Hvor vil du gå for at hjælpe dine børn økonomisk?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Re: Hvor vil du gå for at hjælpe dine børn økonomisk?

Indlægaf Spasserinde » 13. sep 2016, 10:06

englishchannel skrev:Jeg har fået meget hjælp af mine forældre, og jeg vil gerne hjælpe mine børn meget, hvis jeg har økonomien til det.

Det er da en nobel tanke, at man skal "klare sig selv" og "prøve at være ung og fattig" (som jeg før har hørt nogle sige), men personligt finder jeg det fjollet ikke at lade min (forhåbentligt) gode økonomi komme mine børn til gode. I forvejen synes jeg, at det er ukonstruktivt, at man bruger sine unge år, hvor man skal etableres på bolig- og jobmarkedet og skabe familie på at have en relativt lav indkomst, mens man i 50'erne sidder i sin store villa med to biler og friværdi og skovler penge ind på opsparingen. Så ville jeg hellere følge mine forældres eksempel og dele ud af mine penge, så jeg ikke har vildt mange, mens mine børn lever på en sten.

Enig.

Jeg har altid syntes det var røvsygt at de år, hvor man har mest brug for penge til tant og fjas, er de år, hvor man har absolut færrest. Mine forældre lavede en pæn børneopsparing til mig (som jeg selv bidrog til også). Det betyder, at jeg har boet gode steder hvor jeg trivedes, at jeg har drukket sjove drinks i en masse sjove lande og danset på pyramider iført kokosnødde-bh, at jeg altid har kunnet bidrage til en god klæd-ud-fest, at imens jeg har haft en god røv har jeg også haft gode jeans at iklæde den osv. Det har betydet, at jeg ikke spildte en masse gode år på at have et kedeligt liv imens jeg drømte om ting, som jeg engang ville blive for gammel til. Flere måneders lang backpacking med veninderne og at være klædt ud som banan til fredagsbaren har trods alt en udløbsdato.

Der har naturligvis også været masser af situationer hvor jeg alligevel var lidt på røven, og der har bestemt været perioder, hvor jeg måtte spise rugbrød til aftensmad hvis jeg ville have råd til et par øl i weekenden, men sådan er det jo, når ens indkomst ikke er særligt høj, så skal der ikke mere end en tandlægeregning eller en flytning til at kassen er tom. Men det er jeg også okay med, så længe der også er noget af det sjove.

Jeg er pro en optimal allokering af ressourcer. Og det vil jeg gerne bidrage til, hvis jeg selv får børn en dag. Der er ikke nogen grund til IKKE at have det fedt, hvis man kan.
Senest rettet af Spasserinde 13. sep 2016, 10:20, rettet i alt 3 gange.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 13. sep 2016, 10:11

Spasserinde skrev:Interessant emne!

Nu har jeg ikke børn, og jeg er klar over, at det derfor er umuligt helt at sige.

Mit gæt vil dog være, at hvis det var fornuftig gæld, ville jeg gå meget langt. Dvs. låne dem penge til indskud i lejlighed e.l. hvis jeg vurderede, de generelt var gode til at prioritere (dvs. fx ikke havde et job med en ultragod løn som de bare klattede væk).

Lidt brandslukning under uddannelse er også fint nok.

Hvis det dog handlede om, at de opførte sig uansvarligt med penge - spilleri, eklatant overforbrug, hovedløse investeringer e.l. - så ville jeg formentlig ikke give dem yderligere penge, de kunne klatte rundt med, men i stedet give dem det, de skulle bruge. Dvs. de kunne få en pose mad fra Føtex engang om ugen, de kunne overføre deres forsikring til at trække fra min konto, jeg kunne betale tandlægeregninger e.l.

Som Rapfisk er inde på, så betyder det naturligvis at de dermed har flere af deres egne penge til overs til at klatte bort, fordi man overtager deres faste udgifter, men i det mindste har man så sørget for, at de får noget at spise, er forsikret osv., og det må jo så være det bedste kompromis, man kan indgå, i en træls situation. Optimalt set skal voksne mennesker jo kunne tage sig af sig selv, men hvis de ikke engang kan administrere at få betalt husleje eller få mad på bordet, så må man jo træde til alligevel i det omfang og på den måde, der er mest konstruktiv.

Nu har jeg ikke voksne børn, der ikke kan administrere sin økonomi, men familiemedlemmer. Og jeg er meget sikker på, jeg betinger mig en lukket konto, der skal to til at hæve fra og det kun er mig, der har netadgang - og så lommepenge til personen, så længe der er brug for Lin økonomiske hjælp. Jeg gider ikke finansiere andres overforbrug. Punktum.

Jeg kommet med stor sikkerhed til at overforkælet mit barn med køb af studiebøger, tøj og anden luksus, barnet reelt hverken har råd til eller brug for.
2
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Indlægaf Q-beben » 16. sep 2016, 14:08

Jeg er selv blevet alt for meget forkælet som barn og teenager. Jeg var den i klassen, der fik flest lommepenge, - og uden at lave noget for dem. Da jeg læste, optog jeg studielån, som mine forældre betalte ud, da jeg blev færdig med min uddannelse osv.

Det har gjort, at jeg har været elendig til at overholde budgetter (for mine forældre var altid glade for at hjælpe mig, inden det gik helt galt). Jeg nåede aldrig at bede om hjælp, før de gav den.

Det var først, da jeg mødte min eks-mand, at jeg lærte det med at budgettere.

Jeg prøver derfor at lære mine børn værdien af penge. Altså penge kommer ikke af sig selv. F.eks. får børnene lommepenge, hvis de hjælper til derhjemme.

Og ja, jeg vil gå rigtig langt for at hjælpe dem - altså sælge mit hus, mit klaver osv for at hjælpe dem, hvis det skulle blive nødvendigt. Men det vil afhænge af situationen - hvis jeg skal sælge mit hus osv, skal de være i en situation, hvor de ikke har andre muligheder end mig.

PS. Mine forældre var ikke rige - de prioriterede bare mig før alt andet. Og så måske også det at give mig ting også var at vise kærlighed.
1
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 16. sep 2016, 14:25

Jeg tror jeg vil gå ret langt, så længe jeg ikke selv ender på gaden. Selvfølgelig tror og håber jeg mine kommende børn får styr på det med penge, og jeg vil også hjælpe dem med at lægge budget når de flytter hjemmefra (det var det der gjorde mit budget altid kørte selvom jeg havde 800 kr efter faste regninger). Men skulle der ske noget vil jeg gå langt for at få dem på fode igen.

Derudover vil jeg nok også forkæle dem, betale deres studiebøger og den slags, hvis jeg vel og mærke har penge til det. Min mor hjælper mig meget, da jeg var barn og teenager havde vi vitterlig ikke mange penge, men nu har min mor flere penge og det gør hende glad at forkæle os børn, f.eks. har hun lige givet mig en lækker rygsæk så jeg ikke får ondt i skulder og ryg af min skulderskoletaske. Jeg kunne ikke drømme om at sige nej til den slags hjælp, men vil aldrig bygge mit budget op om hjælp fra andre.

Min kæreste er meget omvendt, han har været meget dårlig til det med penge, selvom han altid har tjent rigeligt. Det er først efter han har mødt mig han har plus på kontoen hele måneden, og vi har sågar en opsparing (det har jeg så altid haft). Jeg håber virkelig vores børn slægter mig på og ikke ham når det kommer til økonomisk ansvarlighed :)
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1288

Indlægaf hotlips » 26. sep 2016, 19:21

Jeg ville gå langt og jeg kommer med garanti til at hjælpe hvad jeg kan når han skal flytte hjemmefra osv.

Der er da forskel på situationer men udgangspunktet er at hvis han har brug for hjælp så vil jeg gerne hjælpe uanset hvad det er han har brug for.
0

Tilbage til "Livets forhold"