Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
John Doe
Kort karma: 4
Likede indlæg: 17

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf John Doe » 14. sep 2016, 05:57

Purple Haze skrev:
John Doe skrev:
Tux skrev:Så hvis man er muslim kan man ikke være dansker eller hvad? Hvad med jøder eller ateister, kan de være danskere?
Hvis de har et dansk pas, er de Danske statsborgere.
Men i mine øjne er du kun dansk hvis du har et kulturelt tilhørsforhold til Danmark i bredere forstand.

Ja, det er så din mening.
Og så er der en masse der mener at du tager fejl.

Man er det super relevant for diskussionen om hvad der er mest optimalt at gøre i forhold til at få de bedste betingelser for gode gymnasier?

Ja, det er så din mening.
Og så er der en masse der mener at du tager fejl.
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 14. sep 2016, 06:01

Tux skrev:Men hvis tro åbenbart i dit hoved definerer om man er dansker eller ej, hvorfor er det så ikke relevant at diskutere om man kan være dansker hvis man er andet en protestantisk kristen?

Søren Espersen, er det dig?

Ja så kender man venstrefløjen igen. Er du ikke totalt ukritisk overfor alt andet end leverpostejs danskere er du enten DF'er, racist eller som i dette tilfælde Søren Espersen

Det må i grunden være lækkert at tro at man bare sidder med den eneste rigtige mening

Men prøv du nu lige at undersøg om de selv mener de er danskere? Du vil blive meget overrasket over svaret, kan jeg se

Selvom jeg flyttede til et andet land og boede der i 30 år, ville jeg sgu da stadig anse mig selv som dansker.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 438

Indlægaf Aspargsen » 14. sep 2016, 06:30

Culpøs skrev:
Aspargsen skrev:
Tux skrev:
Aspargsen skrev:
dgd2007 skrev:Ja, de der argumenterer (som det blev gjort i begyndelsen af tråden), at alle er danskere, og det kun er pga. hudfarven ... det virker, som om de ikke helt har sat sig ind, hvor forskellig en gymnasietid med stort overtal af indvandrere må være, lige så snart man dykker ned i de konkrete eksempler.

Alle er ikke danskerer :8: :ad!: :forvirret: :forvirret2: :nerve: :cuss: :boo: :shock: :ticks: :nej: :skeptisk:

Men det må man ikke sige derfor det store brug af smilies

Der er Danskere og så er der Muslimerer

Men det er da dejligt af der efterhånden også kommer historier frem om sagen set fra den anden side, og så især fra politiken

Så hvis man er muslim kan man ikke være dansker eller hvad? Hvad med jøder eller ateister, kan de være danskere?

Nej, du kan ikke begge
enten lever du efter Dansk kultur
eller du lever efter muslimsk kultur

af gøre begge ville være som af spille vandpolo med en ishockey puck

Har ikke hørt om problemer med jøder eller ateister, men når det første gymnasium opdeler klasserne så der kommer 50% Jøder og 50% atetister, så lad os tage snakken op

Dine argumenter er så gode! :klap: :gisp: :clap: :ticks: :skeptisk: :træt2: :klovn:

Tak jeg er også glade for dem :banan:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 438

Indlægaf Aspargsen » 14. sep 2016, 06:39

Tux skrev:
Aspargsen skrev:
Tux skrev:
Aspargsen skrev:
dgd2007 skrev:Ja, de der argumenterer (som det blev gjort i begyndelsen af tråden), at alle er danskere, og det kun er pga. hudfarven ... det virker, som om de ikke helt har sat sig ind, hvor forskellig en gymnasietid med stort overtal af indvandrere må være, lige så snart man dykker ned i de konkrete eksempler.

Alle er ikke danskerer :8: :ad!: :forvirret: :forvirret2: :nerve: :cuss: :boo: :shock: :ticks: :nej: :skeptisk:

Men det må man ikke sige derfor det store brug af smilies

Der er Danskere og så er der Muslimerer

Men det er da dejligt af der efterhånden også kommer historier frem om sagen set fra den anden side, og så især fra politiken

Så hvis man er muslim kan man ikke være dansker eller hvad? Hvad med jøder eller ateister, kan de være danskere?

Nej, du kan ikke begge
enten lever du efter Dansk kultur
eller du lever efter muslimsk kultur

af gøre begge ville være som af spille vandpolo med en ishockey puck

Har ikke hørt om problemer med jøder eller ateister, men når det første gymnasium opdeler klasserne så der kommer 50% Jøder og 50% atetister, så lad os tage snakken op

Men hvis tro åbenbart i dit hoved definerer om man er dansker eller ej, hvorfor er det så ikke relevant at diskutere om man kan være dansker hvis man er andet en protestantisk kristen?

Fordi "tro" er et for bredt begreb når det kun drejer sig om muslimer
Hvis jeg skulle vælge en DF politiker ville jeg da hellere være Messerschmidt
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
John Doe
Kort karma: 4
Likede indlæg: 17

Indlægaf John Doe » 14. sep 2016, 07:11

Det er et samfundsproblem. Det er ikke et problem som kan løses lokalt, for det er ikke et lokalt problem.
Hvad man skal forstå er, at når danske elever ikke vil gå sammen med en overvægt af ikke etniske elever, så er det fordi de ikke kan have samme ungdomskultur som på et gymnasium med flere danske elever. Fordi den kultur gavner motivationen og derfor er en forudsætning for, at eleverne kan løftes fagligt.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 14. sep 2016, 08:05

Code71 skrev:
Tux skrev:Men hvis tro åbenbart i dit hoved definerer om man er dansker eller ej, hvorfor er det så ikke relevant at diskutere om man kan være dansker hvis man er andet en protestantisk kristen?

Ja så kender man venstrefløjen igen. Er du ikke totalt ukritisk overfor alt andet end leverpostejs danskere er du enten DF'er, racist eller som i dette tilfælde Søren Espersen

Det må i grunden være lækkert at tro at man bare sidder med den eneste rigtige mening

Men prøv du nu lige at undersøg om de selv mener de er danskere? Du vil blive meget overrasket over svaret, kan jeg se

Selvom jeg flyttede til et andet land og boede der i 30 år, ville jeg sgu da stadig anse mig selv som dansker.

At sætte lighedstegn mellem tro og om man er dansker eller ej er jo langt ude. Selvfølgelig er der færre "danskere" (hvordan man end definerer det) blandt mennesker med anden etnisk baggrund - men det er jo ikke pointen.

Skal man da fejre jul og spise flæskesteg for at være dansker eller hvad? Eller er det nok at man bare ikke er muslim? Eller hvad hvis man er født i landet og har dansk statsborgerskab, betyder det noget i forhold til om man må kan dansker.
0
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 14. sep 2016, 08:21

Tux skrev:
Code71 skrev:

At sætte lighedstegn mellem tro og om man er dansker eller ej er jo langt ude. Selvfølgelig er der færre "danskere" (hvordan man end definerer det) blandt mennesker med anden etnisk baggrund - men det er jo ikke pointen.

Skal man da fejre jul og spise flæskesteg for at være dansker eller hvad? Eller er det nok at man bare ikke er muslim? Eller hvad hvis man er født i landet og har dansk statsborgerskab, betyder det noget i forhold til om man må kan dansker.

Det er udelukkende dig der sætter lighedstegn mellem at være dansker og tro..

Hvis du nu prøver at læse artiklerne igen, er der tale om problemer pga kulturforskelle i klasser med massiv overvægt af ikke etniske danskere. Problemer som gør at danskerne bliver undertrykt og ikke kan udleve de traditioner der kan udleves alle andre steder med ikke-overvægt

Dine stråmænd med flæskesteg osv, kan man jo ikke tage seriøst, da det igen kun er dig der påstår det. Ingen andre har sagt/skrevet det.

Folk og det gælder alle. Er danskere når de føler sig som danskere. Om de er statsborgere eller ej har INTET at sige. For at genbruge eget eksempel. Hvis jeg flyttede til udlandet og boede der i 30 år og endda blev statsborger, ville jeg stadig føle mig som og præsentere mig selv som dansker. Det kunne et stykke papir intet ændre på

Men igen, prøv du nu lige at undersøge blandt ikke etniske danskere om de selv ville betegne sig som danskere? Svaret vil chokere dig, ser det ud til
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3416

Indlægaf dgd2007 » 14. sep 2016, 08:31

Æble skrev:[...] Men det er da ikke noget dårligt at en kultur formes efter summen af de mennesker der er er en del af samfundets kultur?

Det kan det da godt være, hvis det er et tilbageskridt på 100-200 år :gruble:
1
Akehurst2
Kort karma: 272
Likede indlæg: 4531

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2016, 08:36

Æble skrev:Synes man prøver at løse symptomet på et problem. Som regel løser man kun varigt et problem hvis man finder årsagen til et problem og løser det. Her kunne årsagen være at de muslimske (går ud fra det er dem der er problemet og ikke alle mulige andre ikke etnisk danske) Gymnasieelevers kultur ikke er integreret med den danske. Så er det det problem man skal løse.

Ja, men det tager jo tid. Og så er det vel ikke så underligt, at man "symptombehandler" i mellemtiden.

Æble skrev:Noget som jeg generelt undrer mig over der bliver diskuteret er at muslimsk kultur er uforenelig med dansk kultur. Jeg mener at når vi har flere danske muslimer, så er det helt naturligt at "dansk" kultur ændrer sig. Det er jo en ny pulje af danskere vi har nu, i højere grad en blandet landhandel af alle mulige nationaliteter end tidigere. Og derfor ændrer kulturen sig også. Men det er da ikke noget dårligt at en kultur formes efter summen af de mennesker der er er en del af samfundets kultur?

Det synes de "oprindelige" jo så, det er. Det ville jeg også gøre, hvis jeg var endt i en gymnasieklasse, hvor de andre ikke gad deltage i festerne, udflugterne, de frivillige aktiviteter, studenterkørslen og så videre.

Det er da ikke sådan, at alle kulturer nødvendigvis er lige gode? Man må da gerne synes, at den kultur, man selv er en del af, er bedre, og at man gerne vil gå i gymnasiet et sted, hvor den er fremherskende?
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. sep 2016, 08:40

Code71 skrev:Det er udelukkende dig der sætter lighedstegn mellem at være dansker og tro..

Hvis du nu prøver at læse artiklerne igen, er der tale om problemer pga kulturforskelle i klasser med massiv overvægt af ikke etniske danskere. Problemer som gør at danskerne bliver undertrykt og ikke kan udleve de traditioner der kan udleves alle andre steder med ikke-overvægt

Dine stråmænd med flæskesteg osv, kan man jo ikke tage seriøst, da det igen kun er dig der påstår det. Ingen andre har sagt/skrevet det.

Folk og det gælder alle. Er danskere når de føler sig som danskere. Om de er statsborgere eller ej har INTET at sige. For at genbruge eget eksempel. Hvis jeg flyttede til udlandet og boede der i 30 år og endda blev statsborger, ville jeg stadig føle mig som og præsentere mig selv som dansker. Det kunne et stykke papir intet ændre på

Men igen, prøv du nu lige at undersøge blandt ikke etniske danskere om de selv ville betegne sig som danskere? Svaret vil chokere dig, ser det ud til

Jeg skulle lige til at skrive noget lignende, så jeg kan næsten nøjes med at tilslutte mig dette.

Hvem er det lige, der hovedsagligt definerer "muslimer" som noget andet end "danskere"! En undersøgelse (kan desværre ikke huske hvilken) viste, at 30% af danskerne var meget imod, at deres barn giftede sig med en muslim, mens 70% af muslimerne var meget imod, at deres barn giftede sig med en dansker. :gruble:
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 309
Likede indlæg: 5729

Indlægaf Animi » 14. sep 2016, 08:46

Jeg synes egentlig det er lidt "sjovt", at jeg der er opvokset på Vestegnen i en af de "værste" kommuner med flest forskellige etniciteter, har en helt anden oplevelse end andre :gruble:
Jeg vil sige at 80% af dem jeg kender med anden etnisk baggrund, betegner sig selv som danskere først og fremmest. Og vi havde aldrig et problem i gymnasiet med at dem med anden etnisk baggrund ikke ville deltage i noget - tværtimod var langt de fleste med til festerne, vognturen selvfølgelig og alle var med på vores tre studieture.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 14. sep 2016, 08:59

Animi skrev:Jeg synes egentlig det er lidt "sjovt", at jeg der er opvokset på Vestegnen i en af de "værste" kommuner med flest forskellige etniciteter, har en helt anden oplevelse end andre :gruble:
Jeg vil sige at 80% af dem jeg kender med anden etnisk baggrund, betegner sig selv som danskere først og fremmest. Og vi havde aldrig et problem i gymnasiet med at dem med anden etnisk baggrund ikke ville deltage i noget - tværtimod var langt de fleste med til festerne, vognturen selvfølgelig og alle var med på vores tre studieture.

Uden at turde insinuere hvor gammel du er, så havde jeg også selv den oplevelse hvor jeg er fra. Men en ting er de tyrkiske gæstearbejdere som også er praktiserende muslimer. Men integrerede sig og hvor børnene fik danske venner/veninder og tildels kærester og så det sagen her drejer sig om.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 309
Likede indlæg: 5729

Indlægaf Animi » 14. sep 2016, 09:02

Code71 skrev:
Animi skrev:Jeg synes egentlig det er lidt "sjovt", at jeg der er opvokset på Vestegnen i en af de "værste" kommuner med flest forskellige etniciteter, har en helt anden oplevelse end andre :gruble:

Uden at turde insinuere hvor gammel du er, så havde jeg også selv den oplevelse hvor jeg er fra. Men en ting er de tyrkiske gæstearbejdere som også er praktiserende muslimer. Men integrerede sig og hvor børnene fik danske venner/veninder og tildels kærester og så det sagen her drejer sig om.

Det er kun 5 år siden jeg blev student, så tænker at vi også var i "målgruppen" for de her problemer. Som vi så bare ikke havde.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. sep 2016, 10:07

Animi skrev:Det er kun 5 år siden jeg blev student, så tænker at vi også var i "målgruppen" for de her problemer. Som vi så bare ikke havde.

Jo, det er da opmuntrende, at der er vellykkede eksempler.
Man kan bare ikke tage det som argument for, at der ikke er seriøse andre steder.
Altså jeg er jo fra en anden generation - jeg har gået i skole med én efterkommer af ungarske flygtninge (fra 1956) og to polske jøder (fra 1969). Så jeg har ikke selv prøvet noget af det der (har dog rejst i en del muslimske lande for mange år siden).
Men jeg bliver selvfølgelig også lidt nysgerrig: var der 80% ikke-vestlige i din klasse? Efterhånden er de fleste jo enige om, at det gør en forskel, hvor mange der er.
Desuden er jeg også overbevist om, som Code også er inde på, at der er stor forskel på nationaliteterne. Eller reelt er det vel kun tyrkerne, der overhovedet har en "nationalitet" - statsløse palæstinensere, somalier osv. har det kun i ringe grad. Som en bekendt, der har undervist på en meget indvandrertung folkeskole, var blevet spurgt af et somali-barn på 6 år: "Hvor kommer du fra?" - "Øh, bare Danmark." - "Jamen hvilken klan tilhører du?" :)
Og så lyder de otte år siden du started i 1.G måske ikke af så meget. Men jeg tror faktisk modsætningerne mange steder er blevet en del større over hele Europa i den periode.

Men fint nok, at det kan lykkes!
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 14. sep 2016, 10:19

Identitetsfølelsen hænger klart sammen med hvilken type venner du har. Har du flest venner uden indvandrerbaggrund føler du dig mere dansk end hvis du udelukkende har venner med indvandrerbaggrund.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"