Nærighed - hvad har du været udsat for?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2145

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf sigge » 19. sep 2016, 11:06

Jeg har en kollega, som er lidt nærig. På min arbejdsplads, er det en fast tradition, at man medbringer enten morgenbrød (rundstykker, franskbrød, hjemmebagte boller el.lign.) eller kage til sin fødselsdag. (Og i alle mulige andre anledninger, men fødselsdag er den eneste nagelfaste.) Denne kollegas fødselsdag oprinder, hans plads er pyntet med flag, som vi plejer, men der dukker ikke noget spiseligt op hverken om formiddagen eller til eftermiddagskaffen. Direkte adspurgt mumler kollega noget om, "at hans kone havde ikke lige haft tid til at bage". Der ligger så en Rema 1000 lige ved siden af vores arbejdsplads, hvor de har både brød og kage, man kan købe, og der er også flere bagere eller andre supermarkeder med bagerudsalg i nærheden, men det havde han så ikke lige tænkt på (eller også var det for dyrt). Men endelig 1½ uge senere mødte han da op med en hjemmebagt bradepandekage, da han ligesom ikke kunne kringle sig udenom.

Hvis han nu var typen, der ikke selv spiste den slags, kunne det godt undskyldes, men han er altid først på pletten, så snart andre har taget noget med. Og han giver aldrig spontant noget i andre anledninger, som vi andre af og til gør. Han har endda engang været ved at tage for sig af en bolle, en af mine kolleger havde købt til sig selv og havde lagt fra sig på bordet i vores køkken i 5 minutter. Hun måtte lige op og markere, at der altså ikke var sagt værs'go', og så holdt man snitterne fra andres mad. Ligesom han ikke holder sig tilbage for både at bestille den dyreste hovedret på kortet og bestille dessert som den eneste, når hans afdeling har været inviteret ud at spise af en repræsentant.
3
Brugeravatar
Vinaia
Kort karma: 12
Likede indlæg: 260

Indlægaf Vinaia » 19. sep 2016, 13:53

Jeg har også haft en kæreste, der tjente virkeligt mange penge, mens jeg var på SU. Men nærig, dét var han. Fx vadede vi Århus tynd fordi han syntes, 65 kr var for meget for en pizza. Det endte så med, at vi fik en virkeligt dårlig pizza til 50 kr.

Og når vi skulle handle skulle tingene deles grundigt op, selvom det var ting til fælles måltider.

Det irriterede mig nok specielt fordi jeg selv er ret gavmild på trods af at jeg har en meget lav indkomst.
2
Blessed with three dogs, a daughter, and the ability to find four-leaf clovers. :P
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1155
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Wizzze » 19. sep 2016, 14:56

Vinaia skrev:Jeg har også haft en kæreste, der tjente virkeligt mange penge, mens jeg var på SU. Men nærig, dét var han. Fx vadede vi Århus tynd fordi han syntes, 65 kr var for meget for en pizza. Det endte så med, at vi fik en virkeligt dårlig pizza til 50 kr.

Og når vi skulle handle skulle tingene deles grundigt op, selvom det var ting til fælles måltider.

Det irriterede mig nok specielt fordi jeg selv er ret gavmild på trods af at jeg har en meget lav indkomst.

En ødeland bliver jo aldrig Joakim von And ;) :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Filipai » 19. sep 2016, 20:49

Da jeg var 15 år havde jeg en kæreste på 20 år, og gud hvor var han nu engang nærig. Han havde konsekvent aldrig handlet, og derfor skulle vi altid ned på tanken og have morgenmad, og så skulle jeg jo betale ved kasse 1, de 7 kr som mit rundstykke havde kostet, for det havde han jo ikke råd til. Selvom han levede af pizza alle dagene, han ikke var hos min familie. Vi har fødselsdag med 5 dages mellemrum, og jeg gav ham en ret fin gave, med en skjorte han havde ønsket sig. Jeg fik et par plys-håndjern og et par trusser fra h&m. Hurra. Som bonus gik han gerne i køleskabet hjemme hos mig og min mor, og tog uden at spørge, hul på alt hvad der var. Min mor kunne virkeligt ikke lide ham, og idag kan jeg heller ikke lige se hvad jeg dog ville med ham.
2
Selma156
Kort karma: 2
Likede indlæg: 11

Indlægaf Selma156 » 21. sep 2016, 10:18

Jeg elsker nærighedstråde - bliver chokeret hver gang! Dette er postet før på en anden side, men historien er stadig sjov (tragikomisk).

For et par år siden datede jeg en fyr. Jeg var langt mere vild med ham og forelsket, end han var i mig, og det viste sig på flere måder. Blandt andet at der ikke var handlinger bag hans søde, smigrende ord, men fandme også, at han ikke ville ofre en krone på mig. Jeg er kæmpe fan af, at man skiftes til at betale, og i visse tilfælde deler regningen lige op, men nogle gange bliver det simpelthen for meget.

En af de første gange, han besøgte mig, skulle vi lige et smut i Fakta og købe lidt øl og snacks at hygge os med. Han tager en six-pack og en pose billige peanuts, og spørger så, da vi når kassen, hvordan vi skal dele det op. Tænkte bare "okay, det drejer sig om max. 50 kr., men fair nok" - så jeg betalte bare.

En anden gang skulle vi have ret dyr take-away, som jeg betalte. Han gik i mellemtiden i et supermarked og købte en cola på tilbud.

Jeg var hos ham nogle få gange, hvor han den ene gang modvilligt købte ind til en skrabet brunch. Til gengæld fik jeg lov til selv at betale den chokolade, jeg gerne ville have, for det var jo ikke morgenmad.

På hans fødselsdag forkælede jeg ham med morgenmad på sengen og nogle personlige gaver, han blev rigtig glad for.

Bægeret flød over, da jeg havde lovet ham at tage med ud og finde gaver til nogle familiemedlemmer, fordi han hadede at købe gaver. Jeg brugte en hel eftermiddag (efter en lang arbejdsdag) på at hjælpe ham, og vi besluttede os for at tage ud at spise bagefter. Vi fik helt normal cafémad til omkring 120 kr. pr. person, og efterfølgende betaler han med kort, fordi tjeneren giver ham regningen. Vi har dårligt rejst os fra bordet, før han spørger, om jeg ikke lige overfører til ham for maden.

Han inviterede mig forresten i biografen, fordi der var en film, der skulle være rigtig god. Jeg tænkte "endelig viser han lidt initiativ, og måske er han slet ikke så nærig", men han fik så lynhurtigt omformuleret invitationen til at hedde "men biografbilletter er jo så dyre i dag, så hvis du ikke selv betaler din billet, kan vi jo bare downloade en film". Ja, sikken romantiker.
7
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 52
Likede indlæg: 407

Indlægaf TheAuthor » 21. sep 2016, 11:26

Kom i tanker om en bekendt, der tilbyder både sine venner og bekendte alverdens tjenester. Der er ingen grænser for, hvad hun vil hjælpe med og tilbyde af sit gode hjerte.. altså indtil folk siger ja til den tjeneste hun (sommetider uopfordret) tilbyder. Så er hun klar med "fedt, jeg skal bare have xxxx kr for det"
5
Everyone Deserves Their Happy Ending ..
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3328

Indlægaf Hunkat » 21. sep 2016, 11:50

TheAuthor skrev:Kom i tanker om en bekendt, der tilbyder både sine venner og bekendte alverdens tjenester. Der er ingen grænser for, hvad hun vil hjælpe med og tilbyde af sit gode hjerte.. altså indtil folk siger ja til den tjeneste hun (sommetider uopfordret) tilbyder. Så er hun klar med "fedt, jeg skal bare have xxxx kr for det"

Det er jo nærmere bondefangeri end nærighed :tie:
Shit hvor er det dårlig stil.
3
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 625

Indlægaf Sevii » 21. sep 2016, 13:24

Jeg havde helt glemt (fortrængt) min ekskæreste. Han var et par år ældre end mig, havde job mens jeg ikke havde et arbejde på det tidspunkt og gik i 10. klasse. Han havde altid store ønsker til fødselsdage, årsdage, månedsdage der var omkring 400-700 kr. Og det mente han var meget rimeligt. Jeg kan huske jeg hadede det, fordi jeg havde ingen penge - og så kan jeg ikke lide at give gaver, hvor jeg føler mig tvunget.
Dog når det var den anden vej! Til min fødselsdag fik jeg en vin han havde fundet i Tiger for 20 kr, men han synes det var sådan en fed gave, fordi der stod hans navn på. :stoned:

Eller.... Jeg skulle altid rejse hjem til ham og jeg betalte selv for rejsen, og da jeg stod og manglede 20 kr. For at komme hjem sagde han "så skylder du mig det bare til næste gang vi ses". Jamen altså..... Jeg ved slet ikke hvad jeg så i ham. :gruble:
3
:banan: :banan:

Tilbage til "Generelt"