Nærighed - hvad har du været udsat for?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Muspel » 13. sep 2016, 16:18

Jeg havde en ekskæreste, der tjente røvmange penge og også brugte røvmange... På sig selv.

Mindes engang vi var på tur, hvor han havde glemt handsker hjemme, og derfor lige impulskøbte nye til 800 kr. Lige bagefter købte vi kaffe. Jeg fandt et bord, han købte kaffe- og kom ned og bad mig overføre de 34 kr den havde kostet. Og det var i øvrigt på et weekendophold min far havde givet mig- og jeg havde inviteret kæresten med på.

Og til jul. Efter 4 måneders forhold gav jeg ham et barista-kursus til 500 kr. Og jeg fik sådan et æg, der kunne koge med, når man kogte æg. Og så spillede det en melodi, når æggene var kogt.

Så blev jeg færdig med diplomuddannelse. Han havde mange gange fortalt om, hvordan han havde inviteret sin eks (mens hun var eks) på byens dyreste restaurent da hun blev færdig med uddannelse. Jeg fik en ledning til min telefonoplader. Sådan en på tre meter. Men uden selve stikket - for det havde jeg jo i forvejen. Og det kostede jo 50 kr.
Samme dag købte han kuffert til 3000 kr.

Så han var egentligt ikke nærig generelt. Bare i forhold til mig :forvirret2:
16
Money_man
Kort karma: 5
Likede indlæg: 101

Indlægaf Money_man » 14. sep 2016, 06:35

Var inviteret til en 30 års fødselsdag. I invitationen stod der man skulle komme kl 21 da hun skulle spise med familen først.
Men skulle selv medbringe en stol og det du skulle ha og drikke. Så ville hun sørge for snack. Plus hun havde skrevet en ønskeseddel på relativ dyre ønsker.
Hun boede 20km fra byen, og havde i invitationen skrevet at hun forventet vi skulle ned i byen kl 12, så altså kun tre timer ved hende.
Taxaen måtte man selv betale da hun blev kørt af hendes far. Valgte ikke at tá med men hørte efterfølgende at ud af de 35 hun inviterede kom der 12. Mest familie. Og hun havde købt to poser Chips til deling.
7
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5962

Indlægaf LadyFox » 14. sep 2016, 06:38

Money_man skrev:Var inviteret til en 30 års fødselsdag. I invitationen stod der man skulle komme kl 21 da hun skulle spise med familen først.
Men skulle selv medbringe en stol og det du skulle ha og drikke. Så ville hun sørge for snack. Plus hun havde skrevet en ønskeseddel på relativ dyre ønsker.
Hun boede 20km fra byen, og havde i invitationen skrevet at hun forventet vi skulle ned i byen kl 12, så altså kun tre timer ved hende.
Taxaen måtte man selv betale da hun blev kørt af hendes far. Valgte ikke at tá med men hørte efterfølgende at ud af de 35 hun inviterede kom der 12. Mest familie. Og hun havde købt to poser Chips til deling.

Hvad med den stol man skulle have med? Havde hun forestillet sig at man skulle tage den med videre i byen? Komme og hente den dagen efter, eller? :lol:
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Money_man
Kort karma: 5
Likede indlæg: 101

Indlægaf Money_man » 14. sep 2016, 06:42

Aner det ikke. Hun havde lavet en lille drama Queen ting, da folk ville tá deres sprut med hjem, da hun mente at det var nærigt af dem de ikke vil lade det stå. Så ved ik om hun også forventet at få stolen :gruble:
Hun er som sagt 30 og har da job og en lille lejet lejlighed så hun tjener da penge.
7
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 14. sep 2016, 06:51

Okay, det her er måske ikke helt om nærighed, nok nærmere misforståelse, men synes alligevel den passer godt i tråden :D

Min ex skulle flytte til udlandet og i den forbindelse solgte han alle sine ting. Som I virkelig alt.
Der var nogen ting som jeg dog fik da jeg alligevel kunne bruge det, som to bedrollers og en lille kasse med en masse lækre ting til bagning.
En aften skal jeg så hjem til ham og i løbet af dagen skriver han til mig at han har en gave til mig. Han skriver at det ikke er noget stort, men godt, og at jeg skal glæde mig til det!
Jeg tænker at han måske har købt en lille farvelgave til mig, sådan en lille ting der skal minde mig om ham.
Om aftenen er jeg så hjemme hos ham. Efter en halv time siger han pludselig "Nårh ja, jeg havde jo en ting til dig" - hvorefter han hiver en - ta-daaa - pose chips frem, som han havde i overskud. Det var så min "gave".
Han valgte at kalde en pose chips for en gave (jeg kunne så ikke engang lide dem), selvom han havde givet mig andre bedre ting han havde haft i overskud :lol:
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 625

Indlægaf Sevii » 14. sep 2016, 07:03

Jeg ved ikke helt om min historie helt passer ind, men jeg inviterede for nogle år siden 10 mennesker hjem til mig for at spise julemad. Jeg sørgede selv for alt maden, drikkelse og vin. Det var ret dyrt, og jeg er studerende. Det eneste man skulle sørge før var ekstra øl, hvis man tænkte man havde brug for det.
Senere tager nogen op for at købe nogle øl (det er J-dag), og jeg tager lige med. En veninde der bliver i min lejlighed spørger lige om jeg kan købe nogle smøger for hende, og så ville hun overføre på mobilepay. Det gør jeg, men sjovt nok virker hendes mobilepay ikke. Næste dag da jeg spørger hende om pengene til hendes smøger, siger hun, at hun da ikke havde købt smøger. :gruble:

Fra den dag af blev jeg bare nærig. Før gav jeg altid ud af mit alkohol til fester og i byen til hende uden at få retur. Det var bare dråben.
2
:banan: :banan:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6739

Indlægaf Wizzze » 14. sep 2016, 07:03

^^^Der er ellers potentiale i den form for invitation, tænk at invitere til housewarming og så bede folk selv medtage møbler, som så selvfølgelig skal blive stående bagefter, det er sgu smart :tie: :-D
6
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2344

Indlægaf paint » 14. sep 2016, 07:32

Wizzze skrev:^^^Der er ellers potentiale i den form for invitation, tænk at invitere til housewarming og så bede folk selv medtage møbler, som så selvfølgelig skal blive stående bagefter, det er sgu smart :tie: :-D

Ja – måske især, hvis man kan få nogle af gæstererne til at købe en lejlighed. De andre medbringer møbler.
Man kan så selv bidrage med lidt snacks og en øl. :cool:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 15. sep 2016, 06:15

Har en indrømmelse - Jeg har tit sidst på måneden stået uden penge, og så inviteret folk til fest, i håb om de efterlod pantflasker :D Så var der nok til 2-3 dages aftenssmad, hvis jeg bare sørgede for agurkestænger eller snacks. Og gooosh, hvor man så bare tænkte "shit" når de havde tysklands-dåser med..
1
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 07:33

Luffegås skrev:Har en indrømmelse - Jeg har tit sidst på måneden stået uden penge, og så inviteret folk til fest, i håb om de efterlod pantflasker :D Så var der nok til 2-3 dages aftenssmad, hvis jeg bare sørgede for agurkestænger eller snacks. Og gooosh, hvor man så bare tænkte "shit" når de havde tysklands-dåser med..

Det havde først været rigtig nærigt, hvis du havde taget til fest i håb om at kunne score de andres pantplasker :-D
3
Afskylia
Kort karma: 0
Likede indlæg: 17

Indlægaf Afskylia » 15. sep 2016, 07:48

Jeg havde på et tidspunkt en kæreste, som tjeneste meget mere end jeg. Jeg var studerende og han havde en velbetalt fuldtidsjob. Når han var på besøg hos mig lavede jeg altid til ham. Han kunne ikke lave mad så når vi var hos ham skulle vi købe pizza. Det havde jeg decideret ikke råd til flere gange om, men ja mad skulle vi jo have. Hvis min pizza så kostede 52 kr og jeg havde en halvtredser, så skyldte jeg ham 2 kr. Nogle gange handlede vi ind til mad og lavede sammen. Han handlede i Irma og jeg skulle så betale halvdelen af regningen selvom der også blev købt alt muligt andet til hans husholdig..
Jeg tror egentlig han synes jeg var nærig, fordi jeg ikke tog det som en selvfølge at betale 2 kr. tilbage.
1
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 28
Likede indlæg: 241

Indlægaf Prosperity74 » 15. sep 2016, 08:21

For en del år siden datede jeg en fyr nogle gange. Første gang vi skulle ud sammen, spiste vi på en kinesisk restaurant. Han bestilte den aller billigste ret på menuen og så følte jeg, at jeg var nødt til at gøre det samme. Han betalte. Efter at vi havde spist skulle vi i biografen. Han sagde, nu hvor jeg har betalt for maden, regner jeg med at du giver biograf turen.
En anden gang kom den samme fyr og besøgte mig. Vi blev enige om, at vi ville ud at spise på en italiensk restaurant. Vi fik bestilt det vi skulle have at spise og fik spist. Da regningen kom gjorde han ingenting, han regnede med at det var mig der skulle betale. Han sagde, jeg regnede med at hvis jeg ( han ) bestilte den der ret ( mad ), så ville du betale. Jeg sagde, at det havde jeg aldrig nogensinde sagt. Jeg fik sølle 29 kroner for det glas vin han fik - jeg følte, at jeg var nødt til at betale, så det ikke blev alt for pinligt overfor tjeneren på restauranten. Vi gik ud derfra og han spurgte, om han skulle give mig et lift hjem - jeg sagde nej tak, jeg klarer mig selv.
Sikken en nærig knold :rulle:
2
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 494

Indlægaf Grissebassen » 15. sep 2016, 11:47

Generelt generer nærighed mig ikke, når der er tale om enkeltstående tilfælde. Folk kan have deres grunde, og jeg har garanteret selv lavet nogle mega nærige ting, fordi jeg var fattig. Men jeg har en veninde, som konsekvent er nærig, og det kan godt irritere mig, fordi hun altid er sådan. Vi holder mange sammenskudsarrangementer i den omgangskreds, og det er påfaldende, hvor passiv og stille hun pludselig kan blive, når snakken falder på financiereting, og hvem der skal bidrage med hvad.

Vi holdt et sammenskudsgilde ca. 20 personer, og havde på forhånd aftalt, hvem der tog hvad med. Hun deltog slet ikke i diskussionen om, hvad der skulle medbringes, og hvem der skulle medbringe hvad. Da alt er uddelegeret og vi andre pænt har valgt at ignorere det faktum, at hun som den eneste slet ikke er kommet med inputs eller har meldt sig på noget, meddeler hun i sidste øjeblik, at hun tager øl med. Til arrangementet dukkede op med en six-pack, der næppe rækker langt til 20 personer.

På et tidspunkt holdt jeg en fest for et nogle stykker, hvor jeg på forhånd havde klargjort, at jeg stod for mad og drikkelse til maden, men at folk selv måtte tage drikkelse med til resten af aftenen. Igen var hun den eneste, der ikke medbragte noget eller meldte sig på banen, da det resterende selvskab begyndte at koordinere en sammenskudsordning til drikkevarer.

Det er sket mere end én gang, når vi skal koordinere sammensskudsgilder, at folk begynder at tagge hende på facebook for at få lyd ud af hende :tie:

Jeg bliver virkelig irriteret over hende i de situationer, og jeg kan ikke lade være med at bide mærke i, at hun flittigt dykker ned i det, vi ander har bidraget med uden at virke påvirket af det faktum, at hun ikke selv har bidraget med noget - og det gør, at jeg kommer til at føle mig nærig.

Ved et andet tilfælde hang vi ud alene, hende og jeg over et par glas. Hun brokkede sig over at hun var fattig og derfor desværre ikke kunne betale. Jeg ignorerede hendes brok og tænkte, at jeg da, på trods af at jeg på daværende tidspunkt ikke tjente bedre end hende, godt kunne betale de ca. 100 kr for drikkevarer til os begge, og slippe for brok og bare fokusere på selskabet i stedet. Sidst på aftenen fortæller hun mig så, at hun dagen efter har inviteret en kvinde på date (hun er lesbisk) på en dyr cocktailbar. Da jeg snakkede med hende et par dage senere, fortæller hun stolt om, hvor fancy og dyr cocktailbaren var, og fik i den sammenhæng flettet ind, at det var hende der betalte hele gildet.
7
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 51
Likede indlæg: 398

Indlægaf TheAuthor » 19. sep 2016, 08:24

En kammerat og hans kæreste. Deres venner/bekendte (mig og mand inkl) havde hjulpet med deres flytning, renovering osv. og da de kom på plads, valgte de at invitere alle, der havde hjulpet dem til en grillfest.
Vi fik dato/tid og et par dage før sender kammeratens kæreste en besked rundt; "I anledning af grillfest har jeg nu handlet ind og beløbet pr. person bliver xxx kr, som I gerne må indbetale på kontonr. xxxxxxxxx inden I kommer. Mvh Y".

Samme person havde lånt en varevogn og skulle handlet stort ind ved grænsen til en fødselsdag. Nu hun og en veninde alligevel skulle afsted med en varevogn, skrev hun lige til os om vi skulle have noget med "vi kører jo alligevel derned og har plads til lidt ekstra i bilen". Min mand skriver "det vil jeg lige overveje" og hun svarer tilbage "OK, så sig lige til, så må du gerne lige betale 100kr til benzin til xxxxxxx".
9
Everyone Deserves Their Happy Ending ..
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3423

Indlægaf HappyPaww » 19. sep 2016, 09:00

Jeg synes generelt at folk er overorentligt tolerante over for deres venner. I de fleste af de nævnte tilfælde i denne tråd, ville jeg nok lade de venskaber glide ud i sandet :tie:

Nærighed er en virkelig irriterende egenskab :badr:
4

Tilbage til "Generelt"