Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 07:32

Dikus skrev:Det værste ved den kvindes historie er, hun bliver talerør for, karriere kun kan opnås ved at ofre familielivet. Det er heldigvis en fis i en hornlygte.

Og det er så ærgerligt, at det hele skal trækkes så skarpt op. Enten holder du kun én uges barsel ellers hedder det lige lukt ned i det hjemmegående speltsegment.

Det er da kun egnet til at få mange til at tænke, at hvis det er vilkårene, så nej tak.

Hvorfor ikke lave det til en artikel, hvor man fokuserer på, hvad det er der er udfordringerne ved at få børn, når man er selvstændig - og hvordan hun så har valgt at jonglere dem. Hun er en kvinde med en meget succesfuld karriere, og det har givet hende nogle økonomiske muligheder, ligesom hun har haft et meget stærkt familiemæssigt netværk, men for så vidt er problemstillingen for en partner på et advokatkontor præcis den samme som for en frisør i provinsen - hvis du er helt væk i mange måneder, så er kunderne væk, når du kommer tilbage.
5
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 15. sep 2016, 07:37

englishchannel skrev:Desuagtet om det kan lade sig gøre at kombinere karriere med en længere barsel, eller ej, kunne det jo også tænkes, at hun bare bedre kan lide at arbejde end at passe småbørn? Sådan er der sikkert mange, der har det, men det er bare ikke rigtigt noget, man (som kvinde) må sige højt.

Og så er det jeg tænker at barnet også har en far. Så fint nok hvis det ikke er moderen der skal gå hjemme det første stykke tid. Det ser jeg intet problem i.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 07:41

englishchannel skrev:Desuagtet om det kan lade sig gøre at kombinere karriere med en længere barsel, eller ej, kunne det jo også tænkes, at hun bare bedre kan lide at arbejde end at passe småbørn? Sådan er der sikkert mange, der har det, men det er bare ikke rigtigt noget, man (som kvinde) må sige højt.

Nej - og det synes jeg rigtig gerne må blive gentaget. Det er jo den undskyldning mændene bruger, når de ikke gider holde barsel - at de synes det er kedeligt med småbørn.

Det er også interessant i forhold til de, der skriver om "at hvorfor har hun så fået børn overhovedet" - for måske er hun interesseret i at have børn også på sigt uden at det dermed betyder, at det lige specifikt er småbørnsårene, hun er vild med. Det er jo ikke andeledes end at der er nogle kvinder, der helst ville have en baby hele tiden fordi de synes babytiden er skøn.

Det sagt, så er jeg igen træt af, at det bliver gjort til et spørgsmål om en uge eller et år - der er jo mellemveje.
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 08:31

Lys skrev:
Lilleluftballon skrev:Stine Bosse fik sine to børn under studiet, som 22 og 24 årig.

Ok, så har hun ikke holdt barsel i sit arbejdsliv, men hun var også bare et eksempel, fordi det lige var hende, jeg kunne komme i tanker om af kvinder på det niveau. Det ville bare være interessant om deres historier be- eller afkræfter synspunktet om, at det er en forudsætning for et job i den absolutte top, at man slet ikke holder barsel (heller ikke tidligere i karrieren).

Stine Bosse har gjort det helt rigtige i den kontekst - få børnene og få spædbørnstiden overstået før karrieren buldrer derudaf og du er helt uundværlig på kontoret.

Det er så bare heller ikke ne mulighed for alle, for man skal jo lige have nogen at få børnene med (og den nye fremdriftsreform giver heller ikke den fleksibilitet, som før var et ekstra godt argument for at få børn i studietiden).
3
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 610
Likede indlæg: 3402

Indlægaf FruDulle » 15. sep 2016, 09:06

Hun må jo gøre som hun vil. Men jeg forstår ikke hendes valg og jeg synes det er synd for barnet. At få et barn er altid et egoistisk valg, men det kræver efter min overbevisning efterfølgende, at man kan sætte sig selv og sine behov til side for en periode og igen ganske ofte efter denne relativt korte periode.

Barnet har ikke en primær omsorgsperson og det finder jeg ret trist. Der er 5-6 forskellige som er hist og pist. Det mener jeg ikke er sundt for et barn. Jeg er ligeglad med om mor eller far tager barsel og hvordan det er fordelt, bare en af dem gør det.

Jeg har meget svært ved at gennemskue hvorfor de ønskede et barn.
1
Whatever
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:16

Jeg synes først og fremmest grundlæggende, at mænd burde tage mere barsel. Ikke at kvinder burde tage mindre, men at børn skulle senere i institution. Nå, men det sagt, har jeg intet problem med en mor, der tager mindre barsel end gennemsnittet. Jeg læste først artiklen og tænkte, at hvis far kan nøjes med 1 uges barsel, som det SÅ ofte sker, så må mor også kunne. Jeg tror fuldt og fast på, at begge forældre er lige gode...

MEN far tager så heller ikke barsel. Og der springer kæden lidt af for mig.

Jeg er sikker på, det kan 'lade sig gøre' at gøre det på den der måde. Jeg er også sikker på, at moren har det helt fint med sine valg. Jeg synes bare ikke, der er taget noget hensyn til barnet i den der ligning, og det mangler jeg.

Jeg hader selv at gå på barsel - jeg er det lige nu, og det sucker big time. Men det er sguda nødvendigt, fordi mit barn har godt af det. Han kan da ikke gøre for, at jeg keder mig derhjemme og ikke får nogen penge ud af at passe ham. Det skal ikke gå ud over ham. Og det er jeg sikker på, at det gør - går ud over barnet - når hverken mor eller far gider blive hjemme og tage sig af barnet. Jeg tror virkelig inderligt på, at spædbørn har rigtig, rigtig skidt af ikke at have nogen fast(e) primærpersoner i deres liv.
7
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:18

Jeg kan dog ikke helt se den der med, at folk ikke kan forstå, hvorfor de ønskede sig et barn.

Jeg ville da med glæde springe spædbarnstiden over, hvis jeg kunne. Jeg vil gerne have børn, fordi jeg godt kan lide større børn - og så på grund af det der helt fysiske behov for at få et barn. Jeg går ud fra, hun har det på nogenlunde samme måde.
3
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 15. sep 2016, 09:30

Men der er jo intet der indikerer at tiden sammen med barnet bliver udvidet fordi barnet når over spædbarnsalderen. Det er det jeg ikke kan sætte mig ind i. At man får et barn som man har meget lidt tid til.
0
Whatever
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:31

FruDulle skrev:Men der er jo intet der indikerer at tiden sammen med barnet bliver udvidet fordi barnet når over spædbarnsalderen. Det er det jeg ikke kan sætte mig ind i. At man får et barn som man har meget lidt tid til.

Næh, men masser af mennesker har jo ikke ret meget tid med deres børn, når man når over spædbarnsalderen?

Jeg må da indrømme, at jeg ikke har noget behov for at være sammen med mine børn HELE dagen. Det er da klart noget af det fede ved de større børn - at de trives fint med også at lave noget uden mig.
1
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 15. sep 2016, 09:39

Hvis man kun vil have én uge sammen med sit nyfødte barn efter fødslen (og den uge bliver beskrevet som værende "ferie efter kejsersnittet"), hvor stor sandsynlighed er der så for, at man senere prioriterer barnets behov synderlig meget?
1
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:43

I øvrigt synes jeg jo nærmere, dette her er vejen frem. Go mærsk! :gogo:

http://www.business.dk/arbejdsmarked/ri ... -da-barsel

Det afliver i øvrigt lidt myten om, at mænd ikke 'gider' tage barsel. Hvis vilkårene er til det, tager mænd gerne barsel - ofte står økonomien og arbejdets normer bare i vejen for det.
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 15. sep 2016, 09:46

Allmost_Famous skrev:Hvis man kun vil have én uge sammen med sit nyfødte barn efter fødslen (og den uge bliver beskrevet som værende "ferie efter kejsersnittet"), hvor stor sandsynlighed er der så for, at man senere prioriterer barnets behov synderlig meget?

enig
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 15. sep 2016, 09:48

ajnaM skrev:
FruDulle skrev:Men der er jo intet der indikerer at tiden sammen med barnet bliver udvidet fordi barnet når over spædbarnsalderen. Det er det jeg ikke kan sætte mig ind i. At man får et barn som man har meget lidt tid til.

Næh, men masser af mennesker har jo ikke ret meget tid med deres børn, når man når over spædbarnsalderen?

Jeg må da indrømme, at jeg ikke har noget behov for at være sammen med mine børn HELE dagen. Det er da klart noget af det fede ved de større børn - at de trives fint med også at lave noget uden mig.

Hele dagen er måske også i overkanten og tilgodeser jo næppe heller barnets behov for andre børn at spejle sig i. Men balance er vel fint. Min mand er væk fra 05-17 og det synes han er et helvede ift vores søn og deres dynamik er helt klart også anderledes end før 05-17 tiden.
0
Whatever
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 15. sep 2016, 09:52

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg jo nærmere, dette her er vejen frem. Go mærsk! :gogo:

http://www.business.dk/arbejdsmarked/ri ... -da-barsel

Det afliver i øvrigt lidt myten om, at mænd ikke 'gider' tage barsel. Hvis vilkårene er til det, tager mænd gerne barsel - ofte står økonomien og arbejdets normer bare i vejen for det.

Det er så absolut et skridt i den rigtige retning, samfundsmæssigt. Det hjælper bare ikke noget hvis begge forældre fravælger barslen, set fra barnets perspektiv. Jeg mindes ikke at have set noget om farens vilkår for barsel, men de har jo begge fravalgt det.
0
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 10:03

FruDulle skrev:
ajnaM skrev:

Hele dagen er måske også i overkanten og tilgodeser jo næppe heller barnets behov for andre børn at spejle sig i. Men balance er vel fint. Min mand er væk fra 05-17 og det synes han er et helvede ift vores søn og deres dynamik er helt klart også anderledes end før 05-17 tiden.

Det er også meget. Jeg ved ikke, hvor meget hun har tænkt sig at være væk på sigt - jeg kender flere, både selvstændige og advokater, der efter at have fået børn tager utroligt meget arbejde med hjem og typisk sidder et par timer hver aften. Til gengæld kan de nå at gå kl. 16.

Altså, bevares, jeg gad ikke selv en konstellation, hvor jeg skulle arbejde hver aften og aldrig ville have tid til andet, men noget tyder på, at hende her synes, det er fedt. Og så må hun jo selv om det.
1

Tilbage til "Livets forhold"