Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 18:57

Ennovy skrev:Man får ikke en dårligere uddannelse fordi nogle af de danske elever er brune.

Jo, man gør!

"»Vi kan se på undersøgelserne, at når man kommer over 40 procent [tosprogede i samme klasse], så går det ned ad bakke med sprogfærdigheder og integration, og når man over 50 procent, går det virkelig ned ad bakke. Så lærer de simpelthen mindre."

Professor i pædagogik Niels Egelund

http://www.sondagsavisen.dk/pol-og-samf ... -herkomst/
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 18:58

ShuruQ skrev:
Akehurst2 skrev:
billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.

Men det er jo ikke de etniske, der "isoleres" - det er de danske. Det er jo dem, der er mindretallet.

Jeg har ikke læst hele tråden og jeg har ikke fulgt tilstrækkeligt med, men lige nu tænker jeg at jeg ikke er blind for det kan være nødvendigt visse steder hvis man oplever problemer der eventuelt kan løses ved et tiltag som dette, men det er lidt en knivsæg.

Der hvor jeg umiddelbart stejler er hvis det er navnet alene der gør det. Der er også blandt udlændinge,1, 2, 3 generations ressourcesvage ligesom der også er ressourcestærke, jeg kan ikke lade være med at synes det er trist hvis nogle af de ressourcestærke så tabes på gulvet fordi de går i en klasse hvor der er flere ressourcesvage etniske danskere og at de hvis de hed William i stedet for Hakeem. Jeg synes det er andre ting der bør kigges på hvis man opdeler på den måde, der må være måder hvor færre tabes på gulvet i processen. Jeg stejler egentligt som sådan ikke over man kigger løsningsmodeller a la denne, men det bør måske finpudses lidt. Som jeg startede med at skrive har jeg ikke fulgt tilstrækkeligt med, så jeg beklager hvis jeg har misforstået noget eller har overset noget. Det var bare lidt brainstorming jeg lavede ude under bruseren.

Du har i hvert fald misforstået noget, hvis du har fået den opfattelse at det handler om at nogen er mere eller mindre ressourcesvage.

Det handler om at undgå, at nogen elever er så meget minoriteter at de flytter gymnasium.
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 18:59

Advocatus-Diaboli skrev:
Ennovy skrev:Man får ikke en dårligere uddannelse fordi nogle af de danske elever er brune.

Jo, man gør!

"»Vi kan se på undersøgelserne, at når man kommer over 40 procent [tosprogede i samme klasse], så går det ned ad bakke med sprogfærdigheder og integration, og når man over 50 procent, går det virkelig ned ad bakke. Så lærer de simpelthen mindre."

Men det er jo folkeskolen? Det kan ikke uden videre overføres til gymnasiet, allerede fordi alle ikke får lov at gå i gymnasiet.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 19:00

Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev: Jeg er så også uddannet inden for området, så udover personlige erfaringer, så har jeg også viden på området. Så jeg taler ud fra viden og både personlig og faglig erfaring - hvad snakker du ud fra?

Nej du har helt ret. Du aner intet om min uddannelse eller mit job. Så skal vi ikke bare lade den være ved det.

Din personlige oplevelse er vidst ikke på nogen måde den, langt de fleste har haft med klasser/skoler med overtal af anden etnicitet

Så lad os da hellere afskære en masse danske unge fra en ungdomsuddannelse fordi der kun er unge af anden etnicitet på gymnasierne

Så du overser lige det med den faglige viden og den faglige erfaring?

Hvilken faglig viden, hvilke faglige erfaringer og hvilken faglighed bringer du ind i debatten her?

Overstiger din faglige viden og faglige erfaring professor/forsker i pædagogik Niels Egelunds viden og erfaring?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 7. sep 2016, 19:03

Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:
Akehurst2 skrev:
billiebean skrev:Hvis man spurgte et bredt udvalg af eleverne i de såkaldte ikke-danske klasser, gad jeg godt vide hvor mange der synes det er en god idé at blive isoleret på baggrund af efternavn, udseende og etnicitet.. Ikke sikker på at eleverne ligefrem sidder på spring for at blive segregeret.
Det lyder eddermanme som et skråplan i mine ører.. Også den usagte præmis at "etniske danskere = gode, eftertragtede, ikke-etniske = dårlige, uønskede". Hvorfor ikke blot se det som et præmis, at man har de elever man har og fokusere på at lære dem det, de skal lære efter bedste evne? Så må man hyre lærere med en anden type profil eller finde ud af hvordan man underviser denne type elever. Sådan er det jo også med fx et lille provinsgymnasie vs. et populært gymnasium i en større by. Eleverne er forskellige.

Men det er jo ikke de etniske, der "isoleres" - det er de danske. Det er jo dem, der er mindretallet.

Jeg har ikke læst hele tråden og jeg har ikke fulgt tilstrækkeligt med, men lige nu tænker jeg at jeg ikke er blind for det kan være nødvendigt visse steder hvis man oplever problemer der eventuelt kan løses ved et tiltag som dette, men det er lidt en knivsæg.

Der hvor jeg umiddelbart stejler er hvis det er navnet alene der gør det. Der er også blandt udlændinge,1, 2, 3 generations ressourcesvage ligesom der også er ressourcestærke, jeg kan ikke lade være med at synes det er trist hvis nogle af de ressourcestærke så tabes på gulvet fordi de går i en klasse hvor der er flere ressourcesvage etniske danskere og at de hvis de hed William i stedet for Hakeem. Jeg synes det er andre ting der bør kigges på hvis man opdeler på den måde, der må være måder hvor færre tabes på gulvet i processen. Jeg stejler egentligt som sådan ikke over man kigger løsningsmodeller a la denne, men det bør måske finpudses lidt. Som jeg startede med at skrive har jeg ikke fulgt tilstrækkeligt med, så jeg beklager hvis jeg har misforstået noget eller har overset noget. Det var bare lidt brainstorming jeg lavede ude under bruseren.

Du har i hvert fald misforstået noget, hvis du har fået den opfattelse at det handler om at nogen er mere eller mindre ressourcesvage.

Det handler om at undgå, at nogen elever er så meget minoriteter at de flytter gymnasium.

Nej, jeg mente at jeg blev nervøs for at nogle af de mere ressourcestærke etniske børn i højere grad kom i klasser hvor de blev overset pga en større koncentration af de mere ressourcesvage.

Det var en strøtanke, det må jo stå sin prøve og så kan der evalueres på det efter nogen tid om løsningsmodellen har hjulpet eller om den bør justeres lidt.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 19:08

Akehurst2 skrev:
Men det er jo folkeskolen? Det kan ikke uden videre overføres til gymnasiet, allerede fordi alle ikke får lov at gå i gymnasiet.

Jo, det kan. Sprogfærdigheder og integration er noget der går igen uafhængigt af niveauforskellen mellem folke- og gymnasieskolen. Samspillet mellem de ting ophører ikke, bare fordi vi sorterer dem fra, der ikke engang kan få adgang til gymnasiet. Det er bl.a. også derfor at det er fuldstændigt at foretage faglige opdelinger af børnene i gymnasiet på baggrund af faglige færdigheder - som fx sprogfærdigheder.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1537

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 19:15

Advocatus-Diaboli skrev:

Jo, man gør!

Og derfor bliver det faktisk et problem, at man har rene tosprogede klasser, men jeg forstår udmærket nødvendigheden af det, når nu så mange med indvandrerbaggrund søger på samme gymnasie. Ideelt så sørgede man for, at den her fordeling fandt sted på skoleniveau og ikke på klasseniveau.

Men jeg kan også godt se, at det ikke umiddelbart er nogen løsning, da man risikerer, at det får nogle til at fravælge gymnasiet helt, fordi de kommer andre steder hen end deres venner.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1537

Indlægaf fisken80 » 7. sep 2016, 19:17

Ennovy skrev:AD - det bliver kun et enkelt svar - men du bringer noget op som fortjener et svar.

Hvis en skole har problemer med nogle "etniske" elever, så er det ikke det at de er etniske der er problemet, så er problemet fx at de elever har sociale udfordringer, kommer fra en familie der har været udsat for traumer eller en fattig familie. Det er det der er hele pointen her. Og det er jeg ret sikker på at den professor du nævner er enig med mig i.

Sludder og vrøvl. Det her handler om identitet og om det sociale i klassen, det handler ikke om ressourcer eller faglige evner.
3
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 8. sep 2016, 06:25

Akehurst2 skrev:
Jasmin skrev:Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.

Men hvis man ikke gør det, og de danske elever så vælger gymnasiet fra, bliver det så ikke kun værre?
Jo, så absolut.

Akehurst2 skrev:
Jasmin skrev:
Akehurst2 skrev:
Jasmin skrev:Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.

Men hvis man ikke gør det, og de danske elever så vælger gymnasiet fra, bliver det så ikke kun værre?
Jeg syntes vi sætter folk i bås og vores relationer til salg. Man skal ikke ignorere forskelle, man skal lære af dem. Tillid er grundstenen for, at vi skaber udvikling i vores samfund.

Så det er en bedre løsning at lade de etnisk danske elever forlade gymnasiet af sig selv end at forsøge at fastholde dem ved denne klasseopdeling?
Denne klasseopdeling vil ikke fastholde dem. Problemet er kulturen.

Akehurst2 skrev:
Ennovy skrev:Hvorfor skulle der være brug for at opdele danske gymnasieelever efter navn/farve? Hvad er det for nogle udfordringer der skyldes navn/farve? Sådan nogle problemer har jeg aldrig hørt om - udover racisme.

Som det beskrives i den artikel fra Gymaniseskolerne, som jeg linkede til tidligere, så handler det hverken om udsathed, uro eller faglighed - tværtimod er de unge med anden etnisk baggrund fint gymnasieegnede. De kan være gymnasiefremmede, lige så vel som danske elever kan det, men det er en særskilt problemstilling.

Problemet knytter sig til kultur - måden at gå i gymnasiet på. De unge med anden etnisk baggrund deltager mindre eller i et vist omfang nærmest slet ikke i de frivillige aktiviteter, og selvom danske unge sikkert kunne have godt af at skrue ned for drikkeriet indimellem, så også dem, der ikke drikker alkohol kunne være med til fester, så er det ikke nok, forstået på den måde at de unge med anden etnisk baggrund heller ikke deltager i cafeaftener, elevråd, skolekomedie og studieture m.v.

Jeg ville godt nok have været træt af, hvis min gymnasietid havde været uden al det sociale uden om undervisningen, og jeg kunne godt have valgt et gymnasium fra, hvis de andre elever alle sammen havde en tilgang, der hed skole og så hjem. Kald mig endelig racist, men det havde jeg ikke gidet.
Bingo!
Det er lige præcis det jeg hører fra nogle af de elever som har skiftet gymnasium.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 8. sep 2016, 06:31

Dette er det ældste trick i bogen.
Et politisk stunt udtænkt af rektor.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 8. sep 2016, 06:38

OCULUS RECORDANS skrev:Dette er det ældste trick i bogen.
Et politisk stunt udtænkt af rektor.
Er også opfattelsen blandt nogle af eleverne.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 5
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 8. sep 2016, 07:31

Tja!
Den tanke har da strejfet mig.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 448

Indlægaf Aspargsen » 8. sep 2016, 07:42

Spændende debat, Fornuftig rektor
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 8. sep 2016, 07:45

Ennovy skrev:AD - det bliver kun et enkelt svar - men du bringer noget op som fortjener et svar.

Hvis en skole har problemer med nogle "etniske" elever, så er det ikke det at de er etniske der er problemet, så er problemet fx at de elever har sociale udfordringer, kommer fra en familie der har været udsat for traumer eller en fattig familie. Det er det der er hele pointen her. Og det er jeg ret sikker på at den professor du nævner er enig med mig i.

Jeg er ret sikker på af professoren er uenig med dig, problemet er nemlig lige præsis af de er etniske
0
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 8. sep 2016, 08:08

Ennovy skrev:
Aspargsen skrev:

Jeg er ret sikker på af professoren er uenig med dig, problemet er nemlig lige præsis af de er etniske

Hvad er det dog for et problem man får af at være etnisk?

Gik ud fra du havde læst professorens udtalelse, hvis det ikke er tilfældet kan du læse dem her
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"