Efterskole - er det værd at satse på?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 321

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Myresluger » 10. sep 2016, 09:22

Det er dyrt!! Jeg har kigget i forhold til mine børn - og det koster ca 70.000 kr :shock: for et år (tilskudet beregnes ud fra husstandsindkomst to år tidligere) Men med tvillinger er det jo fuldstændig umuligt med mindre man har startet en opsparing mange år i forvejen
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9157

Indlægaf Fru Sunshine » 10. sep 2016, 12:54

Min søn elskede at være på efterskole. Han havde et pragtfuldt år, mens han havde hadet især udskolingen i folkeskolen.

Det gjorde så også, at det var svært for ham, at starte på gymnasiet, da han kom tilbage, fordi han følte sig meget anderledes. Han havde så også tendenser til depressioner, og de kom drønende for fuld udblæsning på gym.

Han valgte en musikefterskole, der ikke eksisterer mere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 111
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 753

Indlægaf HappyQ » 15. sep 2016, 07:31

Mit ældste barnebarn og en pige i mandens familie har begge været utroligt glade for Efterskolen Flyvesandet, de havde begge været udsat for mobning i folkeskolen, men de blev et par glade piger med masser af selvtillid.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Indlægaf girl_beat » 15. sep 2016, 08:12

Myresluger skrev:Det er dyrt!! Jeg har kigget i forhold til mine børn - og det koster ca 70.000 kr :shock: for et år (tilskudet beregnes ud fra husstandsindkomst to år tidligere) Men med tvillinger er det jo fuldstændig umuligt med mindre man har startet en opsparing mange år i forvejen

Måske lige et dummie-spørgsmål, men er det husstandsindkomst forstået som hvor børnene bor, eller er det forældrenes samlede indkomst (i tilfælde af at forældrene ikke bor sammen). Der kan jo være en del forskel :gruble:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3455

Indlægaf Ballademager » 15. sep 2016, 09:56

girl_beat skrev:
Myresluger skrev:Det er dyrt!! Jeg har kigget i forhold til mine børn - og det koster ca 70.000 kr :shock: for et år (tilskudet beregnes ud fra husstandsindkomst to år tidligere) Men med tvillinger er det jo fuldstændig umuligt med mindre man har startet en opsparing mange år i forvejen

Måske lige et dummie-spørgsmål, men er det husstandsindkomst forstået som hvor børnene bor, eller er det forældrenes samlede indkomst (i tilfælde af at forældrene ikke bor sammen). Der kan jo være en del forskel :gruble:

Som jeg forstår det ud fra det her link (klik på spørgsmålstegnet ved indkomst), så er det indtægten i husstanden, hvor barnet har bopæl?

http://www.efterskole.dk/pris
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
In_your_eyes
Kort karma: 72
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 602

Indlægaf In_your_eyes » 15. sep 2016, 18:15

Det er bopælen, der er afgørende.
0
:pompom:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 773

Indlægaf Bimmerdyret » 15. sep 2016, 19:04

Efterskole har aldrig været en mulighed der er præsenteret eller ville blive det herhjemme.
Opskrivningen virker efter min erfaring som hysteri.
Vent til ungerne måske viser interesse derfor :)
1
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3686

Indlægaf Novella » 15. sep 2016, 20:21

For en ordens skyld læser jeg jeres indlæg og tænker, tak. De har ikke rigtigt vist interesse selv, så det er måske ikke så aktuelt, men jeg ville ærgre mig, hvis jeg om fire år står og skulle have skrevet dem op alligevel.
0
Brugeravatar
missme
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Indlægaf missme » 15. sep 2016, 20:32

Min ene datter vil gerne på efterskole, ved ikke om søsteren vil. Men det kommer de ikke. Det er ALT for dyrt, og da jeg nok skal på SU omkring samme tidspunkt, så kan vi ikke lige stampe 120.000kr op til to gange efterskoleophold.

Vi har også aftalt at vi hellere vil tilbyde dem, at hjælpe dem til højskoleophold, skoleophold i udlandet eller rejser når de engang er færdige med en ungdomsuddannelse, for at modne dem til at kunne træffe et uddannelsesvalg.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 15. sep 2016, 20:48

Jeg kender mange der har været rigtig glade for et efterskole-ophold, og få der har været kede af det.
Jeg var selv på efterskole i 10. klasse, min ældste søster var også, på samme skole. Min yngste søster valgte en anden skole, men kapitulerede lige før efterårsferien, da det slet ikke var hende - og den risiko tager man jo, selvom lysten er der.

Jeg var selv rigtig glad for det, det var et fedt år, med gode tætte venskaber, en personlig udvikling på mange plan, og jeg tænker at efterskole faktisk ofte kan være en god og tryg platform for kap af navlestrengen, da man er i trygge rammer, men alligevel på egne ben, og alle der er omkring en er i samme situation.

Det jeg bl.a. synes er fedt er at så mange af efterskolerne idag har en ret skarp profil, idræt, teater og drama, kunst, journalistik og medier, it, landbrug, friluftliv. Et år hvor man både kan tage folkeskolens afgangsprøve, og samtidig kan tilvælge nogle interesseområder man kan fordybe sig i, nogle rejser meget, nogle er nærmest elitære, og har et tårnhøjt fagligt niveau, andre er for unge der kæmper med ordblindhed.

Men jo, det er da skide svært for både børn og forældre at tage stilling til i 5. - 6. klasse, om børnene vil/skal på efterskole eller ej.
Vi står også i overvejelserne nu, og beder den ældste om at tænke godt og grundigt over det. For at gøre det lidt ekstra udfordrende har vi faktisk smidt et års highschool i USA i puljen også :D
Han er positivt indstillet for begge, og ser fordele i begge.
Vi har haft et hurtigt kig på odsherred efterskole, som har et højt fagligt niveau, og en del udlandrejser / studieture i løbet af skoleåret, den synes ret interessant må jeg sige.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Faceless
Kort karma: 35
Likede indlæg: 371

Indlægaf Faceless » 15. sep 2016, 21:59

Jeg var ude og besøge og blev skrevet op til min efterskole allerede i 7. klasse.
– Husker ikke om det var mig selv eller min mor, som spurgte om det var noget. Men det var det helt sikkert.
Vi gik efter geografi, linjefag, og sikkert også prisen for mine forældres vedkommende . . .
Kan huske jeg havde optaget et program fra fjernsynet der handlede om de sidste to døgn på Samsø efterskole, som jeg så igen og igen, fordi jeg bare glædede mig til at opleve den slags sammenhold den dokumentar portrætterede.

Skæbnen ville så desværre, at jeg mistede mine forældre året før jeg startede, så mit år var nok ret atypisk i forhold til andres.
Jeg husker at min far sagde, fra hans sygeseng, at der skulle sørges for at der blev sat penge til side til at betale for min efterskole, og det er jeg virkelig taknemmelig for, at han prioriterede, for jeg var virkelig glad for det år. :)

Mine to yngre fætre, som jeg boede sammen med i perioden hvor jeg gik på efterskole, blev tydeligvis inspireret af min tur. For de blev begge skrevet op til den samme efterskole, og der er ingen tvivl om, hvor meget det betød for dem. Især for den ældste, da han og hans kæreste mødtes der og har været sammen lige siden. I dag har tre skønne drenge sammen. :lun:

Tror måske min bror fortrød lidt, at han ikke også valgte at tage på efterskole. For nogle år senere tog han på college i USA, og fik derved lidt den samme oplevelse.
(Hvor han også mødte sin kone det første år, og de har også tre skønne drenge sammen i dag.) :D
3
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16 :lun:
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3686

Indlægaf Novella » 16. sep 2016, 04:34

Efterskoler fører til ægteskab og børn. Tjek :D
3
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1114

Indlægaf Torn » 16. sep 2016, 05:48

Min søster var ikke glad for at gå på efterskole. Hun følte sig ensom i mængden. Det blev klart bedre efter jul, men kunne hun gøre det om, tog hun ikke af sted.
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 24
Likede indlæg: 321

Indlægaf twinkle » 16. sep 2016, 06:01

For mig, var det rigtig godt at være på efterskole. Jeg havde meget lavt selvværd som teenager, og blev også mobbet i folkeskolen. Da jeg kom på efterskole var det som om, at jeg fik en mulighed for at starte forfra. Ingen kendte mig. Jeg faldt et par gange tilbage i mobbeoffer-rollen, men sammen med min kontaktlærer fik jeg løst konflikterne og sagt fra på en tydelig og god måde.
Mit efterskoleår var med til at modne mig rigtig meget. Så hvis man har mod på det og mulighed for det synes jeg helt klart, at man skal tage af sted.
0
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1516

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2016, 06:14

Bimmerdyret skrev:Efterskole har aldrig været en mulighed der er præsenteret eller ville blive det herhjemme.
Opskrivningen virker efter min erfaring som hysteri.
Vent til ungerne måske viser interesse derfor :)

Jeg er faktisk ret enig. Der er så mange efterskoler om buddet i dag, at det kun er de allermest populære skoler, der har rigtig lange ventelister og som kræver års opskrivning. Langt flertallet bliver først fyldt op lige inden skoleårets start, og det behøves bestemt ikke være et udtryk for, at det er en dårlig skole.

Se denne liste: http://www.efterskole.dk/da/Schools/Ove ... ailability

Den er for skoleåret 17-18, som det fremgår har langt flertallet af skoler fortsat ledige pladser
1

Tilbage til "Livets forhold"