Citeringsværktøj

Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 639

Citeringsværktøj

Indlægaf Jailbird » 12. sep 2016, 14:05

Hvilket citeringsværktøj bruger I til større opgaver? (spørger jeg med fare for at lyde vildt doven, for jeg ved ikke hvad normen er, så bær over med mig :-D )

Jeg har førhen brugt citethisforme til små opgaver. Her skal man betale hvis man ønsker at gemme sine emner mere end 30 (nu 7?) dage. Var ellers tilbøjelig til at betale for programmet, men i dag kunne jeg kun finde en månedsbetaling, hvor man førhen kunne købe hele programmet for et engangsbeløb.

Har fumlet rundt med lidt andre programmer de sidste par dage, b.la. Zotero hvor man tilføjer en app til sin browser, men jeg synes ikke det virker særlig godt :gruble:
Jeg vil gerne have et program, hvor jeg ikke manuelt skal skrive samtlige detaljer for hver bog/artikel ned (hvor det er nok at søge på f.eks. titel eller ISBN nummer, og så tilføjer programmet resten).

Kan I anbefale mig et program? Det gør ikke noget det koster hvis det virker. Skal bruge det i 4 måneder :)
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 226
Likede indlæg: 1387

Re: Citeringsværktøj

Indlægaf Filipai » 12. sep 2016, 14:59

jeg bruger Mendeley. Man skal dog lige tjekke at de ryger ind korrekt kilderne de første par gange, ved enkelte har haft problemer med at den ikke gemmer alt. Jeg synes selv den fungerer utroligt fint.
1
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 12. sep 2016, 15:32

Jeg bruger også Mendeley. Man skal lige tjekke kilderne igennem inden, man laver litteraturlisten, for det er ikke altid alle informationer bliver kopieret over. Men det er en detalje - ellers ingen problemer. Man kan også fint putte referencer ind manuelt, hvis man fx har brugt en fysisk bog som kilde.
1
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 15. sep 2016, 12:30

Okay, tak for jeres svar :gogo: Jeg har prøvet at kigge lidt på det og se nogle tutorials, men jeg har 3 spørgsmål:

Hvis man arbejder på flere projekter af gangen, skal jeg så bare oprette "folders" for at adskille dem, eller vil de stadig hører under ét projekt i Mendeley?

Hvis jeg tilføjer alt materiale jeg finder/læser til min folder, vil den så kun optræde i referencelisten hvis jeg faktisk bruger den i løbet af rapporten? Eller vil alt materiale blive vist?

Når jeg vil tilføje en bog, SKAL jeg så sidde og skrive alt ned manuelt? Jeg kan ikke finde andre muligheder.

Åh jeg bliver frustreret over nye programmer :genert:
1
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 226
Likede indlæg: 1387

Indlægaf Filipai » 15. sep 2016, 12:39

Du kan oprette særskilte foldere. Ingen problemer der .

Ja, den bliver kun vist hvis du henviser til den i opgaven.

Jeg plejer gerne at finde bogen inden på vores studiedatabase og så får den til at indkode den. Er sikker på der også findes andre steder man kan gøre det.
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 15. sep 2016, 12:42

Åh nej, jeg føler mig helt fristet til at betale månedligt til citethisforme, de har en funktion hvor man søger på f.eks. en bog, og så foreslår den alle bøger med den titel/forfatter/isbn whatever, og så vælger man den rigtige. Færdig slut. I Mendeley kan jeg kun se en DOI løsning for at søge på bøger (den kan ikke engang søge på ISBN nummer, altså WTF?).
Har aldrig brugt vores studiedatabase (hvis vi har en), så det begynder at blive lidt langhåret :-D
0
Oddinary

Indlægaf Oddinary » 15. sep 2016, 12:57

Jailbird skrev:Okay, tak for jeres svar :gogo: Jeg har prøvet at kigge lidt på det og se nogle tutorials, men jeg har 3 spørgsmål:

Hvis man arbejder på flere projekter af gangen, skal jeg så bare oprette "folders" for at adskille dem, eller vil de stadig hører under ét projekt i Mendeley?

Hvis jeg tilføjer alt materiale jeg finder/læser til min folder, vil den så kun optræde i referencelisten hvis jeg faktisk bruger den i løbet af rapporten? Eller vil alt materiale blive vist?

Når jeg vil tilføje en bog, SKAL jeg så sidde og skrive alt ned manuelt? Jeg kan ikke finde andre muligheder.

Åh jeg bliver frustreret over nye programmer :genert:

Du kan godt oprette folders i Mendely, hvis du har det bedst med at være organiseret på den måde, men det betyder ikke noget i forhold til kildelisten. Hvis du bruger Word, skal du bare trykke indsæt reference eller sådan noget, og så finde den kilde, du her refererer til, og sætte den ind. Så er den automatisk gemt i dit arbejde. Når du er færdig laver du bare en litteraturliste i tekstprogrammet, og så kommer der kun de kilder på, som du har lagt ind i dit dokument - dvs. dem, du faktisk har brugt.
0
Oddinary

Indlægaf Oddinary » 15. sep 2016, 12:58

Jailbird skrev:Åh nej, jeg føler mig helt fristet til at betale månedligt til citethisforme, de har en funktion hvor man søger på f.eks. en bog, og så foreslår den alle bøger med den titel/forfatter/isbn whatever, og så vælger man den rigtige. Færdig slut. I Mendeley kan jeg kun se en DOI løsning for at søge på bøger (den kan ikke engang søge på ISBN nummer, altså WTF?).
Har aldrig brugt vores studiedatabase (hvis vi har en), så det begynder at blive lidt langhåret :-D

Nej, jeg tror også det afhænger af uddannelse og hvilke kilder, man benytter sig af ift. hvilket referenceprogram, der er bedst. :genert:
0

Tilbage til "Studie"