserne (som kan være MEGET vide) at jeg ikke fatter folk er så tiltrukket af.

Her er mulighed for et pseudonym, og endvidere er der streng moderation, så folk ikke kommer op at slås verbalt og mobning er ikke tilladt.

Hvis man vælger Facebook til debatter må det vel være fordi man hader moderation, at man gerne vil op at slås verbalt og dyrker mobningen?

Du giver jo selv svaret.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. sep 2016, 09:25

Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:I tidligere tider anvendte man debatfora, som dette, til at debattere ting og sager, samfundsforhold osv.

Dengang var der massiv aktivitet, men dog meget lidt ordstyring/moderation.

Du giver jo selv svaret.

Ok, så kan jeg spørge igen: Hvorfor hader folk moderation, hvorfor vil folk gerne slås verbalt og hvorfor synes folk det er så fedt at mobbe?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 09:26

gnostic skrev:Ok, så kan jeg spørge igen: Hvorfor hader folk moderation, hvorfor vil folk gerne slås verbalt og hvorfor synes folk det er så fedt at mobbe?

Hvem siger de gør det?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. sep 2016, 09:27

Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:Ok, så kan jeg spørge igen: Hvorfor hader folk moderation, hvorfor vil folk gerne slås verbalt og hvorfor synes folk det er så fedt at mobbe?

Hvem siger de gør det?

Det sagde du indirekte, da du skrev at jeg selv havde givet svaret, som var påstanden om ovenstående.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 09:29

gnostic skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Hvem siger de gør det?

Det sagde du indirekte, da du skrev at jeg selv havde givet svaret, som var påstanden om ovenstående.

Nej, det sagde jeg ikke indirekte. Det var dig selv der direkte sagde at folk hader moderation, at de gerne vil slås verbalt og at de synes det er fedt at mobbe. Så du må også selv kunne svare på hvorfor du mener det forholder sig sådan.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. sep 2016, 09:34

Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Hvem siger de gør det?

Nej, det sagde jeg ikke indirekte. Det var dig selv der direkte sagde at folk hader moderation, at de gerne vil slås verbalt og at de synes det er fedt at mobbe. Så du må også selv kunne svare på hvorfor du mener det forholder sig sådan.

Det kan jeg ikke. Derfor efterlyser jeg andre svar.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 09:36

gnostic skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Hvem siger de gør det?

Det kan jeg ikke. Derfor efterlyser jeg andre svar.

Hvorfor giver du selv nogle svar på dine egne spørgsmål, hvis du ikke selv ved hvad svarene betyder?
0
Brugeravatar
Dumbledory
Kort karma: 3
Likede indlæg: 22

Indlægaf Dumbledory » 7. sep 2016, 10:16

.
Senest rettet af Dumbledory 4. dec 2016, 11:34, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5993

Indlægaf LadyFox » 7. sep 2016, 11:15

Der er få steder på Facebook hvor jeg gider at debattere, og der synes jeg tilgengæld at Facebook er mere oplagt end mange debatsites. Facebook er smart hvis man har smalle interesser, man gerne vil diskuterer med andre med samme smalle interesse.
Jeg kunne f.eks. godt oprette en debat omkring noget om grønne leguaner herinde, og der ville da sikkert være en person eller to der også synes at øgler er fede herinde - men i en Facebookgruppe der omhandler krybdyr ville tilslutningen nok være større, jeg kunne også starte min tråd i en gruppe som omhandler grønne leguaner hvis nu jeg ikke er interesseret i svar for folk der går op i andre øgler.
Grupperne er bare rigtig godt egnet hvis man gerne vil drøfte noget specifikt blandt andre med samme hobby. - hvis altså man er heldig at finde en god gruppe. Kvaliteten på de forskellige grupper kan være varierende.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 7. sep 2016, 12:15

Jeg har længe tænkt på det samme. Og jeg tænker det tit hvis jeg har computerproblemer, eller andre ting hvor jeg gerne lige vil vide hvordan man gør. Så elsker jeg bare at google, men rigtig mange debatter kørte ned i aktivitet i 2009, så man får ikke med om der er sket nye ting på området eller andet, man SKAL på facebook og finde specifikke grupper..

Og så ja, anonymitetsdelen.. Jeg har været igennem nogle problemer i livet hvor det har været rart at være ukendt og anonym når man skulle lufte det eller have hjælp, på facebook er jeg godt nok mere bange for der sidder en bekendt eller noget der render videre.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 7. sep 2016, 12:49

På Facebook er der ikke nogen moderation - grupper og hadske holdninger får lov til at være, fordi Facebook overordnet ikke magter at overholde egne regler.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4100

Indlægaf Viskelæder » 7. sep 2016, 14:20

Der er en hel anden og massiv aktivitet på Facebook. Man kan nå meget, meget længere ud med de ting, man vil diskutere.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5993

Indlægaf LadyFox » 7. sep 2016, 14:26

Bimmerdyret skrev:På Facebook er der ikke nogen moderation - grupper og hadske holdninger får lov til at være, fordi Facebook overordnet ikke magter at overholde egne regler.

Det kommer vel an på hvor på facebook man færdes. Jeg har i hvert fald været med i flere grupper hvor overmoderationen ville være en underdrivelse.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Generelt"