Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 167
Likede indlæg: 891

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Æble » 7. sep 2016, 13:42

Det som er grimt i det er at man forudsætter at ikke dansk efternavn = ressourcesvag.

Man skulle måske hellere inddele efter interesser, fagligt niveau, sprog eller lignende, baseret på input fra kommende elever og ikke på deres navn.
4
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3105

Indlægaf Rakel » 7. sep 2016, 13:45

Æble skrev:Det som er grimt i det er at man forudsætter at ikke dansk efternavn = ressourcesvag.

Man skulle måske hellere inddele efter interesser, fagligt niveau, sprog eller lignende, baseret på input fra kommende elever og ikke på deres navn.

De oplysninger har gymnasiet ikke. De har kun navne.
Til dels interesser da de unge vælger en studieretning/fagfordeling.

Men man kan politisk åbne op for den vej og sende penge til at gøre det for. Allerbedst kunne tale med alle ansøgere før klasserne fordeles, men det vil være et stort stykke arbejde.
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 162
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2526

Indlægaf Mi55y » 7. sep 2016, 13:49

Johanne Schmidt-Nielsen sammenligner det i en statusopdatering med, at en teknisk skole vælger at sætte de 5 eneste piger på årgangen i samme klasse for at holde på dem. Det ville sikkert også kunne genere nogle feminister, men mon ikke de 5 piger er glade for det? Jeg har lidt samme holdning til denne situation - hvis det er det, der skal til for at bibeholde en sammensætning af elever, der afspejler samfundet, så må det være sådan.
2
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 7. sep 2016, 13:52

Ennovy skrev:Jeg kan sagtens se det fornuftige i at lave særlige tilbud for specielle grupper - fx flygtninge der er kommet til landet og har brug for ekstra støtte. Brune danskere har ikke brug for specielle tilbud bare fordi de er brune. At dele gymnasieelever op i klasse efter hudfarve giver ingen mening for mig. Hvis man som uddannelsesinstitution har udfordringer så må man tage hånd om de udfordringer ud fra de parametre der rent faktisk påvirker tingene. Og det gør hudfarveopdeling naturligvis ikke.

Hvis man har problemer med fagligheden, så kigger man på det - og laver fx særlige tilbud for fagligt svage elever, der har brug for mere støtte. Hvis man har problemer med udsatte unge, der har brug for mere vejledning og lignende, så giver man dem det.

Jeg har ikke læst nok om det men hvis der er tale om at rektor har inddelt klasserne så danskere er inddelt i klasserne efter hudfarve, så er det noget af det mest sindssyge jeg har hørt længe. Hvis der er tale om særlige klasser for unge med udfordringer af en eller anden art, så giver det fint mening.

Hudfarve er ikke et parameter.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4537

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 13:52

Mi55y skrev:Johanne Schmidt-Nielsen sammenligner det i en statusopdatering med, at en teknisk skole vælger at sætte de 5 eneste piger på årgangen i samme klasse for at holde på dem. Det ville sikkert også kunne genere nogle feminister, men mon ikke de 5 piger er glade for det? Jeg har lidt samme holdning til denne situation - hvis det er det, der skal til for at bibeholde en sammensætning af elever, der afspejler samfundet, så må det være sådan.

Sådan gjorde man i mit gymnasium - bare med drengene i de sproglige klasser, så man ikke fik de rene pigeklasser, men fik flest muligt drenge i hver.

Den matematiske klasse, hvor der var meget få piger, endte i øvrigt med meget hurtigt at være en ren drengeklasse. Den sidste pige bad om at blive flyttet over i en blandet klasse - og havde ellers skiftet gymnasium.
1
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4537

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 13:53

Æble skrev:Det som er grimt i det er at man forudsætter at ikke dansk efternavn = ressourcesvag.

Gør man det? Er forklaringen ikke, at de danske elever forlader skolen, hvis de er for meget en minoritet i deres egen klasse?
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1530

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 14:03

Gør man da det? Det er ikke mit indtryk. Fokus ligger tilsyneladende på, at ikke etniske danskere anbringes sammen, men faktisk er det jo omvendt. Danskere anbringes sammen, herefter fordeles resten så. Og fordi der er en større andel af ikke etniske danskere ender man med klasser, hvor der kun er ikke etniske danskere.

På samme måde som man på nogle htx'er ender med rene drengeklasser.

Jeg har svært ved at se det odiøse i det.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. sep 2016, 14:33

Ennovy skrev:Men opfattes man som dansker i den fordeling hvis man er dansk på alle måder - men har brun hud og hedder Mohammed?

Ikke vestlige navne fordeles i bunken anden etnisk oprindlse. Så fornavn og efternavn har en betydning. Hudfarve oplyses ikke ved gymnasieansøgning. Som det fremgår i medierne.

Er det vigtigt for et ungt menneske med ikke vestlig baggrund at komme i klasse med etnisk danske unge, så vil det være en klar fordel at søge et af Aarhus og omegns andre gymnasier med lavere % ikke vestlige elever og måske skele mindre til fx studieretning.
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 14:43

Ennovy skrev:
Rakel skrev:
Ennovy skrev:Men opfattes man som dansker i den fordeling hvis man er dansk på alle måder - men har brun hud og hedder Mohammed?

Ikke vestlige navne fordeles i bunken anden etnisk oprindlse. Så fornavn og efternavn har en betydning. Hudfarve oplyses ikke ved gymnasieansøgning. Som det fremgår i medierne.

Er det vigtigt for et ungt menneske med ikke vestlig baggrund at komme i klasse med etnisk danske unge, så vil det være en klar fordel at søge et af Aarhus og omegns andre gymnasier med lavere % ikke vestlige elever og måske skele mindre til fx studieretning.

At det på nogen måde er lovligt er mig totalt uforståeligt. Så hvis Brian Jensen - ganske hvid og dansk og hans familie har de sidste 100 år boet i Danmark - hvis han tog navneforandring til Mohammed Hussain, så ville han blive fordelt pga navn? Det er jo klokkeklar racisme. Jeg brækker mig - fy for satan :badr: :badr: :badr:

Du læser det da også som fanden læser biblen..
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. sep 2016, 14:47

Ennovy skrev:
Rakel skrev:

At det på nogen måde er lovligt er mig totalt uforståeligt. Så hvis Brian Jensen - ganske hvid og dansk og hans familie har de sidste 100 år boet i Danmark - hvis han tog navneforandring til Mohammed Hussain, så ville han blive fordelt pga navn? Det er jo klokkeklar racisme. Jeg brækker mig - fy for satan :badr: :badr: :badr:

Det vil det i sidste ende nok blive kaldt og det vil formentlig ende med flere elever med ikke dansk baggrund på det omtalte gymnasie. Jeg lagde ikke et ressourcestærkt ungt menneske til de %.

Dét er ikke det værd i forhold til optimal læringsmiljø og mulighed for kammerater også med vestlig baggrund.

Det gør mig næppe til racist.
0
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 14:48

Ennovy skrev:Hvis man bliver fordelt pga. navn så er vi ude i noget, der er så langt ude at jeg slet ikke kan begribe det.

Så siger vi det.. Man skulle jo nødigt komme til at se på det konstruktivt. Det kan jeg da godt se. For der er da intet bedre end at skræmme en hel befolkningsgruppe væk (danskerne)
0
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 14:48

Code71 skrev:
Ennovy skrev:Hvis man bliver fordelt pga. navn så er vi ude i noget, der er så langt ude at jeg slet ikke kan begribe det.

Så siger vi det.. Man skulle jo nødigt komme til at se på det konstruktivt. Det kan jeg da godt se. For der er da intet bedre end at skræmme en hel befolkningsgruppe væk (danskerne)

Det skal virkelig nok fremme integrationen
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. sep 2016, 14:48

Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev:
Rakel skrev:

Du læser det da også som fanden læser biblen..

Hvis man bliver fordelt pga. navn så er vi ude i noget, der er så langt ude at jeg slet ikke kan begribe det.

Man har ikke adgang til flere oplysninger. Det kan ændres politisk.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. sep 2016, 14:53

Ennovy skrev:
Rakel skrev:
Ennovy skrev:
Rakel skrev:

Det vil det i sidste ende nok blive kaldt og det vil formentlig ende med flere elever med ikke dansk baggrund på det omtalte gymnasie. Jeg lagde ikke et ressourcestærkt ungt menneske til de %.

Dét er ikke det værd i forhold til optimal læringsmiljø og mulighed for kammerater også med vestlig baggrund.

Det gør mig næppe til racist.

Jeg forstår ikke helt dit indlæg?

Mit budskab er at det er fint at fordele klasserne så man samler dem med fælles behov - men der bliver man da nødt til at kigge på hvilke behov den enkelte elev har og ikke hvad de hedder. Hvis man som rektor mener at man er ressourcesvag bare fordi man hedder Mohammed, og ressourcestærk fordi man hedder Pernille, så burde man blive fyret inden man overhovedet selv kunne nå at sige op.

Hvad forstår du ikke? Pt har man ikke adgang til andre oplysninger end navn og agerer ud fra det.

Anden fordelingsnøgle vil sikkert bydes meget velkommen inkl nødvendige ressourcer. Det er bare ikke 2016 virkelighed
2
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Kort karma: 29
Likede indlæg: 411

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. sep 2016, 14:54

Jeg synes desuden, som nævnt tidligere af andre, at det er vanvittigt problematisk, at man per definition antager, at en elev a: har behov for integration, fordi de har et "mellemøstligt"/"Ikke-dansk-klingende" navn, og b: at de af samme årsag er ressourcesvage og bliver et problem.
1
To comfort a grammar nazi, simply stroke them gently on the head and repeat: "there, their, they're."

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"