Fisk - inspiration til spændende fiskeretter

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 82
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 655

Fisk - inspiration til spændende fiskeretter

Indlægaf Tricolette » 11. sep 2015, 08:55

Som overskriften siger, så mangler jeg inspiration til spændende aftensmad med fisk.

Med en søn i huset som er pescetar, så spiser vi efterhånden fisk 2-3 gange om ugen, men synes efterhånden jeg hænger fast i nogle faste retter.
Så derfor søger jeg lidt inspiration herinde. ;)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9260

Re: Fisk - inspiration til spændende fiskeretter

Indlægaf Fru Sunshine » 11. sep 2015, 09:02

Norsk fiskegratin. Det er den eneste måde, jeg få almindelig torsk ned på, og jeg guffer endda med stor fornøjelse.

Og så er torskekæber lækre, hvis man lynsteger med grøntsager (så i sagens natur er der ikke voldsomt mange grøntsager i min version, men det ksn man jo gøre som man vil.)

Ellers er stegt laks med pasta vendt i æg og citrus (a la carbonara) virkelig mums.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 11. sep 2015, 09:25

En af mine favoritter er broccolilaks:

Laks i store tern lægges i ildfast fad, tæt sammen, så det dækker bunden. Broccoli (nok til at kunne dække al laksen i et jævnt lag) deles i små buketter, dampes et par minutter, blandes med en god sjat fløde, masser af presset hvidløg og fintstrimlet basilikum, krydres med salt og peber og hældes over laksen. I ovnen på 180 grader til laksen er tilberedt (ca. 20 min.).
4
Brugeravatar
Tricolette

Indlægaf Tricolette » 11. sep 2015, 09:31

Fru Sunshine skrev:Norsk fiskegratin. Det er den eneste måde, jeg få almindelig torsk ned på, og jeg guffer endda med stor fornøjelse.

Og så er torskekæber lækre, hvis man lynsteger med grøntsager (så i sagens natur er der ikke voldsomt mange grøntsager i min version, men det ksn man jo gøre som man vil.)

Ellers er stegt laks med pasta vendt i æg og citrus (a la carbonara) virkelig mums.

Har du en lille opskrift på norsk fiskegratin? :)
1
Brugeravatar
Tricolette

Indlægaf Tricolette » 11. sep 2015, 09:32

Akehurst2 skrev:En af mine favoritter er broccolilaks:

Laks i store tern lægges i ildfast fad, tæt sammen, så det dækker bunden. Broccoli (nok til at kunne dække al laksen i et jævnt lag) deles i små buketter, dampes et par minutter, blandes med en god sjat fløde, masser af presset hvidløg og fintstrimlet basilikum, krydres med salt og peber og hældes over laksen. I ovnen på 180 grader til laksen er tilberedt (ca. 20 min.).

Lyder godt - men må hellere bruge noget andet end broccoli - med kræsne mænd i huset er det ikke alle grøntsager som er lige velkomne.... :lol:
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 11. sep 2015, 09:33

Tricolette skrev:
Akehurst2 skrev:En af mine favoritter er broccolilaks:

Lyder godt - men må hellere bruge noget andet end broccoli - med kræsne mænd i huset er det ikke alle grøntsager som er lige velkomne.... :lol:

Med den her ret, så får jeg faktisk min mand til at spise broccoli. Det spiser han ellers ikke :-D
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 11. sep 2015, 09:52

Tricolette skrev:
Fru Sunshine skrev:Norsk fiskegratin. Det er den eneste måde, jeg få almindelig torsk ned på, og jeg guffer endda med stor fornøjelse.

Har du en lille opskrift på norsk fiskegratin? :)

Det plejer at være gemalens gebet, men jeg tror godt, jeg kan.

Damp en torskefilet, kog en dynge makaroni (helst små. Vi bruger suppehorn) og lav en opbagt mælkesovs. Pluk torsken i stykker og læg det hele lagvis i et ovnfast fad og top med en masse revet ost.

Gratiner det hele og server. Min norsker vil have kogte kartofler og smørklat til.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6831

Indlægaf Wizzze » 11. sep 2015, 10:17

Tunbøffer, steges så de er let lyserøde inden i og serveres med bløde løg ovenpå ligesom med en engelsk bøf.

Foreller, gnides med salt og peber i bugen, og fyldes derefter med skiver af porre, champignon og gulerødder. Ja man kan faktisk bruge næsten alle slags grøntsager man kan lide. Til sidst en lille klat smør og et skævt hvidvin. Fisken pakkes i sølvpapir og bages (dampes) i oven, super lækkert.

Den gode gamle helstegte rødspætte eller skrubbe, vendes i æg og rasp/rugmel, og steges i smør på panden.

Hornfisk, der er i sæson lige nu, køb rensede fileter og skær dem i baner (på tværs af fileten ikke på langs), de udskårne stykker vendes i æg og rasp/rugmel og steges på panden og serveres med en hjemmelavet remo, eller smørsovs og ´tofler.

Gravad laks eller røget laks, serveres på smørristet toast, med rævesovs og dampede asparges.

Der er så mange muligheder. Det er iøvrigt Fiskens dag i morgen, så er man i nærheden af Rådhuspladsen i Kjøbenhavnstrup bør man kigge forbi, og guffe smagsprøver, og købe god fisk med hjem, de kan også hjælpe med gode ideer til opskrifter.

NB @Rapfisk der er mange og "billige" danske hummere lige nu ;) :klap:
5
Do as I say! :whip:
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 11. sep 2015, 11:35

Senest rettet af Peanutbutt 11. sep 2015, 12:39, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
canoodle
Kort karma: 354
Likede indlæg: 2100

Indlægaf canoodle » 11. sep 2015, 12:27

Japansk marinerede laksesteaks: Laks lægges i ildfast fad, riv lidt frisk ingefær og hvidløg over, et par dråber honning/soya og så til sidst sesamfrø.

I ovnen på 200 gr. i 15-20 minutter afhængigt af størrelsen. Dryp med citron og spis med dampet brokkoli med sesam, eller med lynstegt spinat i hvidløg eller med revet gulerod, brune ris osv.
4
All Adventurous women do
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 11. sep 2015, 20:13

Wizzze skrev:Tunbøffer, steges så de er let lyserøde inden i og serveres med bløde løg ovenpå ligesom med en engelsk bøf.

Foreller, gnides med salt og peber i bugen, og fyldes derefter med skiver af porre, champignon og gulerødder. Ja man kan faktisk bruge næsten alle slags grøntsager man kan lide. Til sidst en lille klat smør og et skævt hvidvin. Fisken pakkes i sølvpapir og bages (dampes) i oven, super lækkert.

Den gode gamle helstegte rødspætte eller skrubbe, vendes i æg og rasp/rugmel, og steges i smør på panden.

Hornfisk, der er i sæson lige nu, køb rensede fileter og skær dem i baner (på tværs af fileten ikke på langs), de udskårne stykker vendes i æg og rasp/rugmel og steges på panden og serveres med en hjemmelavet remo, eller smørsovs og ´tofler.

Gravad laks eller røget laks, serveres på smørristet toast, med rævesovs og dampede asparges.

Der er så mange muligheder. Det er iøvrigt Fiskens dag i morgen, så er man i nærheden af Rådhuspladsen i Kjøbenhavnstrup bør man kigge forbi, og guffe smagsprøver, og købe god fisk med hjem, de kan også hjælpe med gode ideer til opskrifter.

NB @Rapfisk der er mange og "billige" danske hummere lige nu ;) :klap:

:8: :ivrig: :savl: :dåne:

:blomst: :kys:
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Tricolette

Indlægaf Tricolette » 13. sep 2015, 11:28

Tusinde tak for mange gode forslag. Der er lidt at tage fat på. :gogo:
0
Brugeravatar
Mus84
Kort karma: 12
Likede indlæg: 225

Indlægaf Mus84 » 13. sep 2015, 18:02

Lakseside med mandler.
Bland ca halvt acaciehonning og halv balsamicoglace med lidt salt og godt med grofthakkede mandler. Oven på laksen og i ovnen til laksen er perfekt. Evt lidt sølvpapir over til sidst hvis mandlerne er ved at blive for mørke.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10294

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. sep 2015, 18:22

Fiskefrikadeller er jo ikke ligefrem cutting edge, men det er nyt for mig, at det er så let at lave farsen selv. Jeg troede, at der skulle en foodprocessor til, men min blender klarede det fint, når bare jeg kværnede de andre ingredienser først og tilsatte fisken lidt ad gangen.

Jeg brugte denne grundopskrift, som man så evt. selv kan fabulere over: http://www.foodfanatic.dk/fiskefrikadel ... -remoulade
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2015, 17:06

Husk i øvrigt at fortælle ham, at tun ikke er en fisk :-D
0