Ældre mennesker og madholdbarhed

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Falstria
Kort karma: 79
Likede indlæg: 439

Re: Ældre mennesker og madholdbarhed

Indlægaf Falstria » 12. sep 2016, 20:21

Evapeva skrev:Min farmor er en fantastisk dejlig dame, som stadig er kvik på øverste og i kroppen. Alligevel er hun slem til at gemme gamle madvarer, sådan at man virkelig skal vogte sig, når man er på besøg. Fx her den anden dag bød hun min mand (og mine børn alene ude i køkkenet, vel at mærke!) en Toffifee, som var helt grålig. Efter at have smagt på den ganske kort, spyttede han den diskret ud i skraldespanden.

Det startede for små 20 år siden (i dag er hun 79). Jeg overnattede hos hende som så mange gange før, og vi skulle have morgenmad. Fryserundstykker og diverse typisk morgenpålæg. Hendes oste-arsenal er et helt kapitel for sig i lugt etc., men jeg går ud fra, at de ikke slår hende ihjel sådan lige. Jeg derimod forblev på the safe spot, tænkte jeg, og tog noget marmelade. Men det var så fucking gammelt, at det smagte af ingenting. Derefter puttede jeg smør, salt og peber på. Hun måbede "skal du ikke have noget på?" "næh tak, du. :)"

Jeg har siden da altid åbnet hendes køleskab med en vis skepsis. Der lugter altid kraftigt af især ost, men ellers løg og ja - alt sådan noget, som man lige præcis ikke gider lugte til i andres køleskab. Og nu har jeg jo børn, to stk., og når vi besøger hende, hvilket er hver tredje uge i snit, så forvilder de sig altid ud i køkkenet med hende, hvor hun gerne vil blande slikposer til dem. Af pissehamrende gammelt slik, som er hårdt, gråt, usmageligt etc. etc. Vi siger klart fra, når hun giver for hårdt slik, da især den lille kan ende med at kløjs i det. Men alt det andet, som fx "en del af din mad er simpelthen for gammel, og vi synes det er ulækkert" er meget svær at få sagt. Det gælder nemlig aldrig aftensmaden, det er godt nok altid noget, der søber i fedt, fx nakkesteg med maa-haasser af fedt, dertil flødekartofler, men det kommer vi os nok over. Det er det gamle lort, som.... sgu ikke duer.

Hvordan siger man det? Til en dame, som ikke tager godt imod kritik? Som var barn under 2. verdenskrig og derfor lærte at spare, spare, spare?

Man gør hende opmærksom på at, det er billigere at benytte Netto´s køler end hendes egen. Varen koster jo det samme men butikken betaler for strømmen så længe varen ligger i deres køler ;)

At chokolade og slik kan nå at blive for gammelt, må skyldes at i ikke gæster hender ofte nok. Det er børnebørns opgave at rydde op i den slags.
1
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 943

Indlægaf IrmaPigen » 15. sep 2016, 04:32

Åhgud, du har også fået "2. Verdenskrig undskyldningen" :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10273

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. sep 2016, 05:49

Jeg har heldigvis været forskånet for problemet. Ikke engang hos mine bedsteforældre og deres generation, hvoraf mange havde prøvet små kår, har jeg oplevet noget lignende, og derfor ville jeg nok være tilbøjelig til i mit stille sind at afvise krigsundskyldningen og mere tænke i plain nærighed, evt. kombineret med begyndende senilitet.

Hvorom alting er, ville det for mig handle om selv at slippe for at spise fordærvet mad, hvorimod jeg ikke ville blande mig i, hvad den anden part gjorde, så længe jeg kunne mærke, at det primært skyldtes et bevidst valg og ikke en form for svækkelse. Ældre mennesker er voksne, ligesom jeg er, og vi må hver især selv bestemme, hvad vi spiser. Jeg ville derfor orientere vedkommende om, at jeg tror på fødevaremyndighedernes anvisninger og derfor ikke spiser fordærvet mad. På den baggrund ville jeg enten foreslå samvær uden mad, eller at jeg købte ind og lavede maden, ligesom jeg også gør, hvis jeg kan mærke, at det bliver et problem, at jeg ikke kan tåle lactose.

Hvis den udmelding blev taget meget ilde og/eller uforskammet op, ville jeg overveje omfanget af samvær. Jeg stiller ikke altid de samme krav til alle mennesker, men hvis mine grænser decideret bliver overskredet, er jeg, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende, ligeglad med, om den anden part er ældre, barn, syg, osv. De fleste evner stadig at kunne opføre sig ordentligt, og derfor finder jeg mig ikke i hvad som helst.
1
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Mad og drikke"