Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Culpøs
Indlæg: 341
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:56
Kort karma: 23
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 211

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Culpøs » 10. sep 2016, 08:05

Mumifar skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Mumifar skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Mumifar skrev:
Nu flueknepper du igen.


Nej, det gør jeg ikke, men du bruger til gengæld et ord forkert igen.

Flueknep betyder at jeg irettesætter noget minimalt, som alligevel ikke får betydning for det samlede resultat. Alene af den grund vil det per definition aldrig nogensinde kunne være flueknep, når jeg irettesætter en påstand til det stikmodsatte! Er det virkelig svært at forstå? Det er folkeskole-stof, det her.

Etnicitet og race er rigtignok ikke det samme og du og Jeg ved godt, at det ikke er det vi diskuterer.


Du fucking bruger det som argument i et løsningsforslag! Selvfølgelig skal det adresseres, for hele dit argument hviler på den påstand!

Problemet er at langt de fleste 2 sprogede har arabisk eller muslimsk baggrund. Hvis vi skal undgå parallelsamfund kræver det at disse mennesker bliver bedre integreret. Man integrere ikke folk ved at adskille dem fra den gruppe de skal integreres med.


Og som sagt - dine løsningsforslag kan ikke løse dette problem. Et løsningsforslag der ikke virker, er udueligt.


Du må da ha' trådt på din pik.
Fyldt med tomme ord og ingen løsninger.


Var det din måde at erkende at dine løsningsforslag faktuelt ikke løser problemet? En sviner og snakken udenom...? Eller vil du stadig ikke erkende det?


Hvorfor mener du ikke at løsningsforslaget løser problemet vedr. Integration?
Mener du at 2 sprogede bliver bedre integreret i det danske samfund ved at gå i specielle skoler/klasser, hvor der kun er 2 sprogede elever?


Hvorfor opstiller du sådanne præmisser? Det har vist ikke meget med sagen at gøre.
1
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. sep 2016, 09:25

Mumifar skrev:
Kan vi blive enige om at parallelsamfund er og kan blive et stort problem?


Nej. Det har heller intet med sagen at gøre. Og så kan det i øvrigt ikke både være "er og kan" - du må vælge en af delene.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. sep 2016, 09:27

Mumifar skrev:
Hvorfor mener du ikke at løsningsforslaget løser problemet vedr. Integration?


Det beskrev jeg allerede i mit første indlæg, hvor jeg citerede det - skridt for skridt ved hvert løsningsforslag. Gå tilbage og læs det.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
yessup
Indlæg: 45
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 18

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf yessup » 10. sep 2016, 12:08

Mumifar skrev:
Det er jo lige meget, hvad man kalder det.

Løsningsforslag A:
Elever bliver inddelt efter etnicitet. Dvs. skoler eller klasser hvor der kun befinder sig en "race"

Løsningsforslag B:
Elever bliver indelt, således at der sker så stor en spredning at etnicitet eller "racer" om man vil.

Løsningsforslag C:
Elever går i skole nøjagtig der, hvor de har lyst til at gå i skole.

Jeg stemmer klart for forslag nr. B, da løsningsforslag nr. C er urealistisk, hvis man vil undgå parallelsamfund i Danmark.


Men løsning B vil jo indlysende kræve brug af tvangsforanstaltninger. Man vil blive nødt til at afskaffe det frie skolevalg, og dermed afskære folk fra den selvsegregering som de ønsker. Så er det spørgsmålet om man tror det er muligt permanent at gennemtvinge noget som 90% af befolkningen er imod. Jeg tror det ikke. Ergo er problemet uløseligt og vi vil se en stadig større udvikling mod paralellsamfund. Vi kan dog gennem vores indvandringspolitik i nogen grad styre hvor hurtigt problemet skal vokse.
0
yessup
Indlæg: 45
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 18

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf yessup » 10. sep 2016, 12:13

Akehurst2 skrev:Jeg kan godt forstå, man ikke synes opdelingen er en god løsning, men at man kan acceptere den som værende nødvendig på nuværende tidspunkt. Det er det synspunkt, jeg selv hælder til.

Hvad jeg ikke forstår er denne her tilgang: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... med-brune/ Man løses da ikke noget ved bare at erklære, at man ikke vil acceptere virkeligheden?


Det indlæg fattede jeg heller ikke. Siddik Lausten tror tilsyneladende han er en troldmand der kan ændre på virkeligheden ved enten at acceptere eller ikke acceptere den :gruble:
0
Mumifar
Indlæg: 249
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Mumifar » 11. sep 2016, 09:14

yessup skrev:
Mumifar skrev:
Det er jo lige meget, hvad man kalder det.

Løsningsforslag A:
Elever bliver inddelt efter etnicitet. Dvs. skoler eller klasser hvor der kun befinder sig en "race"

Løsningsforslag B:
Elever bliver indelt, således at der sker så stor en spredning at etnicitet eller "racer" om man vil.

Løsningsforslag C:
Elever går i skole nøjagtig der, hvor de har lyst til at gå i skole.

Jeg stemmer klart for forslag nr. B, da løsningsforslag nr. C er urealistisk, hvis man vil undgå parallelsamfund i Danmark.


Men løsning B vil jo indlysende kræve brug af tvangsforanstaltninger. Man vil blive nødt til at afskaffe det frie skolevalg, og dermed afskære folk fra den selvsegregering som de ønsker. Så er det spørgsmålet om man tror det er muligt permanent at gennemtvinge noget som 90% af befolkningen er imod. Jeg tror det ikke. Ergo er problemet uløseligt og vi vil se en stadig større udvikling mod paralellsamfund. Vi kan dog gennem vores indvandringspolitik i nogen grad styre hvor hurtigt problemet skal vokse.


Ja det er vel reèlt det store spørgsmål? Vil vi integrere de befolkningsgrupper, der kommer til landet eller vil vi ikke.
Hvis ikke der kommer nogle samfundsmæssige ændringer, så tror jeg simpelthen ikke på det kan lade sig gøre, og parallelsamfundene vil vokse i takt med indvandringen fra kulturer, som adskiller sig fra den danske.
Man kan jo sige at befolkningen altid er mod de forandringer som umiddelbart har en negativ effekt på deres liv. Hvis folk skulle betale 20% mere i skat, så ville der jo også være en enorm modstand.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 20:53

Akehurst2 skrev:
Jeg har ikke set nogle steder, at der skulle være problemer med mange danskere med anden etnisk baggrund i gymnasier - altså ud over at de oprindeligt danske vælger de gymnasier fra, hvor der er for mange med anden etnisk baggrund.


Der er jo det problem, at tosprogede - også dem der er født i Danmark - får markant lavere karaktergennemsnit i gymnasiet, fordi de er dårligere end de danske.

Gymnasieelevers etniske baggrund slår markant ud, når der skal gives karakter ved eksamensbordet. Mens etnisk danske elever på gymnasiale uddannelser i perioden 2013-2015 i gennemsnit fik en karakter på 7,0, var tallet 5,8 for elever af udenlandsk herkomst. Det viser tal fra Undervisningsministeriet ifølge Jyllands-Posten mandag.

Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, kalder forskellen på 1,2 karakterpoint for markant og nedslående. På trods af millioninvesteringer i blandt andet sprogstimulering af de mindste børn er der gået noget galt i børnehaverne og skolerne, konstaterer han.
Vi kan helt ned i daginstitutionerne spore, at disse børn halter efter deres jævnaldrende, og det gab har man desværre aldrig fået lukket i folkeskolen og ungdomsuddannelserne, siger han til avisen.

Professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, står for den danske del af de såkaldte Pisa-undersøgelser. De viser, at de tosprogede børn sakker bagud i folkeskolen. Man skulle tro, at det kunne lykkes at rette op på de ting, når børnene ofte er født i Danmark, har gået i dansk børnehave og skole og er blevet erklæret egnet til gymnasiet, siger Niels Egelund. Det gør det også for nogle, ikke mindst pigerne, men som en gennemsnits-betragtning ser det ikke kønt ud.

Han foreslår, at de tosprogede elever spredes på flere folkeskoler og gymnasier, så de etnisk danske klassekammerater kan trække dem op.



http://www.dr.dk/nyheder/indland/tospro ... -gymnasiet

Jeg har ad flere omgange prøvet at være den fagligt stærke elev, der skulle trække den svage klassekammerat op. Det stank, og det gav mig et ekstra arbejde, som egentligt ikke var mit job, og det gik ud over mit eget overskud og mit eget arbejde. Så jeg forstår godt hvis de vælger dem fra. Især når karaktergennemsnittet betyder så meget for hvor du kan læse videre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 296
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 34
Likede indlæg: 166

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 11. sep 2016, 21:18

Advocatus-Diaboli skrev:
Akehurst2 skrev:
Jeg har ikke set nogle steder, at der skulle være problemer med mange danskere med anden etnisk baggrund i gymnasier - altså ud over at de oprindeligt danske vælger de gymnasier fra, hvor der er for mange med anden etnisk baggrund.


Der er jo det problem, at tosprogede - også dem der er født i Danmark - får markant lavere karaktergennemsnit i gymnasiet, fordi de er dårligere end de danske.

Gymnasieelevers etniske baggrund slår markant ud, når der skal gives karakter ved eksamensbordet. Mens etnisk danske elever på gymnasiale uddannelser i perioden 2013-2015 i gennemsnit fik en karakter på 7,0, var tallet 5,8 for elever af udenlandsk herkomst. Det viser tal fra Undervisningsministeriet ifølge Jyllands-Posten mandag.

Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, kalder forskellen på 1,2 karakterpoint for markant og nedslående. På trods af millioninvesteringer i blandt andet sprogstimulering af de mindste børn er der gået noget galt i børnehaverne og skolerne, konstaterer han.
Vi kan helt ned i daginstitutionerne spore, at disse børn halter efter deres jævnaldrende, og det gab har man desværre aldrig fået lukket i folkeskolen og ungdomsuddannelserne, siger han til avisen.

Professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, står for den danske del af de såkaldte Pisa-undersøgelser. De viser, at de tosprogede børn sakker bagud i folkeskolen. Man skulle tro, at det kunne lykkes at rette op på de ting, når børnene ofte er født i Danmark, har gået i dansk børnehave og skole og er blevet erklæret egnet til gymnasiet, siger Niels Egelund. Det gør det også for nogle, ikke mindst pigerne, men som en gennemsnits-betragtning ser det ikke kønt ud.

Han foreslår, at de tosprogede elever spredes på flere folkeskoler og gymnasier, så de etnisk danske klassekammerater kan trække dem op.



http://www.dr.dk/nyheder/indland/tospro ... -gymnasiet

Jeg har ad flere omgange prøvet at være den fagligt stærke elev, der skulle trække den svage klassekammerat op. Det stank, og det gav mig et ekstra arbejde, som egentligt ikke var mit job, og det gik ud over mit eget overskud og mit eget arbejde. Så jeg forstår godt hvis de vælger dem fra. Især når karaktergennemsnittet betyder så meget for hvor du kan læse videre.


Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?
Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 22:32

Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 296
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 34
Likede indlæg: 166

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 11. sep 2016, 22:59

Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. sep 2016, 23:23

Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.


Selv hvis de bogligt stærke elever skulle trække de bogligt svage elever op, så ville der jo stadig netop ikke være behov for hjælpeklasser - så ville de jo gå i de normale klasser.

Skal vi lige holde den på sporet. Jeg taler om at trække en klassekammerat op. Ikke om at hjælpe eller dele viden. Kan du se forskellen?

"Som jeg selv mener jeg var iblandt?" Som jeg kan konstatere på resultater, karakterer, lærer-feedback og bedrifter, at jeg var iblandt! Men jeg skulle lige have en stikpille med jantelov, fordi jeg klarede mig godt, og var træt af at andre sænkede tempoet?
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 1281
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 164
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 2204

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Purple Haze » 12. sep 2016, 06:34

Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.


Problemet er at de bogligt stærke elever så ikke rigtig lære noget - jo de lærer at hjælpe andre, hvilket er fint - men de er der jo for også selv at blive klogere.

Men 'on topic' så tænker jeg at hvis man bare kalder det man opdeler eleverne efter noget andet end etnicitet, så er det vel ikke et problem.

Det kræver selvfølgelig en form for optagelses prøve som vi så vidt jeg ved ikke har i dag, for andre end de måske egnede.
Men hvis man deler eleverne i klasser efter evner, sprogkundskaber og udtalelse om personlighed/type fra folkeskolen og så fordeler dem som man ønsker det. Resultatet er nok det samme, det bliver nok bare lidt mere spiseligt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Petrix
Indlæg: 296
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 34
Likede indlæg: 166

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 12. sep 2016, 11:11

Purple Haze skrev:
Petrix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Petrix skrev:
Hvis det ligefrem stank at hjælpe en klassekammerat, hvorfor gjorde du det så?


Fordi jeg blev tvunget til gruppe-/makkerarbejde af lærerne, hvor man ikke kunne undgå det. Det betød i reglen, at ting der tog mig 10 minutter solo, tog mig 30 minutter i en gruppe, at vores produkt blev ringere fordi der skulle indgås kompromisser og/eller det alligevel blev mig der skulle lave benarbejdet, og de andre der kørte på frihjul.

Jeg tror de fleste elever vil blive stærkere af at hjælpe andre, desuden vil det have positiv indvirkning på den alméne dannelse.


Hvis det var tilfældet, så ville der jo ikke være nogen hjælpeklasser.


Det vil der jo netop være brug fór, når nogle af de bogligt stærke elever (som du selv mener du var iblandt) ikke har lyst til at dele deres viden med andre.


Problemet er at de bogligt stærke elever så ikke rigtig lære noget - jo de lærer at hjælpe andre, hvilket er fint - men de er der jo for også selv at blive klogere.

Men 'on topic' så tænker jeg at hvis man bare kalder det man opdeler eleverne efter noget andet end etnicitet, så er det vel ikke et problem.

Det kræver selvfølgelig en form for optagelses prøve som vi så vidt jeg ved ikke har i dag, for andre end de måske egnede.
Men hvis man deler eleverne i klasser efter evner, sprogkundskaber og udtalelse om personlighed/type fra folkeskolen og så fordeler dem som man ønsker det. Resultatet er nok det samme, det bliver nok bare lidt mere spiseligt.


Jeg tror bare man skal passe på med at tage initiativer til en øget opdeling. Vi ender med at stå med et A-samfund, et B-samfund og et parallelsamfund.
Det tror jeg vitterlig ikke er i samfundets interesse.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 1281
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 164
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 2204

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Purple Haze » 12. sep 2016, 12:13

Well, jeg tænker at det er dumt ikke at dele eleverne op på den måde der er mest optimalt fordi det ikke er politisk korrekt.

Hvis det bare er fordi man ikke vil blande de hvide og de brune, så har det ikke noget med at gøre med at det et mest optimalt.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 14:35

Petrix skrev:Jeg tror bare man skal passe på med at tage initiativer til en øget opdeling. Vi ender med at stå med et A-samfund, et B-samfund og et parallelsamfund.
Det tror jeg vitterlig ikke er i samfundets interesse.


Mig bekendt står det indvandrere og bogligt svage elever frit for at mingle med hverandre udenfor skoletiden. Hvis det er noget de kerer sig om, så kunne de jo tage ansvar for egen integration og egen indlæring, og bruge noget af deres fritid på at opsøge andre grupper eller anden viden.

Især når det er så nemt som i dag, hvor internettet er blevet hvermandseje. Hvis jeg ville vide noget udenfor skoletid i starten af 90'erne, så måtte jeg vise lidt initiativ, lette røven og drible ned på biblioteket og slå tingene op i bøger.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"